2021-10-08, 17:49
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Sju av tio som dör med covid är dubbelvaccinerade.
Cirka 70% av befolkningen är vaccinerad.
Resten kan man räkna ut om man inte är lika IQ-befriad som du.
Förvånad att det inte är tio av tio faktiskt.

Hade trott att man nått 100% bland de allra äldsta eller de i riskgrupper.

Och det är ur den gruppen man ofta ser allvarligt sjuka och tragiska dödsfall nu.

Det är därför man ser att sju av tio som dör av COVID19 är dubbelvaccinerade.

Det kan man räkna ut om man inte är lika IQ-befriad som dig.
Citera
2021-10-08, 17:57
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Wow vaccinet lyckades alltså höja medelåldern för döda från 82 till 85.
85 är över medellivslängden.

Ja, du! Många av de fullvaccinerade som lyckats hålla sig vid liv över den förväntade medellivslängden, bor kanske på de särskilda boenderna och/eller är multisjuka. De kan alltså duka under för Covid-19, speciellt som Astra-zenicas vaccin hunnit avta i effekt.
Citera
2021-10-08, 18:04
Medlem
qwerty-66s avatar
Här kan kolla på bilder av covid tår o andra hudproblem orsakade av covid.

http://covidskinsigns.com/
Citera
2021-10-08, 18:09
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Förvånad att det inte är tio av tio faktiskt.

Hade trott att man nått 100% bland de allra äldsta eller de i riskgrupper.

Och det är ur den gruppen man ofta ser allvarligt sjuka och tragiska dödsfall nu.

Det är därför man ser att sju av tio som dör av COVID19 är dubbelvaccinerade.

Det kan man räkna ut om man inte är lika IQ-befriad som dig.

Jaja, säg att alla åldringar är vaccinerade men bara 70% av de döda är vaccinerade, då betyder det ändå att 7 av 10 döda är vaccinerade, vilket innebär att vaccinet ger ett dåligt skydd.
Sen kan man rulla siffrorna som en korv på statoil men hur man än gör är majoriteten av de döda, personer som var (dåligt) vaccinerade.
Citera
2021-10-08, 18:13
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Ja, några per 1000 drabbas mer än lindrigt, det är väl ingen nyhet. Att du försöker göra MK's smitta till politik, får stå för dig, som ett lågvattenmärke.

Om vi går tillbaka till frågan på ett mer vuxet och objektivt plan, finns det ännu val för att ta den första generationens injektioner, och jag beklagar att man släppt ner det till 12 års ålder. Eftersom injektionerna inte hindrar smitta, och därmed smittspridning, blir det ganska meningslöst att jaga alla att ta injektionerna, eller hur? Jag kan köpa argumentet att sjukvården inte ska bli nerlastad, om man kan undvika det, men trots hög smittspridningstakt nu, är det relativt lite C19 patienter på sjukhusen nu, vilket betyder en klart mindre sårbarhet jämfört med förra året. ( Tips:tänk nyckeltal, antal inlagda per bekräftad smittad)

Nej, jag försöker inte göra politik utav det. Jag känner inte till hur hög vaccinationsviljan är SD leden. Men varje vaccinerad bidrar, ändå, till minskad smittspridning, speciellt de första tre månaderna efter vaccinering. Du har inte tänkt på varför vi, nu, har en moderat smittspridning i Sverige, trots att Delta-varianten är extra smittsam, så dess högsäsong ser ut att starta tidigare än andra SARS-COV2 varianter? Dessutom har vi ju öppnat upp samhället helt.

Jämför gärna med USA, där många vuxna är ovaccinerade eller Estland, för att inte tala om Rumänien! Däremot så beror, säkert, vår lägre smittspridning jämfört, även, med våra nordiska grannländer på att många Covid-19 fall inte registrerades hos oss under våren 2020. Men denna, (för dyrköpta), lilla fördelen kostade också många människoliv.

Att vaccinera ner till 12 år tycker jag också är ett gränsfall. Men risk-nytta balansen vägde väl ändå över lite till fördel för vaccinet.
Citera
2021-10-08, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Qatar är ett av världens mest mRNA-vaccinerade länder. Nu har de gjort en massiv studie för att utvärdera skyddet mot smitta i en population på 900,000 människor.

