2021-10-09, 12:22
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RX-78-2Gundam
Men vad exakt är det folk inom kommunen ska lära sig? Att öppna en browser? All datainmatning jag vet går att göra via browsern idag. Gränssnittet mot användaren behöver inte vara svårare än så.

Det finns massvis av gamla applikationer som är 10-20 år gamla. Där kan du inte göra något i browsern. Gäller inte bara komun och landsting, det ser likadant ut i privata sektorn. Forfarande väldigt mycket special-grejjor som inte enkelt låter sig flyttas.

En del har fortfarande kvar allt på papper.
Citera
2021-10-09, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenglassen
Aningen vinklat, tycker du inte? Ett byte till Linux innebär att du måste få över alla till att faktiskt kunna det. Vilket är lättare sagt än gjort när genomsnittliga människan är en total idiot.

Nja... För den stora majoriteten av användare skall det inte vara något problem att byta. De använder inte mer än ordbehandlare, browser och möjligen emailhanterare. De programmen fungerar tämligen lika oavsett vilket OS du använder. Det är ungefär som att om du har lärt dig köra bil på en 240 så kommer en 9-5 att vara lite annorlunda, men skillnaderna är små och du lär dig snabbt hut sakerna fungerar.

Det enda jag kan komma på som skiljer lite är hanteringen av USB-minnen och eventuella nätverksenheter: de syns som om de vore lokala diskar, och man måste som användare tänka lite på var man lagrar sakerna. (Med reservation för att nätverksdiskar kan medvetet göras "osynliga" för användaren, som då inte behöver tänka på var sakerna lagras.)
Citera
2021-10-09, 12:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Det finns massvis av gamla applikationer som är 10-20 år gamla. Där kan du inte göra något i browsern. Gäller inte bara komun och landsting, det ser likadant ut i privata sektorn. Forfarande väldigt mycket special-grejjor som inte enkelt låter sig flyttas.

En del har fortfarande kvar allt på papper.

Alltså jag är lite tripped out pga lördag men alltså om vi pratar om stat och kommun och sånt där pratar vi om något annat än att skyffla runt stora mängder data i form siffror bokstäver eller pratar vi om sånt där konstnärligt?

Alltså om jag vill göra en snygg reklamfilm för min kommun så köper jag den tjänsten av folk som sysslar med grafik och bling dvs Macfolket det vore dumt att använda en hammare för att skruva i en spik alla OS har givetvis sin specifika målgrupp.

Nu påpekade jag försynt att *nix var rätt tidigt ute och linux har ärvt den strukturen. Vad jag inte fattar är vad gör kommunen idag som de inte gjorde för 60 år sedan med skrivmaskin stämplar papper och arkiv? Har det tillkommit nya arbetsuppgifter som innehåller stora mängder grafisk formgivning och ljudupptagningar och media och varför hyrs inte sånt in från industrin?

Vad är det här för jävla tjafs helt enkelt, hur i helvete kan administrationen för infrastrukturen av kommunen uppta en så stor del av budgeten? Skäms de inte? De ska vara glada för att de slipper stämplar och papper som i t.ex. Japan där du måste ha chefens stämpel på varenda grej du gör och folk har skam i kroppen.

Det du säger min vän är exakt det jag hela tiden upprepar, vår stat och kommun ska inte ha tredjepart som håller oss gisslan med konstiga avtal och skit som de har kontroll över det är ett demokratiskt problem.

Allt ska standardiseras hur ska annars medborgarna någonsin få översikt?
Citera
2021-10-09, 12:32
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RX-78-2Gundam

Det du säger min vän är exakt det jag hela tiden upprepar, vår stat och kommun ska inte ha tredjepart som håller oss gisslan med konstiga avtal och skit som de har kontroll över det är ett demokratiskt problem.

Allt ska standardiseras hur ska annars medborgarna någonsin få översikt?

Håller helt med, men dom som sitter i toppen är inte intresserade av att medbrogarna skall få någon översikt. Hur skulle det se ut? Allt mygel, vanskötsel och ren kriminalitet skulle ju riskera att avslöjas.
Det ligger inte i deras intresse.
Citera
2021-10-09, 12:34
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenglassen
Aningen vinklat, tycker du inte? Ett byte till Linux innebär att du måste få över alla till att faktiskt kunna det. Vilket är lättare sagt än gjort när genomsnittliga människan är en total idiot.

