2021-10-11, 11:34
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Obegripligt att detta överhuvudtaget gick så långt som det gjorde. Gubben sålde sitt hus och då blev släktingarna uppretade och satte press på honom för att försöka backa ur affären. Det har aldrig varit något tvivel om vem som har rätt till huset och det har gubben blivit varse de senaste månaderna.

Men lika obegripligt är hur någon betalar 3,9 mille för ett ruckel? Är sjötomten värd så mycket? Den så kallade renoveringen handlar ju mer om en total ombyggnation. Eller har Ebba tänkt sig att bo i ett ruckel med sina barn? Hela historien får mig att tro att Ebba fått tag i en gammal skattkarta som visar att det ligger en guldskatt nedgrävd på tomten. Så måste det vara.

Jag tror det är ganska enkelt egentligen. Hon har bra kontakt med sina barns far och vill att barnen ska ha nära till båda föräldrarna, plus att barnens far- och morföräldrar också bor i området. Att då hitta en fastighet som är väldigt nära de andra, även om det krävs stora ekonomiska insatser för att få den i året-runt-skick, är väl perfekt? Hon har pengarna, eller kan åtminstone skaffa de där 2,5 - 3 miljonerna det skulle kosta att renovera upp det? Jag är lika övertygad om att fastigheten inte på något sätt var hennes förstahandsval, men i brist på andra objekt i området blev det som det blev. Hon hade nog hellre haft ett av de färdiga, pampiga husen med riktig sjötomt.
2021-10-11, 11:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa65
Det kan inte vara lätt att ha så FEL som Krmkr. Enligt Expressen .
https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/har-ar-dokumentet-som-avslojar-uppgorelsen-/
Är den hemliga delen "Enligt avtalet ges Esbjörn Bolin ”en viss begränsad dispositionsrätt till fastigheten” enligt en särskild överenskommelse utanför själva förlikningsavtalet."

Krmkr levererar alltså igen! Inga länkar eller källor och därmed blir allt bara snömos och dravel.
Hahaha! Nu skrev jag inte att hin skulle få mer betalt, men att det sannolikt var så. Istället fick Esbjörn en viss dispositionsrätt till fastigheten. Du inser att även det är värt pengar. Dessutom blev det inget av det som ni var helt säkra på, skadestånd till Ebba och fantasin om att Esbjprn skulle betala för Ebbas advokat.

Verkligen fint att de båda har rätt till huset.
Frågan man ställer sig, är det som sambos eller ska de dela upp tiden mellan varandra?

Oavsett vilket fick uppenbarligen Esbjörn mer och Ebba förlorade något på tvisten i slutändan. Kan tycka att det är rimligt med tanke på hur Ebba betett sig mot en skröplig åldring. Dessutom kudos till Ebba, ett bra sätt att be om ursäkt på att ge honom dispositionsrätt.
Senast redigerad av Krmkr 2021-10-11 kl. 11:39.
2021-10-11, 11:37
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Har jag fel i mina spekulationer?

Hela den här cirkusen har kostat över ett år och till vilken nytta för någon av de inblandade? Vad skiljer sig för Esbjörns del nu, mot om han hade kommit till banken den 16 september förra året och skrivit på köpebrevet? Slutstationen är densamma. Hans sommarhus har försvunnit ur släktens ägo och det var ju det som aldrig skulle få hända.

Vad gäller okvädningsord, epitet och personangrepp, så har jag försökt att hålla mig ifrån det. Har säkert trillat dit någon gång, men tror inte på att det är en diskussionsform som för diskussionen framåt. Det är bara något osäkra människor pysslar med när argumenten tagit slut och man har en vinnarskalle som måste vinna till varje pris.

