2021-10-10, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Var har du fått det ifrån? Att vaccination inte påverkar smittspridningen?
Hur skulle vaccinering påverka smittspridning?

9 oktober 2020: 7 dagars genomsnitt på 595 smittofall (0% vaccinering)

9 oktober 2021: 7 dagars genomsnitt på 595 smittofall (65% vaccinerade)

Det är i princip omöjligt att eliminera ett virus, som tidigare inlägg så är vaccin framtaget för att minimera chansen för allvarlig sjukdom. Som vaccinerad kan du fortfarande bära på viruset, och även insjukna. Vaccinering bidrar ingenting till mindre smittspridning, det kan däremot bidra till färre allvarliga fall och göra så personer i riskgrupp kan hantera viruset bättre än utan vaccin.
Citera
2021-10-10, 20:51
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Okunskap nej. Faktiskt läser jag bättre än jag skriver. Du detta är inte testat.

Du menar att det inte är testat på 3,24 miljarder människor? Vad var det jag fick i sprutorna då?

Citat:
Tror du på fullaste allvar om du tänker efter att djurförsöken vanligtvis tar 3 månader vid framställning av nya läkemedel?

Beror helt på vad det är för läkemedel. Det finns läkemedel som du kan köpa på bensinmacken som vi inte riktigt vet hur det fungerar (paracetamol). Vi vet betydligt mer om covidvaccinen än vad vi vet om paracetamol så vaccinen är definitivt säkrare än paracetamol i den bemärkelsen.
Senast redigerad av Melange5738 2021-10-10 kl. 20:55.
Citera
2021-10-10, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Har jag nu varit tillräcklig tydlig med min gräns? Jag har inte förespråkat tvång att ta heroin, och jag har inte heller förespråkat tvång att ta vaccin. Alla medborgare ska ha rätt att tacka nej till både heroin, crack och vaccin.

Jo, jag tycker nog att det bör finnas ett samband mellan vaccinationsgrad och öppenhet. Men det bör handla om frivillig vaccinering. Alltså, när alla som önksar ta vaccin har fått vaccin, så är det dags att öppna samhället. Det fungerar inte att ha restriktioner för att skydda människor som frivilligt har valt bort vaccinet.

Problemet just nu, är inte dom människor som har avstått vaccin. Problemet är dom riskgrupper som fick vaccin tidigt, och vars skydd nu avtar. Det är dags att sluta slösa resurser år att pressa ovilliga medborgare att ta vaccin. Istället behöver resurserna nu riktas till riskgrupperna.

Jo. Samhället kan öppnas. Dom som har valt bort vaccinet får skylla sig själva.

Det fetmarkerade är väl en helt ok åsikt som jag inte delar, men knappast en absolut moralisk sanning. Inte heller något som makthavare världen över följer. Verkar irrelevant.

Angående att stänga ner samhället så borde det aldrig ha gjorts överhuvudtaget. Det plus inga vaccin så hade "pandemin" varit över sedan länge plus att det totala lidandet hade varit en bråkdel. Hur många har inte svultit ihjäl eller begått självmord världen över? Förlorat sina arbeten? Förlorat sin firma som de ägnat större delen av sitt liv för? Går inte att försvara vad masshysterin har ställt till med. Politiker och enkelspårig media har för mycket makt vilket ställer till det så här.
Senast redigerad av ManManne 2021-10-10 kl. 21:05.
Citera
2021-10-10, 21:04
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du menar att det inte är testat på 3,24 miljarder människor? Vad var det jag fick i sprutorna då?

Beror helt på vad det är för läkemedel. Det finns läkemedel som du kan köpa på bensinmacken som vi inte riktigt vet hur det fungerar (paracetamol). Vi vet betydligt mer om covidvaccinen än vad vi vet om paracetamol så vaccinen är definitivt säkrare än paracetamol i den bemärkelsen.
Men snälla hur länge har paracetamol funnits? Nu får du ändå ge dig. Nej det beror inte alls på vad det är för läkemedel. För att det ska få kallas läkemedel så krävs omfattande långvariga tester. Som jag säger så är människor nu labbråttor testet pågår för fullt och det med tvång hets och utpressning. En sak till. Det är helt valfritt att äta Alvedon.
Citera
2021-10-10, 21:13
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Men snälla hur länge har paracetamol funnits?

