2021-10-08, 17:42
Medlem
Tok-Franss avatar
Hur fungerar abs-systemet om motorn/växellådan skär?

Råkade ut för det en gång i tiden i en äldre bil utan abs, framhjulen låste sig.

Edit: rätt otrevlig upplevelse.
Citera
2021-10-08, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans

Råkade ut för det en gång i tiden i en äldre bil utan abs, framhjulen låste sig.

Då kan ABS inte göra ett skit, stoppet är ju inte i bromssystemet
Citera
2021-10-08, 18:05
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BatikFarbror
Då kan ABS inte göra ett skit, stoppet är ju inte i bromssystemet

Skulle då kunna förklara "bromsspåren". Även röken något vittne observerat innan kraschen.
Citera
2021-10-08, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IDOL-IDOL
Jag är absolut ingen sak expert. Skulle dock önska att någon insatt förklarar händelseförloppet baklänges. Enda vi vet är krocken (dvs slutet). Sedan göra en tidsmässig tillbakaspelning("Rewind"). På så sätt komma till ett antal rimliga förklaringar till orsaken.

Det är det folk försöker göra, tror jag. Men läs tråden från början så får du många vettiga pusselbitar, och en hel del skott ifrån höften. Gott och blandat, så här till fredagsmyset...
Citera
2021-10-08, 18:12
Medlem
Citat:

Tror inte på den teorin. Dessa hjulmärken vi ser är inte helt låsta hjul enligt min erfarenhet. Det hade varit mer kaosartade spår.
Men iofs vet inte jag vilket/ vilka hjul som driver när man kör på motorvägen.
Citera
2021-10-08, 18:14
Medlem
What-The-Fucks avatar
Godhärlig fredagskväll,

- Jag har inte deltagit denna tråden sedan i måndags. - Men jag har tagit del av de videos, foton & information som finns.

På filmer som visats har jag kunnat konstatera att anfallsvinkeln mot mitträcket inte alls var så tvär som först antogs, snarare 15-20 grader, Teleobjektiven ljög. - På filmerna kan man också se att sladdspåren fortsätter efter att bilen passerat mittbarriären, ända tills den träffar lastbilen. - Alltså har bilen inte "voltat" utan kört rakt över mitträcket, inte igenom, eftersom vajerräcket just där, enligt bildbevis fortfarande existerar. - Man kan också på bildbevis se att det finns fyra däckspår, vilket bara kan uppstå om en bil färdas sidledes, alltså fått sladd.

- Jag har accepterat att hålet i vajerräcket strax norr om olycksplatsen har använts för att omleda södergående trafik norrut, därav dyngan, de svarta spåren i norrgående körbana. (Ursäkta de jag misstrodde!) - Att polisen markerat med (C) & (B) etc. just där, beror nog på att polisen funnit något där i efterhand, däcksrester ex.vis.

- Så enligt all information som varit tillgänglig har bilen Vilks färdats i fått sladd och kört över mittbarriären. - Hur denna sladd uppkommit (däckexplosion eventuellt) och hur den lyckades köra över vajerräcket utan att slita sönder det är en fortsatt en gåta...

/WTF
Citera
2021-10-08, 18:15
Medlem
allegragellers avatar
Ursäkta om länken har postats tidigare, här listas några orsaker till varför ett däck kan explodera.

https://blog.abswheels.se/dackexplosion/

Service på den aktuella bilen och dess däck måste ha varit rigoröst med tanke på skyddsuppdraget!

Kan fjuttigheter som fel lufttryck, dålig kvalitet på däck, överhettning (E4:an är inte australiska öken) eller skräp på vägen verkligen ha kunnat orsaka en däckexplosion på denna bil?

I artikeln står det också att ” I Sverige är det ovanligt med exploderande bildäck, ”

Av alla ovanliga däckexplosioner i Sverige så är det denna pansarvagn som råkar ut för det. Mycket märkligt.
Senast redigerad av allegrageller 2021-10-08 kl. 18:18.
Citera
2021-10-08, 18:17
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonomom
Tror inte på den teorin. Dessa hjulmärken vi ser är inte helt låsta hjul enligt min erfarenhet. Det hade varit mer kaosartade spår.
Men iofs vet inte jag vilket/ vilka hjul som driver när man kör på motorvägen.

Bilen är väll 4x4?

Förklara hur du tänker kaosartade spår?

Stämmer bromsspåren med ett fungerande abs-systemet?
Citera
2021-10-08, 18:17
Medlem
Aleisioniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Någon skulle behöva tala om för dig att man parkerar inte på en motorväg och går ut och mäter ett vajerräcke. Kanske jag just gjorde det.

Den forskning som idag finns i Sverige behandlar den höjd som den nationella standarden SS
EN-1317 nyttjar (450 millimeter). Vilket gäller alla räcken. Dock är inte vajerräcken med i denna rapport men man kan säkert anta att det är sammma höjd som gäller här.

http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:852530/FULLTEXT01.pdf
Citera
2021-10-08, 18:18
Medlem
Citat:
Skulle då kunna förklara "bromsspåren". Även röken något vittne observerat innan kraschen.

Nix, automatlåda så den skulle bara slirat även om motorn skar, växellådan kan bara in och utgående axellager skära, och set har jag personligen aldrig hört att det har hänt, och lager skär gradvis, inte tvärnit
Citera
2021-10-08, 18:24
Medlem
Danska journalister har publicerat bilder på de två omkomna poliserna.
Citera
2021-10-08, 18:28
Medlem
Citat:
Bilen är väll 4x4?

Förklara hur du tänker kaosartade spår?

Stämmer bromsspåren med ett fungerande abs-systemet?

Jag vet att alla hjulen på en fyrhjulsdriven bil inte driver HELA tiden. Samma princip för fram/bakhjulsdrift.
En fyrhjulsdriven bil har möjlighet att driva på alla fyra, när det behövs eller du spärrar. Kan inte hur detta system funkar på denna bilen. Någon här, har förklarat tillräckligt för att jag ska tro säkert, att alla fyra hjulen driver inte när dom låg och körde i marschfart på motorvägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in