2021-10-11, 08:24
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muskrut
Saker söker sin relativa densitet, tycker du verkligen det är konstigt att saker med högre densitet naturligt hamnar under det med lägre densitet?

Om du har en burk, vi fyller den med vatten, luft, en sten och en lätt plastbit. Och den här burken är nu allt som existerar säger vi, du ser det inte som naturligt att stenen hamnat på botten sedan ligger vattnet över stenen och luften över vattnet med plastbiten flytande mellan vattnet och luften. Du tycker det behövs en dragningskraft för att den verkligheten ska vara möjlig? Utan den bör saker bara flyta runt?

Du kan ju tänka på det som botten och toppen snarare än upp och ner.

Fullt naturligt att högre densitet hamnar under lägre densitet utan dragningskrafter i mina ögon.

Men varför hamnar föremålen med hög densitet just under? Och objektet med låg densitet lägga sig ovanför? Varför sker uppdelningen i vertikalled?

Dessutom, från klipp där tyngdlöshet råder, ser man ju just att saker bara flyter runt, trots skillnader i densitet.

T ex här:
https://youtu.be/Z2Jh9KyvJqg
Senast redigerad av Clay Allison 2021-10-11 kl. 08:45.
Citera
2021-10-11, 08:32
Medlem
Citat:
Saker söker sin relativa densitet, tycker du verkligen det är konstigt att saker med högre densitet naturligt hamnar under det med lägre densitet?

Om du har en burk, vi fyller den med vatten, luft, en sten och en lätt plastbit. Och den här burken är nu allt som existerar säger vi, du ser det inte som naturligt att stenen hamnat på botten sedan ligger vattnet över stenen och luften över vattnet med plastbiten flytande mellan vattnet och luften. Du tycker det behövs en dragningskraft för att den verkligheten ska vara möjlig? Utan den bör saker bara flyta runt?

Fullt naturligt att högre densitet hamnar under lägre densitet utan dragningskrafter i mina ögon.
Det är just gravitationen som gör att det blir som du beskriver, hur ska annars en sten veta vad som är ner och upp?
Atmosfären har högst densitet närmast marken. Om saker skulle sträva efter lägre densitet borde allt flyga upp i himlen.
Citera
2021-10-11, 09:51
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Det är just gravitationen som gör att det blir som du beskriver, hur ska annars en sten veta vad som är ner och upp?
Atmosfären har högst densitet närmast marken. Om saker skulle sträva efter lägre densitet borde allt flyga upp i himlen.

Ja i den rådande modellen är förklaringen så..

Men när vi pratar om den platta jorden så betyder riktning någonting. Upp är upp och ner är ner
Det som åker upp måste komma ner..

Frågar man ett barn utan vetskap om den rådande modellen om varför saker faller ner kliar han sig i huvudet och svarar, för att ner är ner såklart.

No gör det onödigt komplicerat ofta märker jag. Å nej det blir inte mer rätt för det då det finns enklare förklaringar..
Citera
2021-10-11, 09:56
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Ja i den rådande modellen är förklaringen så..

Men när vi pratar om den platta jorden så betyder riktning någonting. Upp är upp och ner är ner
Det som åker upp måste komma ner..

Frågar man ett barn utan vetskap om den rådande modellen om varför saker faller ner kliar han sig i huvudet och svarar, för att ner är ner såklart.

No gör det onödigt komplicerat ofta märker jag. Å nej det blir inte mer rätt för det då det finns enklare förklaringar..

Hur fungerar det då? Att ‘upp är upp och ner är ner’? Det måste ju finnas en förklaring. Att barn tror saker är ju sällan något som för en närmare ett korrekt svar.

Vad är orsaken till att vertikaleiktningen har andra egenskaper än det horisontella?
Citera
2021-10-11, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det är du som pratar om effekter utan orsak va? Visst? Hur många gånger du än påstår att det saknar orsak då det visar den döljande horisonten att jorden inte är platt. Du blir inte av med det faktumet genom att förneka det likt ett barn.
Det försvinnande fartyget visar en effekt som skulle kunna bero en sfärisk jord, fenomenet i sig visar inte det.
Citera
2021-10-11, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eagle5555
För att man kan se dem runda med kikare vad trodde du.
Kan du visa ett sådant fotografi?

Om andra himlakroppar är runda betyder det att jorden är rund?
Citera
2021-10-11, 10:11
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Hur fungerar det då? Att ‘upp är upp och ner är ner’? Det måste ju finnas en förklaring. Att barn tror saker är ju sällan något som för en närmare ett korrekt svar.

Vad är orsaken till att vertikaleiktningen har andra egenskaper än det horisontella?

Varför tror du att jag vet hur det fungerar?
Det bara är så som vi observerar det vara.
Jag behöver ingen ritning.
Men om du gör det så glöm gravitationen och tänk lite så kommer du nog på nåt du kan förlika dig med..
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2021-10-11 kl. 10:21.
Citera
2021-10-11, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Med andra ord så antar du att jorden är sfärisk och eftersom jag inte antar jordens form utifrån avstånd mellan landmassor gäller ditt antagande, är det så argumentet lyder? Det ofattbart korkat men varenda globjordare använder detta argument.

Fartyget som försvinner ned för horisonten visar att fartyget försvinner ned för horisonten, det är allt. Det visar ingen kurva.

Men vad är det istället? För om inte jag har ett antagande så gäller ditt antagande, eller hur, det är så argumentet förs. Du argumenterar utifrån dina känslor om jordens form, du hade aldrig ödslat din tid på mig om jag inte rört upp ditt trauma.
Plattjordsteorin säger att jorden är en skiva med nordpolen i mitten. Håller du med om att avstånden mellan längdgraderna då måste bli större och större ju längre söderut du kommer?
Citera
2021-10-11, 10:39
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Varför tror du att jag vet hur det fungerar?
Det bara är så som vi observerar det vara.
Jag behöver ingen ritning.
Men om du gör det så glöm gravitationen och tänk lite så kommer du nog på nåt du kan förlika dig med..

Tja i inlägget nedan förklarar du fenomenet ingående. Eftersom detta helt och hållet strider mot vetenskapen idag, är det rimligt att en som uttalar sig med sådan säkerhet också vet hur det fungerar. Annars blir det ju bara ett påstående taget ur luften.
Citat:

Senast redigerad av Clay Allison 2021-10-11 kl. 11:12.
Citera
2021-10-11, 12:20
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

I ett gravitationsfält ja eftersom gravitationen drar mer i saker med högre densitet.
Utan gravitation däremot så skulle inget upp eller ner existera. Densitet är ju bara ett mått på massa per volymenhet och det i sig kan inte veta vad som är upp eller ner. I tyngdlöshet t ex under parabolflygning eller på ISS så skiktar sig saker inte på det sättet.
Citera
2021-10-11, 12:27
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Det försvinnande fartyget visar en effekt som skulle kunna bero en sfärisk jord, fenomenet i sig visar inte det.

Nej men då får väl du eller någon komma med en förklaring som är bättre än en sfärisk jord. Eller åtminstone välvd yta.

Den förklaringen bör ju även funka med andra fenomen och kända egenskaper.

Tills denna bättre förklaring finns är det väl rimligt att ta fasta på den hittills bästa förklaringen? Varför ska man inte göra det?
Citera
2021-10-11, 12:30
Medlem
Om jorden är platt. Hur förklarar man att tiden för solens upp och nedgång varierar beroende på breddgrad? Alla som rest söder eller norrut har observerat det själva. Kan någon plattjordare beskriva den geometri mellan solen och en plattjord som förklarar det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in