Citat:
Ursprungligen postat av
TupolevTu-144
När jag igår kastade mig in i ämnet så trodde jag att plattjordarna skulle sitta på några finurliga lösningar, exempelvis en ”bättre” förklaring till det vi refererar till som gravitation, jag hoppades på häftiga förklaringsmodeller likt konstant accelererande plan och liknande(istället för gravitation).
Istället fick man höra att ”upp” är upp, och ”ner” är ner, utan någon annan referens än att densiteten hos objekt avgör vad som är absolut upp och absolut ner.
Saker söker sin relativa densitet, tycker du verkligen det är konstigt att saker med högre densitet naturligt hamnar under det med lägre densitet?
Om du har en burk, vi fyller den med vatten, luft, en sten och en lätt plastbit. Och den här burken är nu allt som existerar säger vi, du ser det inte som naturligt att stenen hamnat på botten sedan ligger vattnet över stenen och luften över vattnet med plastbiten flytande mellan vattnet och luften. Du tycker det behövs en dragningskraft för att den verkligheten ska vara möjlig? Utan den bör saker bara flyta runt?
Du kan ju tänka på det som botten och toppen snarare än upp och ner.
Fullt naturligt att högre densitet hamnar under lägre densitet utan dragningskrafter i mina ögon.