Citat:
Ursprungligen postat av
MacMackay
Verkar lite komplicerat att navigera sig fram
till siffrorna som rör vaccinationsstatus för ”vårdade på iva i dagsläget”.
Kan bero på att jag sitter med en mobil, men det borde ju gå att länka dit också likaväl som till den ointressanta grafen som du länkade till?
Bara av att läsa dessa detta inlägg förstår jag att det är SIR ni diskuterar.
Det går inte att länka som du önskar. Urvalen måste alltid göras av den som vill se.
SIR är fantastiskt detaljerat och ger förvånansvärt mycket information.
Många gånger används SIR här i tråden. Inte minst kan man kontrollera om läkare i media är sanningsenliga eller inte.
SIR kan verka komplicerad i början men lär man sig är det ganska lätt sedan och jag kan varmt rekommendera dig det. Det är väl investerad tid som du kommer att få glädje av.
https://portal.icuregswe.org/siri/sv/report/corona.vtfstart
Använd denna länk.
Högt upp på blåa linjen går man in och väljer. Rapporter- Coronafall- rapporterade- vaccination. Om det är andel vaccinerade, ovaccinerade man är intresserad av.
Man kan också välja antal nyinskrivna och få siffran hur många personer det handlar om istället. Beroende på vad som intresserar en för stunden.
Sedan går man in på den lilla ikonen på vänster sida.
Visa urval.
Där gör man sina urval. Vilken tidsperiod man är intresserad av (ibland kan de ske att
Visa för ett år bakåt inte avmarkeras av sig själv, så var lite observant på det). Man kan också välja ålder, om personerna har avlidit eller inte samt välja olika riskgrupper och mer.
Funkar det inte, så bara fråga.
En annan sak som är bra att tänka på är att SIR tyvärr har ganska kraftiga eftersläpningar. Därför är den senaste perioden och dess andelar föränderlig ganska länge. Så vad som är sant för en vecka sedan behöver inte nödvändigtvis vara sant veckan efter om det är närtiden som diskuteras.
Även använder jag dator så det kanske är annorlunda när man använder mobil. Kanske någon annan vet hur det fungerar då?