Min 78åriga mor kör Ubuntu 20.04 sedan några år.. Hon utför allt det hon behöver via sin dator. Hänger på Facebook/twitter. Chattar med barnbarnen. Skriver ut dokument, läser e-post. Laddar över fotografier från sin kamera till datorn/CD.. Beskär även bilder med Ifranview.

Sköter sina räkningar mm. Hon startade med Ubuntu och lärde sig på samma sätt som vilken Windows användare som helst.. Hon behöver inte gå in i bash/shell för att utföra något (hon vet dock numera hur man uppdaterar Ubuntu).

Hon låter datorn stå på för det mesta den stängs enbart av om hon åker bort någon längre tid. Hennes dator är extremt stabil och krånglar aldrig så att Linux skulle kräva några "specialkunskaper" är en ren myt om man utgår från en vanlig "Svensson" användare.

I hennes fall så skulle Windows 10 ställa till mer besvär då jag skulle behöva förklara allt nytt som Microsoft prackar på sina användare utan att de önskar det.

Jag startar upp Win10 kanske 2ggr i veckan och nog är det alltid "vänta på uppdateringar" och medföljande omstarter. Systemet ändras och många gånger så förstör den nya uppdateringen den befintliga installationen och man får jaga rätt på en ny version av mjukvaran som inte klarat den nya versionen av Windows.

Speciellt tråkigt om det är mjukvara till en maskin eller 3D skrivare där mjukvaran inte hänger med i Microsofts "svängar" på förändringar.
Senast redigerad av flaskborste 2021-10-09 kl. 12:41.
Citera
2021-10-09, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Min 78åriga mor kör Ubuntu 20.04 sedan några år.. Hon utför allt det hon behöver via sin dator. Hänger på Facebook/twitter. Chattar med barnbarnen. Skriver ut dokument, läser e-post. Laddar över fotografier från sin kamera till datorn/CD.. Beskär även bilder med Ifranview.

Sköter sina räkningar mm. Hon startade med Ubuntu och lärde sig på samma sätt som vilken Windows användare som helst.. Hon behöver inte gå in i bash/shell för att utföra något (hon vet dock numera hur man uppdaterar Ubuntu).

Hon låter datorn stå på för det mesta den stängs enbart av om hon åker bort någon längre tid. Hennes dator är extremt stabil och krånglar aldrig så att Linux skulle kräva några "specialkunskaper" är en ren myt om man utgår från en vanlig "Svensson" användare.

I hennes fall så skulle Windows 10 ställa till mer besvär då jag skulle behöva förklara allt nytt som Microsoft prackar på sina användare utan att de önskar det.

Jag startar upp Win10 kanske 2ggr i veckan och nog är det alltid "vänta på uppdateringar" och medföljande omstarter. Systemet ändras och många gånger så förstör den nya uppdateringen den befintliga installationen och man får jaga rätt på en ny version av mjukvaran som inte klarat den nya versionen av Windows.

Speciellt tråkigt om det är mjukvara till en maskin eller 3D skrivare där mjukvaran inte hänger med i Microsofts "svängar" på förändringar.

Det är ungefär det samma med min mamma: hon har fyllt 80 och har använt Linux i över tio år. De problem hon har är helt och hållet något hon skapar själv, genom att aldrig skriva ner lösenord och liknande. Det är ju iofs en bra idé att inte skriva ner lösenord, men det medför per automatik att hon glömmer dem istället...
Citera
2021-10-09, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Det är ungefär det samma med min mamma: hon har fyllt 80 och har använt Linux i över tio år. De problem hon har är helt och hållet något hon skapar själv, genom att aldrig skriva ner lösenord och liknande. Det är ju iofs en bra idé att inte skriva ner lösenord, men det medför per automatik att hon glömmer dem istället...
Är det ni själva som gjort att de har linux?
och varför inte pwd manager?
Citera
2021-10-09, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djvlad
Är det ni själva som gjort att de har linux?
och varför inte pwd manager?

I fallet med min mamma är det jag som föreslog Linux, och förklarade att hon därmed blir i stort sett immun mot virus varpå mamma gick med på Linux.
Citera
2021-10-09, 16:37
Medlem
rovmuns avatar
Skulle nog fråga istället varför utvecklar inte statliga bolag system med öppen källkod eller så att alla andra statliga bolag kan få tillgång till systemet. Är nog många konsulter som utvecklat olika system som hade kunnat användas i olika kommuner.
Citera
2021-10-09, 17:22
Medlem
Arbetar inom sjukvård (dvs landsting). Tror absolut inte att det är realistiskt att byta operativsystem från Windows av flera skäl.

