2021-10-10, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Du menar att DN medvetet putsar sina siffror så att andelen ovaccinerade på iva blir mindre än i verkligheten?
Är det antivaxxare som driver Wolodarskis agenda?
Nej något är fel, och antagligen är det ”arbetet” som hamnat snett.

Det betvivlar jag. Jag får nämligen exakt samma siffror som arbetet när jag söker på SIR enligt samma urval.
Citera
2021-10-10, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Jag vet inte vad som driver Wolodarski, men han verkar vara väldigt rädd för denna förkylning. Han verkar vara rädd för det mesta, till den milda grad att han ger bort tidningen till en 18 årig autistisk klimataktivist.
Men om det är något han är så är det vaccinförespråkare, och detta i kubik.
Han skulle inte tillåta att falska siffror som gick emot agendan publicerades.
Det står klart och tydligt att 50% av de vårdade på iva vecka 39 var ovaccinerade och de övriga i hög grad var fullvaccinerade och 5% okänd status, och resten fått en dos.
Det borde inte ens ha blivit en diskussion, jag hade inte förväntat det, men fick löpa gatlopp samtidigt som jag blev anklagad för att sprida falska uppgifter.
Jag säger inte att de är fel, men sökkriterierna tycker jag inte verkar vara skräddarsydda för den typen av information.
Citera
2021-10-10, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ja. Ifall man vill värna om ungdomarnas rätt att ha kalas, så ska man satsa på att upprätthålla riskgruppernas skydd.

Och jag tycker att man ska värna om ungdomarnas rätt till kalas. Ungdomarna har levt med restriktioner under lång tid. För vems skull har ungdomarna levt med restriktioner? Jag anser att det är jättebra att skydda ungdomarna från riskerna med viruset. Men, vi behöver inse att den främsta anledningen till att ungdomarna har haft restriktioner, har varit att skydda deras farmor och farfar.

Att många åldringar ändå har avlidit, kan ungdomarna inte lastas för. Skulden ligger på Folkhälsomyndigheten och deras misslyckade strategi.

När riskgrupperna har fått påfyllning av vaccin, så behöver man ta ställning till hur man ska göra med övriga befolkningen. Men det bör finnas viss betänketid, eftersom många av svenskarna fick sina vaccindoser under sommaren, och har därmed ganska färskt skydd.

Riskgrupperna skyddas dåligt om väldigt många i gruppen i yrkesverksam ålder är sjuka samtidigt.
Långa sjukskrivningar hotar och lång covid drabbar även lindriga fall. Vad vi såg med alpha varianten var att den kunde slå ut vitala delar av samhällsviktig service. Utan vaccin. När vaccinskyddet börjar sjunka i januari-februari för 30+ måste FOHM få igång operation massvaccinering igen.
Det är ju bara en tidsfråga.
Citera
2021-10-10, 23:59
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Verkar lite komplicerat att navigera sig fram
till siffrorna som rör vaccinationsstatus för ”vårdade på iva i dagsläget”.
Kan bero på att jag sitter med en mobil, men det borde ju gå att länka dit också likaväl som till den ointressanta grafen som du länkade till?
Bara av att läsa dessa detta inlägg förstår jag att det är SIR ni diskuterar.

Det går inte att länka som du önskar. Urvalen måste alltid göras av den som vill se.

SIR är fantastiskt detaljerat och ger förvånansvärt mycket information.

Många gånger används SIR här i tråden. Inte minst kan man kontrollera om läkare i media är sanningsenliga eller inte.

SIR kan verka komplicerad i början men lär man sig är det ganska lätt sedan och jag kan varmt rekommendera dig det. Det är väl investerad tid som du kommer att få glädje av.

https://portal.icuregswe.org/siri/sv/report/corona.vtfstart

Använd denna länk.

Högt upp på blåa linjen går man in och väljer. Rapporter- Coronafall- rapporterade- vaccination. Om det är andel vaccinerade, ovaccinerade man är intresserad av.

Man kan också välja antal nyinskrivna och få siffran hur många personer det handlar om istället. Beroende på vad som intresserar en för stunden.

Sedan går man in på den lilla ikonen på vänster sida. Visa urval.
Där gör man sina urval. Vilken tidsperiod man är intresserad av (ibland kan de ske att Visa för ett år bakåt inte avmarkeras av sig själv, så var lite observant på det). Man kan också välja ålder, om personerna har avlidit eller inte samt välja olika riskgrupper och mer.

Funkar det inte, så bara fråga.

En annan sak som är bra att tänka på är att SIR tyvärr har ganska kraftiga eftersläpningar. Därför är den senaste perioden och dess andelar föränderlig ganska länge. Så vad som är sant för en vecka sedan behöver inte nödvändigtvis vara sant veckan efter om det är närtiden som diskuteras.

