Citat:
Ursprungligen postat av
Charlisangel
Har lyssnat på boken flera gånger. Svårt att säga vad som är felaktigheter, för isåfall måste man ju veta sanningen tänker jag.
Vem vittnar om HAs telefonsamtal och att hon ”går tillbaka till stan”, kan inte hitta det någonstans.
Kan ej heller erinra mig att författaren angett VEM som var i bilen hem, då inte ens UA minns.
(Självklart tror jag hon gör det, men hon vill säkert inte hänga ut någon av dem)
Jag reagerade över det ajnoshort skriver. Samtidigt vet man inte vilka fel som finns i boken och varför folk som läst denna tråd ens bryr sig om att läsa boken.
Vilka var då med i taxin?
Att
UA var med är uppenbart eftersom hon fortsatt med taxin hem.
Att
Helena var med är också uppenbart.
Vi vet också att "
Pilot" var med.
Citat:
Dit [Stadt] åkte hon taxi – och enligt P4 Skaraborg gjorde hon det tillsammans med den misstänkte mannen.
– Enligt polisutredningen delar han taxi med Helena in till Mariestad och går in på Stadt tillsammans med henne, säger Pernilla Wadebäck i inslaget.
https://www.expressen.se/gt/helena-22-delade-taxi-med-mystiske-mannen/
På Stadt skall Helena ha haft sällskap med några män. Jag skulle tippa att en av dem är
TuSt eftersom han var inne på förhör när Pilot var aktuell. TuSt skall då vara gräsänkling medan sambon ASP "inte är i Mariestad".
Citat:
Ursprungligen postat av
Propparn
Enligt uppgift ska TS varit ihop med ASP då. ASP ska dock inte varit i M-stad den aktuella kvällen/natten.
ASP är vänninna med HeJa och Pernilla Wadebäck så hon kanske är kvar i Töreboda.
Det verkar ha varit så att Helena och KM även varit i sällskap även ned till Töreboda
Citat:
Ursprungligen postat av
Prinzezzan
1. Min källa i detta fall fick höra att förstahandskällan (nära KB) berättat att KB kört bilen till Töreboda. När jag frågade mer, så ville inte min källa fråga förstahandskällan om detta, då det var "för känsligt" att fråga förstahandskällan mer om detta. Jag respekterade detta, då jag ju vet vem förstahandskällan är.
2. I det här fallet nämnde jag KM:s namn för denn* källa. Min källa sa: "Men han var ju med i bilen till Töreboda!" Jag: "Hur har du fått reda på det?" Källan: "Det berättade XX (förstahandskällan, nära Helena) då." Jag frågade min källa om förstahandskällan sagt något om KB, men det mindes inte källan.
Jag skulle därför tippa att KB kör Helena, KM och UA ned till Töreboda. På hemvägen kan TuSt ha varit med. Det kan även vara så att TuSt inte var med på festen och att ASP var på helt annan ort.
Om ajnoshort verkligen har stöd för att boken placerar de där andra namnen i bilen (som skulle vara en taxi) så måste den antingen ha varit en minibuss eller också så är namnen helt gripna ur luften.
Vore bra om ajnoshort kom med ett klart citat om vad som faktiskt sägs i boken. Jag misstänker dock att vi inte kommer att få se något klart citat med sidhänvisning för Ajnoshort verkar ha livlig fantasi och läsa in saker som inte står.
Ajnoshort verkar ha ärliga avsikter men utan klara belägg för hennes påståenden kanske man gör bäst i att ta dem med en nypa salt. Ajnoshorts teori om vad som hänt med Helena är utmärkt skönlitteratur men även där finns inga fakta som bas utan bara spekulationer. Men det är klart, när alla bevis polisen funnit på plats ses som villospår och när alla vittnen inklusive brovittnet ses som felaktiga eller lögnaktiga så har man ju bara sin egen fantasi kvar att bygga på.