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2114114?query=featured_home
RESULTS
Estimated BNT162b2 effectiveness against any SARS-CoV-2 infection was negligible in the first 2 weeks after the first dose. It increased to 36.8% (95% confidence interval [CI], 33.2 to 40.2) in the third week after the first dose and reached its peak at 77.5% (95% CI, 76.4 to 78.6) in the first month after the second dose. Effectiveness declined gradually thereafter, with the decline accelerating after the fourth month to reach approximately 20% in months 5 through 7 after the second dose. Effectiveness against symptomatic infection was higher than effectiveness against asymptomatic infection but waned similarly. Variant-specific effectiveness waned in the same pattern. Effectiveness against any severe, critical, or fatal case of Covid-19 increased rapidly to 66.1% (95% CI, 56.8 to 73.5) by the third week after the first dose and reached 96% or higher in the first 2 months after the second dose; effectiveness persisted at approximately this level for 6 months.
Bekräftar bara det som alla visste. Man får ett bra skydd mot svår sjukdom (96%) som håller i sig, men skyddan mot smitta är medioker. Det tar några månader, sen är skyddet nere på 20%.

Månad efter dos 2 (Pfizer)
Månad 1: 77.5%
Månad 2: 73.2%
Månad 3: 69.6%
Månad 4: 51.7%
Månad 5: 22.5%
Månad 6: 17.3%
Månad 7: 22.3%

Lägger märke till att det blev bättre månad 7 från månad 6.
Antar att du skrivit fel bara, för låter helt otroligt.
Citera
2021-10-08, 18:20
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Jaja, säg att alla åldringar är vaccinerade men bara 70% av de döda är vaccinerade, då betyder det ändå att 7 av 10 döda är vaccinerade, vilket innebär att vaccinet ger ett dåligt skydd.
Sen kan man rulla siffrorna som en korv på statoil men hur man än gör är majoriteten av de döda, personer som var (dåligt) vaccinerade.
Det ser ut så i Sverige med. Det är en liten del ovaccinerade och en större vaccinerade som nu dör i COVID19.

I ett samhälle med 100% täckning skulle alla som dör vara vaccinerade.

Betyder det att vaccinet inte fungerar?

Jag och många experter är tvärtom försiktigt optimistiska inför siffror som dem från Israel.

Och hur det ser ut i Sverige.

Så gå och vaccinera er så kommer det se ännu bättre ut.
Citera
2021-10-08, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Nej, jag försöker inte göra politik utav det. Jag känner inte till hur hög vaccinationsviljan är SD leden. Men varje vaccinerad bidrar, ändå, till minskad smittspridning, speciellt de första tre månaderna efter vaccinering. Du har inte tänkt på varför vi, nu, har en moderat smittspridning i Sverige, trots att Delta-varianten är extra smittsam, så dess högsäsong ser ut att starta tidigare än andra SARS-COV2 varianter? Dessutom har vi ju öppnat upp samhället helt.

Jämför gärna med USA, där många vuxna är ovaccinerade eller Estland, för att inte tala om Rumänien! Däremot så beror, säkert, vår lägre smittspridning jämfört, även, med våra nordiska grannländer på att många Covid-19 fall inte registrerades hos oss under våren 2020. Men denna, (för dyrköpta), lilla fördelen kostade också många människoliv.

Att vaccinera ner till 12 år tycker jag också är ett gränsfall. Men risk-nytta balansen vägde väl ändå över lite till fördel för vaccinet.

Men sånt kan ju också bero på att antalet provtagningar har gått ned. Vi hade en peak i mitten av september, men antalet tagna test har sedan dess gått ned till nivåerna som vi såg I början av pandemin.

Ärligt talat tvekar jag på att folk kommer gå och testa sig mer numera, så det är svårt att avgöra huruvida smittan har minskat eller ökat generellt i populationen. Springer man omkring med snuva och inte testar sig så är det ju potentiellt covid, men många tror ju att man är immun och mycket få personer testar sig för förkylningar eller influensa så länge symptomen är milda.

Ärligt talat är jag relativt säker på att många som tidigare haft mild covid symptom, struntade i att testa sig så länge deras omgivning inte hade några test krav.
Citera
2021-10-08, 18:39
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det ser ut så i Sverige med. Det är en liten del ovaccinerade och en större vaccinerade som nu dör i COVID19.

I ett samhälle med 100% täckning skulle alla som dör vara vaccinerade.

Betyder det att vaccinet inte fungerar?

Jag och många experter är tvärtom försiktigt optimistiska inför siffror som dem från Israel.

Och hur det ser ut i Sverige.

