Citat:
Ursprungligen postat av
Hellbastard
Helt sant är nu inte ett sånt påstående. För ett tag sen roade jag mig med att gå igenom vad folk i systerforumen och i Facebook-grupperna säger om CA, och följande citat är ganska representativa:
• Inga vittnen kunde sätta GH i samband med brottsplatsen
• Rent profilmässigt är han klart intressant, men, det finns inget som tyder på att han var ute ur lägenheten den kvällen.
• Ingenting binder honom till mordplatsen mer än att han som alla människor i den delen av stan brukade gå på Sveavägen.
• Hur får man CA till mordplatsen?
• Du kan inte binda CA till mordplatsen.
• Jag kan inte någonstans hitta någonting som binder honom till mordplatsen eller Grand. Alltså är det rena fantasier. Kan inte ens finna några uppgifter som visar att han ens var utanför bostaden mordkvällen.
• CA har man inte heller lyckats placera på Sveavägen vid aktuella tidpunkter.
• Ingen har pekat ut honom.
Det handlar med andra ord nästan alltid om att CA inte har observerats i anslutning till brottsplatsen.
Du vet förstås att jag inte håller med om kritiken, eftersom den logiken ju skulle utesluta alla utom vittnena, Lisbet och -- om man ska ta hennes vittnesmål på allvar -- CP som möjlig mördare. Den absurda slutsatsen av det egna resonemanget verkar få ta till sig.
Självklart kan mördaren vara (och är troligast) någon som inte har identifierats som varande på plats.
Och om CA var där var förstås chansen att han skulle identifieras minimal, eftersom så få kände honom.
Så viss kritik har faktiskt riktats mot hypotes CA, även om det är rätt sparsamt och även om du och jag tycker att den är irrelvant.
Jepp,det är väl den enda lilla invänding som används.
Den är slö,oengagerad och slarvig.
Vad innebär knyta till brottsplatsen?
Innebär det att man måste befinna sig inom ett visst område från brottsplatsens exakta punkt?
Hur långt ifrån i sådant fall..10 meter..100 meter..20 minuters promenad?
Anna Haage är exempelvis knuten till brottsplatsen.Detta gör henne mig veterligen inte möjlig i rollen som gärningsperson.
Då måste man fråga sig hur stort värdet är att så kallat knyta någon till brottsplatsen?
Först saknas det vedertagen definition om vad brottsplatsen egentligen är uppenbarligen.
För att det luddiga och lata begreppet "knyta till brottsplatsen" skall ha något egentligt värde så bör det betyda att kunna knyta till den exakta brottsplatsen i exakt den sekund brottet begås.
Vad övrigt är äro mycket litet indeed.
Såtillvida vi inte skall börja följa hypotes Anna Haage i botten,så länge kommer jag inte begripa viket omistligt värde som ligger däri.
Det det handlar om är ju Möjligheten att kunna befinna sig på den exakta brottsplatsen i exakt den sekund som brottet begås.
Avsaknad av alibi således.CA check.
Ljuger man alternativt kommer med oriktiga uppgifter om detsamma initialt,ja då blir det verkligt intressant.CA check.
Att till varje pris få ner folk till brottsplatsen är rena blajjet om det kriteriet skall användas som någon form av huvudkriterium för att få fast gärningsman.Det är ett kriterium av väldigt många som det naturligtvis måste tittas på,men i PU har det fått alldeles för stor vikt.
Se var det har landat utredningen för någonstans.
Jag använder liknande ordalydelse som ansvarig åklagare använde som avslutning.
Eftersom CA sköt OP så måste han ju anses haft anknytning till brottsplatsen.
Ridå.