2021-10-09, 16:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Aningslös var ordet. När jag länkar till fakta och du babblar. Finns ett bra engelskt ord för dig. Oblivious.

Du gör en poäng i att räntekurvan måste följa inflationen för att den gjort det historiskt. Men sedan 2008 har vi ett helt nytt läge så gamla sanningar gäller inte längre. Drt finns heller ingen som styrker dina teorier som du presenterar.

Både fedchefen OCH usas finansminister säger att de inte tror på långsiktig inflation. Vad sitter du inne med som de saknar?
2021-10-09, 16:22
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Du gör en poäng i att räntekurvan måste följa inflationen för att den gjort det historiskt. Men sedan 2008 har vi ett helt nytt läge så gamla sanningar gäller inte längre. Drt finns heller ingen som styrker dina teorier som du presenterar.

Både fedchefen OCH usas finansminister säger att de inte tror på långsiktig inflation. Vad sitter du inne med som de saknar?
Sluta påstå saker utan att länka.

Citat:
https://www.npr.org/2021/09/22/1039317128/federal-reserve-inflation-economy-taper-interest-rates?t=1633789374145
At the conclusion of a two-day policy meeting Wednesday, members of the Fed's rate-setting committee predicted an annual inflation rate of 4.2% by year's end. That's up from 3.4% they were forecasting in June. However, inflation is still expected to cool to about 2.2% next year.
Uppenbarligen kunde inte fed förutspå dagens inflation i USA. Ändå ska man tro på dem till nästa år. Fed är med och bygger bubblor, vem kunde trott.
Senast redigerad av Paris24 2021-10-09 kl. 16:26.
2021-10-09, 16:34
Avslutad
Citat:
Sluta påstå saker utan att länka.

Uppenbarligen kunde inte fed förutspå dagens inflation i USA. Ändå ska man tro på dem till nästa år. Fed är med och bygger bubblor, vem kunde trottr.

Så berätta när räntan kommer stiga. Annat än "om ett år kanske" Du bidrar inte med någon fakta, någon länk till någon auktoritet som stödjer dina teser. Bara dina egna slutsatser som i den här tråden har lyckats förutspå utvecklingen lika bra som Löfven förutspått flyktingkrisen eller gängbrottsligheten. Dina egna länkar innehåller auktoriteter som säger tvärtemot vad du gör själv
2021-10-09, 16:37
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Så berätta när räntan kommer stiga. Annat än "om ett år kanske" Du bidrar inte med någon fakta, någon länk till någon auktoritet som stödjer dina teser. Bara dina egna slutsatser som i den här tråden har lyckats förutspå utvecklingen lika bra som Löfven förutspått flyktingkrisen eller gängbrottsligheten. Dina egna länkar innehåller auktoriteter som säger tvärtemot vad du gör själv
Hur kan en överraskande fördubblad inflation i Tyskland och USA idag inte vara något att bry sig om?

Det är kul att du nämner Löfven. När inflationen och räntorna kommer igång så kan du väl citera honom. Jag såg det inte komma. Nej, för ni var blinda när omgivningen varnade.
2021-10-09, 16:56
Avslutad
Citat:
Hur kan en överraskande fördubblad inflation i Tyskland och USA idag inte vara något att bry sig om?

Det är kul att du nämner Löfven. När inflationen och räntorna kommer igång så kan du väl citera honom. Jag såg det inte komma. Nej, för ni var blinda när omgivningen varnade.

Länka till auktoriteter som tror på ditt scenario. Givet ditt track record i tråden har du NOLL koll på vad som kommet hända.

