2021-10-08, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poltergeister
Det är konstigt att ingen förstår att en fullt bepansrad bil inte ser ut som Lars Vilks bil, framförallt inte i en sådan medioker hastighet som 160.

Här är en video på en rutten vanlig miniford (i 120) https://www.youtube.com/watch?v=R7dG9UlzeFM
Visst är det uppenbart att risken att dö i en krock i 160 är minst sagt mycket hög men att det bara blir mos tyder på mörkläggning. Här har vi halva forden kvar, och ingen brand!

Det brinner alltid så förbannat när det skall mörkläggas, givetvis för det är det allmänt accepterade sättet att helt eliminera bevis.

Hur ser kropparna ut undrar jag fortfarande.

Är det osannolikt att det uppstår brand i liknade olyckor menar du? (detta var inte e olycka givetvis men branden säjlv är väl inte så märklig)
Citera
2021-10-08, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Topol-M
Jag ser att du är ny på det här, va tyst istället och sätt dig längst bak i klassrummet och räck upp handen om du vill något.

Räcker det att jag sträcker upp långfingret ? Kanske finns nån stjärtgosse i klassen , Putin själv ?
Citera
2021-10-08, 16:30
Medlem
Under åren så har jag pysslat en hel del med tunga lastbilar och visst kan hytten lossna. Syftet med det är att den ska fungera lite som en räddningskapsel för den bältade föraren, till exempel vid lastförskjutning eller vid en kraftig avåkning där föraren riskerar att klämmas fast under lasten. Men det sker bara vid extrema fall. En frontalkrock mellan två lastbilar orsakar inte detta utan kraften måste komma bakifrån.

Att den skulle lossna vid en frontalkrock är alltså helt uteslutet. Lika uteslutet är det att hyttsidan bakom förardörren skulle fläkas upp som locket på en sardinburk. Naturligtvis kan Räddningstjänsten ha klippt upp sidan för att få ut föraren snabbt men det förklarar inte den uppåtriktade kraften som slitit loss hytten. Bucklorna på taket uppstod troligen när hytten landade igen efter sin luftfärd.

Vad gäller däcket som syns på en av bilderna tidigare i tråden så sitter det med 10 st m22 bultar vid navet, axeln sitter i sin tur fast med 4 stycken m24 byglar.
En mycket stark konstruktion.

Om det istället skulle vara resevhjulet vi ser så sitter det, OM bilen nu hade ett sådant under/bakom batterilådan på vänster sida av chassit men många trailerdragare byggs utan det till förmån för större bränslevolym.
Jag tror inte att det är ett reservhjul av den anledningen att det då skulle vara mer skadat enligt min teori.

Min teori utifrån min erfarenhet av fordon är att två saker har hänt här.
1. Något får Range Rovern ur kurs.
En yttre kraft eller att föraren upptäcker att någon siktar på dem framifrån och försöker snabbast möjligt komma ur skottvinkeln. Lasersikte?

2. Kollisionen med lastbilen som olycklig nog kom just då förstärks av detonationen som uppstår då något explosivt träffar lastbilen snett bakifrån och spränger loss hytten, framaxeln, pulvriserar bilen och allt slutar i ett eldhav.

Min teori har säkert otaliga brister men tillsvidare så väljer jag att hålla den som högst trolig. Se skiss i länk.
http://imgur.com/gallery/Mt5TDuJ
Citera
2021-10-08, 16:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nonomom
Krocken ställde till det så...
Läs tidigare i tråden. Det finns fler bilder på hytten i tråden.
Den sitter med två gångjärnsfäste fram och två låsta fästen bak.

Ja, det ser ut som en backspegel som sticker upp där, såg nån bild på när de bärgade från vägkanten ngt som såg ut som bottenplattan på en bil.
Citera
2021-10-08, 16:56
Medlem
Migsvetsarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Dagen före dådet? Det inlägget verkar ju vara från den 5:e oktober och Lars dog den 3:e.

https://www.facebook.com/jan.watteus

Det finne ett inlägg från 2:e oktober som är "helt öppet" sk offentligt.

