2021-10-09, 23:39
Medlem
EulaliaIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnebrylenius
Grävmaskin på 75 ton ?? Eeeeeehhh.... ??

Verkligen märkliga lastbilar och grävmaskiner. 75 ton, bensindrivna lastbilar
Citera
2021-10-09, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rich-broke
Under åren så har jag pysslat en hel del med tunga lastbilar och visst kan hytten lossna. Syftet med det är att den ska fungera lite som en räddningskapsel för den bältade föraren, till exempel vid lastförskjutning eller vid en kraftig avåkning där föraren riskerar att klämmas fast under lasten. Men det sker bara vid extrema fall. En frontalkrock mellan två lastbilar orsakar inte detta utan kraften måste komma bakifrån.

Att den skulle lossna vid en frontalkrock är alltså helt uteslutet. Lika uteslutet är det att hyttsidan bakom förardörren skulle fläkas upp som locket på en sardinburk. Naturligtvis kan Räddningstjänsten ha klippt upp sidan för att få ut föraren snabbt men det förklarar inte den uppåtriktade kraften som slitit loss hytten. Bucklorna på taket uppstod troligen när hytten landade igen efter sin luftfärd.

Vad gäller däcket som syns på en av bilderna tidigare i tråden så sitter det med 10 st m22 bultar vid navet, axeln sitter i sin tur fast med 4 stycken m24 byglar.
En mycket stark konstruktion.

Om det istället skulle vara resevhjulet vi ser så sitter det, OM bilen nu hade ett sådant under/bakom batterilådan på vänster sida av chassit men många trailerdragare byggs utan det till förmån för större bränslevolym.
Jag tror inte att det är ett reservhjul av den anledningen att det då skulle vara mer skadat enligt min teori.

Min teori utifrån min erfarenhet av fordon är att två saker har hänt här.
1. Något får Range Rovern ur kurs.
En yttre kraft eller att föraren upptäcker att någon siktar på dem framifrån och försöker snabbast möjligt komma ur skottvinkeln. Lasersikte?

2. Kollisionen med lastbilen som olycklig nog kom just då förstärks av detonationen som uppstår då något explosivt träffar lastbilen snett bakifrån och spränger loss hytten, framaxeln, pulvriserar bilen och allt slutar i ett eldhav.

Min teori har säkert otaliga brister men tillsvidare så väljer jag att hålla den som högst trolig. Se skiss i länk.
http://imgur.com/gallery/Mt5TDuJ

Bästa teorin hitintills. Imgur skissen förklarar.

I s f när de skjuter projektil #2, så är det för att ge Land Rovern 'nådastöten', bara det att nu har en lastbil hunnit komma in i siktlinjen?

Jämför trafikolyckan där Prinsessan Diana omkom. Vet inte om det fordonet var i samma säkerhetsklass som Landrovern här, men det var en kraftig kollision rakt in i ett betongfundament. De i framsätena omkommer, i baksätet överlever Diana (antagligen obältad) i några timmar, hennes livvakt - bältad, överlever med svåra skador. Om jag minns rätt var han medvetslös/sövd ett bra tag efteråt och mindes inget av skeendet.

Så projektil #2 mot Vilks blir för att säkra att aktionen lyckats. Inga överlevande, inte ens i baksätet.
Senast redigerad av mnb2021 2021-10-09 kl. 23:55.
Citera
2021-10-09, 23:59
Medlem
Vet ej om detta har postats innan, hittade inget när jag sökte.

Kommentaren ifrån 2021 1 oktober kl. 20:27 - Soon six feet down under! på hans "blogg"

https://www.vilks.net/2021/09/29/3360-udda-konstekonomi/#comments

Kändes lite väl passande..
Citera
2021-10-10, 00:14
Medlem
Newfields avatar
Jag har svårt att tänka mig att man gärna framför ett 4-tons fordon i 160km/h om man inte måste.
Citera
2021-10-10, 00:39
Medlem
SwampDoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beartrap
Vet ej om detta har postats innan, hittade inget när jag sökte.

Kommentaren ifrån 2021 1 oktober kl. 20:27 - Soon six feet down under! på hans "blogg"

https://www.vilks.net/2021/09/29/3360-udda-konstekonomi/#comments

Kändes lite väl passande..

Ja, lite misstänkt. IP-adressen finns sparad i WordPress, så kan ju vara värt några timmars utredningstid - även om det är ett långskott.
Citera
2021-10-10, 00:46
Medlem
SwampDoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
Varför skulle muslimerna avstå från att ta på sig dådet om det nu var de som ligger bakom Vilks död? För att de kanske inte vill avslöja till vilken grad de redan infiltrerat det svenska samhället? Kanske, men tycker ändå att de borde ta på sig mordet. Det brukar de väl göra när de mördar folk.

Stater går sällan offentligt ut med vilka de lönnmördar. Israelerna gör det ibland och då sker det ofta via pressen och anonyma källor.
Citera
2021-10-10, 00:46
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
Varför skulle muslimerna avstå från att ta på sig dådet om det nu var de som ligger bakom Vilks död? För att de kanske inte vill avslöja till vilken grad de redan infiltrerat det svenska samhället? Kanske, men tycker ändå att de borde ta på sig mordet. Det brukar de väl göra när de mördar folk.
Det kanske skulle se ut som att Muhammed själv hade ihjäl Vilks. Med hjälp av Irans osynliga hand.

