2021-10-08, 19:24
Medlem
mormorstrosas avatar
Har läst lite olika artiklar men har inte riktigt förstått:
- Vem äger verken nu?
- Var finns verken nu?
Citera
2021-10-08, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Gitte Ørskou, överintendent på Moderna Museet avvisar propåer om att köpa in Vilks Muhammedteckningar. 2015 tackade man nej till Vilks donation av teckningar.

https://www.dn.se/kultur/moderna-museets-chef-om-vilks-muhammedteckning-hatisk-och-krankande/

Samtidigt har Moderna Museet i sina samlingar ett exemplar av Carl Johan De Geers affisch "Skända flaggan" från 1967

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%A4nda_flaggan

Att diskutera: Vad är hatisk och kränkande ikonografi? Beror det på vem som hatar och vem som kränks?

Hon är rädd att få halsen avskuren precis som Mohammed skar halsen av kristna och judar i staden Medina 627.

Om du är en god muslim så ska du skära halsen av den som kränker hunden Mohammed.

Islam krigets religion
Senast redigerad av LSD-Lars 2021-10-08 kl. 19:30.
Citera
2021-10-08, 19:42
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
Som mycket konst och kulturintresserad känner jag att ett inlägg här är ett måste. Med risk att reta upp någon men iallafall. Är gammal nog att minnas när "Skända Flaggan" kom. Som moderat då (och nu) var vi många som upprördes.

Men tiderna förändras och verket blev kult redan för trettio år sedan. Har själv en repro av den hängande hemma (inte på paradplats men ändå).

Konst är ju tycke och smak men i mina ögon är C-J de Geer en riktig kostnär och en mycket intressant kulturpersonlighet. Kolla gärna in något självbiografiskt av honom. Mycket faschinerande.

Lars Vilks å andra sidan, mja? Inte så imponerande konstnärsgärning i mina ögon. Skulle vara drivvedsinstallationen då men den är ju lite svårtillgänglig. Beklagansvärt att han förolyckades men det ger liksom inte auotomatiskt tillgång till Moderna Muséet.

I övrigt har jag full förståelse för beslutet att inte ta emot Muhammed bilderna. Det är helt enkelt en säkerhetsfråga. Ingen vill göra Morderna Muséet till måltavla. Diskussion om det blir då överflödig.

Sen kan man tycka vad man vill om åsiktsfrihet och att det är "orättvist" att vi kan driva med andra religioner men inte islam. Offermentalitet och gnäll kan jag tycka.

Väx upp liksom och förhåll sig till verkligheten. Charlie Hedbo på Skeppsholmen? Nej tack!

”Skända flaggan” är väl också kludd och målningen i sig är ju inget artistiskt mästerverk som så mycket annat. Jag blir förvånad över att du säger dig gilla konst, försvara ”skända flaggan” men inte förstår att den långa traditionen konstnärer och individer har åtnjutit i väst, att få skända vad man vill numera är bruten, kuvad och underordnad en primitiv religion som inte ens har någon anknytning här.
Citera
2021-10-08, 20:00
Bannlyst
Moderna Museet böjer sej alltså för censur och våldskapital om man inte ta emot Lars Wiks Muhammed teckningar. Illa! Riktig illa! Muslimerna som finns i Sverige kan vi skicka hem imorgon, dom har inget att ge oss Svenskar.
Citera
2021-10-08, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Ja Vilks kladd är en ganska mild kränkning om man jämför med Ecce homo med Jesus som AIDS-bög. massa transor och annat perverst skit. Inga bomber eller avrättningar inträffade.

Nej, precis. Vi vet alla varför det är så. Det kristna väst har utvecklats, men islam står och trampar i 1543. Skiten borde bannas i hela EU. Det är ingen religion, det är en ondskefull ideologi. Men i vanlig ordning är politikerna fega kräk som bara vänder kappan efter vinden och folket är lättmanipulerade naiva idioter.
Citera
2021-10-08, 21:55
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
”Skända flaggan” är väl också kludd och målningen i sig är ju inget artistiskt mästerverk som så mycket annat. Jag blir förvånad över att du säger dig gilla konst, försvara ”skända flaggan” men inte förstår att den långa traditionen konstnärer och individer har åtnjutit i väst, att få skända vad man vill numera är bruten, kuvad och underordnad en primitiv religion som inte ens har någon anknytning här.

Jag har inte påstått att den är ett "mästerverk" bara att då den kom var vi många högermän som blev upprörda (men det är ju konstens uppgift att provocera) samt konstaterat att verket fick kultstatus redan för tre decennier sedan. Kludd är den då inte, betrakta den noga, den pryder sin vägg givet rätt inredning, t.ex i något lite lätt sextiotals inspirerat. Nog om det. Konst är tycke och smak och alla gillar inte sena sextiotalets estetik.

Vi som var med kan dock ha en viss nostalgisk fabläss för det även om vi inte delade de politiska idealen. Verket ter sig idag synnerligen oskyldigt då vi inom högern vuxit upp och svårligen låter oss provoceras då vänstern försöker sig på så billiga tricks som besudlande av flaggan, hädelse mot gud, förolämpning av kungahuset eller dylikt. Världen har gått vidare sedan det sextiotal jag växte upp i och vi bryr oss föga om sådant trams.

