2021-10-09, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Nej jag gillar vaccin, är själv vaccinerad, men det ska vara ett vaccin som fungerar och där det finns ett realistiskt mål.
Vaccinera de svaga grupperna, stärk deras immunförsvar, och ha ingen övertro på att vaccinerade inte är smittspridare, för det är de.

Och hur ska de svaga grupperna därefter skyddas från den i övrigt ovaccinerade befolkningen? Tror du seriöst att siffrorna på IVA skulle se bättre ut om ingen vaccinerade sig förutom skyddsgrupper?

Det är ingen som påstått att vaccinerade inte smittar. Däremot så smittar ovaccinerade i långt högre utsträckning; ett faktum som du gillar att glömma bort.
Citera
2021-10-09, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biotechinv
Vet du om att ett inrapporterat dödsfall av covid-19 inte är samma sak som en konstaterad sådan?
Någonstans får vi sätta gränserna.

Jämförelsen haltar eftersom ett inrapporterat dödsfall är fastställt av läkare vilket en rapporterad biverkning inte är.
Citera
2021-10-09, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Och hur ska de svaga grupperna därefter skyddas från den i övrigt ovaccinerade befolkningen? Tror du seriöst att siffrorna på IVA skulle se bättre ut om ingen vaccinerade sig förutom skyddsgrupper?

Det är ingen som påstått att vaccinerade inte smittar. Däremot så smittar ovaccinerade i långt högre utsträckning; ett faktum som du gillar att glömma bort.
Om man bygger upp flockimmunitet i den friska befolkningen, så skyddar den de svaga.
Det är inget faktum att ovaccinerade smittar mer.
Det har vi diskuterat, och alla de exempel som du inte orkade läsa eller lyssna på pekar på att skillnaden i bästa fall är marginell.
Citera
2021-10-09, 11:15
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ja, jag hävdar att vaccinets effekt dör ut väldigt snabbt. Alldeles för snabbt för att vi ska bli kvitt viruset.
Det kommer att krävas boosterdos på boosterdos under lång tid framåt, och då kan vi börja spekulera i riktigt allvarliga biverkningar, och vaccindöd.
Inga boosterdoser betyder att vi snart är tillbaka på ruta ett, och i värsta fall med en ny obehaglig mutant som ligger ännu längre från det redan föråldrade vaccinet.
Men det finns ju inga tecken på det när det gäller IVA-inläggningar. Tvärtom om vi utgår från dem. Fortfarande är den övertygande majoriteten som är och har varit på IVA ovaccinerade.

Det man ser är att de i riskgrupp och de äldre nog kommer att behöva en boosterdos.

Vad som är absolut klart är att vaccinerna fungerar och att hundratusentals räddats från en för tidig död och att det kommer att fortsätta att vara så.
Citera
2021-10-09, 11:17
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BENZOMOOR
Kan du göra något för att förminska konspirationer kring vaccin eller COVID19.

Vare sig man är för eller emot, är det väl ganska tydligt för alla att vi inte vet än hur denna massvaccinering kommer att påverka mänskligheten ?
Ingen kan vara 100% säker på hur framtiden kommer att se ut men hittills har säkert hundratusentals liv räddats av vaccinerna. Bara i Sverige skulle vi nog ha haft en väldigt tragisk vår utan vaccinerna. Den slutsatsen kan man dra ifrån statistiken vi har.
Citera
2021-10-09, 11:18
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Vet du om att ett inrapporterat dödsfall av covid-19 inte är samma sak som en konstaterad sådan?
Någonstans får vi sätta gränserna.
Du räknar misstänkta biverkningar som inte bevisats, dessutom hälften från vem som helst som suttit hemma och gissat att det har med vaccinet att göra. Det är väldigt osäkra siffror.

Sen att bara räkna IVA-fall är också väldigt missvisande då de flesta fall av MIS-C som fortfarande är en allvarlig sjukdom inte behöver IVA-vård. De flesta som får långtidscovid behöver inte ens sjukhusvård men får ändå en kraftig sänkning av livskvaliteten.

