2021-10-10, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonomom
Gw på Nyhetsmorgon tv4. Inget klipp att länka till än...

Han sa absolut ingenting nytt.
Bara att om det hade varit terrordåd så hade något tagit på sig dådet.

Det viktigaste han sa var väl det självklara: Att detta kommer att bli den mest utredda bilolyckan i landets historia. Varje del av bilen kommer att granskas noga.

Det blir väl ganska precis som vid flygolyckor att man lägger upp varje del i en stor lokal och försöker lägga ett gigantiskt 3D pussel och att varje del som behöver granskas extra nog testas för kemikalier, brottytor, svetsar röntgas etc etc. All elektronik försöker man läsa av så gott det går.

I många flygolyckor har det gått att utreda väldigt mycket detaljer. Även i helt utbrunna och krossade vrak. Som t o m har legat under vatten. Forensiker kan göra väldigt mycket nuförtiden om det bara finns resurser. Och det lär det finnas i detta fall.
Citera
2021-10-10, 12:04
Medlem
Migsvetsarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
I expressen funderar experter vad som hände..
Dom pratar om allt möjligt om orsaken men inte ett ord om varför bilen körde så fort..inte ett ord om varför följebilen kom fram först efter 4 minuter..skumt.

Min teori är att någon mixtrat med bilen. Den besiktigade bara några veckor tidigare. Någon har placerat en mindre laddning i anslutning till hjulhuset. En laddning som kunde fjärrutlösas. Om den kan fjärrutlösas så drivs den med något inkapslat batteri. Ett batteri som attentatsmännen visste skulle ta slut OM man inte agerade skyndsamt.
Citera
2021-10-10, 12:06
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
I expressen funderar experter vad som hände..
Dom pratar om allt möjligt om orsaken men inte ett ord om varför bilen körde så fort..inte ett ord om varför följebilen kom fram först efter 4 minuter..skumt.
Varifrån kommer uppgiften om att det tog 4 minuter för följebilen att komma fram?

Den enda rimliga förklaringen som jag kan komma på vore att följebilen var upptagen med att hålla koll på eller att jävlas med ett misstänkt fordon under tiden som den andra bilen avsiktligen ökade avståndet till den föreställda faran.

Det ökar i så fall trovärdigheten att man skulle ha kört väldigt fort men kan även ha skapat ett utmärkt tillfälle för någon i polisbilen att ta livet av allihop om det nu fanns någon som hade sådana avsikter.

T ex: - Du har knullat min fru!! / Pedofilgubben är stor!! [Ratten vrids]
Citera
2021-10-10, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Migsvetsarn
Min teori är att någon mixtrat med bilen. Den besiktigade bara några veckor tidigare. Någon har placerat en mindre laddning i anslutning till hjulhuset. En laddning som kunde fjärrutlösas. Om den kan fjärrutlösas så drivs den med något inkapslat batteri. Ett batteri som attentatsmännen visste skulle ta slut OM man inte agerade skyndsamt.
Jäkligt skickligt att detonera den exakt så att vinkeln blev rätt och samtidigt som det kom en långtradare i mötande trafik. Hade det varit med i Mission Impossible 4 så hade man skrattat och skakat på huvudet.
Citera
2021-10-10, 12:10
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Migsvetsarn
Och att man med hjälp av den fjärrutlösta bomben kunde sikta in bilen på en mötande lastbil ett par hundra meter bort?

Jag vet inte vilket som skulle vara mest imponerande. Bombens egenskaper? eller terroristens skicklighet?
Citera
2021-10-10, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tylenol
Jäkligt skickligt att detonera den exakt så att vinkeln blev rätt och samtidigt som det kom en långtradare i mötande trafik. Hade det varit med i Mission Impossible 4 så hade man skrattat och skakat på huvudet.

Precis. Det är för många händelser som inträffar att ett attentat är uteslutet. Varför placera en liten bomb vid ett däck och fjärrutlösa, när man kan placera en stor bomb som briserar och två stackars poliser lämnar oss, och LV landar i evighetens rondell med Mohammed sittandes vid sin högra sida. /Amen.
Citera
2021-10-10, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Han sa absolut ingenting nytt.
Bara att om det hade varit terrordåd så hade något tagit på sig dådet.

Det viktigaste han sa var väl det självklara: Att detta kommer att bli den mest utredda bilolyckan i landets historia. Varje del av bilen kommer att granskas noga.

Det blir väl ganska precis som vid flygolyckor att man lägger upp varje del i en stor lokal och försöker lägga ett gigantiskt 3D pussel och att varje del som behöver granskas extra nog testas för kemikalier, brottytor, svetsar röntgas etc etc. All elektronik försöker man läsa av så gott det går.

I många flygolyckor har det gått att utreda väldigt mycket detaljer. Även i helt utbrunna och krossade vrak. Som t o m har legat under vatten. Forensiker kan göra väldigt mycket nuförtiden om det bara finns resurser. Och det lär det finnas i detta fall.

