2021-10-08, 15:47
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vetenskaplig debatt sker inte i reklamsponsrade inlägg på youtube.

Alla kan inte få statligt stöd för att sprida propaganda.

Citera
2021-10-08, 16:06
Medlem
Cancerogens avatar
Nederländska aluminiumtillverkaren Alde drar i handbromsen och stoppar aluminiumtillverkning pga höga energikostnader.

https://www.gp.se/ekonomi/aluminiumtillverkare-rycker-i-n%C3%B6dbromsen-1.56651329

But wait! Det är bara början.

Redan nu börjar det hintas om att brittisk produktionsindustri planerar att gå i vinterdvala pga energipriserna.

https://www.theguardian.com/business/2021/oct/06/uk-industry-could-face-shutdowns-as-wholesale-gas-price-hits-record-high

Personligen tycker jag att samtliga klimathotsevangelister som skrikit sig hesa över vindkraften borde tvångskommenderas ut på fälten och tvingas blåsa på propellrarna.

Var ett jävla ståhej om halvledarbrist. Kommer blekna i jämförelse med vad som väntar...
Britterna kan snart inte ens ta en öl på puben för koldioxidleveranserna uteblir.
Ungarnas PS5 väntas levereras Q3 2026 och skall du köpa en ny bil måste du först godkännas och ställa dig på väntelista i fem år.

Det blir tider det era jävla lögnaktiga aktivister.

På plussidan är att Cop26 är stendöd innan det ens hann börja.
Verkligheten kom ikapp fantasiideologierna. Good riddance.
Senast redigerad av Cancerogen 2021-10-08 kl. 16:21.
Citera
2021-10-08, 16:31
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Nederländska aluminiumtillverkaren Alde drar i handbromsen och stoppar aluminiumtillverkning pga höga energikostnader.

https://www.gp.se/ekonomi/aluminiumtillverkare-rycker-i-n%C3%B6dbromsen-1.56651329

But wait! Det är bara början.

Redan nu börjar det hintas om att brittisk produktionsindustri planerar att gå i vinterdvala pga energipriserna.

https://www.theguardian.com/business/2021/oct/06/uk-industry-could-face-shutdowns-as-wholesale-gas-price-hits-record-high

Personligen tycker jag att samtliga klimathotsevangelister som skrikit sig hesa över vindkraften borde tvångskommenderas ut på fälten och tvingas blåsa på propellrarna.

Var ett jävla ståhej om halvledarbrist. Kommer blekna i jämförelse med vad som väntar...
Britterna kan snart inte ens ta en öl på puben för koldioxidleveranserna uteblir.
Ungarnas PS5 väntas levereras Q3 2026 och skall du köpa en ny bil måste du först godkännas och ställa dig på väntelista i fem år.

Det blir tider det era jävla lögnaktiga aktivister.

På plussidan är att Cop26 är stendöd innan det ens hann börja.
Verkligheten kom ikapp fantasiideologierna. Good riddance.
Hoppas du har rätt, men du ljuger antagligen. Det skulle vara en hyffsad början på en nödlandning. Och när krashen kommer så blir folk fattiga och utan framtidshopp så att antalet födslar minskar. Då kanske det blir ett trendbrott i utsläppen.
Citera
2021-10-08, 16:40
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otto48
Varför tror ni nätavgifterna höjs och höjs?

Den viktigaste orsaken är att politikerna har gett privata nätbolag monopol, utan att reglera prissättningen på ett tillfredsställande sätt. Nätbolagens vinst har ökat i takt med att inkomsterna har ökat som en följd av ökade nätavgifter.

Läs nätbolagens årsredovisningar.

Citera
2021-10-08, 17:07
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Nu rabblar du en massa strunt som vanligt som ingen orkar läsa... du måste se till kostnaden för hela elsystemet. Man kan inte bara titta på ett vindkraftverks egna produktion och kostnad utan man måste ta med den balanskraft som krävs i det elsystemet.

Kärnkraften är dyr, men ger ett billigt elsystem. Vilket din statistik visade.

Några begrepp som man måste försöka hålla isär.
– Baskraft.
– Reglerkraft.
– Balanskraft.
– Nätets distributionskapacitet.
– Energiförbrukning.
– Effekt vid olika tillfällen, min, medel och max.