Även använder jag dator så det kanske är annorlunda när man använder mobil. Kanske någon annan vet hur det fungerar då?
Senast redigerad av virvelbagg 2021-10-11 kl. 00:06.
Citera
2021-10-11, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ifall du är motståndare till restriktioner, så bör du ställa dig bakom "IMBILDEN"s inlägg. "IMBILDEN"s inlägg handlade ju om att undvika restriktioner.

Ifall du vill få leva ditt liv, så borde det ligga i ditt intresse att riskgrupperna har optimalt skydd av vaccinerna. Ifall sjukhusen översvämmas av genombrottsinfektioner, så kommer det att uppstå påtryckningar att införa restriktioner som drabbar alla i hela samhället. Istället för att utsätta folket för ännu mer restriktioner, så tycker jag att det är en mycket bättre strategi att satsa på att skydda riskgrupperna med hjälp av påfyllnadsdoser.

Riskgrupperna har fått sina vacciner, men ändå tjatas det om att vacciner barn nu. Det här är löjligt. Du inser inte vart allt detta leder! Det kommer ALDRIG upphöra. Vi som människor kommer leva som fångar i årtionden för att vi frivilligt släppt ifrån oss våra rättigheter. Folk är slavar under skrämselpropagandan, lättmanipulerade och kuvade. Återigen, om du är rädd så stanna hemma. Jag lovar att det finns hundratusentals starka människor som inte är ett dugg oroade över Covid.
Citera
2021-10-11, 00:28
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Men om det är något han är så är det vaccinförespråkare, och detta i kubik.
Han skulle inte tillåta att falska siffror som gick emot agendan publicerades.
Det står klart och tydligt att 50% av de vårdade på iva vecka 39 var ovaccinerade och de övriga i hög grad var fullvaccinerade och 5% okänd status, och resten fått en dos.
Det borde inte ens ha blivit en diskussion, jag hade inte förväntat det, men fick löpa gatlopp samtidigt som jag blev anklagad för att sprida falska uppgifter.
Jag säger inte att de är fel, men sökkriterierna tycker jag inte verkar vara skräddarsydda för den typen av information.

Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Senaste 7 dagarna:

Ovaccinerade 63,6%
Vaccinerade 27,3%
Okänt 9,1%

Upp till 60 år:

Ovaccinerade 85,7%
Vaccinerade 0%
Okänt 14,3%

https://portal.icuregswe.org/siri/sv/report/corona.vaccincovid

Jag tror jag krigar ett tag till.

För det första diskuterar ni inte ens samma datum.
Sedan är siffror så nära inpå nuet inte ens i närheten av att vara fullständiga utan är föränderliga.

För vecka 39 får jag i skrivande stund när jag slår på SIR.

Perioden
2021-09-27 till 2021-10-03

ovaccinerade 50% vaccinerade 31,8% ofullständigt 13,6% okänt 4,5%.

Det är 22 personer för vecka 39 och för vecka 40 har man registrerat 9 än så länge.

Det är de äldre åldersgrupperna som står för förändringen som håller på att ske på IVA.

När vi började vaccinera såg vi att medelåldern sjönk kraftigt både på de inlagda och avlidna. Nu ökar medelåldern igen. Vi är inte tillbaka till innan vi började vaccinera men för var vecka som går tar vi ett litet steg mot hur det var innan.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-10-11 kl. 01:07.
Citera
2021-10-11, 00:59
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phony
Riskgrupperna har fått sina vacciner, men ändå tjatas det om att vacciner barn nu. Det här är löjligt. Du inser inte vart allt detta leder! Det kommer ALDRIG upphöra. Vi som människor kommer leva som fångar i årtionden för att vi frivilligt släppt ifrån oss våra rättigheter. Folk är slavar under skrämselpropagandan, lättmanipulerade och kuvade. Återigen, om du är rädd så stanna hemma. Jag lovar att det finns hundratusentals starka människor som inte är ett dugg oroade över Covid.

De vill vaccinera oss alla likt man gör med boskap, men vad bryr de sig om biverkningar och konsekvenser?
Citera
2021-10-11, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
De vill vaccinera oss alla likt man gör med boskap, men vad bryr de sig om biverkningar och konsekvenser?

Konsekvenserna av en så framstressad vaccinering kan vara katastrofal så klart. Först var det blodproppar och dödsfall av Astra Zenica som man tydligen inte hade upptäckt under försöksstadiet. Så stoppades det. Sen är det hjärtmuskelinflammationer av Johnson och Moderna, vilket är mycket allvarliga konsekvenser. Ingen kan komma och säga nu att det inte finns risk att det om 1, 2 eller 5 år framkommer ännu allvarligare bicerkningar eller påverkan på våra organ och kroppar.

Det är fullständigt orimligt och irrationellt att chansa med ett nytt obeprövat vaccin för ett virus med 99.95% överlevnadsgrad för vanliga människor. Det är absurt. Jag tvivlar på att Covid ens är mer dödligt än influensa för normalfriska människor. Faktum är att det är fastställt statistiskt att influensa är mer dödligt än Covid bland barn och ungdomar.

