Citat:
Ursprungligen postat av
fnirp
Det är omöjligt att Esbjörn skrev på kontraktet i månskensljus, om det skedde på eftermiddagen den 20 augusti 2020. Om man tvekar på vad som är sant eller inte sant, så kan man kolla upp det faktiska förhållandet i efterhand. Hur var vädret där och då, var det månsken?
Vad beror det då på att Esbjörn far med osanning i det fallet? Är det hans lindriga kognitiva funktionsnedsättning? Eller är han helt enkelt en lögnare av naturen? Jag vill påstå att även om man har en kognitiv funktionsnedsättning, så är man kapabel att ljuga, om man vill. Det Barrys undersökning visar, och Esbjörns eget vittnesmål i journaler, är att han glömmer saker. Så att han kommer ihåg något som aldrig har hänt, är med andra ord en fantasiprodukt. En lögn.
Esbjörn har all anledning att ljuga om vad som hände vid kontraktsskrivningen. Om den gick rätt och riktigt till, vem skulle då tycka synd om honom för att han tio dagar senare ångrade sig? Framställer man sig själv som att man är döv, blind, förstår ingenting om någonting och motparten har tvingat mig att skriva på ett kontrakt jag varken kunde läsa, eller förstå innebörden av, under omöjliga förhållanden, ja då får man bara sympati av omgivningen.
Även om det var mulet ute så var det när solen låg högt på himlen, att det inte varit månsken är nog vi alla överens om.
Att han skulle vara en lögnare av naturen är att göra en spekulation och en bedömning av hans karaktär som är rätt långtgående. Dessutom har ju inte Ebba Busch funnit något sådant som hon använt mot honom i sina gräv kring Esbjörn och hans anhang, hade hon hittat det så hade hon lastat kärran fullt med det för att använda vid en väl vald attack! Men helt klart skulle Esbjörn kunna ljuga.
Nu tror jag inte så är fallet utifrån vad jag sett i de olika intervjuerna men jag skulle kunna ha fel. Antagligen så är det hans kognitiva nedsättning eller så är han lögnare, för Esbjörn är inte konsekvent.
Citat:
Ursprungligen postat av
fnirp
Artikeln är låst och det jag kan läsa innehåller för lite fakta för att jag ska kunna ha en väl underbyggd åsikt. Det verkar dock som den händelsen utreds för bedrägeri, vilket för mig tyder på att det finns något slags fakta som pekar i den riktningen. Huruvida kontoägaren där är rättsförmögen eller inte, kan jag inte svara på. Den stora skillnaden dock, är att den där tanten fick ett telefonsamtal och i samband med det, gav bort en massa pengar. Såna där bedrägerier lyckas för att de inte ger offret någon tid att tänka efter. Esbjörn hade två månader på sig, det var inget som slängdes fram under hans näsa utan betänketid och möjlighet att agera annorlunda.
Enligt Esbjörn var det första och enda gången han såg avtalet precis i samma stund som dom skrev på. Hur det gick till och vad som skedde där och då kan vi bara spekulera vid.
Du behöver inte kunna läsa artikeln, upplägget är samma, anfall en inte ont anande äldre, kom med argument, agera snabbt i tal och tanke och överrumpla, få dom att attestera och vipps så är du i mål. En del tycker att dom är entreprenörer andra tycker dom är banditer. Du gör det för lätt för dig när du säger att Esbjörn fick tid, fick allt, alltså han var inte ens en deltagare i sin egen husaffär, hade han varit intresserad så hade han engagerat sig på ett helt annat sätt. Ebba Busch har gjort precis allt, det ser inte bra ut alls.
Citat:
Ursprungligen postat av
fnirp
Vad har hon gjort som är omoraliskt vad gäller fastighetsaffären fram till kontraktsskrivandet? Hon har låtit värdera fastigheten, hon har besiktat den, hon har haft diskussioner med Esbjörn om framtidsvisionen, hon har tagit över ansvaret för röjning, städning och sanering, hon har betalat en icke oskälig summa pengar, hon har gett Esbjörn två månader att fundera på, hon har uppmanat Esbjörn att ha kontakt med släkten.
