2021-10-10, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AztecCrystal
Markerade en punkt på marken och flög en drönare över i en halvtimme. Punkten rörde sig inte en enda centimeter. Klarar du av att greppa detta simpla experiment eller blir det haveri i hjärnkontoret?

Jag greppar att det är ett simpelt experiment utfört av en simpel hjärna.

Du har visat att jorden är stationär relativt en drönare. Du har inte visat att drönaren inte roterar tillsammans med jorden.

Vad du i stället bör göra är att använda ett gyroskop, gör du det kommer du upptäcka att såväl jorden som drönaren roterar med 15 grader per timme.
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-10-10 kl. 14:20.
Citera
2021-10-10, 14:19
Medlem
Citat:
Markerade en punkt på marken och flög en drönare över i en halvtimme. Punkten rörde sig inte en enda centimeter. Klarar du av att greppa detta simpla experiment eller blir det haveri i hjärnkontoret?
Det experimentet var alldeles för svårt och vetenskapligt för mig. Kan du förklara mer. Du måste ha tänkt igenom detta noga. Eller kanske har du sett det på YT?
Citera
2021-10-10, 14:25
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Du måste tro det är livsfarligt att hoppa upp så båda fötterna lämnar marken? Tänker du inte att man skulle fara iväg med en våldsam hastighet?
Citera
2021-10-10, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Det var ett pedagogiskt försök att förklara hastighet som en relativ storhet. Jag ber om ursäkt om jag inte lyckades..

Betvivlar på att plattfolk förstår vad fart, storhet, hastighet, prefix och vektor är. Så blanda in relativt i det hela är på alldeles för hög nivå.

Fråga en bilförsäljare om det sitter en hastighetsmätare i bilen? Om han svarar ja (vilket är högst troligen) så be om en förklaring hur den mäter riktning så får man se på ett frågade ansiktsuttryck.
Citera
2021-10-10, 14:49
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta

Fråga en bilförsäljare om det sitter en hastighetsmätare i bilen? Om han svarar ja (vilket är högst troligen) så be om en förklaring hur den mäter riktning så får man se på ett frågade ansiktsuttryck.

Hehe, men bilhandlare kan vara kluriga. Fast man skulle ju bli aningen förvånad om lokala turkbilhandlaren skulle svara något i stil med: ”Nej mannen, hastighet implicerar riktning, det är bara fartmätare i bilarna bror!”
Citera
2021-10-10, 14:55
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Hehe, men bilhandlare kan vara kluriga. Fast man skulle ju bli aningen förvånad om lokala turkbilhandlaren skulle svara något i stil med: ”Nej mannen, hastighet implicerar riktning, det är bara fartmätare i bilarna bror!”

Man skulle bli ändå mer förvånad om nån sa att man kan köra raketer rakt upp genom en barriär som kan likställas med plåt på en bil.. eller missuppfattar jag?

Vi är ett inkapslat ekosystem?
Atmosfären rör sig med rotationen.
Men man kan flyga flygplan mot rotationen som är snabbare än flygplanet?

Ja man kan kasta en tennisboll inne i bilen utan motstånd.
Men jag skulle vilja se nån kasta den genom taket på bilen och ut i "rymden" då.
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2021-10-10 kl. 15:09.
Citera
2021-10-10, 15:06
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Man skulle bli ändå mer förvånad om nån sa att man kan köra raketer rakt upp genom en barriär som kan likställas med plåt på en bil.. eller missuppfattar jag?

Vi är ett inkapslat ekosystem?
Atmosfären rör sig med rotationen.
Men man kan flyga flygplan mot rotationen som är snabbare än flygplanet?

Vem påstår det finns en barriär?
Citera
2021-10-10, 15:08
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vem påstår det finns en barriär?

Den förklaringsmodellen med bilen föreslår det.. eller menar du det blir likadant nercabbat?
Citera
2021-10-10, 15:22
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Detta säger ju bara att drönaren inte rör sig i förhållande till jorden. Det säger nada om hur jorden rör sig i förhållande till rymden och andra himlakroppar. Du skulle kunna göra samma sak ombord på ett tåg som åker i jämn hastighet och inte svänger. Punkten på golvet skulle röra sig lika lite så länge inte tåget ökar eller minskar hastigheten eller svänger.
Citat:
Den förklaringsmodellen med bilen föreslår det.. eller menar du det blir likadant nercabbat?
Om det blir fartvind så påverkar denna. Eftersom rymden som jorden rör sig i innehåller försumbart med atmosfär blir det ingen fartvind då jorden rör sig genom rymden.
Senast redigerad av Jonas1968 2021-10-10 kl. 15:25.
Citera
2021-10-10, 16:09
Medlem
Citat:

Det är bara i hollywoodfilmer som bil-plåt klarar ett stridsvagnskott. I verkligheten så kan du skjuta igenom plåten med ett sportredskapet som skidskyttar använder.
Citera
2021-10-10, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Du är också inblandad, och i det ögonblick du och andra plattajordare försvinner stannar diskussionen.

Jag är med eftersom jag inte förstår hur du och andra kan fortsätta att tro på den platta jorden. Jag har presenterat några fenomen som jag vet är helt omöjliga på en platt jord. Du säger bara att du inte vet, och därför försöker du inte ens komma med en förklaring.

Jag förstår inte hur det är möjligt. Är du inte intresserad av att utforska hur världen verkligen ser ut eller ......
Jag bryr mig inte om jordens form. Jag har däremot förstått att den runda jorden är en lögn och jag är intresserad av att veta varför.
Citera
2021-10-10, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Bevisar ju vilken hastighet dom åker med vilket klart visar att det inte kan vara t ex ballonger.
En animation bevisar inget om verkliga förhållande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in