2021-10-09, 17:32
Medlem
Kukulinskillis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Santoku
Men hur många gånger ska du ändra på frågan innan du inser att jag hade rätt, du har fel, o allt du frågar står redan besvarat i mina inlägg?

Vad som är viktigt att kritisera är hur islam är så uppenbart hotfulla mot andra kulturer. Sånt som du sitter och anklagar mig för här när du kallar mig rasistisk bara för att jag kommer dragandes med lite fakta som du uppenbart inte redan visste..

Sånt som du inte tycker att man ska diskutera.. Är precis sånt som behöver lyftas upp här.

Jag tycker absolut man kan diskutera problem med Islam. Men jag tycker att ett konstverk behöver göra det på ett intressant sätt för att bli relevant.

Ingen av den kritik du ser är viktig för verket - den finns inte ens. Det som finns är en provokation och en väntad reaktion. Ingen kritik, bara mekanik.

Verket var knappast en reaktion på ett befintligt hot. Det var kalkylerat för att ge upphov till nya hot och därmed segla på en vind buren av idioters bekräftade fördomar. Det saknas fortfarande substantiell kritik. Det är svårt att se vad du gillar mer än valet av måltavla.
Citera
2021-10-09, 17:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kukulinskilli
Jag tycker absolut man kan diskutera problem med Islam. Men jag tycker att ett konstverk behöver göra det på ett intressant sätt för att bli relevant.

Ingen av den kritik du ser är viktig för verket - den finns inte ens. Det som finns är en provokation och en väntad reaktion. Ingen kritik, bara mekanik.

Verket var knappast en reaktion på ett befintligt hot. Det var kalkylerat för att ge upphov till hot och därmed segla på en vind buren av idioters bekräftade fördomar. Det saknas fortfarande substantiell kritik. Det är svårt att se vad du gillar mer än valet av måltavla.

Hur kan det vara fördomar ifrån idioter om man som du säger "redan visste allt det här..".

Du tycker inte alls att man ska diskutera Islam. I så fall hade du inte kallat alla dom som ville göra det för rassar.

Sen om ett verk hamnar i ett museum och blir relevant eller ej. Borde handla mindre om hur "fin den är", eller vilka åsikter den har, så som du verkar tycka. Utan vad det verket har gjort för vår historia.
Det är ingenting som går att hota bort, bara för att några nördar inte vågar prata.
Senast redigerad av Santoku 2021-10-09 kl. 17:38.
Citera
2021-10-09, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Jag förstår muséet. Där arbetar människor och ett verk av Vilks utställt kan innebära att ALL personal måste ha livvakter 24/7, precis som Vilks haft i 14 år! VEM orkar med det?
Då bör vi fundera över vilket slags samhälle vi har skapat, om islamister dikterar var gränsen går för vår demokratiska rättighet att uttrycka oss i olika former.
Citera
2021-10-09, 17:36
Medlem
johnjohns avatar
Klart som fan de backar. Om det skulle ställa ut dylika teckningar skulle stället sprängas åt helvete!!
Citera
2021-10-09, 17:39
Medlem
Kukulinskillis avatar
Citat:
Hur kan det vara fördomar ifrån idioter om man som du säger "redan visste allt det här..".

Du tycker inte alls att man ska diskutera Islam. I så fall hade du inte kallat alla dom som ville göra det för rassar.

Jag kallar verkligen inte alla som vill diskutera Islam för rasister, men det är en väldigt bra ledtråd om någon tycker Vilks rondellhund är en intressant ingång.

All visste att det finns väldigt obehagliga och mörka krafter som hotar folk som t.ex. avbildar profeten. Men det är idioters fördomar som förstärks av reaktionerna på Vilks verk - alla andra suckar mest och tycker det är genomskinligt.

Din redigering gav bra tillfälle till svar: det är just det - Vilks verk saknar konsthistorisk relevans. Samhällsmässigt kan det uppmärksammas som en intressant punkt där extremhögern plötsligt vill försvara samtida konstideal (inte deras standardmodus). I övrigt har det inte bidragit till något av intresse mer än att vi fått massor av fina tillfällen att påpeka att yttrandefrihet inte är det brunhögern tror, dvs en plikt att vidareförmedla deras propaganda.
Senast redigerad av Kukulinskilli 2021-10-09 kl. 17:43.
Citera
2021-10-09, 17:47
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Allt det där Dan Jönsson skrev kanske kunde ha varit nåt om Vilks riktat sina inlägg mot konsteliten istället för att springa runt och flörta med bajsbruna makter.

Såja.