Så gå och vaccinera er så kommer det se ännu bättre ut.
Sju av tio döda är dubbelvaccinerade i Sverige.
Det är svenska siffror.
Vad menar du?
Citera
2021-10-08, 18:55
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edirtrm
Men sånt kan ju också bero på att antalet provtagningar har gått ned. Vi hade en peak i mitten av september, men antalet tagna test har sedan dess gått ned till nivåerna som vi såg I början av pandemin.

Ärligt talat tvekar jag på att folk kommer gå och testa sig mer numera, så det är svårt att avgöra huruvida smittan har minskat eller ökat generellt i populationen. Springer man omkring med snuva och inte testar sig så är det ju potentiellt covid, men många tror ju att man är immun och mycket få personer testar sig för förkylningar eller influensa så länge symptomen är milda.

Ärligt talat är jag relativt säker på att många som tidigare haft mild covid symptom, struntade i att testa sig så länge deras omgivning inte hade några test krav.

Visst, men jag tror mer på Tegnells förklaring till den minskade testningen. Den gick upp vid skolstart, då många olika smittor spreds, och sedan ner. Dessutom skall tilläggas att testas, våren 2020, fick endast de som togs in på sjukhus. Resten, inklusive mig själv, fick härda ut i ovisshet, (tills antikroppstester blev tillgängliga).

Att, överhuvudtaget, belasta det redan överbelastade 1177 var också otänkbart, då, såvida man inte hade allvarliga andningssvårigheter. Detta bidrog, också, med all säkerhet, till de höga svenska dödstalen i/med Covid-19. Tyskland, som hade betydligt fler IVA platser per 100 000 invånare än oss, tog in folk på IVA, för säkerhets skull. Då kunde de även fånga upp dem med extremt lågt syresatt blod, som inte kände sig dödssjuka.
Citera
2021-10-08, 19:00
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Sju av tio döda är dubbelvaccinerade i Sverige.
Det är svenska siffror.
Vad menar du?
Jag gissade där.

Med allt färre ovaccinerade och våra gamla i det närmaste 100% vaccinerade så ser det nog ut så.

Fler vaccinerade som dör än ovaccinerade.
Citera
2021-10-08, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Visst, men jag tror mer på Tegnells förklaring till den minskade testningen. Den gick upp vid skolstart, då många olika smittor spreds, och sedan ner. Dessutom skall tilläggas att testas, våren 2020, fick endast de som togs in på sjukhus. Resten, inklusive mig själv, fick härda ut i ovisshet, (tills antikroppstester blev tillgängliga).

Att, överhuvudtaget, belasta det redan överbelastade 1177 var också otänkbart, då, såvida man inte hade allvarliga andningssvårigheter. Detta bidrog, också, med all säkerhet, till de höga svenska dödstalen i/med Covid-19. Tyskland, som hade betydligt fler IVA platser per 100 000 invånare än oss, tog in folk på IVA, för säkerhets skull. Då kunde de även fånga upp dem med extremt lågt syresatt blod, som inte kände sig dödssjuka.

Hmm jag har inte direkt tänkt på saken då det alltid varit ett överhängande krav på oss som arbetar inom vård- eller omsorg att vi ska testa oss, om vi är sjuka eller om man varit i kontakt med någon som har misstänkt covid. Så det har ju varit ett konstant svabbande i näsan för min del, då verksamheterna stått öppna för brukare under i princip hela pandemin. Vi har inte haft stor personal omsättning, däremot så har man ju liten kontroll över brukare på deras fritid... så smittan har ju kommit och gått. Däremot har vi klarat det relativt bra bara några få som åkt på smittan och enbart ett utbrott på själva verksamheten(två personal och en brukare).

Tror nog att smittan riskerar att sprida sig även bland vaccinerade snart, då folk verkar sakta återgå till det vanliga. Den nya tjejen tyckte ex. senast igår att rengöra borden I lunchrummet med desinfektionsmedel var onödigt då samtliga medverkande är vaccinerade(förutom jag p.g.a. medicinska skäl har däremot haft covid tidigare).

Så jag har ju mina aningar att hon redan nu inte följer direktiven speciellt seriöst, vi har ju trots allt inte tagit bort våra rutiner inom socialpsykiatrin, utom det är precis likadant som innan dom lyfte restriktionerna. Chefen är ju mycket strikt med allt detta, vilket vi är tacksamma för, vi får allt vi behöver för att få smittskyddsarbetet att funka.

Däremot så ser det inte likadant ut inom äldreomsorgen, min mamma som är ansvarig sjuksköterska sliter snart håret av sig p.g.a. hur dåligt folk sköter rutinerna och dom hade några fall av corona redan förra veckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in