2021-10-09, 20:33
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
Visst är det grodor som hoppar ur hans mun. Vet inte om det "bevisar" vad han personligen tror. Han talar trots allt i rollen som åklagare. Sedan är vi många som tycker att ett utpekande överhuvudtaget inte skulle skett med tanke på de obefintliga bevisen och gigantiska luckor som fylls med katastrofuttalanden som det du citerar ovan.

Han hade ju även målat in sig i ett hörn med sina uttalanden om vi skulle få ett avslut med en förklaring, om inte ett åtal när han tillträdde posten. Ridå!

Jag funderade rätt mycket på om det skulle sägas på pressträffen att man samlat ihop fler vittnesmål från mordplatsen än vi haft tillgång till och faktiskt kunnat slå fast vad som hände vid Grand, längst gatan och på mordplatsen fram till trappan. Utan att man kunde säga bu eller bä om vem som gjorde det. Följt av att det kan vara utfört av.... mer eller mindre alla som misstänkts genom åren.

Inte för att jag köpt det heller, det är ovärdigt att lägga ner. Vårt rättsväsende lever inte upp till min norm.
Citera
2021-10-10, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Nu projicerar du egenskaper som har tillskrivits den så kallade Skandiamannen på CA. Berättelsen om vapenförsäljningen och hans förehavanden på Svea konditori lämnar en hel del övrigt att önska, om syftet är att framstå som trovärdig inför polisen.

Nä, tvärtom faktiskt. Jag menar just att han verkar rätt kass på att ljuga. Grejen är lite grand att jag umgås med folk på fel sida om lagen och bland det första man får lära sig är att man alltid drabbas av akut minnesförlust när man pratar med snuten. "Jag minns inte. Jag kommer inte ihåg riktigt. Det vet jag inte.", osv... INTE trassla in sig i "Jo förstår ni, det var så här och så här!" och dra rövarhistorier utredarna kan dubbelkolla och beslå dig med lögn. Jämför gärna de tidiga förhören med Lasse Ainasoja (Mockfjärdsrånaren) och när polisen pratar med honom sedan han blivit frälst och lagt kriminaliteten på hyllan. En viss skillnad på svaren som ges...

Jag skrev ju just att han INTE var någon Kayser Söze. Var han med på flytten och spegeluppsättningen var det ju direkt korkat att tro att polisen inte skulle kolla lite närmare på det. Likadant med kallelserna. Det är väl inte direkt någon som tror på att de kom till fel adress.
Det enda som kanske var en smula slugt skulle isf vara vapenförsäljningen. CA svär på att revolvern försvann ur hans ägo, och sedan kommer polisen ingen vart eftersom det inte går att bevisa vare sig det ena eller det andra. Fast då borde han ha vett nog att skylla de oframkommna kallelserna på det också. "Jag ville inte åka dit för vapenbrott pga försäljningen fattar ni väl!"...

När man ändå spekulerar i vad CA BORDE ha gjort och sagt om han nu var skyldig så upprepar jag att det framstår som konstig att han tar ett snack med sin bror om spegeluppsättningen efter förhöret. Var CA fullt medveten om att KA var fullt medveten om att han satte upp speglar och INTE låg nerbäddad i influensa runt den 28:de Feb 1986 finns det liksom ingen anledning att stå och låtsas det för brodern.
Citera
2021-10-10, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Kan väl inte jämföra att i ett stort ärende rörande någon annan ta fel på/minnas fel rörande små detaljer med att som revolverinnehavare inte kunna erinra sig att fått kallelser om provskjutning från palmeutredningen fyra år tidigare. Eller med att samme innehavare inte kan erinra sig att innehaft sån ammunition som användes vid mordet ett par år innan det.

Dessutom vidgår han med tiden att han fått kallelserna. Och hävdar inte längre detta med nedbäddad i influensa.

