Citat:
Ursprungligen postat av
fredag2010
https://chefstidningen.se/reportage/till-den-fria-konstens-forsvarHon är ny chef på Moderna museet och hon förbereder sig för strid. Möt Gitte Ørskou.
i Sverige finns inte så mycket debatt kring kultur och kulturpolitiska frågor, konstaterar hon.
Det vill hon ändra på. Och med en samtida debatt där politiker börjar ha synpunkter på saker som ”provocerande menskonst” ser det ut som om hon får tillfälle:
Om konsten ska utvecklas måste den ta nya steg, och när den tar nya steg kan samtiden uppleva det som provocerande.
Hur menar hon? Konsten måste utvecklas och provocera, så länge den inte provocerar muslimer?
Ungefär så. Huvudet på spiken. Det gäller ju att öka besökssiffrorna, inget annat.
Blev litet nyfiken på det där med att ”hon förbereder sig för strid”.
Vilken strid?
Hon har ju inte precis gjort något större avtryck i debatten. Nån som kan komma på något?
Förutom kanske nu, om det visar sig att hon avläst stämningarna fel och hamnar i samma läger som Täppas.
Som vanligt. En feg kulturtant i mittfåran, som tuggar på om konstens roll och provokationer och antagligen får fontänorgasm av Mattias Norströms stukade flaggstång. Så mellanmjölkigt, oärligt och innehållslöst att man kräks.
Såhär sa hon dessutom som ny:
”En annan viktig uppgift som väntar blir att fortsätta arbetet med att se över vilka konstnärskap som representeras på museet:
– Och det gäller inte bara genusmedvetenhet, som jag lärt mig det heter på svenska, men det gäller också det väldigt centrala fokus på västerländsk konst som vi har på europeiska konstmuseer.
Där kan jag se hur våra kollegor i England har en väldigt tydlig nedskriven policy kring att inkludera konst från andra kulturer, så det inte bara blir den västerländska konsten som är normen. Det är ett arbete jag ser fram emot att fortsätta och jag tror att det fortfarande kräver en aktiv insats.”
Jahapp. Så nedskrivna policies är vad vi har att vänta oss, men knappast ryggrad, integritet eller blick för samtidskonst.
Dessutom verkar hon ju göra ungefär samma felslut som många som tycker att själva teckningen av rondellhunden ”är ful”.
Verket är betydligt mer än teckningen. Hennes bortsprungna ryggrad är ju en del av processverket.