2021-10-08, 23:53
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Går inte med ballonger. Ballonger kan gå maximalt ca 4-5 mil upp och riktningen man riktar in parabolen på skulle då förändras extremt i Uppsala jämfört med Stockholm. Om man riktar in parabolen på en viss parabol från tre punkter t ex Uppsala, Malmö och Paris så kan man via simpel geometri räkna ut satellitens position och se att den ligger högre än vad några ballonger kan nå.
Hur radiovågor sprider ut sig vet man sedan länge. Radiovågor på dom våglängder som satellitTV sänds på som stiger upp skulle fortsätta rakt ut och inte komma ner igen.

Ok. Men det säger inget om jordens form.
Och skulle inte jorden vara ivägen för att nå samma satellit som kan nås från ett annat ställe?
Citera
2021-10-09, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martie666
Källor och länkar till vidare läsning finns i Wikipedialänken.

Det skulle vara intressant att se en plattjordare diskutera de fundamentala naturkrafterna med en kvantfysiker.
- Gravitation kan förklaras med den allmänna relativitetsteorin.
- Gravitation finns inte, det är densitet och upp-är-upp-och-ner-är-ner som får saker att falla till marken

Ja det skulle va roligt.
Ena parten skulle kunna visa vad hen menar med direkta experiment och den andra skulle sitta och flumma utan nåt konkret på fötterna.

Nej jag förnekar inte superposition eller the Planck constant osv. Bara beskrivningen av gravitation och att Einsteins relativitetsteori skulle kunna användas i fysiska experiment för att bevisa gravitation.

Beskriv lite närmare hur du menar relativitetsteorin bevisar gravitationen, jag kan ha fel.
Citera
2021-10-09, 00:25
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Ok. Men det säger inget om jordens form.
Och skulle inte jorden vara ivägen för att nå samma satellit som kan nås från ett annat ställe?
Satelliter skulle knappast funka på en platt jord. En geostationär satellit som ligger 3600 mil över ekvatorn går ju givetvis att få in både från Stockholm och Nairobi. Hur menar du att jorden skulle vara vägen där. Från motsatt sida av klotet t ex Honolulu får man givetvis rikta in sig mot en annan satellit.
Citera
2021-10-09, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Satelliter skulle knappast funka på en platt jord. En geostationär satellit som ligger 3600 mil över ekvatorn går ju givetvis att få in både från Stockholm och Nairobi. Hur menar du att jorden skulle vara vägen där. Från motsatt sida av klotet t ex Honolulu får man givetvis rikta in sig mot en annan satellit.

Ok. Nöjer mig med att man får rikta in sig mot en annan satellit.
Citera
2021-10-09, 00:36
Medlem
Citat:
Källor och länkar till vidare läsning finns i Wikipedialänken.

Det skulle vara intressant att se en plattjordare diskutera de fundamentala naturkrafterna med en kvantfysiker.
- Gravitation kan förklaras med den allmänna relativitetsteorin.
- Gravitation finns inte, det är densitet och upp-är-upp-och-ner-är-ner som får saker att falla till marken
Problemet med densiteten är att densiteten är högst vid jordytan och blir tunnare ju högre upp man kommer, alltså bör allt falla uppåt
Citera
2021-10-09, 00:50
Medlem
Citat:
Ja det skulle va roligt.
Ena parten skulle kunna visa vad hen menar med direkta experiment och den andra skulle sitta och flumma utan nåt konkret på fötterna.

Nej jag förnekar inte superposition eller the Planck constant osv. Bara beskrivningen av gravitation och att Einsteins relativitetsteori skulle kunna användas i fysiska experiment för att bevisa gravitation.

Beskriv lite närmare hur du menar relativitetsteorin bevisar gravitationen, jag kan ha fel.

Det är inte så att man på ett par rader kan beskriva hur. Det finns ett antal saker som kan förutses med hjälp av den allmänna relativitetsteorin och sedan bevisas med fysiska experiment för att bevisa gravitation, t.ex:
  • Gravitationell tidsdilatation och frekvensskift
  • Ljusets böjning
  • Gravitationell tidsfördröjning
  • Gravitationsvågor

Här kan du läsa massor om hur: https://sv.wikipedia.org/wiki/Allm%C3%A4nna_relativitetsteorin#Gravitationsv%C3% A5gor Här finns också gott om länkar där du kan förkovra dig.

Hoppas det inte är överkurs för dig som efterfrågar experiment av typen "hälla vatten på en boll".
Citera
2021-10-09, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Problemet med densiteten är att densiteten är högst vid jordytan och blir tunnare ju högre upp man kommer, alltså bör allt falla uppåt

Skulle vara intressant att se hur precis allt bytte plats, är det det som hänt i Australien? Har hört att allt är upp och nervänt där.
Citera
2021-10-09, 01:27
Medlem
Citat:
Skulle vara intressant att se hur precis allt bytte plats, är det det som hänt i Australien? Har hört att allt är upp och nervänt där.
Ring och fråga. Fråga gärna efter det södra korset.
Citera
2021-10-09, 07:51
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
.....
Men när det gäller just vatten så kräver jag liknande bevis och nöjer mig inte med filosofiska resonemang.
.....

Hmmm, Du kräver alltså mer av andra än av dig själv.
Var har du presenterat annat än filosofiskt resonemang om varför jorden skulle ha en annan form än sfärisk?
Citera
2021-10-09, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Jag har presenterat bevis för existensen av ballonger, det är det enda bevis för satelliter som finns att tillgå.

Antagligen menar du att om jag inte kan förklara hur ballongerna fungerar så gäller din förklaring. Ett vanligt argument bland globjordare, ett helt och hållet känslomässigt argument. Och du är såklart helt omedveten om din automatiska och undermedvetna reaktion.

Ni plattjordare är så oerhört fantasilösa, denna fråga har avhandlats ett antal gånger tidigare.
Tänk om ni någon gång kunde komma med något nytt istället för att bara älta samma skåpmat om och om igen.

När det gäller satelliter, kanske du har något intressant att säga om min fråga om satelliter i omloppsbana. https://www.flashback.org/sp77528488
Citera
2021-10-09, 12:31
Medlem
Citat:
Nyckelordet är mycket riktigt fantasi. Du presenterar animationer och förväntar dig att alla ska acceptera dina påståenden och gå vidare.
Kan inte boldoggen ta fram ett foto på den platta jorden borde ni kunna efter 50 år undrar vem som har fantasi egentligen
Citera
2021-10-09, 12:49
Medlem
Citat:
Nyckelordet är mycket riktigt fantasi. Du presenterar animationer och förväntar dig att alla ska acceptera dina påståenden och gå vidare.

Som jag beskrev kan man själv ta emot satelliternas sändning när den passerar. Därmed är det mycket enkelt för ett antal personer på olika platser på jorden att verifiera att rörelsemönstret stämmer med verkligheten.

Vad skulle du själv kräva för bevis för att acceptera det jag säger?

Du svarar inte heller på frågan hur ett sådant rörelsemönster förklaras med ballonger som skulle vara tvungna att fara omkring i en oerhörd hastighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in