2021-10-11, 00:08
Medlem
Tok-Franss avatar
.
Citera
2021-10-11, 00:13
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Brukar du ofta köra igenom vajer-räcken?
Nej, men jag har tillräckliga fysikkunskaper för att förstå att man inte kan passera genom dom. Antingen så åker man över / under eller så sträcks dom ut tills bilen tar stopp eller vajern går av.

Det är enkelt att se att bilen inte svävade, att vajrarna inte gått av och att bilen är för stor för att åka under. Kvar finns enbart alternativet att bilen körde över vajrarna och jag tvivlar på att du kan förklara hur det går till på tvären där dom stora runda hjulen inte hjälper till.

Citat:
Edit: polisbilen frontar inte lastbilen och lämnar en spoiler som är så oskadd som den på bilden i alla fall.
Om spoilern inte satt fast i polisbilen vid kollisionen med lastbilen så säger den absolut inget alls om huruvida en frontalkrock med lastbilen har skett. Jag tror att man åkte med vänster framlykta rakt in i sidan på lastbilen.
Senast redigerad av kurrekotte 2021-10-11 kl. 00:22.
Citera
2021-10-11, 00:34
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Om nu bilen i princip är byggd för att klara tung beskjutning, så undrar man ju hur de tänkt. För nu när nån föreslår att den beslutits så anses det fullständigt osannolikt. Sånt händer inte.

Bilen är däremot INTE byggd för att köra fort med. Men det sysslar man med regelmässigt.

Det känns inte som en sak är rätt från polisen i det här ärendet.
Inte konstigt att det hålls helt tyst från det hållet.

Allt tyder på en helt onödig trafikolycka orsakad av antingen en helt misslyckad taktik, eller enskild polis totala misstag.

Tung beskjutning från AK4 klarar en handgranat, dock inte en rpg
Tyvärr är det sällan man har 3 fordon i ett personskyddsteam team rekbil som åker före och en vipbil eskorterad av just eskortfordon. Eskort var ett följefordon i målad polisbil som jag förstått vilket tyder på att endast de som är utbildade satt i vip fordonet. Ja en tragisk olycka mest troligt om det är pga. fordonshaveri eller förarmisstag kommer tiden visa.
Jag tror man redan vet men man vill av hänsyn till familjen vänta med negativ info gentemot föraren.
Citera
2021-10-11, 00:43
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Nej, men jag har tillräckliga fysikkunskaper för att förstå att man inte kan passera genom dom. Antingen så åker man över / under eller så sträcks dom ut tills bilen tar stopp eller vajern går av.

Det är enkelt att se att bilen inte svävade, att vajrarna inte gått av och att bilen är för stor för att åka under. Kvar finns enbart alternativet att bilen körde över vajrarna och jag tvivlar på att du kan förklara hur det går till på tvären där dom stora runda hjulen inte hjälper till.

Om spoilern inte satt fast i polisbilen vid kollisionen med lastbilen så säger den absolut inget alls om huruvida en frontalkrock med lastbilen har skett. Jag tror att man åkte med vänster framlykta rakt in i sidan på lastbilen.
Däckspåren visar klart och tydligt att bilen bredsladdade. Någon frontalkrock är det inte tal om. Titta på teleobjektivbilderna så ser du två kraftiga däckspår och två svaga. De kraftiga är från höger fram och höger bak.
Citera
2021-10-11, 01:18
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Den penetrerande explosionen går igenom skalkyddet. Oredan explosionen skapar tränger inte ut/tillbaka genom skalkyddet.

https://youtu.be/k6TFWjLRHao

Gissar på att du ej gjort militärtjänst.

Så ser det ut när en bil träffats av RPG
https://images.nrc.nl/g-H6PdieQpfYWV5pdJzZVVyfQ9s=/1280x/filters:no_upscale()/s3/tark/images/NH/200712/06/768228.jpg

GEORGIA: TBILISI: GUNMEN OPEN FIRE ON PRESIDENT SHEVARDNADZE'S CAR
https://www.youtube.com/watch?v=EzTTZwuHcds

Attack on Shevardnadze.August 1998
https://netrockt.cyou/watch?v=UjjLrl-remc&__cpo=aHR0cHM6Ly93d3cueW91dHViZS5jb20
Senast redigerad av shoottheelks 2021-10-11 kl. 01:35.
Citera
2021-10-11, 01:35
Medlem
Kanske att dessa fråhgeställningar redan har tagits upp, men håll till godo i alla fall:

Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Nja, nu är jag den som har argumenterat lite som du i denna tråd men riktigt så enkelt är det inte.
Däcken är absolut inte vanliga högfartsdäck. Och absolut inte R däck (som jag haft på några av mina bilar och är svanhala i halka så det vill man inte ha.
Det är inte ens RFT däck som också finns klassade för höga hastigheter.
Detta är specialdäck med en inre kärna (i kevlar tror jag) som tar över vid punktering.
Självklart klarar även dessa däck höga hastigheter och tunga belastningar men de har inte samma grepp som sport eller r däck.

