2021-10-08, 21:21
Medlem
hashs avatar
Det kommer aldrig fungera med Linux för gemene man.
Jag jobbade själv som sysadmin för många år sen med Windows, kunskaperna är katastrofalt låga ute på företagen.

Minns en gammal anekdot från 1998 när jag skulle hålla en två timmars utbildning för läkarsekreterare hur man söker på Internet.
Första 40 minuterna fick jag lära en av kärringarna att dubbelklicka med musen.
Efter två timmar så hade vi hunnit med en sökning. Om jag minns rätt så var det på den tiden som Evreka gällde som sökmotor i Sverige.

Idag jobbar jag på ett utvecklingsföretag, alla mina kollegor kan söka information, det är en del av yrket numera.

Fast jag är tveksam hur det är ute på andra företag.
Min fru har krockat min bil och bilverkstaden som ville ha in bilder på bilen, bilverkstaden bad mig fota alla skador och skicka dom på mail.
Jag valde att zippa 10 bilder för att kunna skicka dom lite anständigt i ett mail.
Problemet var att kärringen som fick mailet visste inte hur hon skulle zippa upp filen.

Där är nivån idag 2021.

Så linux är inget alternativ ännu.
Citera
2021-10-08, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Windows är bara nödvändigt om en stor del av ens tid handlar om att använda nischad mjukvara som inte finns för Linux.
Håller med helt för individen. Det är sant för de flesta.
Även som web-utvecklare som tidigare jobbade främst med Microsofts DotNet har jag utmärkt kunnat gå över till andra operativsytstem numera, då även MS utvecklingsavdelning på senaste 5 åren blivit riktigt bra på att stödja andra OS.
Även våra designers som trodde sig va Photoshop-beroende har lätt kunnat skippa det.

Fast för IT-avdelningen kan det va andra aspekter. Om själva hjärtat av modermodemet hos IT-avdelningen handlar om ActiveDirectory då blir det kanske en annan femma.
Citera
2021-10-08, 21:51
Medlem
CassandraCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosscs2
Borde inte kommuner/landsting enkelt kunna reducera upphandling av datorer med 100 000 tals kronor om man istället valde Linux?

har du träffat en "it tekniker" som jobbar kommunalt? de är inkompetenta, de rekryterar endast internt och det är säkert ekonomi tantens grabb som är it tekniker för han spela lite spel i tonåren... "han kan det där med data"

det skulle kunna sparas miljarder om de gick över till linux kommunalt och statligt men skulle också kräva kompetens och det finns inte, ingen motivation heller, skattepengarna fortsätter finanisera massor av lösa konsulter som får komma in akut och lösa problem med it systemen då det uppstår, de lokala teknikerna som går på livstid lön byter ut en usb kabel då och då, möjligtvis lägger upp ett ad konto osv..
Citera
2021-10-08, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Jag jobbade själv som sysadmin för många år sen med Windows, kunskaperna är katastrofalt låga ute på företagen.

Minns en gammal anekdot från 1998 när jag skulle hålla en två timmars utbildning för läkarsekreterare hur man söker på Internet.
Efter två timmar så hade vi hunnit med en sökning. Om jag minns rätt så var det på den tiden som Evreka gällde som sökmotor i Sverige.

Idag jobbar jag på ett utvecklingsföretag, alla mina kollegor kan söka information, det är en del av yrket numera.

Min fru har krockat min bil och bilverkstaden som ville ha in bilder på bilen, bilverkstaden bad mig fota alla skador och skicka dom på mail.
Jag valde att zippa 10 bilder för att kunna skicka dom lite anständigt i ett mail.
Problemet var att kärringen som fick mailet visste inte hur hon skulle zippa upp filen.

Där är nivån idag 2021.

Ja det är löjligt hur långsamt det gått med den breda minimumnivån på datorkunskap i Sverige, trots att vi va så tidigt ute med att börja använda datorer i skolan, internet etc.
Sedan smartphones går det säkert lite utför också pga att de som tidigare knappt kunde hantera en dator också måste lära sig Android eller iOS.

Men i just dessa exempel var det väl knappt nån skillnad mellan Windows och en Linux-distro med massa förinstallerade applikationer?