Binninge kanske är oskyldig dömd. Kanske inte. De är väl bara två personer som vet sanningen där. Men han är trots allt dömd för flera olika brott och domen har vunnit laga kraft i flera instanser om jag förstått saken rätt. Han har också valt att inte göra rätt för sig på flera sätt än ett, så min sympati ligger inte hos honom alls. Det i kombination med hur han angriper juridiska problem, så håller jag mig nog långt borta.
Han är 82 år - banken skiter han totalt i - det ser du väl på att han var beredd å betala 1,5 mille för å få behålla sitt hus. Ebba lyckades ju lura det av honom. Så är det ju. Nu har han punkt 4 som betyder mer än alla hans pengar - nu kommer även jag att inte mer kommentera detta för ni fattar ändå inte verkar det som. Ni har bara pengar å paragrafer i era skallar å ja snabba *host, host* klipp typ Ebbas å ja de får vara hur skröpliga individer det vill bara de kan hålla i en penna.
Senast redigerad av kubun 2021-10-11 kl. 11:39.
2021-10-11, 11:38
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Huset är riktigt fint invändigt - det där går att fixa. Ser mer förfallet ut än vad det är. Tror du Ebba är korkad?
Nej, jag uppskattar att renoveringen kommer kosta minst lika mycket som uset kostade. Räkna med att Ebba lär få punga ut med minst 4 mille för renoveringen. Dock känner jag inte till läget, men om det är en sjötomt kan det vara värt det?
2021-10-11, 11:41
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Inte därför såklart utan för hans insatser för Esbjörn. För utan JB så hade Ebba blåst den gamle mannen totalt. Vilket mod JB har visat som trots det spott å spe han nog förstod skulle komma ändå tog sig an den gamles vädjan om hjälp. Så stort av honom - det är det han skall högaktas för. Sen är han dömd men mer än i själ o hjärta även oskyldig. Ha det i åtanke nästa gång du skickar okvädningsord

J B har medverkat (kan i o f s diskuteras) till att få Esbjörn att skriva under en generalfullmakt. Tillika har han medverkat till att "sinnesundersöka" Esbjörn.
Innan J B ens kom med på banan hade Ebba och Esbjörn efter lite diskussion kommit överens om att Ebba skall köpa fastigheten för 3,9 mille.
Allt går bra tills J B av någon anledning dras in i det hela och cirkusen startar.

Ridån går ner och Esbjörn har fått slanta en fin summa för juridiska ombud. Han har näst intill försökts att få omyndigförklarad. Han har avsagt sig förfoganderätten över sitt liv - generalfullmakten.
Till allt detta har J B stått bakom med full kraft.

En normalt sund duktig jurist hade definitivt kunnat få Esbjörn att förstå att det är kört och han inte behöver kasta ut några pengar på en rättegång han inte kan vinna.
Dessutom är J B dömd för vidriga brott. På vad sätt anser du att han är i "själ och hjärta även oskyldig"?
Var väl för övrigt ett uttryck han själv myntade i någon artikel. Om det var Assange eller liknande.

Och vad är det för okvädningsord?
2021-10-11, 11:42
Medlem
fnirps avatar
Enligt Ebbas ombud får Esbjörn inga mer pengar, men dispositionsrätt på somrarna.

Det framkommer också av dagens Aftonbladet-artikel att Binninges frånfälle öppnade upp för diskussioner mellan parterna. Agerade Binninge i Esbjörns intresse då han var ombud, eller har Esbjörn sedermera ändrat sig?
2021-10-11, 11:43
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Nej, jag uppskattar att renoveringen kommer kosta minst lika mycket som uset kostade. Räkna med att Ebba lär få punga ut med minst 4 mille för renoveringen. Dock känner jag inte till läget, men om det är en sjötomt kan det vara värt det?
beror ju på hur snitsigt hon vill ha det - skulle hon nöja sig med gammal allmogestil eller liknande där är så skulle det inte kosta så mycket. Hon kommer garanterat å få tillstånd till å göra det kanonfint. rensa sjön - bygga ny brygga osv. tror ni annat? Glöm det - då känner ni inte Ebba!
2021-10-11, 11:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Har jag fel i mina spekulationer?

Hela den här cirkusen har kostat över ett år och till vilken nytta för någon av de inblandade? Vad skiljer sig för Esbjörns del nu, mot om han hade kommit till banken den 16 september förra året och skrivit på köpebrevet? Slutstationen är densamma. Hans sommarhus har försvunnit ur släktens ägo och det var ju det som aldrig skulle få hända.

Vad gäller okvädningsord, epitet och personangrepp, så har jag försökt att hålla mig ifrån det. Har säkert trillat dit någon gång, men tror inte på att det är en diskussionsform som för diskussionen framåt. Det är bara något osäkra människor pysslar med när argumenten tagit slut och man har en vinnarskalle som måste vinna till varje pris.