Du är ju ingen Mårten Arntzen, det har du visat, så det må vara dig förlåtet att du helt och hållet har missat vad Vilks har gjort eller inte gjort.

Och inte minst, oavsett vilka makter någon har flirtat med eller inte, så påverkar väl det inte konstverket? Eller har du koll på alla dina andra favoritkonstnärers göranden och låtanden?

Men skit samma, du har ju i tråden fått visa hur vidsynt du är, och vilken god konstsmak du har, och vilken god människa du är, och vilka lowlifes folk som ogillar islam är, och det är ju viktigare än en diskussion om konst, alla dagar i veckan.

Bra så.
Citera
2021-10-09, 17:48
Bannlyst
Citat:
Jag kallar verkligen inte alla som vill diskutera Islam för rasister, men det är en väldigt bra ledtråd om någon tycker Vilks rondellhund är en intressant ingång.

All visste att det finns väldigt obehagliga och mörka krafter som hotar folk som t.ex. avbildar profeten. Men det är idioters fördomar som förstärks av reaktionerna på Vilks verk - alla andra suckar mest och tycker det är genomskinligt.

I så fall skulle du inte kallat mig för inskränkt med aversioner mot en folkras bara för att jag kommer dragandes med lite fakta..

Du säger en sak men gör en annan..

Sen var det garanterat inte alla som visste hur obehagliga och mörka krafter som man bjuder in här. Det har ingenting med någons fördomar att göra när fördomarna är korrekta. Utan handlar mer om varför man har hållit på och bjuda in en massa extremistiska och hatfulla människor i ett land som det här.

Har dom dessa aversioner emot oss när dom kommer in här, så har dom inte någonting här o göra alls..
Och om detta leder till repatriering i framtiden, ja, då borde Lars Vilks verk ha rätt att hamna precis där. Oavsett hur jävla ful den än är..
Då får man ta det den dagen det finns mindre risk för museet att bli bombhotat.

Frågan är då om du som "konstverks connoisseur" ens vågar att resa dig upp och ta tag i det här? Eller ska du bara sitta där på sidlinjen och fortsätta kalla folk för rassar?
Senast redigerad av Santoku 2021-10-09 kl. 17:51.
Citera
2021-10-09, 17:51
Medlem
Citat:
I så fall skulle du inte kallat mig för inskränkt med aversioner mot en folkras bara för att jag kommer dragandes med lite fakta..

Du säger en sak men gör en annan..

Sen var det garanterat inte alla som visste hur obehagliga och mörka krafter som man bjuder in här. Det har ingenting med någons fördomar att göra när fördomarna är korrekta. Utan handlar mer om varför man har hållit på och bjuda in en massa extremistiska och hatfulla människor i ett land som det här.

Har dom dessa aversioner emot oss när dom kommer in här, så har dom inte någonting här o göra alls..
Och om detta leder till repatriering i framtiden, ja, då borde Lars Vilks verk ha rätt att hamna precis där. Oavsett hur jävla ful den än är..
Då får man ta det den dagen det finns mindre risk för museet att bli bombhotat.
Vem har bjudit in??

Konst som sårar massa människor i landet varför ska se ta emot det 😔
Citera
2021-10-09, 17:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hddv1
Vem har bjudit in??

Konst som sårar massa människor i landet varför ska se ta emot det 😔

Vänd på frågan. Massor med människor som är hotfulla och arbetar emot yttrandefrihet och demokratin.
Varför skulle det ta och bjudas in i ett land som det här?

Det går lite stick i stäv mot det vi kämpar för.
Citera
2021-10-09, 18:07
Medlem
Citat:
Vänd på frågan. Massor med människor som är hotfulla och arbetar emot yttrandefrihet och demokratin.
Varför skulle det ta och bjudas in i ett land som det här?

Det går lite stick i stäv mot det vi kämpar för.
Hur många är "massor" plus du svarade inte vem som har bjudit in de??
Citera
2021-10-09, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Jaha!? Inte lätt att "kasta" ngn vare sig hit eller dit OCH varför tänker du att muslimska kvinnor är värt att behålla i "kastandet"?
Därför att jag själv är man dessutom islamofob mot mänmusliska.
Jag är jäkligt trött på dom.
Citera
2021-10-09, 18:11
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajus333
Gitte var väl inte med att införskaffa den affischen! Jag tycker det är utmärkt av Gitte att försöka hyfsa den svenska kulturdebatten, som ju befinner sig ömsom i sömn ömsom på dagisnivå.

Instämmer till fullo. Yttrandefriheten är en sak. Konst en annan. Fruktansvärt fult, knappast ett konstverk ens i estetisk mening.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in