Nä visst. Kallelserna och att han ändrar sig om influensa är väldigt besvärande i sammanhanget. Däremot hänger folk jämt upp sig på att smådetaljer som faktiskt mycket väl kan bero på att minnet inte är 100%-igt så där tio år efteråt skulle vara något slags "bevis" för mordet. Mp-ammon du nämner är en sådan sak. Om han köpte ett par nävar mp-patroner i början på 80-talet och sköt upp dem och sedermera tappade intresset för grovkalibrig revolver mer eller mindre helt är det väl egentligen inget konstigt att han i ett förhör 14 år senare inte har exakt koll på det.
(Med det sagt så vet du att en av mycket få saker du och jag har samma åsikt om så är det att OM det var CA så handlade det just om de patronerna som hade legat hemma hos CA i en skrivbordslåda eller hylla i många år...)
När han senast sköt med revolvern är en annan sak i samma andas barn. Inte alls konstigt att han inte minns om det var en si så där tio år sedan.
Flytten likaså. Brodern är ju t ex inte ens säker själv på om spegeluppsättningen var just den 28:de eller en eller kanske två dagar före... Sådana där exakta detaljer som inte har någon betydelse i den stunden de händer lägger man inte alltid på minnet.
Cafe Svea är en till grej jag tycker folk drar alldeles för stora växlar på. Kan mycket väl vara så enkelt att han gillade Svea och gick dit då och då. Om han inte sköt Palme är det inget som helst konstigt med att sätta sig där och ta en balja negersvett och en bulle ett par ggr i veckan. Jag vågar tro att CA hade en av dessa NPF-diagnoser som gör att man gillar lite dagliga rutiner. Men att han när han sitter i ett förhör om mordet på OP blir nervös och inser att det ser illa ut att hans favvofik ligger mitt emot mordplatsen.
Citera
2021-10-10, 03:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Generellt så kan man nog ändå drista sig till att påstå att det enklaste förfaringssättet är att hålla sig till sanningen.Det brukar bli klarare på det viset,närmast oavsett psykologisk setup för övrigt.
Hade "förvirringen" angående spegeluppsättningen samt det därmed följande alibit varit en isolerad engångsföreteelse så hade jag helt säkert sett annorlunda på denna sak.
Problemet runt CA är emellertid att det på inga sätt är en isolerad företeelse.Det är en sak som upprepar sig gång efter annan och gällande de mest skiftande sammanhang.
Ser man på den samlade helhetsbilden utifrån förhör och övriga uppgifter så blir det svårförklarligt att påstå att allt detta skall bero på en sorts allmän förvirring.
Det kan i detta sammanhang inte vara orimligt att anta att CA helt enkelt väljer att komma med oriktiga uppgifter helt avsiktligt.Helhetsintrycket är ju inte beroende av specifik spegeluppsättning,den bygger på hela materialet såsom vi nu känner det plus det faktum att "förvirringen" uppstår ett flertal gånger för vad som för CA kan tänkas vara delikata grejer.
Personligen så anser jag att detta mönster knappast låter sig förklaras utifrån isolerad företeelse.

Jag håller faktiskt med om allt sammantaget blir väldig mycket att hitta en förklaring på. Det ser onekligen besvärande ut. Men samtidigt ser jag som även är intresserad av Christer Pettersson hur en liknande väv av mer eller mindre skitmärkliga slumpar kan vävas kring honom. Hur många har inte påstått att de faktiskt hört CP erkänna eller att de på något annat sätt fått reda på att det är han? Eller de som påstår sig veta att revolvern "försvann" i en vapensmedja i Sthlm? Eller att Sigge Cedergren svär på att han lånade ut vad experter påstår vara Sucksdorff-revolver till CP. Och var tog den vägen annars isf? Den har varit officiellt borta sedan den stals hos Sucksdorff och det sista den verkar gå att spåra är till just SC via en inbrottstjuv som snodde den och bytte den mot tjack. Och vad med att saker och ting pekar på att Sigge verkade ha .357 mp-ammo hemma? Och att CP verkar pressa Ulf Spinnars till att ändra vittnesuppgifterna för att han ska få alibi. Och den blåa täckjackan som "råkade" börja brinna så lägligt i torkskåpet... För att inte tala om att LP pekar ut honom som sin makes mördare! Osv osv osv i en lista som är minst lika lång (om inte längre...) som turerna kring CA...
I viss mån också snurret kring Stig Engström. Kan allt detta växa fram kring tre av varandra helt oberoende misstänkta, och minst två av dem ändå är oskyldiga, så måste man inse att själva händelsen i sig skapar så otroligt mycket spekulationer och efterkonstruktioner och vantolkningar att det är svårt att vara säker på någonting egentligen.
Problemet med MOP är ju just att allt är ett enda töcken. Mordvapnet har inte hittats. De har egentligen inte ens klurat ut om det är en S&W, en Ruger, en Taurus, en Escordin eller en Ruby... Motivet är paradoxalt både oklart och innefattar miljontals Palmehatande människor på samma gång... För att inte tala om att vittnes-iakttagelserna skulle kunna användas som skolbok på polishögskolan i ämnet att det inte går att lita på vittnen... Snubben var tydligen både barhuvad, kepsbärare och försedd med stickad "gökboet-mössa". Lång och av medellängd på samma gång,. Både kraftig och normalbyggd, samt iklädd både trekvartslång mörk rock och blå täckjacka samtidigt...

