2021-10-09, 10:05
Medlem
KlappMungons avatar
Ett problem är att Microsoft är så stora att de i praktiken kan sabotera övergång till öppna dokumentformat.

För oss hemanvändare så är det inget problem att använda något Microsoftformat när vi skickar dokument till farmor men på kommersiell nivå kan man inte göra det.

Stora organisationer måste därför gemensamt ta ett beslut att det nu är något öppet dokumentformat som gäller inom organisationerna och i kommunikationen med dem.

Det funkar utmärkt även om man använder olika officemjukvaror. Alla mjukvaruproducenterna ser till att det funkar enligt en gemensam standard....utom Microsoft.

De utnyttjar det faktum att man alltid kan läsa en standard som fan läser bibeln och när det finns en tvetydighet eller något ospecificerat så anpassar man sig inte till "de facto"-standard utan ser med flit till att det inte fungerar tillsammans med övriga system.

Slutresultatet blir att alla som använder Windows och Office blir förbannade och tycker att det öppna dokumentformatet är skit.

Microsoft var inte dummare än att de köpte in sig i Apple och korkade Appleanvändare använder lydigt husses Office-system så därifrån kommer ingen hjälp heller.
Senast redigerad av KlappMungon 2021-10-09 kl. 10:09.
Citera
2021-10-09, 10:07
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Det behövs mer öppen källkod inom kommunen. Helt sjuka pengar man som plöjer ner i värdelös IT, bara för politik trucker inte förstår IT. Dyra prestige projekt inom IT som sluta med omtag efter omtag.

Dåliga kravspecar ifrån kommunens sida. Mer och mer tjänster bli cloud baserade. Förr var det VT100 terminalen emot PDP 11, nu är det WEB terminalen emot internet.
Hela cloud-trenden är en annan faktor. Där vi i princip lämnar ut uppgifter om hela vår befolkning till fri granskning från NSA & andra USA-organisationer.
Citera
2021-10-09, 10:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Hela cloud-trenden är en annan faktor. Där vi i princip lämnar ut uppgifter om hela vår befolkning till fri granskning från NSA & andra USA-organisationer.

Man kan ha svenska moln. Jag själv ett eget moln på mitt hemma nät.
Citera
2021-10-09, 10:15
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Man kan ha svenska moln. Jag själv ett eget moln på mitt hemma nät.
Jepp. Det har väl diskuterats att staten skulle bygga en egen säker molntjänst för myndigheter, kommuner & landsting.
Speciellt efter Transportstyrelsens it-affär där ansvariga politiker gjorde sitt yttersta för att skylla ifrån sig.
Citera
2021-10-09, 10:20
Medlem
Att man använder Windows är väl huvudsakligen för att man en gång har börjat med det och det är svårt att byta.
Men egentligen borde det inte spela någon större roll. När det gäller administrativa tillämpningar så använder man mest Office för att skriva dokument, göra presentationer och kalkylblad. Där kan man använda Libre Office.
Andra applikationer kan man göra webbaserade och då funkar vilken dator som helst. Idag är de flesta applikationer redan webbaserade.
Problemet kan vara vissa säkerhetsapplikationer med smartkortsinloggning till exempel. Det är inte säkert att de finns för Linux.
Sedan finns ju varianten när man har webbaserade applikationer att servern går på Linux men man har Windows på klienterna.
Det går även att köra windows applikationer på Linux genom Wine.
Citera
2021-10-09, 10:23
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Jo, tro pelle landstinget ska köra Linux!

Maggan: "Hur gör jag om jag ska skriva en remiss, hittar ju inte word?"
IT-support: "Ser du den svarta fyrkantiga ikonen där?"
Maggan: "Ska jag klicka på den?"
IT-support: "Ja, precis. Sen skriver du bara vim och trycker enter"

Libre Office och Open Office Är nog det de flesta Linuxanvändare använder (finns även för Mac och Windows. De flesta som använder Microsoft Office klarar sig utmärkt med någon av de nämnda paketen. Microsoft Office har i sina senaste upplagor några extra funktioner (som väldigt få använder) i övrigt så är ex. Libre kompatibelt med docx och andra Windows format. Så det räcker utmärkt för 99% av användare som vant sig med Microsoft Office.

