2021-10-08, 11:53
Medlem
CreepyCrawls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland

Elen går ju inte att göra något åt kortsiktigt då man behöver bygga nya kärnkraftverk, men man kunde t.ex. ändra hur elmarknaden fungerar så att inte priserna pressas upp genom export av svensk el. Men jag vet inte exakt hur det funkar. Det verkar dock som att Sverige säljer el när det är dyrt i andra länder och då ökar priset här.

Nja, inte riktigt. Elpriset regleras genom den nordiska elmarknaden, Nord Pool, och påverkas dessutom av bränslepriser runtom i Europa. Utöver det finns priset på utsläppsrätter som regleras i EU, valutamarknaden osv osv. Men det är helt klart en fråga som, beroende på hur vintern kommer att se ut, lär få ett ordentligt genomslag i den politiska debatten.
Citera
2021-10-08, 11:57
Medlem
Rammsbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
Om MP inte längre är ett riksdagsparti efter 11 september 2022 skulle jag fira med champagne.
Hoppas trenden i fler institut kan bekräfta nergången.
Tror detta scenario skulle betyda väldigt mycket för Sveriges välmående, och mitt.
Tyvärr har väl MP lättare att mobilisera stödröster då det är det enda krispartiet på vänsterflanken.
Jag skulle också fira med champagne om MP, med den onda dockan Märta och stollen Per, åker ur riksdagen. Är dock tveksam till att det blir så. Public service har dragit igång en jättekampanj för att säkra MPs fortlevnad och kampanjandet kommer knappast att minska fram till valet. Nästan det enda som PS framför handlar om klimatet. Inte mycket om invandring, brott, bidragsfusk osv. Bara klimat, klimat, klimat.
Citera
2021-10-08, 12:09
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
SD ligger ganska stabilt och propagandainstitutet Demoskop uppvisar bra siffror, bättre än statskontrollerade Novus.
Det goda med MP:s fall är att det lockar över stödröstare från blodrött till äckelgrönt och fortsätter denna utveckling förbereder jag firandet.
Önskeresultatet för MP är 3,9% men jag vill också ha fram NYANS. Syrianer---Islamister---Kurder---Afghaner---förenen eder.

Kanske kan man säga kräk-grönt?

Nej syrianerna kommer i ännu högre grad gå till SD om Nyans ökar. Även de äldre iranierna som flytt islamistiska revolutionen där. Även genomröda chilenare som bor i de muslimska stadsdelarna kan nog gå till SD för de är också trötta på muslimer.

Ps. träffade en muslimsk kvinna från Västafrika som röstar SD! Självklart sekulär och klär sig som vanligt folk och jobbar som sjuksköterska.

Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Verkligen! Man får känslan att MP har inlett ett kamikaze-uppdrag!
Elpriserna, sommarstugorna, alla j-a vindkraftverk som förstör område efter område, privata skogsägare som körs över, drivmedelspriserna, m.m. Listan kan göras hus lång som helst.
Cementkrisen var nog något som fick vanliga människor att bli förbannade.
Men jag tror att det finns en faktor som verkligen skadar MP och det är deras repreentanter i den lagstiftande församlingen (även i regeringen) som gör uttalanden som helt saknar markkontakt. Vansinniga uttalanden om att låta trä ersätta betong, även en lågstadieelev begriper att det är rena rama idoitin som saknar all verklighetsförankring.
"Nu jäklar skall vi ta i med hårdhanskarna vad det gäller gängbrottsliheten, gärningsmännen skall kallat till allvarssamtal!"

Jag tror att det är omöjligt att hitta ett parti vars kriminalpolitik är mer distanserad från den allmänna rättskänslan.
Sedan så tror jag att man i Sverige har nått en "måttnadsnivå" vad det gäller klimatpaniken. Utan tvekan så har MSM (inkluderat SVT/SR) kört stenhårt med klimatkatastrofrapporteringar för att bistå MP. Jag tror att det i den långa loppet har skadat MP.

Jag tror MP helt enkelt är ideologiska, de tror på sitt eget svammel så de ser inte om det är kontraproduktivt eller inte. De triangulerar och röstmaximerar inte som Fredrik Reinfeldt eller sossarna.

Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
MP lär nog få bära en stor del av skuldbördan för höjda priser på det mesta nu faktiskt och det ska bli intressant se om vi får se att även elpriset höjningar nu och kanske även i vinter kommer att belasta mp.
Men iallafall, jag minns inte längre hur många år jag längtat efter att antalet småpartier i riksdagen ska minska.
Det är en våt dröm för mig om både L, MP och kanske KD åker ur riksdagen för jag ser inte hur Sverige ska komma framåt om småpartierna har ett så stort inflytande som de har i förhållande till sin storlek.
Massor av beslut och åtgärder som inte blir förankrade hos någon majoritet och som inte är genomtänkta och det finns ingen som gjort någon konsekvensanalys.

Ja det är en svaghet i vårt politiska system att partier med så lite väljarstöd kan få igenom så mycket. Det blir minoritetens diktatur genom utpressning.
Citera
2021-10-08, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Att tappa lite till mp kan ju stärka regeringsunderlaget, i och med att mp annars kan få åka ut. Så ett miljöparti som växer med typ två procent från sossarna kan ge ett bättre utfall än om de väljarna stannar hos s.