Gnäll och gråt och var offer över att konsten inte kan skända islam om du vill men sådan är verkligheten. Alternativet är att växa upp och sluta vara ett offer för sin samtid. Begrunda vad som hänt om någon målat Guds son som en hund för ett halvt millienium sedan. Vederbörande hade Snöpts, rådbråkats och steglats. Till en början med.

Vi i väst har ett särskilt ansvar att vara de vuxna i rummet. Tidigare populärt kallat "the white mans burden". Inte så politiskt korrekt uttryck idag men likväl lika aktuellt och fortsatt vår plikt liksom tidigare i historien. Detta uppnås inte genom att uppföra sig som förfördelade barn och grina om orättvisor.
Citera
2021-10-08, 22:04
Medlem
Vilks Rondellhund är ett historiskt svenskt verk som gett massivt avtryck. Givetvis bör ett sådant finnas i svenska offentliga samlingar som t.ex. den statliga myndigheten Moderna museet. Men i den tid vi nu lever i är bara politisk korrekt konst accepterad.
Citera
2021-10-08, 22:39
Medlem
MM följer en feministisk och queer agenda, hatare gör sig inte så bra i det sammanhanget.
Jag är inköpt av MM. MM vill inte hetsa muslimer eftersom muslimernas reaktion gynnar sd och antiglobala krafter.
Citera
2021-10-08, 23:14
Medlem
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Moderna Museet böjer sej alltså för censur och våldskapital om man inte ta emot Lars Wiks Muhammed teckningar. Illa! Riktig illa! Muslimerna som finns i Sverige kan vi skicka hem imorgon, dom har inget att ge oss Svenskar.

Är alla muslimer emot Lars Vilks och hans teckning, eller bryr sig faktiskt inte majoriteten ett skit om honom? Jag känner muslimer som är bögar.
Citera
2021-10-08, 23:25
Medlem
Tycker att skända flaggan är självklar i samlingarna. Det tycker jag att Profeten Muhammed som Rondellhund är också trots att den är sjukt fult ritad. Båda två har ju nånting. Men alla som publicerar och ställer ut gör det på sina anställdas säkerhet, svårt att tro att moderna museet eller egentligen några andra kommer att ta den risken än på några år.
Citera
2021-10-08, 23:33
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
Jag har inte påstått att den är ett "mästerverk" bara att då den kom var vi många högermän som blev upprörda (men det är ju konstens uppgift att provocera) samt konstaterat att verket fick kultstatus redan för tre decennier sedan. Kludd är den då inte, betrakta den noga, den pryder sin vägg givet rätt inredning, t.ex i något lite lätt sextiotals inspirerat. Nog om det. Konst är tycke och smak och alla gillar inte sena sextiotalets estetik.

Vi som var med kan dock ha en viss nostalgisk fabläss för det även om vi inte delade de politiska idealen. Verket ter sig idag synnerligen oskyldigt då vi inom högern vuxit upp och svårligen låter oss provoceras då vänstern försöker sig på så billiga tricks som besudlande av flaggan, hädelse mot gud, förolämpning av kungahuset eller dylikt. Världen har gått vidare sedan det sextiotal jag växte upp i och vi bryr oss föga om sådant trams.

Gnäll och gråt och var offer över att konsten inte kan skända islam om du vill men sådan är verkligheten. Alternativet är att växa upp och sluta vara ett offer för sin samtid. Begrunda vad som hänt om någon målat Guds son som en hund för ett halvt millienium sedan. Vederbörande hade Snöpts, rådbråkats och steglats. Till en början med.

Vi i väst har ett särskilt ansvar att vara de vuxna i rummet. Tidigare populärt kallat "the white mans burden". Inte så politiskt korrekt uttryck idag men likväl lika aktuellt och fortsatt vår plikt liksom tidigare i historien. Detta uppnås inte genom att uppföra sig som förfördelade barn och grina om orättvisor.
Det var ett långt men väldigt svagt svar.

Ja, det finns anledning att sörja att det inte går att smäda islam eller ens skoja om det.
Jag vill inte begrunda vad som hände på stenåldern utan tycker det är trist att stenåldern är tillbaka och ser med sorg över hur det numera styr våra liv och att vi måste förhålla oss till det.

Jag tycker du missar målet högt med vad konst kan symbolisera och vad det kan förändra. Fortsätt du att kolla på fina landskap, porträtt, PK-”sparka-in-öppna-dörrar-konst” och fortsätt låtsas som om konsten är lika fri. Tumme upp och handhjärta.
Citera
2021-10-08, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Gitte Ørskou, överintendent på Moderna Museet avvisar propåer om att köpa in Vilks Muhammedteckningar. 2015 tackade man nej till Vilks donation av teckningar.

https://www.dn.se/kultur/moderna-museets-chef-om-vilks-muhammedteckning-hatisk-och-krankande/

Samtidigt har Moderna Museet i sina samlingar ett exemplar av Carl Johan De Geers affisch "Skända flaggan" från 1967

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%A4nda_flaggan

Att diskutera: Vad är hatisk och kränkande ikonografi? Beror det på vem som hatar och vem som kränks?
Hon vill inte befatta sig med konstverken eftersom hon säkert befarar att museét kan komma att utsättas för attentat.
Alltså är bakbunden av antidemokratiska krafter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in