Detta är ett attentat. Mördarna har med stor säkerhet kartlagt Lars och hans vänner under lång tid via sociala medier. Nu visste de (tack vare Jan) att han var i Stockholm för att bla besöka konstverket ride och Stina Dabrowski. Man undrar ju vilka rekommendationer som Lars fått av polisen gällande Facebook och dylikt? Eller har vi varit naiva nu igen!!
Citera
2021-10-08, 17:04
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Migsvetsarn
Javisst, men det är ju efter besöket och står ingenting om ifall Lars är kvar i Stockholm eller åkt hem/vidare…

Citat:
Detta är ett attentat. Mördarna har med stor säkerhet kartlagt Lars och hans vänner under lång tid via sociala medier. Nu visste de (tack vare Jan) att han var i Stockholm för att bla besöka konstverket ride
Det var alltså efter besöket som inlägget skrevs.

Citat:
och Stina Dabrowski. Man undrar ju vilka rekommendationer som Lars fått av polisen gällande Facebook och dylikt? Eller har vi varit naiva nu igen!!
Jaså? Hur kunde man förstå att han skulle besöka Stina av det inlägget??
Citera
2021-10-08, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonomom
Har inte sett något. Förhoppningsvis får vi inte veta, så han får vara ifred.

Jag håller inte med.

Tycker det hade varit ypperligt om han fick prata ut om vad han sett innan en bepansrad bil korsar mitträcket och drar rätt i hans lastbilshytt.
Citera
2021-10-08, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Migsvetsarn

Detta är ett attentat. Mördarna har med stor säkerhet kartlagt Lars och hans vänner under lång tid via sociala medier. Nu visste de (tack vare Jan) att han var i Stockholm för att bla besöka konstverket ride och Stina Dabrowski. Man undrar ju vilka rekommendationer som Lars fått av polisen gällande Facebook och dylikt? Eller har vi varit naiva nu igen!!

De visste Lars Vilks Rover skulle komma via E4:an så det var bara att vänta in bilen som är mycket lätt känna igen. Mördarna hade troligtvis regnummret på bilen också.
Citera
2021-10-08, 17:14
Medlem
Man kan dra tydliga paralleller med Estonia-tragedin, som även den mörkades. 🤪😵‍💫
Citera
2021-10-08, 17:22
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kommunism-massmord
De visste Lars Vilks Rover skulle komma via E4:an så det var bara att vänta in bilen som är mycket lätt känna igen. Mördarna hade troligtvis regnummret på bilen också.

Hur visste de att den skulle komma och hur visste de i vilken av de identiska bilarna Lars satt - hade de en läcka inom polisen/Säpo?

Vad menar du med att den är lätt att känna igen - den såg ju ut exakt som en vanlig Range Rover av samma modell.?
Citera
2021-10-08, 17:26
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kommunism-massmord

Ingress.

Inkvoterade Ahmed, nu polisaspirant, frågar runt på jobbet.

" När kommer Daniel idag? Har bokat padel nämligen"

Oskyldig fråga som ger fullständig kontroll över situationen. Räcker de skickar ut en islamdyrkare i diket med ett kraftigt vapen.

Väg och tid vet de. Nu blir det mycket lätt.

Bara vänta in. När bilen dyker upp gäller det bara att sikta och trycka av. Blir ju nästan rakt framifrån.

Någon har läckt. Inse att detta var ett beställningsmord. Någon har fått betalt.
Citera
2021-10-08, 17:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Quaerere
Jag håller inte med.

Tycker det hade varit ypperligt om han fick prata ut om vad han sett innan en bepansrad bil korsar mitträcket och drar rätt i hans lastbilshytt.

Journalisterna lär nog stå i kö med Swish-appen i högsta hugg för en intervju.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in