2021-10-10, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DannyButterman
Jättehemskt med den där tjejen. Ett omhändertagande ska ju vara för personens egna säkerhet. Hon har ju uppenbarligen klantat sig men inte ska man dö i polisens förvar för det.

Jag tycker fyllecell är på tok för osäkert. Vet inte hur det fungerar idag men är det polisen på plats som gör bedömningen om LOB eller akutmottagning? Det känns verkligen som det kan missas en diabetiker med lågt blodsocker eller en hjärnskakning (vilka båda ofta uppstår i kombination med alkohol). Men jag är verkligen inget fan av att alla fyllon som omhändertas ska in på den redan krigszon-liknande akutmottagningen men en annan instans behövs.

Alternativet till fyllecell behöver inte vara något dyrt och vackert. Ett ovalt rum med celler runt om, dörrar av plexiglas. En personal sitter vid ett bord och ser in i varje cell. Inskrivning med undersköterska som kollar blodtryck, puls, blodsocker, temp, promillegrad. Känna igenom huvud efter hjärnskada. Sjuksköterskebedömning vid avvikande värden, diabetes, hjärtsjukdom, osäkerhet, avancerade droger eller oklart drogintag osv.

Sen får du sova ruset av sig som idag. Fast någon har någorlunda koll på dig och framförallt kan vända dig på sidan om du spyr. Är man för aggressiv blir det polisens ansvar att förvara igen.

Som ni redan tänkt ut låter det ju inte världens roligaste arbetsplats men undersköterskor är inte svårt att hitta.

Edit: Och varför inte fakturera natten? Så bär verksamheten sig själv

https://www.beroendecentrum.se/aktuellt/forbattrat-omhandertagande-av-berusade/

Sen vet jag inte hur pass bra det fungerar i övriga delar av landet. Men i Stockholm är målet att fler ska in till vården istället
Citera
2021-10-10, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshpit88
Nej, det som är problemet, dom kollar inte promillen! Jag och kusinen skulle iväg på en efterfest, blev misshandlade påvägen, grannar hade ringt polisen. Polisen kom, dom som misshandlade oss hade redan dragit. Polisen sa att vi verkade drogpåverkade och jättefulla, jo tjena vi hade tagit 2öl var, mitt svar vart lite kaxigt ''Vi har blivit misshandlade och nu står man med polisen'' Du skulle vart likadan om detta hände dig utan dina poliskläder.. Då slängde dom ner oss på backen och tryckte knäna i ryggen osåvidare, slängde in oss i fyllecell och tog drogtest. Ingen av oss hade en enda drog i kroppen.. Dom gör som dom känner för dom svinen...

Ja det är nog inte ovanligt tyvärr. En släkting till mig hade tur att det kom en polis som såg att han ej var berusad utan att det var något annat (någon hade ringt polisen då han gick tull fel hus pga förvirring av hjärnblödningen) . Han hade då fått kraftigt slag mot huvudet och hjärnblödning. Hade de satt honom i fyllecell hade han dött. Men de ringde ambulans tack och lov. Han blev delvis förlamad efter det men överlevde. En annan polis kanske inte hade sett skillnaden på skada av hjärnblödning och fylla?
Citera
2021-10-10, 10:07
Bannlyst
Larv.

Folk dör hemma i sin bostad, hos polare, på sjukhuset. Mitt på öppen gata.

Och sjukvården ska hjälpa sjuka personer. Inte fulla idioter. Den dag jag blir allvarligt sjuk vill jag kunna få hjälp och inte behöva vänta för att sjukvårdspersonal ska dalta ett jävla fyllo.

Knarkare och fyllon kanske istället ska ta lite eget jävla ansvar över vad dom stoppar i sig och hur mycket dom dricker?
Citera
2021-10-10, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Hoppas man gör en grundlig obduktion, det kan mycket väl vara så att hon drogats mot sin vilja också. Vet inte hur polisen normalt gör. Men någon typ av drogtest utöver alkoholtestet tas kanske rent rutinmässigt.