Det är inget kriterium i sig.

Citat:
Nu får du ändå ge dig. Nej det beror inte alls på vad det är för läkemedel. För att det ska få kallas läkemedel så krävs omfattande långvariga tester. Som jag säger så är människor nu labbråttor testet pågår för fullt och det med tvång hets och utpressning. En sak till. Det är helt valfritt att äta Alvedon.

Nej du har fel och jag borde inte behöva förklara varför du har fel eftersom covidvaccinen fick kallas läkemedel efter mindre än ett år.
Citera
2021-10-10, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Senaste 7 dagarna:

Ovaccinerade 63,6%
Vaccinerade 27,3%
Okänt 9,1%

Upp till 60 år:

Ovaccinerade 85,7%
Vaccinerade 0%
Okänt 14,3%

https://portal.icuregswe.org/siri/sv/report/corona.vaccincovid

Jag tror jag krigar ett tag till.

Betvivlar inte riktigheten i dina siffror, men kan du direktlänka till en graf som stödjer ditt påstående, eftersom det inte verkar taget ur luften.
Men den tabell jag får när jag följer din länk visar inte det du påstår!?
Citera
2021-10-10, 21:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mash08
Hur skulle vaccinering påverka smittspridning?

9 oktober 2020: 7 dagars genomsnitt på 595 smittofall (0% vaccinering)

9 oktober 2021: 7 dagars genomsnitt på 595 smittofall (65% vaccinerade)

Det är i princip omöjligt att eliminera ett virus, som tidigare inlägg så är vaccin framtaget för att minimera chansen för allvarlig sjukdom. Som vaccinerad kan du fortfarande bära på viruset, och även insjukna. Vaccinering bidrar ingenting till mindre smittspridning, det kan däremot bidra till färre allvarliga fall och göra så personer i riskgrupp kan hantera viruset bättre än utan vaccin.

Smittvågor är just smittvågor. Dessutom var det hela andra restriktioner och rekommendationer för ett år sedan jämfört med idag. Har inte sett någon expert uttala att vaccinen inte skulle påverka smittspridningen. Att man kan bli sjuk som vaccinerad, eller sprida smittan vidare betyder inte att vaccinen är verkningslösa.
Citera
2021-10-10, 21:19
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Betvivlar inte riktigheten i dina siffror, men kan du direktlänka till en graf som stödjer ditt påstående, eftersom det inte verkar taget ur luften.
Du får klicka i urvalen själv vilket du gör uppe till vänster.
Citera
2021-10-10, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Eller så fixar du grafen själv? Det är inte jättesvårt, och tycker du att det är svårt vet du nog inte vad du ska ha informationen till ändå.
Citera
2021-10-10, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du får klicka i urvalen själv vilket du gör uppe till vänster.
Verkar lite komplicerat att navigera sig fram
till siffrorna som rör vaccinationsstatus för ”vårdade på iva i dagsläget”.
Kan bero på att jag sitter med en mobil, men det borde ju gå att länka dit också likaväl som till den ointressanta grafen som du länkade till?
Citera
2021-10-10, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Eller så fixar du grafen själv? Det är inte jättesvårt, och tycker du att det är svårt vet du nog inte vad du ska ha informationen till ändå.
Jo det är inte så lätt, men nog vet jag vad siffror och andelar betyder.
Tycker att det är anmärkningsvärt att
DN visar helt andra siffror tagna ur samma register.
Citera
2021-10-10, 21:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738

Vi vet en hel del om paracetamol. Man ska helst inte ta en Alvedon dagen efter man har druckit alkohol, inte blanda alkohol och paracetamol för då blir levern, njurarna och hjärtat skadade. Vad menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in