Binninge kanske är oskyldig dömd. Kanske inte. De är väl bara två personer som vet sanningen där. Men han är trots allt dömd för flera olika brott och domen har vunnit laga kraft i flera instanser om jag förstått saken rätt. Han har också valt att inte göra rätt för sig på flera sätt än ett, så min sympati ligger inte hos honom alls. Det i kombination med hur han angriper juridiska problem, så håller jag mig nog långt borta.

Nej, det är den inte. Esbjörn har en viss dispositionsrätt till huset. Det är verkligen inte samma sak som att bara sälja det utan att ha laglig rätt att vara där.
2021-10-11, 11:45
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Hahaha! Nu skrev jag inte att hin skulle få mer betalt, men att det sannolikt var så. Istället fick Esbjörn en viss dispositionsrätt till fastigheten. Du inser att även det är värt pengar. Dessutom blev det inget av det som ni var helt säkra på, skadestånd till Ebba och fantasin om att Esbjprn skulle betala för Ebbas advokat.

Verkligen fint att de båda har rätt till huset.
Frågan man ställer sig, är det som sambos eller ska de dela upp tiden mellan varandra?

Oavsett vilket fick uppenbarligen Esbjörn mer och Ebba förlorade något på tvisten i slutändan. Kan tycka att det är rimligt med tanke på hur Ebba betett sig mot en skröplig åldring. Dessutom kudos till Ebba, ett bra sätt att be om ursäkt på att ge honom dispositionsrätt.

Ge upp. Börjar bli mer än patetiskt.
Esbjörn är fettorsk. Hans ombud skrattar hela vägen till banken.
2021-10-11, 11:49
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Obegripligt att detta överhuvudtaget gick så långt som det gjorde. Gubben sålde sitt hus och då blev släktingarna uppretade och satte press på honom för att försöka backa ur affären. Det har aldrig varit något tvivel om vem som har rätt till huset och det har gubben blivit varse de senaste månaderna.

Men lika obegripligt är hur någon betalar 3,9 mille för ett ruckel? Är sjötomten värd så mycket? Den så kallade renoveringen handlar ju mer om en total ombyggnation. Eller har Ebba tänkt sig att bo i ett ruckel med sina barn? Hela historien får mig att tro att Ebba fått tag i en gammal skattkarta som visar att det ligger en guldskatt nedgrävd på tomten. Så måste det vara.

Lär bli grävskopan som kommer. Eller får hon ringa brandkåren och se om de vill ha ett övningsobjekt att bränna ner.
Kan inte tro det finns någonting i kåken som är värt att behålla. Billigare att bygga nytt
2021-10-11, 11:53
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Han är 82 år - banken skiter han totalt i - det ser du väl på att han var beredd å betala 1,5 mille för å få behålla sitt hus. Ebba lyckades ju lura det av honom. Så är det ju. Nu har han punkt 4 som betyder mer än alla hans pengar - nu kommer även jag att inte mer kommentera detta för ni fattar ändå inte verkar det som. Ni har bara pengar å paragrafer i era skallar å ja snabba *host, host* klipp typ Ebbas å ja de får vara hur skröpliga individer det vill bara de kan hålla i en penna.
Men din dumjävel! Redan när köpets gjordes var det klart att Esbjörn var välkommen att hälsa på. De enda skillnaden då och nu är att nu är det inte lika säkert att han blir bjuden på kaffe om han går dit och skrotar.
2021-10-11, 11:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Ge upp. Börjar bli mer än patetiskt.
Esbjörn är fettorsk. Hans ombud skrattar hela vägen till banken.
Haha, Esbjörn fick nyttjanderätt av huset, till exempel på sommaren skrev AB, något som tidigare avtal inte innefattade.

Ebba renoverar, bygger till, städar och röjer upp. Esbjörn kommer dit och njuter och förlustar sig i den nyrenoverade välstädade sommarresidensen.

Skulle nog säga att för att Ebba ska gå med på något sådant , måste hon ha väldigt goda skäl till det.

Skulle tro att det är en blandning av att slippa behöva stå och skämmas vid skranket vid en rättegång och be om ursäkt till Esbjörn för hur hon betett sig, som är bevekelsegrunderna till att hon pudlar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in