2021-10-08, 14:30
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Aftonbladet/Demoskop okt -21:

V 8,6% +0,4
S 26,7% +/-0
MP 3,0% -0,5
C 9,5% -0,2
L 2,7% +0.2
KD 5,5% -0,1
M 22,2% +0,1
SD 20,9% +0,2
Övr. 0,8% -0,1

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7dm2AV/miljopartiet-backar-i-demoskop--lagsta-stodet-pa-16-ar

Jag är beredd att sätta tilltro till varje OU som utvisar MP på 3% - sann eller inte.

Det tycks vara små OU-förändringar just nu, men 0,5% ner för MP är mycket glädjande. Skulle det bli valresultatet kanske det går att rädda Sverige. Övriga resultat är så små att att förändringarna knappast är statistiskt säkerställda.
Inte mycket till rörelse. M är näst störst här. MP dock ordentligt nedåt.
Citera
2021-10-08, 14:36
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Jo, i Mp:s fall går rösterna till de andra vänsterpartierna. I L:s fall kan de nog bli en delning så det blir en nettoförlust för M:s statsministeralternativt. Risken blir ju att de små partierna blir kvar utanför riksdagen och suger upp röster som annars hade tillfallit ens favoritblock, det blir ju viktigt när valen är/blir väldigt jämna.

L är inte Ms statsministeralternativ för de kan stoppa hela rasket när de tvingar bort det mycket större SD med krav på ökad invandring och fler miljarder till "integration". Bäst för alla om de försvinner.

Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det är delvis ett misstörstånd om vad (S) politik innebär just nu. Staten skall fortsätta betala ut Försörjningsstöd, Aktivitetsersättningar, Förtidspensioner, Ersättningar till Personliga assistenter, pengar till Momsfuskare, Bostadsbidrag, etc. Det är (S) politik i praktiken. Det är deras kärnfråga och det som är viktigast för deras väljare.

De driver alltså sin politik i regeringsställning just nu. Sedan finns det en massa frågor (typ energin, brottsligheten, skatterna, företagsamheten, skola och utbildning, etc) som de misssköter men dessa frågor är inte alls centrala för (S). Det är bidragsutbetalningar som är (S) politik...inget annat.

Tyvärr så är väl det nya S, inte som gamla betong-S.
Citera
2021-10-08, 14:42
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Aftonbladet/Demoskop okt -21:

V 8,6% +0,4
S 26,7% +/-0
MP 3,0% -0,5
C 9,5% -0,2
L 2,7% +0.2
KD 5,5% -0,1
M 22,2% +0,1
SD 20,9% +0,2
Övr. 0,8% -0,1

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7dm2AV/miljopartiet-backar-i-demoskop--lagsta-stodet-pa-16-ar

Inte mycket till rörelse. M är näst störst här. MP dock ordentligt nedåt.

Intressant att inte KD kollapsar trotts Ebbas alla klavertramp. Kluven till detta. En del är glad, för även omd et var länge sdan jag röstade på KD sista gången, så är det det enda parti där jag varit på vippen att bli medlem. En del är besviken, ety Ebba verkligen låter partiet förfalla.

Annars skulle ju ett valresultat som detta ge en borglig regering. Inte ens Kristersson kan väl undvika det att bilda regering?
Citera
2021-10-08, 15:52
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Intressant att inte KD kollapsar trotts Ebbas alla klavertramp. Kluven till detta. En del är glad, för även omd et var länge sdan jag röstade på KD sista gången, så är det det enda parti där jag varit på vippen att bli medlem. En del är besviken, ety Ebba verkligen låter partiet förfalla.

Annars skulle ju ett valresultat som detta ge en borglig regering. Inte ens Kristersson kan väl undvika det att bilda regering?

Hur låter hon KD förfalla? Alf Svenssons KD hade varit längre från en SD-stödd regering än vad C är idag.
Citera
2021-10-08, 16:08
Avslutad
Rätt så stillsamt på opinionsfronten just nu, lugnet inför stormen med riksdagsvalet om 11 månader. Men kul ändå med en viss uppgång för Sverigedemokraterna hos Demoskop.

SD på omkring 21% är ett bra utgångsläge när man är inne på året inför riksdagsvalet 2022.
Citera
2021-10-08, 17:33
Medlem
Resultat från ny Sentio-undersökning har publicerats av Nyheter Idag, men siffrorna ligger som vanligt bakom betalvägg. Någon som har tillgång till dem och kan posta dem här?

Länk: https://nyheteridag.se/plus/konservativ-majoritet-i-sentio-mp-utanfor-riksdagen/
Citera
2021-10-08, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skanskman
Resultat från ny Sentio-undersökning har publicerats av Nyheter Idag, men siffrorna ligger som vanligt bakom betalvägg. Någon som har tillgång till dem och kan posta dem här?

Länk: https://nyheteridag.se/plus/konservativ-majoritet-i-sentio-mp-utanfor-riksdagen/
Du kan se siffrorna här.

https://mobile.twitter.com/StatistiskO/status/1446487992625995788
Citera
2021-10-08, 18:36
Moderator
v50s avatar
Sentios senaste mätning, den jämförs med mätningen utförd i augusti
S 24,4% (+1,3)
V 10,4% (-0,2)
MP 3,9% (-0,1)

C 5,3% (-0,5)
L 3,0% (+1,1)

SD 21,7% (-1,6)

M 22,7% (+1,7)
KD 5,9% (-1,9)

FI 0,9% (+0,7)
AFS 0,8% (+0,1)
PP 0,7% (+0,3)
MED 0,1% (-0,7)

https://twitter.com/StatistiskO
Citera
2021-10-08, 18:40
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius

KD går väl ändå lite sämre än förväntat, de borde ju rimligtvis även få med sig en massa religiösa och kyrkliga röster från alla möjliga håll oavsett Ebbas klavertramp. Jag tycker snarare det visar att det är svårt att leda ett lite mindre parti. Kolla bara på stolpskottet Löfven som behöll nästan alla hans väljare. S stora ras var under Persson, Sahlin och Juholt. Men Löfven den sämste av dem alla behöll dem. Helt upp och ner logiken
Citera
2021-10-08, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av s7.Emil
Det hade varit underbart om SD blir störst dok.
Det skulle vara ett kvitto på att Vi Svenskar har officiellt tröttnat på Socialdemokraterna och det är dags för ett nytt ledarskap och en ny regering. Sedan så tror jag inte många i SD bryr sig om det är åkesson som styr denna regering eller om det är M.

-Knepigt jag förstår dej inte-menar du att Svenskar behöver en kvittens på att det dom ser är på riktigt ?
OnT. Glädjande att luften börjar gå ur regeringspartierna.
Citera
2021-10-08, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejvidica
-Knepigt jag förstår dej inte-menar du att Svenskar behöver en kvittens på att det dom ser är på riktigt ?
OnT. Glädjande att luften börjar gå ur regeringspartierna.
Demoskop är ett glädjepiller varje månad. Tyvärr ser det inte lika bra ut överallt.
Citera
2021-10-08, 19:58
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Demoskop är ett glädjepiller varje månad. Tyvärr ser det inte lika bra ut överallt.
Bra siffror hos Demoskop(Inizio) är bra om man ska se till pricksäkerhet vid förra facit.
Men jag vill ha förbi SD förbi M. Helst störst, men det händer inte -22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in