Citat:
Visst, men jag tror mer på Tegnells förklaring till den minskade testningen. Den gick upp vid skolstart, då många olika smittor spreds, och sedan ner. Dessutom skall tilläggas att testas, våren 2020, fick endast de som togs in på sjukhus. Resten, inklusive mig själv, fick härda ut i ovisshet, (tills antikroppstester blev tillgängliga).
Att, överhuvudtaget, belasta det redan överbelastade 1177 var också otänkbart, då, såvida man inte hade allvarliga andningssvårigheter. Detta bidrog, också, med all säkerhet, till de höga svenska dödstalen i/med Covid-19. Tyskland, som hade betydligt fler IVA platser per 100 000 invånare än oss, tog in folk på IVA, för säkerhets skull. Då kunde de även fånga upp dem med extremt lågt syresatt blod, som inte kände sig dödssjuka.
Att, överhuvudtaget, belasta det redan överbelastade 1177 var också otänkbart, då, såvida man inte hade allvarliga andningssvårigheter. Detta bidrog, också, med all säkerhet, till de höga svenska dödstalen i/med Covid-19. Tyskland, som hade betydligt fler IVA platser per 100 000 invånare än oss, tog in folk på IVA, för säkerhets skull. Då kunde de även fånga upp dem med extremt lågt syresatt blod, som inte kände sig dödssjuka.
Hmm jag har inte direkt tänkt på saken då det alltid varit ett överhängande krav på oss som arbetar inom vård- eller omsorg att vi ska testa oss, om vi är sjuka eller om man varit i kontakt med någon som har misstänkt covid. Så det har ju varit ett konstant svabbande i näsan för min del, då verksamheterna stått öppna för brukare under i princip hela pandemin. Vi har inte haft stor personal omsättning, däremot så har man ju liten kontroll över brukare på deras fritid... så smittan har ju kommit och gått. Däremot har vi klarat det relativt bra bara några få som åkt på smittan och enbart ett utbrott på själva verksamheten(två personal och en brukare).
Tror nog att smittan riskerar att sprida sig även bland vaccinerade snart, då folk verkar sakta återgå till det vanliga. Den nya tjejen tyckte ex. senast igår att rengöra borden I lunchrummet med desinfektionsmedel var onödigt då samtliga medverkande är vaccinerade(förutom jag p.g.a. medicinska skäl har däremot haft covid tidigare).
Så jag har ju mina aningar att hon redan nu inte följer direktiven speciellt seriöst, vi har ju trots allt inte tagit bort våra rutiner inom socialpsykiatrin, utom det är precis likadant som innan dom lyfte restriktionerna. Chefen är ju mycket strikt med allt detta, vilket vi är tacksamma för, vi får allt vi behöver för att få smittskyddsarbetet att funka.
Däremot så ser det inte likadant ut inom äldreomsorgen, min mamma som är ansvarig sjuksköterska sliter snart håret av sig p.g.a. hur dåligt folk sköter rutinerna och dom hade några fall av corona redan förra veckan.