2021-10-09, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Nyckelordet är mycket riktigt fantasi. Du presenterar animationer och förväntar dig att alla ska acceptera dina påståenden och gå vidare.
Jag måste nästan ställa en ganska intressant fråga. Är du verkligen intresserad av att ta reda på hur saker hänger ihop, eller letar du bara efter argument om att jorden är platt?
Citera
2021-10-09, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eagle5555
Kan inte boldoggen ta fram ett foto på den platta jorden borde ni kunna efter 50 år undrar vem som har fantasi egentligen
Jag har inget foto på den platta jorden.
Citera
2021-10-09, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martie666
Som jag beskrev kan man själv ta emot satelliternas sändning när den passerar. Därmed är det mycket enkelt för ett antal personer på olika platser på jorden att verifiera att rörelsemönstret stämmer med verkligheten.
Det bevisar att man kan ta emot en sändning av något ovanför. Det är allt.

Citat:
Vad skulle du själv kräva för bevis för att acceptera det jag säger?

Bevis räcker.

Citat:
Du svarar inte heller på frågan hur ett sådant rörelsemönster förklaras med ballonger som skulle vara tvungna att fara omkring i en oerhörd hastighet.

Jag vet inte vad rörelsemönstret handlar om, därför har jag inget svar.
Citera
2021-10-09, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Jag måste nästan ställa en ganska intressant fråga. Är du verkligen intresserad av att ta reda på hur saker hänger ihop, eller letar du bara efter argument om att jorden är platt?
Det är du och andra globjordare som upprätthåller diskussionen om jorden är platt eller rund. Hade inte du och andra argumenterat emot plattjorden, i denna tråd kan du finna de som gjort det i över tio år, då hade tråden varit död. Du borde ställa dig frågan varför du är så besatt över att jag tror att jorden är platt.
Citera
2021-10-09, 20:54
Medlem
Citat:
Det är du och andra globjordare som upprätthåller diskussionen om jorden är platt eller rund. Hade inte du och andra argumenterat emot plattjorden, i denna tråd kan du finna de som gjort det i över tio år, då hade tråden varit död. Du borde ställa dig frågan varför du är så besatt över att jag tror att jorden är platt.
Du är också inblandad, och i det ögonblick du och andra plattajordare försvinner stannar diskussionen.

Jag är med eftersom jag inte förstår hur du och andra kan fortsätta att tro på den platta jorden. Jag har presenterat några fenomen som jag vet är helt omöjliga på en platt jord. Du säger bara att du inte vet, och därför försöker du inte ens komma med en förklaring.

Jag förstår inte hur det är möjligt. Är du inte intresserad av att utforska hur världen verkligen ser ut eller ......
Citera
2021-10-09, 21:30
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Det bevisar att man kan ta emot en sändning av något ovanför. Det är allt.
Bevisar ju vilken hastighet dom åker med vilket klart visar att det inte kan vara t ex ballonger.
Citera
2021-10-10, 00:46
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Problemet är nog att du tolkar vad andra tycker istället för att gå igenom bevisen själv.

"rätt så tydligt att det för många handlar om att det investerats alldeles så mycket tid och socialt kapital för att kunna erkänna något annat. Har man umgåtts i en krets där man känner man är en del av något som blivit ens identitet så vill man inte det rycks ifrån en."

Kunde inte sagt det bättre om er mentalitet själv.
Har absolut inget problem med att jorden skulle vara rund, varför skulle jag ha det?
Skulle bli väldigt lättad att kunna slippa tänka på den enorma diskrepans i den offentliga historien och det man bevittnar själv.

Kan du redogöra för vad vi tror och varför vi tror det?
Om inte så finns det säkert en tråd för fria fantasier om andras tankar..
Redogör för minst 20 uppenbara motsägelser i globmodellen.
Annars lämna och leta ryggDunkar nån annanstans.

Hej!

Du verkar smart så jag frågar dig!

Jag är medveten om hur totalt förljugen vår samtid är. Det här citatet beskriver verkligen vad jag tycker:

Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, major media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom

Men av någon anledning har jag alltid litat blint på naturvetenskapen. Jag har aldrig gått in i den här tråden förut, har avfärdat idén om en platt jord som totalt strunt. Oklart varför egentligen.