Det är riktigt att det är hela systemet som ska räknas och att t.ex. vindkraft behöver balanskraft. Som vi har ganska gott om i Sverige eftersom vi har vattenkraft.

Din slutsats att "kärnkraft ger ett billigt elsystem" är fel om du menar ett elsystem med enbart kärnkraft. Kärnkraft är varken lämpligt som reglerkraft eller som balanskraft. Dessutom har ju kostnaden för att bygga nya kärnkraftsreaktorer närmast skenat under 2000-talet. I hög grad som en följd av en strävan att göra reaktorerna säkra.

Ingen har eller kommer att planera ett elsystem på enbart kärnkraft. Frankrike har kanske varit närmast, men att ersätta den nu gamla, "billiga", "flottan" med nya reaktorer är inte ett realistiskt alternativ.

Den mix som vi i Sveige haft och i viss mån fortfarande har, är kostnadseffektiv, så länge vi kan vara övertygade om att våra gamla kärnkraftsreaktorer är säkra.

Men, systemlösningen har flera svagheter. En är ett underdimensionerat stamnät som inte ens förmår att få effekt som finns i SE1 och SE2 till SE3 och SE4. Det kan också vara så att balanskraft som behövs i syd, finns i norr, men inte den nätkapacitet som behövs.

Vilken lösning som är "bäst" (mest kostnadseffektiv, tillförlitlig och säker) varierar beroende på lokala förutsättningar.

Jag har uttryckt skepsis mot EUs 70%-regel. Jag tycker dock att den ska ses i (minst) två perspektiv. Den höjer priset i elområden som har kablar till närliggande elområden med högt pris. Den är bl.a. tänkt att "harmonisera" priser, men också att skapa balansresurser mellan elområden och länder.

Jag är ofta benägen att tänka "Sverige", men det kanske man inte kan göra längre? Kanske är EU-visioner och EU-mål överordnade svenska mål?

Jag utgår ändå tills vidare från att Sveriges elförsörjning ska lösas i Sverige.

Allt beaktat så tror jag att situationen varit bättre om...
– Barsebäck fått köras längre.
– Minst en av de stängda reaktorerna i Ringhals fått köras längre.

Det finns flera alternativ, om planen är att all kärnkraft ska vara stängd till ca 2040-2045. Det finns också ganska gott om tid, beroende på vilket alternativ som väljs. Att t.ex. öka kapaciteten i stamnätet, t.ex. femdubbla vindproduktioen med lika många till, men "moderna" vindkraftverk som har ca 4-5 gånger effekt som nuvarande medeleffekt. Det ökade behovet av balanskraft kan t.ex. levereras av gasturbiner som drivs med vätgas. Som produceras när det finns överskottsel.

Ont om tid är det, om vi ska satsa på kärnkraft. Om vi ska räkna med att det tar 17 år eller mer att färdigställa nya reaktorer, så är betänketiden kort. Det tar väl IOFS också något tiotal år att öka kapaciteten i stamnätet.

Då ska man väl väga in att eftersom det inte finns någon bred energiöverenskommelse i Sverige längre så kan kursen läggas om var fjärde år.

Citera
2021-10-08, 17:13
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Oj va Butt hurt man kan bli då som irrationell miljömupp. Att du vidare orkar krysta ur dig "men Tjernobyl då!" diskvalificerar dig ifrån allt vad nykter kärnkraftsdebatt heter. Historisk parentes är ditt eftermäle din nolla, kärnkraft däremot med breeder teknologi och naturligtvis även fusion så småningom , det är framtiden!

Breeder tror jag på när jag ser det. Det har satsats oerhört mycket under 70 år på att få fram en kommerisellt fungerande breeder, som gör skäl för namnet, men ingen har lyckats ännu.

Fusion kan vara framtidens främsta energikälla. Men, problemen är stora och det är inte säkert att vi kan producera energi med fusion. Kanske om 30-50 år? Kanske om 100-200 år? Kanske inte alls?

Jag föredrar att planera utgående från sådant som vi vet att det fungerar.

Citera
2021-10-08, 17:25
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är bara du som maler på om kärnkraftens farlighet trots att det är den energikällan som är minst dödlig eller skadlig av alla alternativ, sol och vind inräknat.

