Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
Alibi har aldrig varit aktuellt, nej. Det handlar om huruvida det går att beslå CA med att ljuga om sin belägenhet vid denna tid.
Flytten deltar han i, det är ostridigt. Den sker i nära anslutning till mordet. Exakt hur nära vore intressant att få veta. Där kan det gå att komma vidare en bit.
Han deltar under flera dagar, men i det avslutande momentet spegeluppsättning har han, enligt honom själv, utgått. Spegeln blir dock monterad. Brodern vet säkert att CA var behjälplig med den saken. Är det rimligen möjligt att inte komma ihåg att det var en annan person där vid den spegelmonteringen? Brodern har ingen anledning att ljuga.
Hm, låter för spänningens skull slinka ur mig att har lite uppgifter som starkt tyder på att CA deltog i denna spegelmontering. Mer än så kan jag inte säga just nu. Återkommer förhoppningsvis.
Det väntar vi på med spänning Roerlig.
Gällande CAs avsaknad av alibi så är det detta faktum som är grundläggande.
Han saknar alibi,det är oomstritt.
Sedan så handlar det mest om allmän sannolikhetslära med den övriga helhetsbilden som bakgrund.
Det är i sig orimligt att glömma att man låg långtidssjuk i influensa vid exakt den tidpunkt som Sveriges statsminister mördades i ens närområde.CAs lägenhet låg väl cirka 15 minuters promenad från den exakta brottsplatsen.
Det är alltså två exceptionella händelser i sig som enligt CA skall ha inträffat vid samma tidpunkt.
Det håller inte..och det höll inte.
CA påstår ju inte i senare förhör att han ligger sjuk hemma i influensa.Han säger fortsättningsvis att han helt sonika bara ligger hemma och sover.
Det är en mycket bättre förklaring naturligtvis.
Varför vecklar CA in sig så här då?
CA var ingen förhärdad brottsling.Bortsett domen för djurplågeri från året innan så har han inte haft någon kontakt med Polisen..och i regelrätta förhör som han sitter i när det gäller samband till Palmemordet är han helt novis.
En brottsling med erfarenhet skulle kört med enkla förklaringar,och med förklaringar som är svåra eller rent av omöjliga att kolla upp.CA däremot gör inte det,och jag finner inte det uppseendeväckande.
Han saknar rutin och tidigare erfarenhet för att uppträda som en mera härdad brottsling troligen skulle göra.
Det man dock kan säga om CAs uppträdande genom hela processen är att det krävs att han känner sig överbevisad om att han kommit med oriktiga uppgifter.Känner han det,ja,då ändras storyn.
Visst skulle det vara bra om CA kan knytas tightare till att han drar en medveten lögn om sitt alibi.
Skulle det misslyckas,så ändrar det emellertid inget i grunden för mig.
Den allmänna sannolikhetsläran och helhetsbilden ändras inte oavsett.