Givetvis kan man inte förvänta sig att nån sådan person ska hantera en terminal.
Men i teorin kan väl IT-avdelningen skeppa en fullmatad Linux-distro som även har nån grafisk programvarubutik för installation av program så ska de sällan behöva göra nåt som är krångligare än Windows.
Citera
2021-10-08, 22:24
Medlem
sxephils avatar
Förr eller senare borde Staten gå över till Linux av rena säkerhetsskäl. Hur många bakdörrar sitter den amerikanska staten på? Tror de flesta suveräna nationer undviker Windows och amerikanska produkter så långt det går.
Citera
2021-10-08, 23:17
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash

Där är nivån idag 2021.

Jo, tro pelle landstinget ska köra Linux!

Maggan: "Hur gör jag om jag ska skriva en remiss, hittar ju inte word?"
IT-support: "Ser du den svarta fyrkantiga ikonen där?"
Maggan: "Ska jag klicka på den?"
IT-support: "Ja, precis. Sen skriver du bara vim och trycker enter"
Citera
2021-10-08, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosscs2
Borde inte kommuner/landsting enkelt kunna reducera upphandling av datorer med 100 000 tals kronor om man istället valde Linux?
Det brukar vara just de där sparade pengarna som är problemet. Utan dyra licenser inga gratis luncher, konferenser, skidresor och annat roligt till de som köper systemen. Inköparna får klara sig på nettolönen som kanske inte är den högsta i kommuner och landsting.

Jag var själv teknisk kontaktperson på ett privat företag och blev ständigt nedringd av säljare som ville kränga saker. Men bara saker som kostade pengar. Ju större marginal desto större säljbudget. Aldrig någon som ringde och vilje sälja linux eller något annat som i grunden är gratis. Trycket är enormt från de som suktar efter pengar och jobbar man i offentlig förvaltning kan det nog vara svårt att stå emot.
Citera
2021-10-09, 06:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CassandraC
har du träffat en "it tekniker" som jobbar kommunalt? de är inkompetenta, de rekryterar endast internt och det är säkert ekonomi tantens grabb som är it tekniker för han spela lite spel i tonåren... "han kan det där med data"

det skulle kunna sparas miljarder om de gick över till linux kommunalt och statligt men skulle också kräva kompetens och det finns inte, ingen motivation heller, skattepengarna fortsätter finanisera massor av lösa konsulter som får komma in akut och lösa problem med it systemen då det uppstår, de lokala teknikerna som går på livstid lön byter ut en usb kabel då och då, möjligtvis lägger upp ett ad konto osv..

Känner igen allt du skriver.

Android har en linuxkärna. Linux är således inte svårare än interfacet man utvecklar för användarna och Linux visar i det fallet tydligt dels hur portabelt det är mellan plattformar samt hur lättanvänt man kan göra linux.

Interface är lull-lull. Mus är lull-lull. Linux går att skala från en billig skittelefon till ett datacenter. Jag vet inte en tekniker som inte ser fördelarna.

Förutom då att jag ser en hel del arbetstillfällen men det är just det att vi är inne och petar i en värld där rätt många är rädda för att blotta kompetensluckor och inte vågar tänka på vad som i längden kommer gynna användarna.

Användarna i en kommun är allt från fyllon på biblioteket till smilfinkarna i stadshuset. De är varje admins naturliga fiende. Det gäller att låsa ner och dumma ner allt till Macnivå så man får läsa nyheterna i fred på morgonen.

(Tycker alla Linuxskeptiker ska testa Linux Mint det är noll skillnad i vad man som vanlig kontorsanvändare kan göra med den distron. Snygg up and running på ett par minuter vid install och bara tuta och köra)
Citera
2021-10-09, 09:14
Avslutad
Kan ju tillägga att Tesla går på nån BSD variant vad jag hört allt pratar liksom besläktade språk utom då vissa, men om man tror att Vägverket kommer låta självkörande bilar släppas ut på E4 utan total insyn i hur mjukvaran ser ut tror jag att man inte riktigt fattat the internet of things. Kul när LSS-boendenas kylskåp (som kommer ha nån form av linuxkärnor no doubt) ska göra sin energikalkyl och Microsoft ska ha sitt finger med i laget. Vilken plattform skulle innebära lägst utsläpp av växthusgaser på sikt och frågan är inte ens ironiskt ställd.

Nä men nu ska jag ta lördag. Tack för en bra tråd.

Edit: kan någon liten kommun skicka ett par goofs ner till Frankrike på studieresa nu och kolla hur tjänstemännen där upplever Linux? Drick lite vin och fundera på franska revolutionen och sånt.
Senast redigerad av RX-78-2Gundam 2021-10-09 kl. 09:34.
Citera
2021-10-09, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sxephil
Förr eller senare borde Staten gå över till Linux av rena säkerhetsskäl. Hur många bakdörrar sitter den amerikanska staten på? Tror de flesta suveräna nationer undviker Windows och amerikanska produkter så långt det går.

