2021-10-07, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Tycker plattjordare och deras övertygelse är väldigt roande. För någon som arbetar eller vistas en del på havet så är ju jordens krökning något som man kommer i kontakt med dagligen och stundligen. Bl.a vid navigation där krökningen gör sig påmind när det kommer till fyrars s.k lysvidd. Och vid kommunikation via VHF är det direkt påtagligt när det kommer till räckvidden som är beroende på antennens höjd höjd över havet.

Att ens tro på något annat än att jorden är rund kan jag endast tolka som att man vill vara emot något, alternativt en del av sektliknande rörelse. De dokumentärer jag sett om rörelsen gör det rätt så tydligt att det för många handlar om att det investerats alldeles så mycket tid och socialt kapital för att kunna erkänna något annat. Har man umgåtts i en krets där man känner man är en del av något som blivit ens identitet så vill man inte det rycks ifrån en. Detta även om man innerst inne vet sanningen.

Konsensus bland klot-skallar är att man måste till ett yttre utrymme ("rymden") för att börja se den påstådda kurvaturen. Men du har alltså, som sjöfarare, bevittnat stillastående vatten kröka sig med en matematisk precision? Att du är en odugling oförmögen att förstå hur radar och fyrar fungerar ändrar inte basal verklighet, d.v.s. att jorden är platt och stillastående.
Citera
2021-10-07, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Slappt. Det var ju inget generellt tillstånd du påstod krävdes.

Varför dessa ständiga engelska versioner av Antarktisfördraget? Sverige är ett av länderna som skrivit under, och det finns på vårt egna språk på regeringens hemsida.

https://regeringen.se/49b763/contentassets/9af1d2819e464b0db10eac41b1c0b06e/antarktisfordraget-so-19845
Man måste skilja på fördrag mellan länder och lagar. Det är länderna som stiftar lagar, under svensk flagg verkar det tillåtet att utföra överflygning. Men nu har Sverige inget anspråk på Antarktis. så kan man flyga över ett område under tex norskt anspråk med svensk flagg?
Citera
2021-10-08, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AztecCrystal
Konsensus bland klot-skallar är att man måste till ett yttre utrymme ("rymden") för att börja se den påstådda kurvaturen. Men du har alltså, som sjöfarare, bevittnat stillastående vatten kröka sig med en matematisk precision?

Det påtalas varje gång detta diskuteras, det beror på om du menar i djupled eller vänster-höger. Tittar man i djupled framåt-bakåt så syns det vid jordens yta. Skall man se vänster-höger måste man upp mycket högt, högre än vad flygplan normalt flyger.
Citera
2021-10-08, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Det påtalas varje gång detta diskuteras, det beror på om du menar i djupled eller vänster-höger. Tittar man i djupled framåt-bakåt så syns det vid jordens yta. Skall man se vänster-höger måste man upp mycket högt, högre än vad flygplan normalt flyger.

Varför skulle graden av krökning skilja sig mellan vänster-höger och framåt-bakåt? En geometrisk sfär kröker liktvärdigt sig åt alla håll med matematisk precision. Så är du möjligtvis dum i huvudet eller hittar du bara på skit för nöjets skull?
Citera
2021-10-08, 03:36
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Man måste skilja på fördrag mellan länder och lagar. Det är länderna som stiftar lagar, under svensk flagg verkar det tillåtet att utföra överflygning. Men nu har Sverige inget anspråk på Antarktis. så kan man flyga över ett område under tex norskt anspråk med svensk flagg?
Svensk lag gäller givetvis inte nere vid Sydpolen utan detta är en svensk översättning av fördraget.

Citat:
Varför skulle graden av krökning skilja sig mellan vänster-höger och framåt-bakåt? En geometrisk sfär kröker liktvärdigt sig åt alla håll med matematisk precision. Så är du möjligtvis dum i huvudet eller hittar du bara på skit för nöjets skull?
Är inte graden av krökning som skiljer sig utan hur lätt det är att se krökningen. Är lätt att se att t ex skyskrapor försvinner bakom kurvaturen på ganska måttliga avstånd medan man måste upp på mycket hög höjd för att se kurvaturen i sidled. Ingen har påstått att kurvaturen rent fysiskt skulle vara olika beroende på riktning.
Senast redigerad av Jonas1968 2021-10-08 kl. 03:39.
Citera
2021-10-08, 06:58
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg

Va? Vilka krumbukter var du tvungen att utföra för att komma fram till denna slutsats? En grej med fördrag är flera länder kommer överens om något, med gemensamma regler.
Citera
2021-10-08, 07:46
Medlem
Citat:

Det är pga dina ögon gör om ifrån 3D till 2D som fenomenet uppstår. Vänder du dig 90 grader får du samma sak. Men tycker man det är krångligt med rund jord är nog projektion av elektromagnetiskt strålning väldigt komplext.
Citera
2021-10-08, 11:00
Medlem
Citat:
Krökningen är densamma i alla riktningar, men du kan inte se den "i sidled" från marken. Å andra sidan ser man det när båtar och solen försvinner bakom horisonten. Detta är inte svårt att förstå, men det finns några som är för dumma i huvudet för att göra det. Det är de samma som tror att solen försvinner bakom horisonten, utan att ändra storlek, på grund av perspektiv. Vi kallar dem plattskallar.
Citera
2021-10-08, 11:10
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Konsensus bland klot-skallar är att man måste till ett yttre utrymme ("rymden") för att börja se den påstådda kurvaturen. Men du har alltså, som sjöfarare, bevittnat stillastående vatten kröka sig med en matematisk precision? Att du är en odugling oförmögen att förstå hur radar och fyrar fungerar ändrar inte basal verklighet, d.v.s. att jorden är platt och stillastående.

