Citat:
Ursprungligen postat av
Whyback
Ja, några per 1000 drabbas mer än lindrigt, det är väl ingen nyhet. Att du försöker göra MK's smitta till politik, får stå för dig, som ett lågvattenmärke.
Om vi går tillbaka till frågan på ett mer vuxet och objektivt plan, finns det ännu val för att ta den första generationens injektioner, och jag beklagar att man släppt ner det till 12 års ålder. Eftersom injektionerna inte hindrar smitta, och därmed smittspridning, blir det ganska meningslöst att jaga alla att ta injektionerna, eller hur? Jag kan köpa argumentet att sjukvården inte ska bli nerlastad, om man kan undvika det, men trots hög smittspridningstakt nu, är det relativt lite C19 patienter på sjukhusen nu, vilket betyder en klart mindre sårbarhet jämfört med förra året. ( Tips:tänk nyckeltal, antal inlagda per bekräftad smittad)
Nej, jag försöker inte göra politik utav det. Jag känner inte till hur hög vaccinationsviljan är SD leden. Men varje vaccinerad bidrar, ändå, till minskad smittspridning, speciellt de första tre månaderna efter vaccinering. Du har inte tänkt på varför vi, nu, har en moderat smittspridning i Sverige, trots att Delta-varianten är extra smittsam, så dess högsäsong ser ut att starta tidigare än andra SARS-COV2 varianter? Dessutom har vi ju öppnat upp samhället helt.
Jämför gärna med USA, där många vuxna är ovaccinerade eller Estland, för att inte tala om Rumänien! Däremot så beror, säkert, vår lägre smittspridning jämfört, även, med våra nordiska grannländer på att många Covid-19 fall inte registrerades hos oss under våren 2020. Men denna, (för dyrköpta), lilla fördelen kostade också många människoliv.
Att vaccinera ner till 12 år tycker jag också är ett gränsfall. Men risk-nytta balansen vägde väl ändå över lite till fördel för vaccinet.