Förhoppningsvis blir det ett annat ljud i pipan efter den här vintern.

Kärnkraften som den står idag men naturligtvis vad den kan utvecklas till är det enda realistiska alternativet vi har till fossila energikällor.

Tyvärr p.g.a. felsatsningar kommer den fossila användningen att öka under de närmaste decennierna och skada allt fler människor. Jag hoppas trots allt på ett uppvaknande åtminstone i Sverige. Kanske Magdalena Andersson får ordning på sossarna nu och sparkar ut miljötalibanerna från inflytande.

Kärnkraften är exceptionellt dyr, om den ska vara någorlunda säker.

Kärnkraft fungerar inte som regler- eller balans-kraft.

Frankrike valde en gång att bygga ett elkraftssystem som i hög grad baseras på kärnkraft.

Här kan du läsa mer om hur Frankrikes planer se ut nu.

https://iclg.com/practice-areas/renewable-energy-laws-and-regulations/france

Citera
2021-10-08, 17:27
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Breeder tror jag på när jag ser det. Det har satsats oerhört mycket under 70 år på att få fram en kommerisellt fungerande breeder, som gör skäl för namnet, men ingen har lyckats ännu.

Fusion kan vara framtidens främsta energikälla. Men, problemen är stora och det är inte säkert att vi kan producera energi med fusion. Kanske om 30-50 år? Kanske om 100-200 år? Kanske inte alls?

Jag föredrar att planera utgående från sådant som vi vet att det fungerar.

Då är du med på tåget om att vindkraft, som bevisligen inte fungerar som annat än komplementskraft, omedelbart ska läggas ned?
Citera
2021-10-08, 17:31
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Kärnkraften är exceptionellt dyr, om den ska vara någorlunda säker.

Kärnkraft fungerar inte som regler- eller balans-kraft.

Frankrike valde en gång att bygga ett elkraftssystem som i hög grad baseras på kärnkraft.

Här kan du läsa mer om hur Frankrikes planer se ut nu.

https://iclg.com/practice-areas/renewable-energy-laws-and-regulations/france

Sol & Vind kommer inte att fungera. Punkt!

Dessutom är de varken klimatsmarta eller miljövänliga.

Kärnkraftverk må vara dyra att bygga men man kan inte räkna så. Det är mängden energi kopplat till hur länge de kan köras som är själva värdet.

Även om sol & vind skulle vara gratis hjälper det inte oss.

Och alla dess galna green deal, omställningsprojekt kommer att kosta oss massor av pengar.
Senast redigerad av arbetet 2021-10-08 kl. 17:34.
Citera
2021-10-08, 17:32
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Och när krashen kommer så blir folk fattiga och utan framtidshopp så att antalet födslar minskar. Då kanske det blir ett trendbrott i utsläppen.

Nope. 90% av mänskligheten är idioter och kommer knulla som aldrig förr.
Det fungerar preics tvärtom mot vad du tror.

Om du inte tror mig så kan du google på valfri shithole country.
Senast redigerad av Cancerogen 2021-10-08 kl. 17:48.
Citera
2021-10-08, 17:39
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Hoppas du har rätt, men du ljuger antagligen.

? Är du oförmögen att klicka på länkar och ta till dig skriftlig information?

PS5 och bilinköp var överdrifter (för tillfället...)
Resten är sant.

Svårt att få tag på annat än flasköl i UK för koldioxidleveranserna uteblivit till pubarna (koldioxidproducenterna kör på sparlåga pga energipriserna).

Hoppas du blir nöjd när du sippar på en varm avslagen öl i en framtid nära dig.
Citera
2021-10-08, 17:48
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Trump och Putin är politiker, precis som Al Gore, Alice Bah-Kuhnke och Arnold Schwarzenegger. De har säkert sina förtjänster men några klimatforskare är de inte.

Nej. De är inga klimatforskare. Men ska man ha minsta chans att få något gjort så krävs det ju att även politikerna är med på tåget, vilket de flesta verkar vara numera. Vilket är bra.

Citat:
Däremot finns det bl.a. ledande ryska solforskare som varnar för att vi är på väg in i en kallare period. Öööööh, hade man ingen aning om?

