Citat:
Ursprungligen postat av
WilleGarvin
Jag måste nog påstå att jag känner till de typiska "argumenten" väldigt väl och enligt mig finns det inga argument som håller.
Har du lust att vara lite mer konkret så vi kan diskutera det du kallar "starka argument"?
Det känns som att det kan bli svårt. Min formulering var lite av en eftergift till plattskallarna, då jag inte ville hoppa in i tråden och framstå som kaxig det första jag gjorde.
Tråden har ändå över 35k inlägg och många måste ha lagt ner åtskilligt med tid på detta. Jag ville vara ödmjuk inför det och skänka ämnet någon slags respekt.
Har aldrig i mitt liv kontemplerat att jorden skulle kunna vara något annat än klotformad.., förrän sent i går kväll, då jag (av någon anledning) blev nyfiken på argumenten som ”spänner upp” plattjorden. Men efter några timmars studier kan jag inte dra några andra slutsatser än att (starka) argument verkar lysa med sin frånvaro.
Får jag istället skicka tillbaka frågan? Eftersom jag vill få grepp om ämnet trots allt, och du verkar vara insatt..,skulle du kunna tänka dig att agera ”djävulens advokat” och plocka ut det/de starkaste argument du anser att plattjordarna har till sitt förfogande(trots att du förstås har debunkat dem - som du skriver: ”Inga argument håller”)?
När jag igår kastade mig in i ämnet så trodde jag att plattjordarna skulle sitta på några finurliga lösningar, exempelvis en ”bättre” förklaring till det vi refererar till som gravitation, jag hoppades på häftiga förklaringsmodeller likt konstant accelererande plan och liknande(istället för gravitation).
Istället fick man höra att ”upp” är upp, och ”ner” är ner, utan någon annan referens än att densiteten hos objekt avgör vad som är absolut upp och absolut ner.
Jag blev lite besviken faktiskt. Kan du relatera till känslan? Hade trott jag skulle få något ”köttigt” att bita i. Något som skulle kräva all min skärpa för att förstå och ev. debunka.