Att i dessa scenarion sitta och dra bergsäkra slutsatser tycker jag är nästintill omöjligt och vi sitter ju med facit i hand att skiten är nerlagd efter 34 år och ingenting annat konkret hände än att rättssystemet fann Christer Pettersson i tur och ordning både skyldig och oskyldig...

PS
CA´s förvirring. Det kanske går att rota närmare i. Finns det uppgifter som pekar på att han var en något disträ människa eller ser det ut som att han hade ordning och reda på det mesta i livet?
Senast redigerad av Gissa vem 2021-10-10 kl. 03:14.
Citera
2021-10-10, 04:25
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem

När man ändå spekulerar i vad CA BORDE ha gjort och sagt om han nu var skyldig så upprepar jag att det framstår som konstig att han tar ett snack med sin bror om spegeluppsättningen efter förhöret. Var CA fullt medveten om att KA var fullt medveten om att han satte upp speglar och INTE låg nerbäddad i influensa runt den 28:de Feb 1986 finns det liksom ingen anledning att stå och låtsas det för brodern.

Utredningen av CA är ganska tunn på sina håll. Polisen/åklagarna men framförallt media har försökt klämma ut så mycket som möjligt ur det tunna materiel man lyckades få fram. Tyvärr.

Spegeluppsättningen handlar inte om ett alibi överhuvudtaget. Det är ovidkommande för mordkvällen som det nu är presenterat. Att kalla det för ett ”spräckt alibi” är fel. Däremot borde man inte ha släppt bollen utan utrett den lätta lastbilen. Man hade kunnat komma närmare händelsen och kvällen och skalat av något mer.

Nu står ord mot ord. Influensa mot spegeluppsättning.

Om han inte bara blev emotsagd, utan motbevisad!

Om han exempelvis lämnade tillbaka lastbilen på Sveavägen eller någon annanstans på fredagskvällen. Det hade gått att kolla upp.

Samma sak med omsättningsskatten. Man ställer en fråga till honom det är allt. Man borde förstås ha utrett detta i detalj. I kronor och ören. Vilka affärer gjorde han den sista veckan i februari? Depånivåer. Och ställt honom inför faktum.

Att dra slutsatsen att han blev ruinerad av omsättningsskatten med ledning av det presenterade utredningsmaterialet är fel. Det är inte utrett. Förmodligen blev han påverkad. Men hur mycket. Kvantifiera. Räcker det som motiv till ett mord?

Andra delar som han psykiska hälsa 1986, att han håller sig borta osv. Ekonomiska förhållanden 1986. Varför får han pengar från Försäkringskassan? Arbetsmarknadsåtgärd? Vittnesmål från mars 1986? Med mera. Man hade kunnat göra så mycket mer. Ammunition. Vapenbrottet. Vapennumret. Leveranskedjan.

Förmodligen avdelade man inte tillräckligt med resurser för CA. Utredarna jobbade förmodligen med annat samtidigt, möjligen var många fokuserade på resningen mot CP. Sedan körde man alla 80 GMP punkter i botten. De tog nog också en del viktig tid.

”Kuf på fik” och ”Man som spelar tvärflöjt i parken”, ”Fyllo som talar illa om Palme”. Osv den listan är lång och behandlades under samma tid.