Så är det ju. Samtidigt så kanske de förlorar i trovärdighet och stöd genom att ha Mp fastkedjade men kanske mest på sikt samtidigt som de kan skylla på dem också vilket kan vara bekvämt.

På samma sätt torde det vara bättre för M att förlora till L och sedermera skylla på dem om de fegar ur, lite mer känsligt där då de inte är större än SD alltid över tid som ju S är på andra kanten.
Citera
2021-10-08, 12:48
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ja det är en svaghet i vårt politiska system att partier med så lite väljarstöd kan få igenom så mycket. Det blir minoritetens diktatur genom utpressning.

Men samtidigt är det Socialdemokratin som tillåter detta. Allt för makten.
Citera
2021-10-08, 12:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Förstår inte riktigt varför de skulle kasta in handduken… varför ska då npn rösta på ett parti som inte vill ha makt. Röstar jag på tex SD så skulle jag ju förvänta mig att de gör allt för att få makt, annars kan jag ju lika gärna rösta på nåt annat parti.

Just nu är det ju bara S som kan bilda regering. M fick ju chansen och misslyckades och tro mig, de gjorde också allt de kunde.
S hade kunnat utlysa extra val. Eller gått i opposition för att inte göra sig beroende av C och MP. Alternativt faktiskt inte göra allt som deras stödpartier säger.

Det S gör nu vore ungefär som att SD tog sig in i regeringen där deras invandringspolitik inte förs bara för att KD kräver det. Då fattar väl du med att man hellre står i opposition och en regeringskris tills KD accepterar SD krav.
Citera
2021-10-08, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Så är det ju. Samtidigt så kanske de förlorar i trovärdighet och stöd genom att ha Mp fastkedjade men kanske mest på sikt samtidigt som de kan skylla på dem också vilket kan vara bekvämt.

På samma sätt torde det vara bättre för M att förlora till L och sedermera skylla på dem om de fegar ur, lite mer känsligt där då de inte är större än SD alltid över tid som ju S är på andra kanten.

Det är ju också så att de själva kan få de där åtråvärda mandaten om småpartierna ramlar ur riksdagen eftersom riksdagen oavsett har samma antal mandat att fördela.
Citera
2021-10-08, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hormods
S hade kunnat utlysa extra val. Eller gått i opposition för att inte göra sig beroende av C och MP. Alternativt faktiskt inte göra allt som deras stödpartier säger.

Det S gör nu vore ungefär som att SD tog sig in i regeringen där deras invandringspolitik inte förs bara för att KD kräver det. Då fattar väl du med att man hellre står i opposition och en regeringskris tills KD accepterar SD krav.

Ja, Stefan Löfven lurade oss på ett extraval nu under hösten just för att de insåg att risken var alldeles för stor att mp skulle ramla ur riksdagen. Nu suger de på makten ett extra år istället fast får då betala ett högt pris till småpartierna för deras stöd och kanske inte ens får igenom sin egen budget utan får regera på moderaternas budgetförslag. Vi får se hur det går.
Citera
2021-10-08, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Det är ju också så att de själva kan få de där åtråvärda mandaten om småpartierna ramlar ur riksdagen eftersom riksdagen oavsett har samma antal mandat att fördela.

Jo, i Mp:s fall går rösterna till de andra vänsterpartierna. I L:s fall kan de nog bli en delning så det blir en nettoförlust för M:s statsministeralternativt. Risken blir ju att de små partierna blir kvar utanför riksdagen och suger upp röster som annars hade tillfallit ens favoritblock, det blir ju viktigt när valen är/blir väldigt jämna.
Citera
2021-10-08, 13:07
Medlem
Citat:
Alla vill ha makt men som väljare vill jag att mitt parti använder makten till att driva sin politik. Om SD får makten och inte minskar invandringen så förlorar de alla sina röster. Men det gäller inte S de kan strunta i sin politik och skylla på MP och C, och väljarna stannar ändå.

Det är delvis ett misstörstånd om vad (S) politik innebär just nu. Staten skall fortsätta betala ut Försörjningsstöd, Aktivitetsersättningar, Förtidspensioner, Ersättningar till Personliga assistenter, pengar till Momsfuskare, Bostadsbidrag, etc. Det är (S) politik i praktiken. Det är deras kärnfråga och det som är viktigast för deras väljare.

De driver alltså sin politik i regeringsställning just nu. Sedan finns det en massa frågor (typ energin, brottsligheten, skatterna, företagsamheten, skola och utbildning, etc) som de misssköter men dessa frågor är inte alls centrala för (S). Det är bidragsutbetalningar som är (S) politik...inget annat.
Citera
2021-10-08, 14:02
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Men samtidigt är det Socialdemokratin som tillåter detta. Allt för makten.

Ja men Reinfeldt gjorde det också med migrationsuppgörelsen 2011. Skillnaden är att väljarna straffade M för det medens S väljare verkar tycka det är fint.
Citera
2021-10-08, 14:08
Medlem
HejaFinlands avatar
Ändå intressant med rubriken i Aftonbladet. De lyfter dram MPs fiasko: "Aftonbladet/Demoskop: Lägsta stödet för Miljöpartiet på 16 år". AB har alltid en baktanke med sin rubriksättning.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7dm2AV/aftonbladet-demoskop-lagsta-stodet-for-miljopartiet-pa-16-ar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in