Detsamma gäller övriga delar av Office paketet som har sina motsvarigheter i ex. Libre. En annan aspekt är att mjukvaran mer och mer ligger på molntjänster och är mindre beroende av vilket system de körs på. Microsoft går mer och mer mot att användarna skall betala dyra avgifter månadsvis (lär komma även för Windows dvs man köper inte sitt operativsystem utan hyr det månadsvis av Microsoft)

Att byta ut en Kommun eller ett landstings system till Linux datorer skulle spara enorma skattepengar och på sikt även skapa en säkrare datahantering.
Citera
2021-10-09, 10:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jepp. Det har väl diskuterats att staten skulle bygga en egen säker molntjänst för myndigheter, kommuner & landsting.
Speciellt efter Transportstyrelsens it-affär där ansvariga politiker gjorde sitt yttersta för att skylla ifrån sig.

Den diskussionen förs. FRA skulle stå för driften.
Citera
2021-10-09, 10:37
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Det kommer aldrig fungera med Linux för gemene man.
Jag jobbade själv som sysadmin för många år sen med Windows, kunskaperna är katastrofalt låga ute på företagen.

Minns en gammal anekdot från 1998 när jag skulle hålla en två timmars utbildning för läkarsekreterare hur man söker på Internet.
Första 40 minuterna fick jag lära en av kärringarna att dubbelklicka med musen.
Efter två timmar så hade vi hunnit med en sökning. Om jag minns rätt så var det på den tiden som Evreka gällde som sökmotor i Sverige.

Idag jobbar jag på ett utvecklingsföretag, alla mina kollegor kan söka information, det är en del av yrket numera.

Fast jag är tveksam hur det är ute på andra företag.
Min fru har krockat min bil och bilverkstaden som ville ha in bilder på bilen, bilverkstaden bad mig fota alla skador och skicka dom på mail.
Jag valde att zippa 10 bilder för att kunna skicka dom lite anständigt i ett mail.
Problemet var att kärringen som fick mailet visste inte hur hon skulle zippa upp filen.

Där är nivån idag 2021.

Så linux är inget alternativ ännu.

Linux system för 22 år sedan som du nämner har väldigt lite att göra med de Linux system som körs idag. Debian varianter som Ubuntu, Mint och Debian självt är otroligt enkla att använda och vill men inte använda tangentbordet så behöver man inte..Dvs en anställd lär aldrig behöva använda några Bash/Shell kommandon. Det kan skötas "remote" via supporten om programvara skulle behöva modifieras/uppdateras.

Zippade filer finns för både Linux, Mac och Windows och det är lika enkelt att "packa upp dem" oavsett vilket system man använder. Lite mer unikt för Unix/Linux är väl isåfall Tarballs men det ligger mer på mjukvaruutvecklings sidan och inget som en vanlig kontorsanställd behöver bekymra sig om.

