2021-10-10, 17:48
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Enligt Stefan Sintéus, chef för regionala utredningsenheten, låg följebilen max nån minut efter olycksbilen - så vartifrån kommer uppgiften om 8 km? Finns det någon källa på det eller är det bara en ”trådsanning”?

https://www.expressen.se/kvallsposten/polisens-svar-om-foljebilen-sag-inte-vad-som-hande/

Citat från ovanstående länk:
Det finns olika koncept hur man gör när man kör på det viset, ibland är det närkontakt och ibland är det lite längre avstånd. Det beror helt och hållet på situationen. Så det är inte givet att de ska ligga helt kloss.
– Det ser inte själva olyckan, men de ser hur det börjar brinna.
Vilket avstånd talar vi om i detta fall? Flera minuter?
– Nej, nej, vi pratar om några lastbilar bakom. Vi pratar inte om mer än så.
– De är framme direkt i anslutning till detta.
Någon minut max?
– Ja.
Det fanns en uppgift i tråden (igår tror jag) att följebilen kom fram efter 4 minuter.
Med en hastighet på 120 km/tim så blir det 8 km om jag har räknat rätt.

Polisen försöker nog mörka genom att svara lite halvluddigt.
Han måste veta exakt hur lång tid det tog.
Citera
2021-10-10, 17:58
Medlem
toblemonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Hur tänker du då?

Det tar max en sekund möjligen två att sladda över mittremsan om man räknar från början av sladden. Vilket råkar vara ungefär människans normala reaktionstid. Så han kunde troligen inte ens bromsa.

Det enda han rimligen såg var något stort som kom farande i en sammanlagd fart av 150-200 km/h
Normal reaktionstid är 250 millisekunder, dvs en kvarts sekund.
Citera
2021-10-10, 18:00
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det fanns en uppgift i tråden (igår tror jag) att följebilen kom fram efter 4 minuter.
Med en hastighet på 120 km/tim så blir det 8 km om jag har räknat rätt.

Polisen försöker nog mörka genom att svara lite halvluddigt.
Han måste veta exakt hur lång tid det tog.

Går väl utläsa ur GPS och positionsangivelserna. Sådana bilar har säkerligen en GPS position som rapporteras till någon typ av övervakare. Blir bilen kapad vill man veta vart den tar vägen.
Kolla tidsangivelsen när ledarbilen slutar sända GPS position och sätt det på kartan, matcha det sedan med följebilens position. Så blir det exakt. Polisen mörkar i detta avseende.
Citera
2021-10-10, 18:10
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Känner de som haft många utan problem.
Du känner, ja nen då så...

En bil som kör av vägen tillsynes utan orsak.
Jättebra bil det där...
Citera
2021-10-10, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toblemona
Normal reaktionstid är 250 millisekunder, dvs en kvarts sekund.

Fast det spelar ju ingen roll i sig om vi låtsas att reaktionstiden är NOLL.

Att föraren skulle kunna bidra med ett relevant vittnesmål om något som hänt under 1-2 sekunder på andra sidan en motorväg med mittremsa finns inte på kartan när han sitter och tittar rakt fram på sin egen vägbana.

När bilen kom kan han bara ha hunnit uppfatta något stort som kom farande.

På samma sätt har han knappast hunnit bromsa heller. I alla fall inget som gjorde någon skillnad. Möjligen hunnit trampa ner pedalen.
Citera
2021-10-10, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Du känner, ja nen då så...

En bil som kör av vägen tillsynes utan orsak.
Jättebra bil det där...

Aha, så alla bilar som kör av vägen är jättedåliga....
Citera
2021-10-10, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Går väl utläsa ur GPS och positionsangivelserna. Sådana bilar har säkerligen en GPS position som rapporteras till någon typ av övervakare. Blir bilen kapad vill man veta vart den tar vägen.
Kolla tidsangivelsen när ledarbilen slutar sända GPS position och sätt det på kartan, matcha det sedan med följebilens position. Så blir det exakt. Polisen mörkar i detta avseende.

Man kan kalla det att mörka. Han vill såklart inte föregripa just den utredning du pratar om.

