2021-10-10, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Någon 90 graders sväng har det aldrig varit fråga om. Nytagna videos och bilder visar på uppskattningsvis 30 graders vinkel kanske något mer. Från början trodde jag också att det var mer än45 grader vilket skulle kunna tyda på försök till U sväng. Det kan fortfarande vara så men det är fysiskt omöjligt att lyckas med. 11+11 m vägbana + mittremsa räcker inte i den farten.
Alla blir lurade av bilder med teleobjektiv som förvränger vinklar och avstånd.

Men visst går spåren ut åt höger innan sladden över mitten.

Tack för info. Visst, fart, vinklar och avstånd måste verifieras innan man drar slutsatser.

Jag kan också tänka mig att föraren i en desperat situation bedömer att de sitter i en så tung och skyddad bil att han "påbörjar u-svängen" på södergående vägbana för att fullfölja den på norrgående vägbana men tappar kontrollen över fordonet med maximal otur kolliderar med ett lastbils- ekipage.
Citera
2021-10-10, 10:23
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Någon 90 graders sväng har det aldrig varit fråga om. Nytagna videos och bilder visar på uppskattningsvis 30 graders vinkel kanske något mer. Från början trodde jag också att det var mer än45 grader vilket skulle kunna tyda på försök till U sväng. Det kan fortfarande vara så men det är fysiskt omöjligt att lyckas med. 11+11 m vägbana + mittremsa räcker inte i den farten.
Alla blir lurade av bilder med teleobjektiv som förvränger vinklar och avstånd.

Men visst går spåren ut åt höger innan sladden över mitten.
Var ser du att spåren går åt höger innan sladden? Är det polisens markeringar du menar?
Citera
2021-10-10, 10:26
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Om du svara mig så Jo det har jag.

Både med olika nivåer på stabilitetssystem samt helt avslagna. Går inte att köra snabbt på bana annars.T o m med avslagen ABS under avancerad förarutbildning.
Inga stora problem att kontrollera även tunga (i mitt fall 3 ton) högbyggda bilar i 200 på bana med 180 graders kurva i slutet på rakan med avslaget system.

Och du kan ha rätt i att stabilitetssytemen kan vara avslagna i denna bil. Men den klarar lätt avancerade manövrar oavsett.

3 ton, högbyggd bil i 200km/h i 180 graders kurva..............
Data spel är inte verklighet.
Citera
2021-10-10, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Var ser du att spåren går åt höger innan sladden? Är det polisens markeringar du menar?

Nog tycker jag mig på teleobjektivbilderna se svagare spår utåt höger (och jo det är en del gula markeringar längs med dessa spår) innan de mörkare sladdspåren.
Det verkar jag inte vara ensam om att ha sett heller.
Vissa påstår t o m att hjulparen varit utanför högra vägkanten.
Det tycker inte jag man kan se. Däremot ute i den asfalterade vägrenen.

Visst är det problem med vinklar och avstånd på de där bilderna men upplösningen är bättre än på amatörbilderna
Citera
2021-10-10, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
3 ton, högbyggd bil i 200km/h i 180 graders kurva..............
Data spel är inte verklighet.

Gillar verklighet mer än dataspel.
Men du verkar själv ha lite svårt med fattningsförmåga

Om man kör 200+ på bana och tar sig mot apex i en 180 graderskurva (med ganska stor radie. Ingen hårnål) så har man hjälp av avståndsskyltarna i slutet av rakan för att hitta bromspunkten.
Skulle tro att hastigheten var runt 90 vid apex efter inbromsning där ABS fick jobba fullt Hade inte GPS log påslagen dåsa jag vet inte den exakta hastigheten i kurvan men på rakan var det typ 230 på mätaren.
Antisladd avslagen.
Med 5 pers i en 3 tons SUV blev det fyrhjulssladd men väldigt lite krängning. Knappt märkbar.
Citera
2021-10-10, 10:51
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
I expressen funderar experter vad som hände..
Dom pratar om allt möjligt om orsaken men inte ett ord om varför bilen körde så fort..inte ett ord om varför följebilen kom fram först efter 4 minuter..skumt.
Om följebilen kom fram efter 4 minuter och körde i 120 så bör den ha varit 8 km efter.
Även om bilarna ökade och minskade hastigheten (vilket skapade varierande avstånd) för att se om de var förföljda så undrar jag vilken nytta följebilen hade kunnat göra på det avståndet?
Citera
2021-10-10, 10:52
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Nog tycker jag mig på teleobjektivbilderna se svagare spår utåt höger (och jo det är en del gula markeringar längs med dessa spår) innan de mörkare sladdspåren.
Det verkar jag inte vara ensam om att ha sett heller.
Vissa påstår t o m att hjulparen varit utanför högra vägkanten.
Det tycker inte jag man kan se. Däremot ute i den asfalterade vägrenen.

Visst är det problem med vinklar och avstånd på de där bilderna men upplösningen är bättre än på amatörbilderna
Skulle du kunna markera på en bild var du menar att det syns spår utåt höger? Jag ser ingenting sådant.
Citera
2021-10-10, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Skulle du kunna markera på en bild var du menar att det syns spår utåt höger? Jag ser ingenting sådant.

Det finns andra som gjort längre bak i tråden.

Har inte tid just nu men ska kolla senare under dagen om ingen har hittat tills dess.
Citera
2021-10-10, 11:28
Medlem
Gw på Nyhetsmorgon tv4. Inget klipp att länka till än...
Citera
2021-10-10, 11:39
Medlem
Mord skulle jag säga. Polisen kör vårdslöst, troligen en tävling med sina kollegor och tappar kontrollen över bilen. Ironiskt att polisen som ska skydda orsakar den skyddades död. Nu söker polisen desperat efter något som går att klamra sig fast vid för att undvika att 2 anställda ska få skulden.
Citera
2021-10-10, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urban70
Mord skulle jag säga. Polisen kör vårdslöst, troligen en tävling med sina kollegor och tappar kontrollen över bilen. Ironiskt att polisen som ska skydda orsakar den skyddades död. Nu söker polisen desperat efter något som går att klamra sig fast vid för att undvika att 2 anställda ska få skulden.
Det är den troligaste förklaringen, att de kört vårdslöst av någon anledning. Att det fick så förödande konsekvenser det fick beror nog till stor del på kollisionen med lastbilen. Det lär inte gå att kalkylera in i en attentatsplan.
Citera
2021-10-10, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urban70

Tävling med kollegorna som låg en halvmil bakom? Märklig tävling i så fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in