Citat:
Ursprungligen postat av
hasse3344
Om du tror på den logiken borde du minska varenda risk i livet? Om risken att dö av huvudskada är högre än att dö av covid för en frisk 30-årig man borde denne inte gå runt i hjälm då? Jag menar risken för denne man att dö av huvudskada utan hjälm är ca 1:100000 under ett år och med hjälm förmodligen obefintlig. Dessutom helt fritt från allvarliga biverkningar. Risken att en frisk 30-åring skulle dö under en covid-våg är ca 1:250000 som jämförelse. Varför ta vaccin men inte bära hjälm?
Om jag behövde sätta på mig en hjälm under 2 sekunder för att därigenom minska risken för att avlida av huvudskada skulle jag göra det. Att däremot gå runt med en hjälm under all min vakna tid, skulle jag sannolikt uppleva obehaget av hjälmen som större än nyttan av hjälmen.
På samma sätt hade jag nog varit mer anti mot vaccinet, om jag skulle tvingas leva med en spruta i armen under resten av livet. Nu är det bara ett kort nålstick som knappt känns någonting. Sedan har jag reducerat risken mycket för både infektion, men kanske ännu mer svår sjukdom. Klart man tar vaccinet. Det var en icke-fråga för mig.