Detta är mitt andra inlägg i tråden. Jag har aldrig under hela mitt liv på något sätt ifrågasatt den konventionella idén om en klotformad jord. Men ska ge detta en chans. Har nu lyssnat på en video som länkades i ett inlägg som nyligen togs bort av moderator.
Ursäkta mig om jag kommer med dumma frågor, har som sagt mindre än en timmes totala studier i ämnet.
Men något som direkt slår mig som problematiskt med plattjords-förespråkarna är det faktum att jorden(även om den är sfärisk) går att betrakta som asymptotiskt platt lokalt(jorden är ju stor trots allt).
Det känns som att plattjordare kan utnyttja detta faktum? Dessutom är väl lokala variationer i landskapet mer dominerande vid (vanliga) betraktelser än vad jordens kurvatur gör sig gällande?
Någon plattjordare sa att byggandet av infrastruktur, exempelvis järnväg och broar, inte faktorerar in jordens kurvatur, vilket då skulle indikera att jorden är platt. Jag håller allt öppet, men just denna talking point framstår som otroligt korkad för mig. Är det något jag inte förstår här?
Tillägg: Bara för att ett argument plattjordssidan ter sig knasigt, så behöver inte andra argument vara det. Så det diskvalificerar på intet sätt idén om jorden som platt. Dessutom kan den för mig uppenbara knasigheten i argumentationen jag redogör för ovan bero på okunskap hos mig.
Är det så, att man MÅSTE faktorera in jordens kurvatur när man bygger järnväg, givet att jorden skulle vara sfärisk, annars fungerar det inte? För mig låter det som nonsens. Jorden är så pass stor att man kan kalkylera den som asymtotiskt platt när man bygger järnväg (eller annan infrastruktur) som jag ser det. Har jag fel?
Synd att det är skyttegravskrig i tråden. Jag ska begagna mig av absolut osäkerhet fram tills dess att det står utom allt rimligt tvivel vilken form jorden har. Det låter väl bra?