Tyska analytiker hade förväntat sig hög inflation I augusti så det var inte oväntat. Dessutom är den driven av Putin. Så fort Europa godkänner north stream 2 så är inflationen över.
2021-10-09, 16:57
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Tyska analytiker hade förväntat sig hög inflation I augusti så det var inte oväntat. Dessutom är den driven av Putin. Så fort Europa godkänner north stream 2 så är inflationen över.
Länk till något av detta?
2021-10-09, 17:02
Avslutad
Citat:
Länk till något av detta?

https://www.svd.se/tysk-inflation-nu-den-hogsta-pa-aratal

https://www.theguardian.com/business/2021/oct/07/nord-stream-2-approval-may-cool-gas-prices-europe-russia

https://www.ft.com/content/e57421ef-b9f4-4b67-85f1-d6419364e32c

https://www.theguardian.com/business/live/2021/oct/06/oil-gas-inflation-german-factories-uk-construction-supply-chain-tesco-business-live
Senast redigerad av flanders 2021-10-09 kl. 17:04.
2021-10-09, 17:04
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
https://www.svd.se/tysk-inflation-nu-den-hogsta-pa-aratal

https://www.theguardian.com/business/2021/oct/07/nord-stream-2-approval-may-cool-gas-prices-europe-russia

https://www.ft.com/content/e57421ef-b9f4-4b67-85f1-d6419364e32c
1) Du länkar till en artikel som tvärtom visar att inflationen maxar i Tyskland?

2) Rubriken är "MAY cool gas prices"?

3) Inleds med "RUSSIA says"?

Det är Putin som är din huvudkälla. Kanske kan du nämna det nästa gång. Du behöver inte länka mer efter detta taffliga googlings-försök. Jag ignorerar helt enkelt allt du skriver.
Senast redigerad av Paris24 2021-10-09 kl. 17:07.
2021-10-09, 17:11
Avslutad
Citat:
1) Du länkar till en artikel som tvärtom visar att inflationen maxar i Tyskland?

2) Rubriken är "MAY cool gas prices"?

3) Inleds med "RUSSIA says"?

Det är Putin som är din huvudkälla. Kanske kan du nämna det nästa gång. Du behöver inte länka mer efter detta taffliga googlings-försök. Jag ignorerar helt enkelt allt du skriver.

Analytiker förväntade sig en hög inflation enligt länken.

Att Putin spelar ett spel för att få North stream godkänd är tydligt för alla som inte är efterblivna. Alla auktoriteter säger detsamma. Paris24 vet däremot annorlunda. Som bevis har han presenterat en trött länk som visar korrelation mellan ränta och inflation innan 2008. Imponerande verkligen. Denna gång är du säkert rätt ute.
2021-10-09, 17:17
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Analytiker förväntade sig en hög inflation enligt länken.

Att Putin spelar ett spel för att få North stream godkänd är tydligt för alla som inte är efterblivna. Alla auktoriteter säger detsamma. Paris24 vet däremot annorlunda. Som bevis har han presenterat en trött länk som visar korrelation mellan ränta och inflation innan 2008. Imponerande verkligen. Denna gång är du säkert rätt ute.
Om man ska förutse inflationen så är en historisk graf över räntor och inflation 30 år i Sverige trött, inflation som förutses räknas inte som inflation, och spekulationer om Putins planer för gas kan förutsäga hela Tysklands och USAs inflation nästa år. Då vet jag.
Senast redigerad av Paris24 2021-10-09 kl. 17:21.
2021-10-09, 17:57
Avslutad
Citat:
Om man ska förutse inflationen så är en historisk graf över räntor och inflation 30 år i Sverige trött, inflation som förutses räknas inte som inflation, och spekulationer om Putins planer för gas kan förutsäga hela Tysklands och USAs inflation nästa år. Då vet jag.

Det enda du lyckas konstatera är att räntorna och inflationen NÅGON gång kommer att gå upp. Precis som jag kan konstatera att det NÅGON gång kommer regna. Dock tror jag att jag är en bättre meteorolog än du är ekonom.
2021-10-09, 18:14
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Det enda du lyckas konstatera är att räntorna och inflationen NÅGON gång kommer att gå upp. Precis som jag kan konstatera att det NÅGON gång kommer regna. Dock tror jag att jag är en bättre meteorolog än du är ekonom.

Jag tror att svensk KPIF-inflation kommer in på drygt 3% för 2021, alltså betydligt högre än RBs prognos på 2.3%.

Vad tror du?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in