Jag tror på en sprängladdning i/nära hjulhuset.
Citera
2021-10-10, 00:50
Medlem
EjSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwampDogg
Ja, lite misstänkt. IP-adressen finns sparad i WordPress, så kan ju vara värt några timmars utredningstid - även om det är ett långskott.

Hata slumpen som G W säger. Dessa efterblivna araber är tillräckligt korkade för att röja sig på detta sätt , nödvändigtvis inte gärningsmännen men folk i periferin.
Citera
2021-10-10, 01:56
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Stötfångaren som syns på den här bilden från platsen
Bild1 https://imgur.com/gallery/PNEV0hQ
finns inte någonstans på den här bilden
Bild2 https://imgur.com/gallery/GhE2irT

Att det är rätt typ av lastbil på bild 2 ser man på pressningen i plåten där ordet Transport avslutas på bild 1.

Stötfångaren som ligger på bild 1 hör alltså till Vilks bil vilket verkar stämma om man jämför med Bild3 https://imgur.com/gallery/i7LyRx3

Men då öppnar det upp för en ny fråga, hur kan den vara så pass oskadd?
Då blir det genast mycket märkligt att dragaren lossnat. Förklaringen till att bilens stötfångare är oskadd är nog inte svårare än att bilen bredsladdade. Om det är som nämnts i tråden, av en person som verkar kunna sin sak, så ska dragaren inte kunna lossna i ett sådant här scenario. Mystisk sladd, mystisk reaktion med lastbilen, mystisk kommentar på Vilks blogg, saken utreds fortfarande av Noa...
Citera
2021-10-10, 02:01
Medlem
soosanys avatar
Utökat självmord alternativt ett konstverk. Någon, inte föraren, tog ratten och styrde fordonet mot en krock.
Vilks sista konstverk eller en polis med psykiska problem?
Citera
2021-10-10, 04:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Däremot hamnar fordonet i gungning i 120 km/h + så kan de snabbt kränga så ett hjul går av vägen eller man far av vägen
Du får inte en sådan här bil i gungning. tror du de bygger en sådan här bil för de pengarna och med den motorstyrkan för att välta över 120?
Citera
2021-10-10, 05:58
Medlem
Citat:
Stötfångaren som syns på den här bilden från platsen
Bild1 https://imgur.com/gallery/PNEV0hQ
finns inte någonstans på den här bilden
Bild2 https://imgur.com/gallery/GhE2irT

Att det är rätt typ av lastbil på bild 2 ser man på pressningen i plåten där ordet Transport avslutas på bild 1.

Stötfångaren som ligger på bild 1 hör alltså till Vilks bil vilket verkar stämma om man jämför med Bild3 https://imgur.com/gallery/i7LyRx3

Men då öppnar det upp för en ny fråga, hur kan den vara så pass oskadd?

Ja det är ju en vanlig plaststötfångare alltså inte mycket till stötfångare, hur bilen ser ut bakom med balkar och så bakom stötfångaren det vet jag inte. Men det är definitivt inte en klent byggd bil, med starkare komponenter närmare kupén. Många av dessa har till och med en insvetsad störtbur av stål i innertaket. Det gör att bilen kan slå runt utan att kupén trycks in och skrynklas ihop.

Dessa nya stötfångare brukar vara av den nyare "mjuka typen" som ska minska skadorna vid påkörning av en oskyddad fotgängare, eller cyklist. och inte slå av vadbenen så lätt.

Sedan hastigheten, gissar vi att Range Rovern höll 160 km/tim men lyckats sakta ner till 100 och möter en lastbil som kör lagliga sina 80 km/tim vilket den får om den har släpet påkopplat. 90 km/tim om det är utan släp. Så då är deras relativa hastighet 180 km/tim, och eftersom lastbilen är så tung så är det som att smälla rakt in i en bergvägg.
Man dör ögonblickligen. Krockkrafterna är för stora så att de inre organen i kroppen mosas sönder trots kraftiga säkerhetsbälten.
Även prinsessan Diana dödades i huvudsak av krosskador i bröstkorgen och buken av den våldsamma krocken, men åtföljd sv stor blodförlust.
En sådan smäll klarar man inte en med en bepansrad bil, annat än att den skulle sett ut som en stridsvagn.

Men dessa bilar kör regelmässigt på Autobahn i Tyskland säkert i 200-250 km/tim och mera, och har i regel extremt tåliga däck som tål racerkörning. Och sådana däck används i tävlingssammanhang. Finns många fartdårar i Tyskland och därför finns också dessa svinddyra racingdäck med extraförstärkt kord (en slags stödjevävnad i däck), till många superbilar.
En punktering i hög fart brukar bara innebära att man kanar ut i diket, men kommer helskinnad därifrån, trots den höga farten.

För att väga över 4 ton, så ska de vara förvånansvärt lättkörda, och på grund av att de är säkerhetsombyggda de också är rätt så tysta invändigt, man märker knappt farten, som förare.Turbon laddar nog så pass bra att den axxar fort trots tyngden.
Men de har en del speciella egenskaper, de har högre markfrigång än motsvarande supersportbilar. Och kan förstås skada underredena rätt illa om de kör på tex en vägbula i hög fart. De skulle snarare hellre ha högre markfrigång typ som vissa ambulansmodeller. De har ändå ingen nytta av låg markfrigång, de förefaller vara tillräckligt stabila ändå mot dåligt väggrepp och risk för vältning.
Senast redigerad av DrSvenne 2021-10-10 kl. 06:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in