Citat:
Ursprungligen postat av
RobRoys
Jo, den såg misstänkt CGI-aktig ut, det skall erkännas men svinet förtjänar inte det minsta respekt, han är, precis som du säger, en skamfläck för mänskligheten. 👍
Jo, man måste vara källkritisk. Det fanns en video på youtube (den har nu, host, host, försvunnit) som sammanställde all rasistisk skit som Peking Joe sagt genom åren. T ex Joes berömda uttalande från 70-talet "Jag vill inte att mina barn skall växa upp i en racial jungle" och mängder av andra saken. Peking Joe är någonting så ovanligt som en politiker som gjort karriär både på sitt [obefintliga] engagemang i medborgarrättsrörelsen
och på rashets. Detta visar att Joe är en renodlad opportunist utan övertygelser. Men om du frågar mig så tror jag att Joe, med tanke på hans övriga karaktärsdrag, var ärlig med sin rasism men använde medborgarrättsrörelsen enbart för att göra karriär och för att få tillfälle att sentimentalt svamla om rättvisa och jämlikhet.
Videon började, hur som helst, med att Peking Joe ljudligt läste upp i senaten, tidigt 80-tal. "We already have a nigger mayor, we don't need any more hotshot niggers." Han använda ordet "nigger" minst tre gånger. OK, tänkte jag, detta överenstämmer ju bra med Joes uttalade rasism, men hur kan det ignoreras av hans supportrar att han pratar som en KuKluxKlan ledare från 30-talet? Inte ens CNN torde vara OK med det?
När jag forskade lite visade det sig att Peking Joe bara läste upp ett rasistiskt uttalande någon annan person hade gjort för att svartmåla denne. En normal person skulle förstås inte ha läst upp ordet "nigger" ljudligt i senaten ett flertal gånger utan ha bytt ut det mot "n-word" eller liknande och det syntes tydligt att Peking Joe njöt av att klanderfritt kunna använda rasistisk terminologi i senaten. Men uttalandet var i varje fall inte hans eget.