Windows uppdateras "hux flux" och skapar oreda på kontoren Hela dagar kan gå åt till att få folk att vänja sig vid de "påtvingade" uppdateringarna som Windows skickar ut.
Dessutom så händer det väldigt ofta att befintlig annan mjukvara INTE fungerar med den "Nya" uppdateringen av Windows och IT får jaga uppdateringar eller i värsta fall gå tillbaka till den gamla versionen av Windows för att företagets dagliga arbete skall kunna utföras. Sådant sker inte med Linux då användaren/IT avdelningen är de som avgör minsta lilla fil som skall läggas ut på datorerna.
Citera
2021-10-09, 11:18
Medlem
Majoriteten av personer på kommunen kan knappt använda Windows. Nu ska du skicka dom på en kurs för ett lära sig linux? Det är nog knappast rätt sätt.
Citera
2021-10-09, 11:20
Medlem
Det finns många tänkbara förklaringar till att Linux inte slagit bland kommuner/landsting/stat, men jag gissar att de vanligaste är:
- "alla" känner till Windows, så ingen personal måste skickas på en kurs för att lära sig använda Linux. Personligen tycker jag att de som är så datorinkompetenta att de inte kan göra sina vanliga kontorssgöromål på en dator med Linux istället för Windows bör bli av med jobbet.
- Word/Excel/Photoshop: många användare har lärt sig att knapparna ser ut på exakt _detta_ sätter och sitter precis _där_. Allt som avviker från detta betyder per automatik att det är fel på datorn, och är en anledning att ringa kommunens IT-avdelning och skälla ut dem. Min personliga åsikt är att även dessa personer bör få sparken, om de inte själva kan se till att anpassa sig. Vad gäller PS så är det få personer som verkligen behöver just PS till sitt jobb, och att låta dem fortsätta köra en dator med Windows och PS ser jag inte som något större problem. I övrigt har en förvånansvärd mängd organisationer sedan lång tid tillbaka byggt in sig i MS miljö, med tex egenutvecklade makron till Word/Excel som man absolut inte vill porta till annan miljö pga den tänkta kostnaden.
- ingen IT-tekniker på kommunen/staten har någonsin fått sparken för att ha rekommenderat Windows med tillhörande program, trots att det länge funnits lösningar som är billigare.
- FUD: MS lär inte dra sig för att komma med påståenden i stil med "Med senaste Windows XX kan du öppna filer från alla versioner av Word, kan du det med Linux?" Alla som kan något om teknik inser att det är inte Windows det hänger på, utan Word. Men för dem som inte kan nog om datorer räcker det för att övertyga dem om att inte byta bort Windows.
Citera
2021-10-09, 11:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Majoriteten av personer på kommunen kan knappt använda Windows. Nu ska du skicka dom på en kurs för ett lära sig linux? Det är nog knappast rätt sätt.

Men vad exakt är det folk inom kommunen ska lära sig? Att öppna en browser? All datainmatning jag vet går att göra via browsern idag. Gränssnittet mot användaren behöver inte vara svårare än så.

Vi skulle kunna ersätta i stort sett varenda arbetsstation till kostnaden av en raspberry pi plus tangentbord och pekskärm dvs terminal.

"Moln" är vad vi tidigare kallade server och då börjar man ta en titt på hur timesharing funkar och då är man genast inne i hur att flera användare har var sin process gående på en maskin och vilka privilegier dessa ska ha för att de inte ska ha fri tillgång till varandras information trots att de olika processerna interagerar med varandra.

Folk ska inte sitta i actionspel på arbetstid på kommunen som jag sa tidigare i tråden har man själsliga skador på något sätt om man vill ha med staten att göra övh. jag vet att det är kul att spela spel men inte för skattepengar, kom igen.

Varför ska de enskilda arbetsstationerna ha datorkraft att skicka ett rymdskepp till Mars? Någon får gärna motivera.
Senast redigerad av RX-78-2Gundam 2021-10-09 kl. 11:29.
Citera
2021-10-09, 12:12
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosscs2
Borde inte kommuner/landsting enkelt kunna reducera upphandling av datorer med 100 000 tals kronor om man istället valde Linux?

Man sitter ofta med specialsystem som är skrivna för windows och inte sällen en speceill windowsvariant. Microfost office är dessutom standard (och ofta har man specialskriva addons on macron) och det går inte köra under linux och man är inte beredd att ta kostanden att göra om system.

Sedan har vi ett annat problem och det är att dom som köper in IT-relaterade saker i komun landsting sällan känner till något annat än windows världen.

Men det ser likadant ut ute i företagen. Alla sitter med windows (utom i mediasvängen där mac fortfarande råder) fast man skulle kunna köra sina grejor med linuxmaskiner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in