- Patientjournalsystemen vi använder köps in för mångmiljardbelopp. Ex. är region Skåne i färd med att byta system till en kostnad på ca 4 miljarder. Om alla skulle behöva migrera till nya system som stödjer Linux (om det ens finns) skulle det bli tokdyrt.
- Systemen är ofta beprövade och har använts i många år och säkerhetsluckor har täppts till. Patientdatalag får absolut inte läcka ut.
- Det finns även andra program för provsvar/röntgen osv som också är dyra och där man vill att de är beprövade.
-Många medarbetare är äldre och kan ingenting om datorer. Flyttar en knapp på sig blir det stora problem.
Citera
2021-10-09, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Arbetar inom sjukvård (dvs landsting). Tror absolut inte att det är realistiskt att byta operativsystem från Windows av flera skäl.

- Patientjournalsystemen vi använder köps in för mångmiljardbelopp. Ex. är region Skåne i färd med att byta system till en kostnad på ca 4 miljarder. Om alla skulle behöva migrera till nya system som stödjer Linux (om det ens finns) skulle det bli tokdyrt.
- Systemen är ofta beprövade och har använts i många år och säkerhetsluckor har täppts till. Patientdatalag får absolut inte läcka ut.
- Det finns även andra program för provsvar/röntgen osv som också är dyra och där man vill att de är beprövade.
-Många medarbetare är äldre och kan ingenting om datorer. Flyttar en knapp på sig blir det stora problem.

Det kommer alltid att finnas specialverksamheter som inte kan byta OS, av varierande anledningar. Och de får väl fortsätta använda det OS som fungerar för dem, men för mer generella användningsområden (tänk kontorsgöromål) ser jag ingen speciell anledning att knyta upp sig till Windows, annat än tradition och att MS har blivit ruskigt bra på att låsa in sina kunder.

-----------------

Det roligaste jag har hört vad gäller datorer som måste köra Windows var någon fabrik som hade stora delar av produktionen automatiserad via W95. Och eftersom företaget som en gång i tiden tillverkade och installerade automationen hade konkat (eller blivit nerlagt,m jag minns inte) så kunde fabriksägaren inte byta ut den dator med W95 som allt körde på utan att samtidigt behöva byta ut i stort sett hela fabriken! Så om en PC som idag kan tänkas kosta 500 spänn lägger av skulle det kunna kosta ägaren många miljoner....
Citera
2021-10-09, 17:44
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Linux system för 22 år sedan som du nämner har väldigt lite att göra med de Linux system som körs idag. Debian varianter som Ubuntu, Mint och Debian självt är otroligt enkla att använda och vill men inte använda tangentbordet så behöver man inte..Dvs en anställd lär aldrig behöva använda några Bash/Shell kommandon. Det kan skötas "remote" via supporten om programvara skulle behöva modifieras/uppdateras.

Zippade filer finns för både Linux, Mac och Windows och det är lika enkelt att "packa upp dem" oavsett vilket system man använder. Lite mer unikt för Unix/Linux är väl isåfall Tarballs men det ligger mer på mjukvaruutvecklings sidan och inget som en vanlig kontorsanställd behöver bekymra sig om.

Windows uppdateras "hux flux" och skapar oreda på kontoren Hela dagar kan gå åt till att få folk att vänja sig vid de "påtvingade" uppdateringarna som Windows skickar ut.
Dessutom så händer det väldigt ofta att befintlig annan mjukvara INTE fungerar med den "Nya" uppdateringen av Windows och IT får jaga uppdateringar eller i värsta fall gå tillbaka till den gamla versionen av Windows för att företagets dagliga arbete skall kunna utföras. Sådant sker inte med Linux då användaren/IT avdelningen är de som avgör minsta lilla fil som skall läggas ut på datorerna.

Jag har inte nämnt något om Linux för 22 år sen?

Vad jag ville säga är att användare än idag inte skulle klara av Linux, då dom fortfarande inte ens kan Windows.
Sen gemene man har fått dator i hemmet och fortfarande saknar grundläggande kunskaper.
Att man ens ska behöva ta förklara för någon 2021 vad en zip-fil är för något, är en gåta för mig.

Jag har inget emot Linux, om det var det intrycket du fick, tvärtom jag har kört linux privat sen mitten av 90-talet.

Men jag är realist, om inte svenska folket har lärt sig grundläggande saker de senaste 25 åren, så kan jag inte se varför Linux skulle vara så otroligt lättare för vanliga döda än Windows, är det något jag har missat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in