Att utredningen är delvis klen gör honom förstås inte mindre misstänkt. Tvärt om så förstår man att de har missat en hel del som eventuellt hade kunnat hållas emot honom.
Senast redigerad av omiga 2021-10-10 kl. 05:03.
Citera
2021-10-10, 05:26
Medlem
Citat:
Spegeluppsättningen handlar inte om ett alibi överhuvudtaget. Det är ovidkommande för mordkvällen som det nu är presenterat. Att kalla det för ett ”spräckt alibi” är fel. Däremot borde man inte ha släppt bollen utan utrett den lätta lastbilen. Man hade kunnat komma närmare händelsen och kvällen och skalat av något mer.

Nu står ord mot ord. Influensa mot spegeluppsättning.

Om han inte bara blev emotsagd, utan motbevisad!

Om han exempelvis lämnade tillbaka lastbilen på Sveavägen på fredagskvällen. Det hade gått att kolla.
Hade det verkligen gått att göra det då? Nog för att jag har för mig att en firmas bokföring ska sparas i tio år, men gäller det ALLA enskilda transaktioner och hyreskontrakt o d?
Sedan har vi det gamla vanliga. PU skulle utreda hundratusentals tips och spår. Hur mycket resurser fanns det att lägga på varje grej i sig...

Citat:
Samma sak med omsättningsskatten. Man ställer en fråga till honom det är allt. Man borde förstås ha utrett detta i detalj. I kronor och ören. Och ställt honom inför faktum.

Att dra slutsatsen att han blev ruinerad av omsättningsskatten är fel. Det är inte utrett. Förmodligen blev han påverkad. Men hur mycket. Kvantifiera. Räcker det som motiv till ett mord?

Också en sådan där grej som hade krävt en otrolig massa resurser för ett tämligen klent resultat. Då måste man utreda vilka aktier och värdepapper han faktiskt hade åtta år tidigare och vad anskaffningsvärdet på dessa tillgångar var. Och där blir det dessutom ännu luddigare..., han hade förmodligen i praktiken inte förlorat några pengar alls jämfört med vad han köpte aktierna för eftersom börsen hade gått upp innan den då (högst tillfälligt dessutom...) gick ner den 28:de. Och ruinerad var han inte ens i närheten av att vara! Minns inte exakt hur mycket börsen rasade, men hur mycket mindre samlad förmögenhet kan han ha haft framåt kvällen? Några procent kanske... Det här var ingen börskrasch av den typen där folk hoppar ut genom fönstren eller skjuter sig själva på kontoret framför teleprintern...

Citat:
Andra delar som han psykiska hälsa 1986, att han håller sig borta osv. Ekonomiska förhållanden 1986. Med mera. Man hade kunnat göra så mycket mer. Ammunition. Vapenbrottet.
Samma argument där. PU har precis arslet fullt med alla möjliga uppslag och tips som skulle utredas bara sprutade in. De var tvungna att prioritera resurserna så gått det gick. Vissa saker du nämner där har de dessutom faktiskt kollat på. Ammunition t ex. De har ju testat patroner som gick att få tag i. Och vapenbrottet gick inte heller att göra så enormt mycket med. Vapenlagarna var betydligt slappare i början på 90-talet. I best / worst (stryk det som ej önskas) case scenario hade CA fått ett par månader på kåken. Vet inte exakt, men knappast över ett år. Snarare mindre.
Citera
2021-10-10, 10:51
Medlem
Roerligs avatar
Alibi har aldrig varit aktuellt, nej. Det handlar om huruvida det går att beslå CA med att ljuga om sin belägenhet vid denna tid.

Flytten deltar han i, det är ostridigt. Den sker i nära anslutning till mordet. Exakt hur nära vore intressant att få veta. Där kan det gå att komma vidare en bit.

Han deltar under flera dagar, men i det avslutande momentet spegeluppsättning har han, enligt honom själv, utgått. Spegeln blir dock monterad. Brodern vet säkert att CA var behjälplig med den saken. Är det rimligen möjligt att inte komma ihåg att det var en annan person där vid den spegelmonteringen? Brodern har ingen anledning att ljuga.