Du jämför äpplen och grävmaskiner.
Citat:
Om man bygger upp flockimmunitet i den friska befolkningen, så skyddar den de svaga.
Det du kallar "bygger upp flockimmunitet" är att orsaka betydande död och skador bland befolkningen. Det är fria fantasier att alla "friska" är skyddade mot covid-19.
Citat:
Det är inget faktum att ovaccinerade smittar mer.
Jo det är det.

The VE point estimates declined from 91% before predominance of the SARS-CoV-2 Delta variant to 66% since the SARS-CoV-2 Delta variant became predominant at the HEROES-RECOVER cohort study sites; however, this trend should be interpreted with caution because VE might also be declining as time since vaccination increases and because of poor precision in estimates due to limited number of weeks of observation and few infections among participants. [...]Although these interim findings suggest a moderate reduction in the effectiveness of COVID-19 vaccines in preventing infection, the sustained two thirds reduction in infection risk underscores the continued importance and benefits of COVID-19 vaccination".

https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/70/wr/mm7034e4.htm?s_cid=mm7034e4_w
Citera
2021-10-09, 11:20
Medlem
Biotechinvs avatar
Citat:
Jämförelsen haltar eftersom ett inrapporterat dödsfall är fastställt av läkare vilket en rapporterad biverkning inte är.

Orsaken till dödsfallet är inte fastställt. Det är endast konstaterat att personen avled med Covid-19.
Med andra ord, misstänkt dödsfall av Covid-19.

Dessa biverkningar existerar och värre kommer det med stor sannolikhet bli framöver.

Jag är inte emot vaccinering av personer i riskgrupp, men försök inte övertyga mig om att friska barn behöver vaccineras!
Citera
2021-10-09, 11:20
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Vi såg ju tidigare att andelen ovaccinerade på IVA var mycket högre. Det är en förändring som håller på att ske. Det är inte för att man vaccinerar fler unga utan de är de äldre åldersgrupperna som skillnaden sker i.

Fler och fler av de äldre (över 65) är vaccinerade på IVA.

I oktober, vilket är väldigt få dagar att se på ännu så är andelen 65+ på IVA 75% fullständigt vaccinerade.

I september var 49,2% fullständigt vaccinerade av de över 65 år.

Augusti var 25% fullständigt vaccinerade av de över 65 år.

Det kan hända att man vaccinerat några fler över 65 år men det är inte där svaret ligger.

De äldre håller på att tappa sitt skydd. Det är viktigt att man är tydlig med detta. De måste få veta att de knappt har ett skydd kvar.

Samtidigt måste man ju också bestämma vad man ska göra åt detta och se på vad det beror på.

Källa SIR
Ja, det ser vi men fortfarande är det de ovaccinerade som råkar mest illa ut och har gjort det senaste månaderna. Den samlade IVA statistiken talar sitt tydliga språk där. Idag har vi inga inlagda under 60 år.

Vi behöver nog snarast en boosterdos för våra gamla dock. Jag är inte säker att det behövs för de utanför riskgrupperna. Skulle någon där bli smittat blir det sannolikt med milt förlopp och det kommer att fungera som en tredje dos.
Citera
2021-10-09, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men det finns ju inga tecken på det när det gäller IVA-inläggningar. Tvärtom om vi utgår från dem. Fortfarande är den övertygande majoriteten som är och har varit på IVA ovaccinerade.

Det man ser är att de i riskgrupp och de äldre nog kommer att behöva en boosterdos.

Vad som är absolut klart är att vaccinerna fungerar och att hundratusentals räddats från en för tidig död och att det kommer att fortsätta att vara så.
Jag hoppas att du har rätt, men i Sverige har de flesta som är fullvaccinerade fortfarande ett ganska bra skydd, men vi ligger flera månader efter Israel, och där blev det tydligt att skyddet avtog snabbt.
Framåt jul är vi i samma läge.
Citera
2021-10-09, 11:24
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

Det vi kan se är att skyddet mot smittspridning snabbt avtar.

Var det inte så att unga och friska skulle vaccinera sig för att stoppa/ minska smittspridning? Åtminstone har då jag fått uppleva rena påhopp och nästan avsky pga min vägran att vaccinera mig (jag är immun) då jag blivit tillsagd att jag ska vaxa mig "så att vi kan bli av med den här skiten någon gång". Jag har helt enkelt konstaterat att min kunskap om immunologi är betydligt större än genomsnittets.
Citera
2021-10-09, 11:25
Medlem
arbetets avatar
Citat:
IVA
Ålder: 10-19 år / 20-29 år
Antal intensivvårdade: 53 / 212
Totalt: 265st vårdade på IVA. 60% har en eller fler sjukdomar.