Nej, man blir visiterad och avklädd sedan inslängd i en cell med madrass och golvbrunn på golvet, där får du ligga i ett tänt rum i 6-8 timmar beroende på när dom tycker du är kapabel att släppas.

Inga tester överhuvudtaget tas vid LOB.
Om du tas för misstänkt narkotika brott så får du ta urin prov och vägrar du så kör dom dig till sjukhus för blodprov.
Citera
2021-10-10, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jemi0052
Ja precis för det är ju verkligen det enda alternativet vi har att välja bland? Har inte sagt att vi inte ska omhänderta fyllon men precis som jag sa innan inser till och med en downie att dagens system inte fungerar optimalt när vi har flera som dör efter att de hade sådan tur att de omhändertagits av polisen. Att den genomsnittliga svensken inte förstår det säger väl något om intelligensnivån bland de puckade svennarna.

Jag tycker att dessa "fylleceller" skulle införas på sjukhusen istället, där man är under bevakning av sköterska(or) och ett par väktare.
Citera
2021-10-10, 10:16
Bannlyst
Beklagar sorgen... Vila i fred!

Hade hon varit en tung kriminell hade hon fått pizza och lyx bostad. Men som en skötsam medborgare kommer hon lämnas av svenskpolis dö på fyllan.

Kommer ingen polis dömd för vållande till annan död eller tjänstefel, det är Sverige vi pratar om. De poliserna som är ansvariga om hennes död kommer få belöning.
Senast redigerad av jj299792458 2021-10-10 kl. 10:19.
Citera
2021-10-10, 10:45
Medlem
BuckshotBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Över hundra per har dött av ketoacidosis i arresten i tron om att de skall "sova ur sig fyllan". Polisen kan ingen ingenting om diabetes så de dödar folk hur som helst.
Du får gärna styrka påståendet så du behåller din trovärdighet.
Citera
2021-10-10, 10:50
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlotSven79
Larv.

Folk dör hemma i sin bostad, hos polare, på sjukhuset. Mitt på öppen gata.

Och sjukvården ska hjälpa sjuka personer. Inte fulla idioter. Den dag jag blir allvarligt sjuk vill jag kunna få hjälp och inte behöva vänta för att sjukvårdspersonal ska dalta ett jävla fyllo.

Knarkare och fyllon kanske istället ska ta lite eget jävla ansvar över vad dom stoppar i sig och hur mycket dom dricker?

Idiot. Folk gör misstag - säkert även du? Eller har du aldrig kunnat råka ut för nån olycka/sjukdom pga att du inte tänkte 12 steg framåt?
Citera
2021-10-10, 10:50
Medlem
BuckshotBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlotSven79

Vi måste nog först komma fram till vilka sjukdomar/sjukliga tillstånd som kan tänkas uppstått till följd av leverne, sedan idiotförklara alla dessa, sedan ta hand om resten.
Citera
2021-10-10, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nudelfan
Håller med dig. Vad tragiskt med denna kvinna som inte fick den hjälp hon behövde.
Älska din nästa.
Ja, tyvärr är det alltför många som hamnar i fyllecell fast de borde till sjukhus. Men praxis håller ändå i sig.
Med det sagt vet vi (väl?) inte vad som orsakade kvinnans död, det kan ha varit helt oberoende av hur man hanterade just henne.
Citera
2021-10-10, 11:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Idiot. Folk gör misstag - säkert även du? Eller har du aldrig kunnat råka ut för nån olycka/sjukdom pga att du inte tänkte 12 steg framåt?

Nej. Och ingen jag känner heller. Känner inte ens någon som känner någon annan som " av misstag " hamnat i polisens arrest. Inte ens dom som har haft vissa sjukdomar. Kan det ha med "eget ansvar" att göra möjligtvis?
Citera
2021-10-10, 11:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BuckshotBill
Vi måste nog först komma fram till vilka sjukdomar/sjukliga tillstånd som kan tänkas uppstått till följd av leverne, sedan idiotförklara alla dessa, sedan ta hand om resten.

Så har man medfödda sjukdomar har man inget eget ansvar för vad man gör menar du? Intressant!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in