Vill du verkligen gå in i diskussion med mig hur radar och fyrars lyssvidd fungerar när du i samma andetag hävdar det är basal verklighet att jorden är platt?

Jag är tämligen säker på att du mycket väl är medveten om att jorden är rund. Jag är nyfiken på vad som egentligen driver dig i det här. Det verkar inte ovanligt att plattjordare överlag tror på de flesta konspirationsteorier. Många jag stött på visar sig även ha märkliga insikter om månlandningen, JFK, NWO, 5G, Chemtrails m.m och då är väl platt jord den mest extrema av dem alla då teorin är så fantastiskt lätt att motbevisa.

Handlar det mer om en brinnande längtan och önskan om att skilja sig från mängden, att känna man har sett något som ingen annan har sett, att tillhöra ett utvalt sällskap som är smartare än alla andra på jorden? Man bör nog finna förklaringar i barndomen och hos mamma om man får vara lite klyshig.
Citera
2021-10-08, 12:33
Medlem
Citat:
Vill du verkligen gå in i diskussion med mig hur radar och fyrars lyssvidd fungerar när du i samma andetag hävdar det är basal verklighet att jorden är platt?

Jag är tämligen säker på att du mycket väl är medveten om att jorden är rund. Jag är nyfiken på vad som egentligen driver dig i det här. Det verkar inte ovanligt att plattjordare överlag tror på de flesta konspirationsteorier. Många jag stött på visar sig även ha märkliga insikter om månlandningen, JFK, NWO, 5G, Chemtrails m.m och då är väl platt jord den mest extrema av dem alla då teorin är så fantastiskt lätt att motbevisa.

Handlar det mer om en brinnande längtan och önskan om att skilja sig från mängden, att känna man har sett något som ingen annan har sett, att tillhöra ett utvalt sällskap som är smartare än alla andra på jorden? Man bör nog finna förklaringar i barndomen och hos mamma om man får vara lite klyshig.

Min erfarenhet är att 90% av alla plattisar tror på FE av religiösa och existentiella skäl. Det handlar om att de vill tro att Gud skapade jorden och människan i alltings centrum. Det handlar egentligen mer om Geocentrism och att människan är i skapelsens centrum än jordens form. De har svårt att acceptera sig själva som en liten skit på en planet som snurrar runt solen som i sin tur är en obetydlig skit i en galax. De klarar inte av tanken på att de inte är i centrum.

Religiösa narcissister.
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-10-08 kl. 12:35.
Citera
2021-10-08, 19:20
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Tycker plattjordare och deras övertygelse är väldigt roande. För någon som arbetar eller vistas en del på havet så är ju jordens krökning något som man kommer i kontakt med dagligen och stundligen. Bl.a vid navigation där krökningen gör sig påmind när det kommer till fyrars s.k lysvidd. Och vid kommunikation via VHF är det direkt påtagligt när det kommer till räckvidden som är beroende på antennens höjd höjd över havet.

Att ens tro på något annat än att jorden är rund kan jag endast tolka som att man vill vara emot något, alternativt en del av sektliknande rörelse. De dokumentärer jag sett om rörelsen gör det rätt så tydligt att det för många handlar om att det investerats alldeles så mycket tid och socialt kapital för att kunna erkänna något annat. Har man umgåtts i en krets där man känner man är en del av något som blivit ens identitet så vill man inte det rycks ifrån en. Detta även om man innerst inne vet sanningen.

Problemet är nog att du tolkar vad andra tycker istället för att gå igenom bevisen själv.

"rätt så tydligt att det för många handlar om att det investerats alldeles så mycket tid och socialt kapital för att kunna erkänna något annat. Har man umgåtts i en krets där man känner man är en del av något som blivit ens identitet så vill man inte det rycks ifrån en."

Kunde inte sagt det bättre om er mentalitet själv.
Har absolut inget problem med att jorden skulle vara rund, varför skulle jag ha det?
Skulle bli väldigt lättad att kunna slippa tänka på den enorma diskrepans i den offentliga historien och det man bevittnar själv.

Kan du redogöra för vad vi tror och varför vi tror det?
Om inte så finns det säkert en tråd för fria fantasier om andras tankar..
Redogör för minst 20 uppenbara motsägelser i globmodellen.
Annars lämna och leta ryggDunkar nån annanstans.
Citera
2021-10-08, 19:25
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Nu tillhör Swedish Space Corporation (SSC) skaran av lurade som tror att jorden är en sfär: https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/snart-kan-satelliter-skjutas-upp-fraan-kiruna.XgjIVwp_p

Att skicka saker upp i omloppsbana måste vara det mest idiotiska man kan tro på.
Jag trodde det förut också i vuxen ålder så jag säger inte jag är bättre än nån här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in