Om man vill sätta sig in i ämnet snabbt, finns det några effektiva frågeställningar att kontemplera som (i bästa fall) snabbt leder till ett ifrågasättande av den konventionella idén om en globformad jord?

Sedan undrar jag om plattjords-teorierna (delvis) drivs av religiösa förtecken med tanke på att kyrkan historiskt har hävdat att jorden är platt. I så fall svalnar nog mitt intresse något då jag inte alls är anhängare till organiserad religion.

Avslutningsvis, vilket är ditt starkaste argument för att jorden är platt?

Ett sista spörsmål, hur svarar ni på frågor som barn typiskt brukar ställa, exempelvis: ”Vad finns under jorden om den är platt?”

Andra plattjordare får naturligtvis svara också!

Tack på förhand!

/Tupo - Kanske en blivande plattjordare. Men än så länge är den klotformad för mig. 😊
Senast redigerad av TupolevTu-144 2021-10-10 kl. 00:54.
Citera
2021-10-10, 01:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Hej!

Jag är medveten om hur totalt förljugen vår samtid är. Det här citatet beskriver verkligen vad jag tycker:

Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, major media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom

Men av någon anledning har jag alltid litat blint på naturvetenskapen. Jag har aldrig gått in i den här tråden förut, har avfärdat idén om en platt jord som totalt strunt. Oklart varför egentligen.

Om man vill sätta sig in i ämnet snabbt, finns det några effektiva frågeställningar att kontemplera som (i bästa fall) snabbt leder till ett ifrågasättande av den konventionella idén om en globformad jord?

Sedan undrar jag om plattjords-teorierna (delvis) drivs av religiösa förtecken med tanke på att kyrkan historiskt har hävdat att jorden är platt. I så fall svalnar nog mitt intresse något då jag inte alls är anhängare till organiserad religion.

Ett sista spörsmål, hur svarar ni på frågor som barn skulle ställa, exempelvis: ”Vad finns under jorden om den är platt?”

Tack på förhand!

/Tupo - Kanske en blivande plattjordare. 😊

Du har aldrig känt marken röra sig, men dom säger att den snurrar.

Du ser en rak horisont i ögon höjd hur högt du än tar dig, men dom säger den är böjd.

Solen och Månen ser ungefär lika stora ut och närmare än dom säger, men dom påstår att solen är större än jorden.

Stjärnorna ser inte ut som solar, men dom påstår att det är så.

Vart du än står på jorden så ser du exakt samma mönster på månen, men dom säger den är sfärisk, står du på olika sidor av en boll över dig är det ett uppenbart måste att man ser lite mer av bollen om man står på olika sidor av den.

Dom säger att vi ser jordens skugga på månen och försöker hävda att för att den är rund så bevisar det att jorden är rund, dom hoppas du är för dum för att fråga hur dom bevisar att det är jordens skugga vi ser på månen. Det finns fångat på video vid en förmörkelse där "skuggan" på månen rör sig åt fel håll i förhållande till solen, så det är uppenbarligen inte jordens skugga vi ser på månen.

Solen ska flyga fram genom universum, jorden flyger runt solen, och Jorden snurrar som en boll med en tillt. Det är 3 olika rörelser, men om vi gör en timelapse vid nordstjärnan ser vi perfekta cirklar runt den, trots 3 olika rörelser + en tillt.

Vi flyger fram genom universum men samma stjärntecken år efter år efter år efter år efter år efter år efter år efter år efter år efter år efter år efter år.

Dina sinnen säger platt och stationär, frimurar astronauter som påstår sig kunna resa dit ingen annan kan påstår att dina sinnen har fel. Ska du lita på dig själv eller andra?

Det finns såklart religösa plattjordare, men empiri är det som är det intressanta. Det finns också mycket falsk info och konstiga teorier med syfte att förlöjliga ämnet och vända bort nykomlingar. Eric Dubay har den bästa informationen, undersök den innan du undersöker annat så blir du inte så lätt att vilseleda.

Om någon påstår sig veta vad som finns under jorden, gå där ifrån, den ljuger uppenbarligen. Och kom i håg att det handlar inte om en platt skiva som flyger runt i en rymd, universum, solsystem, rymden är fejk, bilderna du ser ibland på en platt jord är försök att förlöjliga och förvirra.

