Citat:
Ursprungligen postat av
Carlbom
Tycker plattjordare och deras övertygelse är väldigt roande. För någon som arbetar eller vistas en del på havet så är ju jordens krökning något som man kommer i kontakt med dagligen och stundligen. Bl.a vid navigation där krökningen gör sig påmind när det kommer till fyrars s.k lysvidd. Och vid kommunikation via VHF är det direkt påtagligt när det kommer till räckvidden som är beroende på antennens höjd höjd över havet.
Att ens tro på något annat än att jorden är rund kan jag endast tolka som att man vill vara emot något, alternativt en del av sektliknande rörelse. De dokumentärer jag sett om rörelsen gör det rätt så tydligt att det för många handlar om att det investerats alldeles så mycket tid och socialt kapital för att kunna erkänna något annat. Har man umgåtts i en krets där man känner man är en del av något som blivit ens identitet så vill man inte det rycks ifrån en. Detta även om man innerst inne vet sanningen.
Problemet är nog att du tolkar vad andra tycker istället för att gå igenom bevisen själv.
"rätt så tydligt att det för många handlar om att det investerats alldeles så mycket tid och socialt kapital för att kunna erkänna något annat. Har man umgåtts i en krets där man känner man är en del av något som blivit ens identitet så vill man inte det rycks ifrån en."
Kunde inte sagt det bättre om er mentalitet själv.
Har absolut inget problem med att jorden skulle vara rund, varför skulle jag ha det?
Skulle bli väldigt lättad att kunna slippa tänka på den enorma diskrepans i den offentliga historien och det man bevittnar själv.
Kan du redogöra för vad vi tror och varför vi tror det?
Om inte så finns det säkert en tråd för fria fantasier om andras tankar..
Redogör för minst 20 uppenbara motsägelser i globmodellen.
Annars lämna och leta ryggDunkar nån annanstans.