Inrapporterade misstänka allvarliga biverkningar:
Ålder: 10-19 år / 20-29 år
Pfizer: 38st / 224st
Moderna: 29st / 72st
Totalt: 363st allvarliga biverkningar rapporterade! 50% rapporterat från vården.

Vad är en allvarlig biverkning?
En allvarlig biverkning är en sådan som leder till döden, är livshotande, nödvändiggör sjukhusvård
eller förlängd sjukhusvård, leder till invalidisering, medför missbildning eller är annan medicinskt
viktig händelse.

265st allvarligt sjuka efter covidinfektion. 60% har minst en underliggande sjukdom, + möjlig fetma. Här ingår allvarliga fall av MIS-C.
363st allvarligt sjuka efter vaccinering. 50% av dessa är rapporterade från sjukvården, ej privatpersoner.

Hjälp mig att förstå vad som rapporteras och vad som är fel ovan?
Jag tycker att det visar tydligt att friska personer mellan 10-29 år ej behöver vaccineras. Dessa ungdomar utsätter sig snarare för större risk att bli sjuka av vaccinet.
Vi har inte ens haft någon allvarlig incident med unga som föranleder att vi borde stoppa Modernas vaccin så varför de pausar är ganska oklart. Vi hade dock allvarliga incidenter med AZ-vaccinet.

Alltså lindrig myokardit är inte en allvarlig händelse men måste naturligtvis rapporteras. Det är sådana och liknande incidenter du ser rapporterade.
Citera
2021-10-09, 11:25
Medlem
Citat:

Det är mer eller mindre konstaterat att vaccinets effektivitet sjunker till runt 20% på ett halvår vilket innebär att alla vaccinerade går runt och smittar nästan lika mycket som ovaccinerade. Dessutom är det nästan dubbelt så vanligt med vaccin-resistenta mutationer bland vaccinerade. Tänk efter lite. Hur tror du att ett 30-tal vaccinerade personer blev smittade och åtta dog på samma boende? Det går inte att skylla på en ovaccinerad. Uppenbarligen kunde övriga 30 pers smittas och således sprida viruset. Det beror på dessa två faktorer och värre kommer det att bli. Om vi enbart vaccinerat riskgrupperna hade vi inte gett resistenta mutationer vare sig fördel eller smittkedja rakt in riskgrupperna. Det finns mycket forskning som pekar på detta eftersom vi inte kan uppnå flockimmunitet som mot tex mässling och polio. Men det är för sent att ändra strategi nu eftersom majoriteten redan vaccinerats. Bara köra på tills vaccinet är helt verkningslöst och hoppas att man vunnit några politiska poäng i massmedia på vägen dit.

Läs på lite:

"Estimated BNT162b2(Pfizer–BioNTech) effectiveness against any SARS-CoV-2 infection was negligible in the first 2 weeks after the first dose. It increased to 36.8% (95% confidence interval [CI], 33.2 to 40.2) in the third week after the first dose and reached its peak at 77.5% (95% CI, 76.4 to 78.6) in the first month after the second dose. Effectiveness declined gradually thereafter, with the decline accelerating after the fourth month to reach approximately 20% in months 5 through 7 after the second dose."

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2114114

”Counterintuitively, when most individuals of the population have already been vaccinated but the transmission is not controlled the probability of emergence of a resistant strain was greatly increased.

By having a situation where you vaccinate everybody, a vaccine-resistant mutant actually gains a selective advantage. This means the vaccine resistant strain spreads through the population faster at a time when most people are vaccinated."

https://www.cnn.com/2021/07/30/health/vaccination-alone-variants-study/index.html

”His team found that 78% of infections in fully vaccinated people among the study were caused by variants with these mutations, compared to 48% of the cases among unvaccinated people, who remained an easier target for earlier generations of the virus.”

https://www.mercurynews.com/2021/08/27/new-ucsf-study-vaccine-resistant-viruses-are-driving-breakthrough-covid-infections
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in