De lär inte berätta för oss vad de kommer fram till hela tiden.

Troligen kommer de inte att berätta alla detaljer efteråt heller. Utan enbart de slutsatser de dragit.

Men det lär nog läcka en del utom det som verkligen hemligstämplas av SÄPO.
Citera
2021-10-10, 18:34
Medlem
Citat:
Jag vet. Jag sa inte att jag höll med GW. Det finns fortfarande en risk att det kan vara några amatörer. Men frågan är hur sådana skulle lyckas med detta.

Tanken kan aldrig i så fall varit att det skulle bli precis så här. Det är egentligen ett fullständigt omöjligt scenario som många här påpekar. Det rör sig om tiondels sekunder att bilen träffar långtradaren exakt där den träffade. Normalt ska den ju bara att fortsatt rakt över den glestrafikerade vägen och då hade det inte gått lika illa även om bilen saknar krockkuddar och det hade gjort rejält ont även mot ett träd som står still.

Så frågan är hur en Akilov vars enda CV är att ha svartrenoverat hus skulle ha klarat att antingen sabotera en bil eller beskjuta den på något sätt. Det funkar inte riktigt med en vanlig AK47 om man tror att det ska ge så stor effekt.

Ganska enig. Huvudteori är inte attentat. Men att avfärda det pga ingen tagit på sig köper jag inte. Förvånade från GW.

Om poliserna är så klantiga så de kör ihjäl Sveriges typ mest skyddade, ja då kanske det inte var så svårt att sabotera heller.
Oavsett vad det är så osar det skunk.
Citera
2021-10-10, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Enligt Stefan Sintéus, chef för regionala utredningsenheten, låg följebilen max nån minut efter olycksbilen - så vartifrån kommer uppgiften om 8 km? Finns det någon källa på det eller är det bara en ”trådsanning”?

https://www.expressen.se/kvallsposten/polisens-svar-om-foljebilen-sag-inte-vad-som-hande/

Citat från ovanstående länk:
Det finns olika koncept hur man gör när man kör på det viset, ibland är det närkontakt och ibland är det lite längre avstånd. Det beror helt och hållet på situationen. Så det är inte givet att de ska ligga helt kloss.
– Det ser inte själva olyckan, men de ser hur det börjar brinna.
Vilket avstånd talar vi om i detta fall? Flera minuter?
– Nej, nej, vi pratar om några lastbilar bakom. Vi pratar inte om mer än så.
– De är framme direkt i anslutning till detta.
Någon minut max?
– Ja.

4 min är en trådsanning.
Men nästan lika säkert är Sinteus avrundning en dimridå. De låg längre bak.
Citera
2021-10-10, 18:46
Medlem
toblemonas avatar
Citat:
Fast det spelar ju ingen roll i sig om vi låtsas att reaktionstiden är NOLL.

Att föraren skulle kunna bidra med ett relevant vittnesmål om något som hänt under 1-2 sekunder på andra sidan en motorväg med mittremsa finns inte på kartan när han sitter och tittar rakt fram på sin egen vägbana.

När bilen kom kan han bara ha hunnit uppfatta något stort som kom farande.

På samma sätt har han knappast hunnit bromsa heller. I alla fall inget som gjorde någon skillnad. Möjligen hunnit trampa ner pedalen.
Lär ha varit passagerare i många bilar som kanske var mer uppmärksamma på omgivningen. Det var söndag.
Citera
2021-10-10, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urban70
Mord skulle jag säga. Polisen kör vårdslöst, troligen en tävling med sina kollegor och tappar kontrollen över bilen. Ironiskt att polisen som ska skydda orsakar den skyddades död. Nu söker polisen desperat efter något som går att klamra sig fast vid för att undvika att 2 anställda ska få skulden.
+ 10 på den.
Citera
2021-10-10, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
4 min är en trådsanning.
Men nästan lika säkert är Sinteus avrundning en dimridå. De låg längre bak.
Varför är följebilen så viktig? Vad skulle den kunna göra när ledarbilen träffas av ett pansarskott?
Låg följebilen efter pga varning om ett attentat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in