Sen har den en förvånansvärt klen motor i 2016 modellen. V6 på 340 hk. Med 4,5 ton är det ingen fartraket i sig. Rent teoretiskt 200+ men accet är uselt med dåligt vrid. Oklart om 2016 modellen har fartspärr. Men troligen har den det. Fr o m 2019 har den V8 på 375 och fartspärr vid 200. Bättre vrid.

Bilen i sig är byggd från grunden med helt andra komponenter än standard RR. Hela mittdelen är en stålbur som ska tåla 15 kg TNT från sidan och två handgranater underifrån. De extra 1,5-2 tonen sitter där och troligen även i och under framvagnen (stålplatta som lär gå under hela bilen ända upp i fronten för att kunna ramma ganska kraftiga hinder. ) så du behöver inte vara orolig för vägbulor
Framrutan tål höghastighets 7,62 ammo.

Den extra vikten är alltså fördelad i mitten av bilen vilket rimligen ger en högre tyngdpunkt. Detta har LR kompenserat genom modifierad luftfjädring. Redan som standard sänks den på motorväg men troligen har de både betydligt kraftigare luftbälgar och dessutom styvat upp fjädringen rejält och sett till att den är så låg som möjligt i höga hastigheter. Luftfjädring kan i princip byggas för hur höga vikter som helst.
Bilen har individuell hjulupphängning och fyrhjulsdrift med 300 ms ingrepp mellan hjulen och diffbromsarna. Således inte i närheten av rambyggda bilar med stela axlar som Landcruiiser, Defender, G-klass, Nissan Patrol etc.

Men fysiken går inte att ändra på.
Så en tung bil med hög tyngdpunkt är fortfarande sämre än motsvarande standardbil såklart.

Men att den ändå blir mosad tillsammans med lastbilen är inte konstigt med summan av hastigheter och vikter som du skriver

Däcken vet vi inte mycket om, det kan vara någon slags standarddäck eller förstärkta sådana. Jag har mycket svårt att tänka mig att man skulle spara på däcken, när bilen ändå är så pass dyr. Det finns olika sätt att göra dem punkteringssäkra, bland annat en slags plasthästsko som sätts inne i fälgen, men den gör däcken svårbalanserade.
Det skrivs att följebilen skulle varit 4 minuter efter, alltså 240 sekunder, eller 6000 meter om följebilen höll 90 km/tim. 6 km är mycket det och då hade de ju tappat överblicken, eller hur ?
Och det låter ju udda, det kanske fanns fler följebilar som låg närmare ? Men Polisen vill inte lämna ut de uppgifterna, kan jag tänka mig.

Räknade på G-krafterna och får ganska precis 127 G (= 1247 M/s² ) vid tvärstopp från 180 km/tim (50 m/sek), med en defomationszon på 1 meter. Inbromsningen tar då 40 millisekunder. Döden måste alltså ha varit ögonblicklig. Vid 127 G hjälper inte säkerhetsbälten eller krockkuddar. Det är mer än dubbelt vad man tål, beroende på hur lång tid inbromsningen tar. Möjligen att om kupén varit helt fylld med vatten och frigolitkulor och alla hade haft dykardräkt av kraftigt skumgummi på sig att det skulle kunna ha hjälpt.

En raketuppskjutning med tex NASA ger bara futtiga 3 G typiskt.

Det är också mycket möjligt att den aktuella bilen inte motsvarar standardbeskrivningen på dessa bilar, de specialbeställs allihopa utifrån specifikationerna och då kan det ha ingått en starkare motor mm.

Den häftiga branden kan ha berott på att den bilen ju har bränsleinsprutning, dessa bilar har nästan alltid en pump bak i inne i bensintanken, och den kan har fortsatt att gå även efter smällen. Och alltså pumpat fram bränsle till den totalkvaddade motorn ?

Om de dödade hade sot i lungorna så tyder det på de kunde andas medans det brann. Men så kraftigt krockvåld tål ju ingen, så det vore helt orimligt.

Attentatsteorien ger jag inte mycket för, avståndet Stocksund, Danderyd - Malmö är 617 km. Är det då inte en helt orimlig sträcka att reka om det inte fanns 600 utkommenderade khat-tuggande somalier på varje km vägsträcka ?
Och som har 500 meter fri sikt åt bägge hållen ?

Det verkar helt orimligt, att bara chansa så där. Vet ej ens om vilka vägavsnitt som har tillräckligt bra sikt och skydd av terrängen.
Inte omöjligt att ingen visste om transporten ändå, och då hade de fått ligga och vänta i flera dygn kanske.
Rimligare att attacken skulle skett så snart de lämnat Stockholmsområdet.
Ingen idé att vänta nästan 5 timmar ?

Hur som så har ju islamisterna förut visat stor förslagenhet och en hel del tålamod i tidigare dåd.