Om det kom ett vaccin mot cancer eller ett virus med en dödlighet på säg 10-20% skulle jag ta vaccinet alla dar i veckan. Då är det mer rimligt. Men det här är så överhypat så det finns inte.

Jag är inte emot att folk vaccinerar sig dock. Jag skiter i vilket. Folk får göra precis som de vill, det är deras fria val, men de måste sluta tvinga på andra sin skit likt de fascister de förvandlats till. Så in i helvetes trött på att folk i Sverige glömt bort att sköta sitt och respektera andras fria val.

Är du rädd för Covid, ta ditt vaccin och håll käften. Eller lås in dig i din källare eller köp en rymddräkt. Era problem och rädslor ska inte begränsa alla andra.
Citera
2021-10-11, 02:17
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phony
Konsekvenserna av en så framstressad vaccinering kan vara katastrofal så klart. Först var det blodproppar och dödsfall av Astra Zenica som man tydligen inte hade upptäckt under försöksstadiet. Så stoppades det. Sen är det hjärtmuskelinflammationer av Johnson och Moderna, vilket är mycket allvarliga konsekvenser. Ingen kan komma och säga nu att det inte finns risk att det om 1, 2 eller 5 år framkommer ännu allvarligare bicerkningar eller påverkan på våra organ och kroppar.

Det är fullständigt orimligt och irrationellt att chansa med ett nytt obeprövat vaccin för ett virus med 99.95% överlevnadsgrad för vanliga människor. Det är absurt. Jag tvivlar på att Covid ens är mer dödligt än influensa för normalfriska människor. Faktum är att det är fastställt statistiskt att influensa är mer dödligt än Covid bland barn och ungdomar.

Om det kom ett vaccin mot cancer eller ett virus med en dödlighet på säg 10-20% skulle jag ta vaccinet alla dar i veckan. Då är det mer rimligt. Men det här är så överhypat så det finns inte.

Jag är inte emot att folk vaccinerar sig dock. Jag skiter i vilket. Folk får göra precis som de vill, det är deras fria val, men de måste sluta tvinga på andra sin skit likt de fascister de förvandlats till. Så in i helvetes trött på att folk i Sverige glömt bort att sköta sitt och respektera andras fria val.

Är du rädd för Covid, ta ditt vaccin och håll käften. Eller lås in dig i din källare eller köp en rymddräkt. Era problem och rädslor ska inte begränsa alla andra.

Utmärkt bra skrivet!
Min stora tanke är just vaccinet, vad har vi som "vanlig person" för liv efter att ha tagit ett vaccin som kan ge oberäkneliga utgångar framdeles?
Är vetenskapen mer pålitlig än naturens egen gång?
Citera
2021-10-11, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Smittvågor är just smittvågor. Dessutom var det hela andra restriktioner och rekommendationer för ett år sedan jämfört med idag. Har inte sett någon expert uttala att vaccinen inte skulle påverka smittspridningen. Att man kan bli sjuk som vaccinerad, eller sprida smittan vidare betyder inte att vaccinen är verkningslösa.
Exakt håller med, allt talar för att vaccinering bromsar smittan! vaccinerade blir mkt lindrigare sjuka, utvecklar i snitt mindre symptom osv (om ens några symptom) än ovaccinerade. Dvs väldigt oeffektiva smittkedjor. Men inga garantier finns för att vaccinerade inte kan bli smittade, sjuka eller sprida smittan vidare. Men sannolikhet att smittkedjan stannar vi en vaccinerad är relativt hög.

Precis samma resonemang gäller barn. Barn blir sällan blir sjuka, får sällan symptom och sprider sällan smittan vidare. Jag tror det är precis det som är anledningen till barnens roll i covid19 spridningen är marginell.
Senast redigerad av jerka11 2021-10-11 kl. 07:29.
Citera
2021-10-11, 07:39
Medlem
Skall man titta på IVA osv måste man ange ålder och antal på de intagna ?

Kan fortfarande inte hitta och styrka varför unga friska individer speciellt barn skall ta detta vaccin även om jag försöker ?

Faktum kvarstår nämligen att enligt statistik från FHM o socialstyrelsen är det nästan uteslutande äldre och sjuka som drabbas av Covid.

Dessutom med äldre menas över 83 år och multisjuka.

Dessutom att som media säga att tex 85 % på IVA är ovaccinerade är ej relevant när det handlar om 19 st som dessutom är äldre, redan sjuka, från vissa områden eller länder.
Citera
2021-10-11, 07:42
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricBe
Gör vi? Vi vet inte detaljerna då dessa är "proprietary knowledge " Däremot så vet vi att vaccinet sprider sig i kroppen och bildar Spike-proteinet som i SIG har visat sig orsaka omfattande skada.

NEJ. Vaccinen tillverkar en liten del av spikproteinerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in