2021-10-10, 11:17
Medlem
Jag kräktes i en fyllecell en gång och vaknade upp på morgonen och insett att jag kräkts. Ingen kollade till mig eller väckte mig för att se om jag mådde bra eller nått.
Citera
2021-10-10, 11:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Manzikert
Ja, tyvärr är det alltför många som hamnar i fyllecell fast de borde till sjukhus. Men praxis håller ändå i sig.
Med det sagt vet vi (väl?) inte vad som orsakade kvinnans död, det kan ha varit helt oberoende av hur man hanterade just henne.

Och lallande fyllon " med sjukdomar" som inte bara tar upp polisens tid utan även ser till att nalla av sjukvårdens( så att den som är sjuk på riktigt inte får hjälp?)

Det är också ett rätt vanligt scenario. Vilket var och en som jobbat nätter/helger på någon av landets akutmottagningar vet.

Precis. Dödsfallet behöver inte ens ha haft att göra med hur arrestpersonalen hanterade henne. Och då har inte polisens personal gjort fel. Lika lite som om hon dött hemma i sin lägenhet.
Citera
2021-10-10, 11:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av impuls2014
Jag tycker att dessa "fylleceller" skulle införas på sjukhusen istället, där man är under bevakning av sköterska(or) och ett par väktare.

Jaja, i den perfekta världen med obegränsat antal sköterskor att anställa så hade det ju varit fint. Men nu ser verkligheten ut så att dessa behövs för att ta hand om akutsjuka/sjuka/ äldre människor....osv.

Det är helt enkelt inte rimligt att sjukvården ska belastas på detta sätt för att 1% av dom fyllon som polisen tar in har div sjukdomar, kanske har någon sjukdom som kan förväxlas med fylla..osv.

Fö så är exakt bedömning av en persons hälsotillstånd inget som sjukvårdspersonal heller kan göra genom en snabb ockulärbesiktning.
Citera
2021-10-10, 11:23
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlotSven79

Precis. Dödsfallet behöver inte ens ha haft att göra med hur arrestpersonalen hanterade henne. Och då har inte polisens personal gjort fel. Lika lite som om hon dött hemma i sin lägenhet.

Det här är en intressant vinkel på det hela. Häktespersonalen antas ha ett ganska stort ansvar i den här tråden. Man undrar ju vem som hade ansetts ansvarig om hon hade körts hem i stället. Eller lämnats kvar där hon ursprungligen hittades.

Vi vet fortfarande inte vad som hänt, så det är väl tidigt att peka finger åt något håll.
Citera
2021-10-10, 11:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Det här är en intressant vinkel på det hela. Häktespersonalen antas ha ett ganska stort ansvar i den här tråden. Man undrar ju vem som hade ansetts ansvarig om hon hade körts hem i stället. Eller lämnats kvar där hon ursprungligen hittades.

Vi vet fortfarande inte vad som hänt, så det är väl tidigt att peka finger åt något håll.

Polis/Polisbefäl/Häktespersonal har inte till uppgift att kartlägga ett fyllos hälsa. Det enda dom ska göra är att bedöma om personen är i behov av akutvård eller inte. Där kan det spela in vad en full person uppger/inte uppger om sin hälsa. Är där oklarheter så skjutsar man antingen till akuten eller så får ambulanspersonal komma till arresten.

Om en diabetiker super sig full och hamnar i polisarrest och inte talar om ang sin sjukdom och sedan dör tillföljd av lågt insulin tex, då är det inget som polisens civilanställda arrestpersonal kan råda över.
Citera
2021-10-10, 12:05
Medlem
Det borde väl inte vara svårare än att de kollar promillehalten innan de låser in folk? Så kan de utesluta sjukdomsfall eller bedöma om det är läge för vård pga alkoholförgiftning.
Citera
2021-10-10, 12:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MentalKristid
Det borde väl inte vara svårare än att de kollar promillehalten innan de låser in folk? Så kan de utesluta sjukdomsfall eller bedöma om det är läge för vård pga alkoholförgiftning.

Då måste isf en ny lagstiftning till. För idag kan polisen bara kolla folk promillehalt om det finns brottsmisstanke, och promillehalten är av betydelse. Nästan bara vid rattfyllerifall alltså.

Dessutom är promillehalt och berusning inte samma sak. En person kan ha 1,0 promille och vara stupfull,medan en annan med samma halt märks det knappt på.
Citera
2021-10-10, 12:28
Medlem
bomhulls avatar
27 årig kvinna i fyllocell? Låter inte som en större förlust för samhället
Citera
2021-10-10, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentalKristid
Ingen här som hört talas om blandmissbruk? Det kan vara en dödlig cocktail som orsakat hennes död, och då är alkoholen en bidragande men inte avgörande faktor. Sjukvården borde ta hand om dessa berusade personer.
Citera
2021-10-10, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshpit88
det kan jag säga direkt, det där med 15minuter att dom kollar till är skitsnack, jag har vart i fyllecell ett antal gånger och jag har kunnat gjort vad fan jag velat i min Cell och knappt någon som kollat till mig.

Precis så! Inte ens en gång i timmen orkar de resa på sig och om någon ringer på klockan struntar de fullkomligt i det.
Citera
2021-10-10, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impuls2014
Jag tycker att dessa "fylleceller" skulle införas på sjukhusen istället, där man är under bevakning av sköterska(or) och ett par väktare.

Låter som ett långt bättre system än det vi har idag ärligt talat!
Citera
2021-10-10, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlotSven79
Larv.

Folk dör hemma i sin bostad, hos polare, på sjukhuset. Mitt på öppen gata.

Och sjukvården ska hjälpa sjuka personer. Inte fulla idioter. Den dag jag blir allvarligt sjuk vill jag kunna få hjälp och inte behöva vänta för att sjukvårdspersonal ska dalta ett jävla fyllo.

Knarkare och fyllon kanske istället ska ta lite eget jävla ansvar över vad dom stoppar i sig och hur mycket dom dricker?
Håller med dig fullständigt. Så jävla trött på dessa ansvarslösa idioter som lägger allt ansvar på "samhället", alltså alla vi andra. Ta eget ansvar för vad ni gör och vad ni stoppar i er era jävla losers.
För övrigt så är "damen" i fråga ingen större förlust för samhället av hennes FB att döma...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in