Jag hatar den här tråden, men svarar för jag såg att du skrev.
https://odysee.com/@EricDubay:c?order=top
Senast redigerad av Muskrut 2021-10-10 kl. 01:24.
Citera
2021-10-10, 01:27
Bannlyst
Citat:
Hej!

Ett sista spörsmål, hur svarar ni på frågor som barn typiskt brukar ställa, exempelvis: ”Vad finns under jorden om den är platt?”

Tack på förhand!

/Tupo - Kanske en blivande plattjordare. Men än så länge är den klotformad för mig. 😊
Ett kompass måste hållas platt och pekar mot nord, fundera på hur det funkar när du står på sidan av en boll.
Citera
2021-10-10, 01:48
Bannlyst
Citat:

Vatten och horisontem är bra punkter, vi omringas av vatten, större samlingar av ostört vatten skapar alltid en plan yta, från ett glas vatten till en pool till ett hav.

Från där du står till horisonten finns ingen kurva på vattnet, raka reflektioner funkar inte på böjda ytor, och som du kan se på solens reflektion på bilden under....

https://i.imgur.com/6ka3FwE.jpg

Solen och Månen och stjärnorna är också intressanta. Här har du 3 talande videos om solen.

Crepuscular rays
https://youtu.be/b_ppPXChyTo

Zoom on sunset
https://youtu.be/r7ftNrTCBBw

TIMELAPSE OF THE SUN PROVES FLAT EARTH
https://youtu.be/GDaiw-G1VGE
Citera
2021-10-10, 02:39
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muskrut
Du har aldrig känt marken röra sig, men dom säger att den snurrar.
Det där har behandlats hundratals gånger redan. Ett varv på ett dygn=Hälften så fort som timvisaren i en klocka. Menar du att man borde kunna känna det? Dessutom kan ju även en stationär jord vara rund så det säger ju inget om jordens form egentligen.
Citat:

Du ser en rak horisont i ögon höjd hur högt du än tar dig, men dom säger den är böjd.
Ingen vanlig dödlig har någonsin varit tillräckligt högt upp för att kunna se kurvaturen i sidled. Att horisonten alltid är i ögonhöjd är däremot en lögn. Horisonten är märkbart längre ner på den höjd vanliga flygplan flyger på.
Citat:

Solen och Månen ser ungefär lika stora ut och närmare än dom säger, men dom påstår att solen är större än jorden.

Stjärnorna ser inte ut som solar, men dom påstår att det är så.
Objekt som ligger längre bort ser mindre ut än objekt som ligger närmare och solen är större men den ligger samtidigt mycket längre bort, därför ser den lika stor ut.
Vore konstigt om stjärnorna såg ut sol solen med tanke på hur mycket längre bort dom ligger eller har du varit tillräckligt nära en stjärna för att se att den inte liknar solen?
Citat:
Vatten och horisontem är bra punkter, vi omringas av vatten, större samlingar av ostört vatten skapar alltid en plan yta, från ett glas vatten till en pool till ett hav.

Från där du står till horisonten finns ingen kurva på vattnet, raka reflektioner funkar inte på böjda ytor, och som du kan se på solens reflektion på bilden under....

https://i.imgur.com/6ka3FwE.jpg

Solen och Månen och stjärnorna är också intressanta. Här har du 3 talande videos om solen.

Crepuscular rays
https://youtu.be/b_ppPXChyTo

Zoom on sunset
https://youtu.be/r7ftNrTCBBw

TIMELAPSE OF THE SUN PROVES FLAT EARTH
https://youtu.be/GDaiw-G1VGE
Vatten lägger sig till synes plan eftersom gravitationen drar ner det och kurvaturen på ett hav är för svag med tanke på jordens enorma storlek för att reflektioner inte skulle fungera.
Senast redigerad av Jonas1968 2021-10-10 kl. 02:44.
Citera
2021-10-10, 04:14
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
OK mamma, men pappa säger att jag inte får skicka pm med det här kontot.

Hade hoppats på en bortförklaring av den försvunna kurvan som ska dölja båtar men inte bryta reflektioner, underhåll mig?
Behövs betydligt kraftigare kurvatur för att ta bort reflexer och att vattenytan skall se kurvig ut än vad som krävs för att en båt eller skyskrapa några mil bort skall sjunka se ut att sjunka ner några meter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in