Som jag ser det, så har hon två plumpar i protokollet. Hon skulle inte ha gjort något aktivt på tomten innan tillträdet. Ingen slyröjning med andra ord. Hon skulle också, på egen bekostnad, ha anlitat en oberoende mäklare som höll i förhandlingar, värdering och besiktning.
Men är det så illa att jag anser att det var omoraliskt, kallt eller beräknande? Nej.
Jag vet att Esbjörn i efterhand har påstått att Ebba tjatade och pekade. Men tyvärr går det inte ihop med den övriga verklighet han har varit med i. Han är helt enkelt inte trovärdig i mina ögon.
Du blandar fakta som vi vet med spekulationer som du bryggar med fakta för att fylla hålen, dock är alla spekulationer vinklade ur ett perspektiv där Ebba Busch har gjort allt rätt. Om du istället spekulerar i att hon inte gjort allt 100%. Allt Ebba Busch har gjort som är fakta är dessutom sådant som hon har beslutat ur sitt egenintresse att göra, det finns precis inga belägg för att det är Esbjörn som ställt krav eller ultimatum på något av det där. Nej återigen, det ser inte bra ut alls.
Citat:
Ursprungligen postat av
fnirp
750 000 är inte småpengar. Men om du har utgifter och kostnader som överstiger dessa 750, så är du helt enkelt inte kompenserad fullt ut.
Vad gäller handpenningen så är det för mig skitsamma om om den är återbetalt eller inte. Det är Esbjörns påstående om vad som hänt med handpenningen som är det intressanta. Där går det inte heller ihop.
Jag anser att affären borde utredas ur ett brottsligt perspektiv. Esbjörn kan ju mycket riktigt inte ångra en fair affär, men jag är mer osäker på om affären och dess upplägg varit fair. Alltså hur den kom till och drevs igenom. Ångrar man däremot en affär så får man betala det fläsk som köparen vill ha, om det går. Alltså skulle det visa sig att Esbjörn är kognitivt nedsatt eller att Ebba Busch har fört han bakom ljuset, då är det inte ett tvistemål längre, då är det ett brottsmål. Jag blir inte riktigt klok på Esbjörns jurister och ombudet om han är med eller inte nu håller jag med om bara är totalt märklig, vad gör han där liksom!
Citat:
Ursprungligen postat av
fnirp
Blir man inte lyssnad på, så får ett missnöjesparti likt SD chansen att ta andras röster. Få som röstar, vågar stå för det utåt och jag förstår dom. Det får allvarliga konsekvenser, du blir av med jobb, uppdrag, vänner, får inte vara med i facket och kanske till och med får påhälsning hemma av vänsterpöbeln. Folk likt dig smetar nazism på högersidan i brist på riktiga argument.
SD är måhända inte bästa framtidsvalet, men tror du ska öppna ögonen på vad som faktiskt händer, vad som röstas fram och godkänns av de andra partierna. Vad man får säga och göra inskränks, regeringens makt är just nu absolut, vad media får, kan och vill rapportera om är begränsat, vad sociala medier förmedlar är begränsat (styrt av nuvarande regering) osv. Är det några som är "bruna" så är nog de gamla etablerade partierna de största bovarna. Både i nutid och historiskt.
Ebbas tid som partiledare är nog räknad. Dels för att tidsandan är att inget parti vill ha en partiledare som suttit för länge, men dels för att smutskastningen som skett, har naturligtvis färgat av sig och även interna falanger vädrar morgonluft och vill ta makten. Sker det innan valet, så kommer det nog kosta KD riksdagsnärvaron. Kommer Ebba klara sig? Förmodligen. Hon har tiden för sig, har visat att hon får saker gjorda och hon har nog skapat sig ett bra kontaktnät under de här åren.
Det lite underhållande är att det som skett är att vänstern har adopterat högerns retorik och då blir hela blåbruna högen kränkta och offerkoftan kommer på direkt. Jag vet inte hur många SD-are som jag sett uppvisa mer kränkthet än en prideälskande vänsterperson senaste åren. Det är otroligt underhållande när man är en person som inte känner sig hemma i något politiskt parti idag. Men Ebba Busch överlever nog så länge hon vill och opinionen/valresultatet är okejish. Svensk politik idag är död, det är en personkult eftersom att svensken i allmänhet är sinnessvag.