Du tänker på Valentina Zharkova och hennes gäng? Ja, de har varnat ett tag (och jag har diskuterat detta tidigare på Flashback genom åren) men hittills har man inte sett något av denna nedkylning. Snarare tvärtom (detta läste jag idag):

Citat:
We just observed Planet Earth's second warmest September on record according to data from @CopernicusECMWF

https://twitter.com/ScottDuncanWX/status/1446171251458912261
Citat:
September 2021 was one of the four warmest Septembers globally, along with those of 2020, 2019 and 2016. September 2021 is estimated to be the second warmest of these months, after September 2020, but only limited significance can be attached to rankings as the four warmest years differ in global-average temperature by less than 0.08ºC.

https://climate.copernicus.eu/surface-air-temperature-september-2021

Citat:
Har du undersökt myten (ja) om att 97% av alla klimatforskare…? Hört talas om fysikprofessor Steven Koonins bok? Öööööh, vem f-n är det? Om Michael Shellenberger som avslöjar IPCCs fulspel och mycket annat i sin likaledes bästsäljande bok? Öööööh …. Nääää …. Man är väl ingen ”klimatförnekare” heller (detta pinsamma ord som avslöjar så mycket om er).

Nu finns det många undersökningar om konsensus inom klimatforskningen. Siffrorna brukar ligga mellan 90-100%, beroende på undersökning. Jag har skrivit om detta förut:

(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Sedan är det klart att det bland den stora mängden forskare ibland har hittats pinsamma misstag eller rentav fusk, men sådant förekommer överallt. Vi lever inte i en perfekt värld. Men ser man till helheten så är det väl ganska klart var vetenskapen står numera? Utanför privata bloggar, twitterkonton och youtube-kanaler så råder det en ganska stor konsensus när det gäller synen på den antropogena globala uppvärmningen.

Citat:
Gå ni omkring och vältra er i klimatångest. Om den är motiverad eller ej spelar tydligen ingen roll. Och nu har ni dessutom fått över självaste Putin på er sida. Skulle gaphals-Greta få Nobels fredspris i dag, då vet er lycka inga gränser. Då kommer ni att skita högaktningsfullt i om det blir elbrist i vinter (vilket det talas alltmer om i självaste MSM). Med lite tur sjunker CO2-utsläppen att sjunka några procent också. Människor riskerar att dö av kyla medan Greta fortsätter att vifta med sin handskrivna skylt, 8 millar rikare. Och det kommer att propageras allt mer för en global regering, men det tycker ni förstås är bra. Med Xi Jin-Ping (eller vad han nu heter) vid rodret, kanske?

Nej. Jag går inte runt och känner ångest. Men jag tycker att det är bra att man tar detta på allvar.

Sedan är jag, och många andra, väldigt medvetna om att det inte finns några enkla lösningar här. Men det är bättre att vara medveten om problemen och fundera febrilt på lösningar, än att bara blunda och låtsas att det inte finns några problem överhuvudtaget.

Taktiken bland vissa av dina åsiktsfränder är att förneka att det finns några problem, så att inget behöver göras; då kan man fortsätta att köra i full fart framåt med ett leende på läpparna, precis som tidigare.

Citat:
Okunniga alarmister är en bedrövlig skara. Men att håna dem som är mer pålästa och kalla alla som inte håller med Greta och Al Gore för ”vetenskapsförnekare”, det är bara too much.

Jag brukar inte kalla er för "vetenskapsförnekare" men "klimatförnekare" har jag skrivit några gånger.

Annars är det väl lite av en halmgubbe att enbart ta upp Greta och Al Gore. Det är er syn på klimatvetenskapen som ifrågasätts. Greta och Al Gore är egentligen helt irrelevanta ur en strikt vetenskaplig synvinkel. De två är bara opinionsbildare - två enskilda personer som framför sin åsikt.

Men att ifrågasätta att det pågår en antropogen global uppvärmning, som världens vetenskapsmän, politiker, media mm är väldigt överens om, är mer märkligt. Dvs om man är seriös med åsikterna. Att vissa får betalt för att förvirra är en sak. Det är ganska lätt att fatta. (Jag syftar inte på dig eller andra flashbackare, men det är ganska välkänt att detta förekommer ofta i USA. Heartland mm.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in