Det har väl ändå varit några terrordåd i Sverige det senaste årtiondet. Drottninggatan i spetsen. Göteborg nu senast. Breivik kan väl också räknas in även om det var Norge.
Har någon extern organisation tagit på dig dessa? Nä. Inte vad jag vet. De flesta utförda av enstöriga knäppgökar.
Senast redigerad av Lacus 2021-10-10 kl. 12:21.
Citera
2021-10-10, 12:21
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Gillar verklighet mer än dataspel.
Men du verkar själv ha lite svårt med fattningsförmåga

Om man kör 200+ på bana och tar sig mot apex i en 180 graderskurva (med ganska stor radie. Ingen hårnål) så har man hjälp av avståndsskyltarna i slutet av rakan för att hitta bromspunkten.
Skulle tro att hastigheten var runt 90 vid apex efter inbromsning där ABS fick jobba fullt Hade inte GPS log påslagen dåsa jag vet inte den exakta hastigheten i kurvan men på rakan var det typ 230 på mätaren.
Antisladd avslagen.
Med 5 pers i en 3 tons SUV blev det fyrhjulssladd men väldigt lite krängning. Knappt märkbar.

Okej. Då är vi nere i 90. Vilken suv?
Citera
2021-10-10, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Skulle du kunna markera på en bild var du menar att det syns spår utåt höger? Jag ser ingenting sådant.

Har gjort ett slags försök. Man ser ju spåren ganska långt bak. PÅ vissa bilder ännu längre bak så det har bromsats rätt ordentligt. Även ABS ger svaga spår när den pulserar.

Grundupplösningen på denna bild är riktigt bra men perspektivet är så förvrängt att det blir extremt svårt att fatta hur spåren har gått över vägen innan de blir feta sladdspår.

Sladdspåren på denna bild ser ju ut som 90 grader men är i själva verket kanske 30 grader.
CC mellan varje streck på motorvägen är ca 12 m.

Man kań ana att spåren i alla fall är över 50m vilket är normal stoppsträcka inklusive reaktion till 0 vid typ 80 km/h.
Troligen har spåren börjat tidigare. Du kan räkna själv på andra bilder.
Att ha sladdat tyder alltså på betydligt högre hastighet vid sladden men betydligt mindre än de 160 alla tror att bilen höll vid en tidigare omkörning. I 160 hade nog vilken bil som helst vält efter sladd över mittremsa med tydlig höjdskillnad.

Jag tror inte det är så kontroversiellt att tycka att bilen rört sig under max inbromsning mot höger vägren för att sedan få sladd över mittremsan och sedan fortsatt under broms/sladd på snedden in i tradaren.

Men återigen. De där bilderna luras rejält

https://imgur.com/a/WUwA3pu
Citera
2021-10-10, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Okej. Då är vi nere i 90. Vilken suv?

Ehh ja? Det är runt den troliga hastighet även detta fordon hade hunnit ner i efter nedbromsning innan sladden.

Vill inte gå in på märke här. Jag är redan nära att outa mig själv bland sådana som kör dylika event.

Men i princip helt jämförbar med standard RR fast utan luftfjädring i detta fall. 500+ Hk såklart. Annars inte så kul att köra på bana.
Citera
2021-10-10, 12:34
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ehh ja? Det är runt den troliga hastighet även detta fordon hade hunnit ner i efter nedbromsning innan sladden.

Vill inte gå in på märke här. Jag är redan nära att outa mig själv bland sådana som kör dylika event.

Men i princip helt jämförbar med standard RR fast utan luftfjädring i detta fall. 500+ Hk såklart. Annars inte så kul att köra på bana.

Och med din hastighetsbedömning...., så kommer den ständiga frågan tillbaka.

Hur i he. Kunde en B6 RR. så gott som desintegreras?
Stålbur som skall klara 15kg tnt. Det är en ordentlig kraschbur.
Citera
2021-10-10, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Det har väl ändå varit några terrordåd i Sverige det senaste årtiondet. Drottninggatan i spetsen. Göteborg nu senast. Breivik kan väl också räknas in även om det var Norge.
Har någon extern organisation tagit på dig dessa? Nä. Inte vad jag vet. De flesta utförda av enstöriga knäppgökar.

Jag vet. Jag sa inte att jag höll med GW. Det finns fortfarande en risk att det kan vara några amatörer. Men frågan är hur sådana skulle lyckas med detta.

Tanken kan aldrig i så fall varit att det skulle bli precis så här. Det är egentligen ett fullständigt omöjligt scenario som många här påpekar. Det rör sig om tiondels sekunder att bilen träffar långtradaren exakt där den träffade. Normalt ska den ju bara att fortsatt rakt över den glestrafikerade vägen och då hade det inte gått lika illa även om bilen saknar krockkuddar och det hade gjort rejält ont även mot ett träd som står still.

Så frågan är hur en Akilov vars enda CV är att ha svartrenoverat hus skulle ha klarat att antingen sabotera en bil eller beskjuta den på något sätt. Det funkar inte riktigt med en vanlig AK47 om man tror att det ska ge så stor effekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in