Hm, låter för spänningens skull slinka ur mig att har lite uppgifter som starkt tyder på att CA deltog i denna spegelmontering. Mer än så kan jag inte säga just nu. Återkommer förhoppningsvis.
Citera
2021-10-10, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Alibi har aldrig varit aktuellt, nej. Det handlar om huruvida det går att beslå CA med att ljuga om sin belägenhet vid denna tid.

Flytten deltar han i, det är ostridigt. Den sker i nära anslutning till mordet. Exakt hur nära vore intressant att få veta. Där kan det gå att komma vidare en bit.

Han deltar under flera dagar, men i det avslutande momentet spegeluppsättning har han, enligt honom själv, utgått. Spegeln blir dock monterad. Brodern vet säkert att CA var behjälplig med den saken. Är det rimligen möjligt att inte komma ihåg att det var en annan person där vid den spegelmonteringen? Brodern har ingen anledning att ljuga.

Hm, låter för spänningens skull slinka ur mig att har lite uppgifter som starkt tyder på att CA deltog i denna spegelmontering. Mer än så kan jag inte säga just nu. Återkommer förhoppningsvis.

Det väntar vi på med spänning Roerlig.

Gällande CAs avsaknad av alibi så är det detta faktum som är grundläggande.
Han saknar alibi,det är oomstritt.
Sedan så handlar det mest om allmän sannolikhetslära med den övriga helhetsbilden som bakgrund.
Det är i sig orimligt att glömma att man låg långtidssjuk i influensa vid exakt den tidpunkt som Sveriges statsminister mördades i ens närområde.CAs lägenhet låg väl cirka 15 minuters promenad från den exakta brottsplatsen.
Det är alltså två exceptionella händelser i sig som enligt CA skall ha inträffat vid samma tidpunkt.
Det håller inte..och det höll inte.
CA påstår ju inte i senare förhör att han ligger sjuk hemma i influensa.Han säger fortsättningsvis att han helt sonika bara ligger hemma och sover.
Det är en mycket bättre förklaring naturligtvis.
Varför vecklar CA in sig så här då?
CA var ingen förhärdad brottsling.Bortsett domen för djurplågeri från året innan så har han inte haft någon kontakt med Polisen..och i regelrätta förhör som han sitter i när det gäller samband till Palmemordet är han helt novis.

En brottsling med erfarenhet skulle kört med enkla förklaringar,och med förklaringar som är svåra eller rent av omöjliga att kolla upp.CA däremot gör inte det,och jag finner inte det uppseendeväckande.
Han saknar rutin och tidigare erfarenhet för att uppträda som en mera härdad brottsling troligen skulle göra.
Det man dock kan säga om CAs uppträdande genom hela processen är att det krävs att han känner sig överbevisad om att han kommit med oriktiga uppgifter.Känner han det,ja,då ändras storyn.

Visst skulle det vara bra om CA kan knytas tightare till att han drar en medveten lögn om sitt alibi.
Skulle det misslyckas,så ändrar det emellertid inget i grunden för mig.

Den allmänna sannolikhetsläran och helhetsbilden ändras inte oavsett.
Citera
2021-10-10, 19:04
Medlem
Är det någon som känner till om CA hade någon kontakt med personer i Stockholms Försvarsskytteförening?

Lista på medlemmar
https://efolket.eu/wp-content/uploads/2017/03/Stockholms-forsvarsskytteforening.jpg
Citera
2021-10-11, 00:51
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Är det någon som känner till om CA hade någon kontakt med personer i Stockholms Försvarsskytteförening?

Lista på medlemmar
https://efolket.eu/wp-content/uploads/2017/03/Stockholms-forsvarsskytteforening.jpg
Jag känner inte till det, men APK brukade skjuta vid Kaknäs.
Citera
2021-10-11, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Jag känner inte till det, men APK brukade skjuta vid Kaknäs.

Enligt Lars Borgnäs så tränade denna skytteförening regelbundet på en skjutbana intill Kaknästornet på Gärdet i Stockholm.
Citera
2021-10-11, 01:27
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Enligt Lars Borgnäs så tränade denna skytteförening regelbundet på en skjutbana intill Kaknästornet på Gärdet i Stockholm.
Det är samma skjutbana, det stämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in