Det där är att gammalt argument som aldrig kan hålla.

Den störta orsaken till varför folk gör skumma saker på just W är för att det är störst. Det finns ingen anledning att göra det på ett system som har mindre än 1% användare där användarna förmodligen är ett snäpp skarpare när det gäller att inte klicka på alla länkar som dyker upp i mail samt lyda exakt alla uppmaningar som står där.

Ska alla dom där kärringarna på kommunen som skickar Virus till varandra via mail börja använda Linux ja då så har vi exakt allt det där på Linuxsidan också för då är det värt att lägga ner tid.
Citera
2021-10-09, 09:45
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dismisswall
Om anonymitet och säkerhet är målet så kör man väl TAILS som routar allt genom Tor?

https://tails.boum.org/

Låter bra om man viljk dölja sin trafik av diverse anledningar. Mindre passande för vanliga kommunanställda.

Tail är bra, samma med Tor.. Finns andra system som Pure OS och en del mindre uppstickare, så anonymitet blir mer och mer en aktuell fråga vartefter folk lär sig vilken typ av data som de lämnar ut och gur vanliga användare exploateras av internet företagens skrupelfria girighet.

Många privata företag använder VPN som bekant och får ett krypterat grundskydd så även kommuner och landsting/staten trafiken måste allt som oftast vara krypterad för att inte hamna i orätta händer allt för enkelt. Tror ingen kommun kör sin trafik utan kryptering ..Det handlar ju oftast om känslig information och anslutningar som inte får hackas. Bara en uppkoppling till en värme och ventilationssystem inom kommunen är i regel krypterad.

Vore kanske inte sp bra om en kommun kommunicerar via okrypterade mail och data om ex. socialbidrag, Omhändertagande av barn, skllsmässor, bråk mm Eller ens betalningssystem och fakturor via okrypterade anslutningar. Så nog använder våra myndigheter krypterade anslutningar. Det verkar mer vara "vanligt" folk som kör "naket" på nätet och inte inser att ett E-mail är att betrakta som ett Vykort och inte ett igenslickat brev som rekommenderas..
Citera
2021-10-09, 09:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Tail är bra, samma med Tor.. Finns andra system som Pure OS och en del mindre uppstickare, så anonymitet blir mer och mer en aktuell fråga vartefter folk lär sig vilken typ av data som de lämnar ut och gur vanliga användare exploateras av internet företagens skrupelfria girighet.

Många privata företag använder VPN som bekant och får ett krypterat grundskydd så även kommuner och landsting/staten trafiken måste allt som oftast vara krypterad för att inte hamna i orätta händer allt för enkelt. Tror ingen kommun kör sin trafik utan kryptering ..Det handlar ju oftast om känslig information och anslutningar som inte får hackas. Bara en uppkoppling till en värme och ventilationssystem inom kommunen är i regel krypterad.

Vore kanske inte sp bra om en kommun kommunicerar via okrypterade mail och data om ex. socialbidrag, Omhändertagande av barn, skllsmässor, bråk mm Eller ens betalningssystem och fakturor via okrypterade anslutningar. Så nog använder våra myndigheter krypterade anslutningar. Det verkar mer vara "vanligt" folk som kör "naket" på nätet och inte inser att ett E-mail är att betrakta som ett Vykort och inte ett igenslickat brev som rekommenderas..

Vilken tur att KTH var med och utvecklade Kerberos på sin skolplattform för 20 år sen och som redan då körde olika varianter av *nix pga dåvarande maskinpark eftersom de faktiskt använde sin datorkraft till beräkningar och inte Bitcoins på sin tunga graffepipa då den typen av datorkraft sällan används inom kommunen som mest är stora mängder bokstäver och siffror som skyfflas runt.

Sverige har en enorm kompetens som är uppvuxna med linux ute på högskolorna det är kanske läge att börja uppgradera lite?
*FLAME* (dock ej riktat mot Flaskborste, jag skakar min näve mot skyarna här)

Jag kan tänka mig att det här på sikt kommer lösa sig överstatligt inom EU med direktiv att göra sig av med amerikanskt inflytande inom medborgarnas förvaltning men de har på tre år inte lyckats avskaffa sommar och vintertid så det kommer ta 20 år till minst. Sverige och framför allt kommunerna bör agera självständigt.
Senast redigerad av RX-78-2Gundam 2021-10-09 kl. 10:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in