Spärrade attentatsmännen vägen helt, och inväntade rätt tillfälle ? Sköt mot vindrutan och föraren försökte då vända med att köra över mittsträngen ?

Isåfall så kände dessa nog till att följebilen var långt efter ?
Jag tror dock att det fanns fler följebilar i och för sig.

Precis som många andra transporter av VIP-personer så har man ofta använt sig av flera VIP-bilar.
Men bara en av dem där VIP-personen transporterades i.
Och tex Iraks diktator Saddam Hussein höll sig visst med dubbelgångare, men man vet inte hur många.
Åtminstone en blev identifierad, eller ja han tillkännagav sig själv.
Senast redigerad av DrSvenne 2021-10-11 kl. 01:38.
Citera
2021-10-11, 01:42
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Gissar på att du ej gjort militärtjänst.

Så ser det ut när en bil träffats av RPG
https://images.nrc.nl/g-H6PdieQpfYWV5pdJzZVVyfQ9s=/1280x/filters:no_upscale()/s3/tark/images/NH/200712/06/768228.jpg

GEORGIA: TBILISI: GUNMEN OPEN FIRE ON PRESIDENT SHEVARDNADZE'S CAR
https://www.youtube.com/watch?v=EzTTZwuHcds

Attack on Shevardnadze.August 1998
https://netrockt.cyou/watch?v=UjjLrl-remc&__cpo=aHR0cHM6Ly93d3cueW91dHViZS5jb20

Förstår inte vad du vill säga, två olika bilar och två olika scenarion.
Citera
2021-10-11, 01:51
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Förstår inte vad du vill säga, två olika bilar och två olika scenarion.

Försökte förklara vad som händer när en rpg träffar en skottsäker bil.
Du verkar tro att en rsv laddning ej briserar åt alla håll.
Citera
2021-10-11, 01:54
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Försökte förklara vad som händer när en rpg träffar en skottsäker bil.
Du verkar tro att en rsv laddning ej briserar åt alla håll.

Går den in genom bakrutan så blir det annorlunda.
Rsv=riktad sprängverkan.
Citera
2021-10-11, 02:04
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Går den in genom bakrutan så blir det annorlunda.
Rsv=riktad sprängverkan.

Jesus............

Läs på.........

Samma kraft som riktas framåt, går ochså bakåt och ut åt sidorna.

Бронестекло 400 мм против РПГ-7. 16" bulletproof glass vs RPG-7
https://www.youtube.com/watch?v=_J-uKNb6TaI
Senast redigerad av shoottheelks 2021-10-11 kl. 02:12.
Citera
2021-10-11, 06:28
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Jesus............

Läs på.........

Samma kraft som riktas framåt, går ochså bakåt och ut åt sidorna.

Бронестекло 400 мм против РПГ-7. 16" bulletproof glass vs RPG-7
https://www.youtube.com/watch?v=_J-uKNb6TaI

Intressant. Även om bilrutorna hade varit 400mm tjocka hade det inte hjälpt.

Det började med en kraftig smäll enligt vittnet.

Något skumt är det.
Citera
2021-10-11, 07:33
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Kanske att dessa fråhgeställningar redan har tagits upp, men håll till godo i alla fall:

Däcken vet vi inte mycket om, det kan vara någon slags standarddäck eller förstärkta sådana. Jag har mycket svårt att tänka mig att man skulle spara på däcken, när bilen ändå är så pass dyr. Det finns olika sätt att göra dem punkteringssäkra, bland annat en slags plasthästsko som sätts inne i fälgen, men den gör däcken svårbalanserade.
Däcken är punkteringssäkra med inbyggd plastring från fabrik. Själva däcken går tydligen bra att använda standarddäck.

Citat:
Det skrivs att följebilen skulle varit 4 minuter efter, alltså 240 sekunder, eller 6000 meter om följebilen höll 90 km/tim. 6 km är mycket det och då hade de ju tappat överblicken, eller hur ?
Och det låter ju udda, det kanske fanns fler följebilar som låg närmare ? Men Polisen vill inte lämna ut de uppgifterna, kan jag tänka mig.
Det där är spekulationer som uppstått i tråden - enligt polisen själva (dagen efter olyckan) rör det sig om max 1 minut efter, inte för att jag skulle ta det för en helt garanterad uppgift heller men det är nog bra att ta dessa påståenden om avstånd med en rejäl nypa salt..

Citat:
Det är också mycket möjligt att den aktuella bilen inte motsvarar standardbeskrivningen på dessa bilar, de specialbeställs allihopa utifrån specifikationerna och då kan det ha ingått en starkare motor mm.
Nja, det är en fabriksfärdig bil som endast byggdes med en specifik motor/motorstyrka och alla elektroniska system anpassade till just den konfigurationen. (det är själva USP’n - att den inte är ombyggd i efterhand, utan byggs på linan med standardbilar och är lika genomtänkt som standardbilarna i alla delar).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in