2021-10-08, 14:54
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedForce
Det blir i slutändan en rejäl förlustaffär när de istället måste lägga ut miljoner i löner på att ha folk som konfigurerar, felsöker, uppdaterar skiten.

That's it förmodligen.
I motsats till hur det fungerar nu?
Citera
2021-10-08, 15:07
Avslutad
Talar vi information och informationsmängd så får man ju hålla i huvudet vad spelare som Amazon och Google använder och det är inte Windows. Mac har ju som bekant haft en del problem med filattribut och sånt kan ju bli ett problem när man börjar stacka saker. Jag tycker inte google docs osv är underlägset något MS erbjuder. MS är som Brodrude säger ett OS för hi-end konsoler när man ska leka krig och pang pang och sånt där men alltså arbete med datorer kan väl delas in lite grovt i audio video och sånt där konstnärligt och sen handlar det om ren information i form av text och siffror. Det är inte svårt att konvertera databaser idag men jag tycker nog att en kommun och ett landsting som sysslar mest med text och siffror borde ta en helhetssyn och fundera vart de vill vara för medborgarna om tio år med sitt IT och inte bara köpa på sig så mycket lull lull de kan för att ha senaste häftigaste under sin mandatperiod.
Senast redigerad av RX-78-2Gundam 2021-10-08 kl. 15:09.
Citera
2021-10-08, 15:12
Medlem
RedForces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Redan nu men pyttemjuks operativsystem så sköts systemen av IT avdelningar inte av brukarna själva.
Det beror snarare på att de system som säljs säljs i bulk med Windows och med dyra licenser.

I ex. Örebro så finns det flera som arbetar på IT avdelningen som gärna skulle byta ut samtliga kommunens datorer till Linux system.. Tyvärr är det inte dessa IT arbetare som väljer utan de som handlar upp åt kommunerna och dessa har oftast väldigt lågt kunnande om övriga operativsystem.

En annan faktor som spelar stor roll är att mycket av den övriga programvara som används är för gamla Windows system..Kan nämna ex nyckelhantering/nyckeldatabaser. Inloggningssystem till Ventilationssystem och andra drift system där programvaran enbart finns till Windows eller till och med enbart till MS dos (jo så gamla system används fo fortfarande)

Det är mer ett beroende av bakåt kompatibilitet som tvingar kommuner att använda MS dos/Windows.

Det skulle kräva en ordentlig genomgång av vilka programvaror som används, kontrollera om de går att porta/fås att köra under Linux ev. skriva ny programvara som hanterar databaser över ex. nycklar eller larmkoder och liknande. Det vore ett gigantiskt arbete som även skulle betyda stopp för många verksamheter. Inte Omöjligt men besvärligt och kunskapskrävande.

En kommuns datorsystem är inte enbart tjänstemännens skrivbordsdatorer utan har en mängd andra system länkade till sig.

Finns Kommuner i Italien, Frankrike, Spanien Schweiz mf som kör Linoljebaserade system så omöjligt är det inte..
.

Jag tycker du beskriver väldigt bra varför man inte ska strula till det och slösa miljoner på att laga något som inte är trasigt. Sen vet vi att efter alla beräknade miljoner är slösade så kommer det av någon anledning alltid ett par extra miljoner till på.

Skippar man Linux-skräpet så slipper man också ha dubbel personalstyrka i datorteamet. Bättre köra Windows som alla vet funkar och halvera personalstyrkan. Enligt min erfarenhet så vill minst 98.4% av personalen som arbetar i datorsystemen ha Windows.

Så varför krångla till det med skräp?

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
I motsats till hur det fungerar nu?

Ja precis. Att börja strula med Linux och bara strul så kan man fortsätta med det som fungerar motsatt. Alltså inget strul eller näst intill inget strul. Det finns ju alltid någon dator som behöver byta RAM-minne eller någon USB-port etc. Det kommer man aldrig ifrån.
Citera
2021-10-08, 15:26
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ja precis. Att börja strula med Linux och bara strul så kan man fortsätta med det som fungerar motsatt. Alltså inget strul eller näst intill inget strul. Det finns ju alltid någon dator som behöver byta RAM-minne eller någon USB-port etc. Det kommer man aldrig ifrån.
Så du menar att kommuner/landsting inte har IT-strul & enorma licens/supportkostnader idag?
Citera
2021-10-08, 15:42
Medlem
miikoss avatar
kan nog vara ram-avtalen som ställer till det?

Bara ett krav om att kunna använda BankID kan ställa till det, då jag har för mig att de inte stödjer Linux.
Citera
2021-10-08, 15:51
Avslutad
Jag tycker tanken är interessant och värd att undersöka på marknaden. Man behöver ju inte börja med storstadsregionerna men säg en liten kommun och bygga en modell med en fungerande kommunservice, hjälpsamma interface och en långsiktigt hållbar energiplan.

Det är väl bara att smörja munlädret och flyga? Samtidigt är ju slutmålet med det att arbeta för stat och kommun och det är verkligen skitkul och ingen som säger åt en vad man ska göra hela tiden när man har med staten att göra det är jättekul så jag tänker inte göra det men jag skulle tro att hårdvarukostnaderna går ner och alla blir gladare om allt är ingjutet i plast och standardiserat.
Citera
2021-10-08, 15:57
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Jag tycker du beskriver väldigt bra varför man inte ska strula till det och slösa miljoner på att laga något som inte är trasigt. Sen vet vi att efter alla beräknade miljoner är slösade så kommer det av någon anledning alltid ett par extra miljoner till på.

Skippar man Linux-skräpet så slipper man också ha dubbel personalstyrka i datorteamet. Bättre köra Windows som alla vet funkar och halvera personalstyrkan. Enligt min erfarenhet så vill minst 98.4% av personalen som arbetar i datorsystemen ha Windows.

Så varför krångla till det med skräp?

Tja skräp tyder på att du inte är så insatt i varesig Linux eller Microsofts system.. Microsoft är välkända för sina bristfälliga operativsystem och sitt övertagande av andras personliga data. Microsoft systemen brottas dessutom med attacker av olika de slag och läcker som såll ut mot nätet och gör det enkelt för utomstående "hackare" att dra ner systemen. Gedigna skyddsvallar krävs men inte ens det räcker för att få systemen stabila och pålitliga. Hur var det nu.. Var det Coop som drabbades senast ? Bankid ? Klarna och en massa andra där de har som gemensamt att de kör Windowsbaserade system.

Servrar körs oftast på Linuxbaserade system faktum är att större delen typ 90% av alla internet servers körs på Linuxsystem Så Linux har en annan uppbyggnad och är i grunden betydligt säkrare än Windows systemen. Windows fyller sin funktion i dagsläget men Microsofts girighet att komma åt och styra över folk och företags privatdata gör Microsoft systemen väldigt "kusliga" minst sagt. Det nya Windows 11 knyter användarna allt hårdare till just Microsoft och suger ut än mer personlig information om brukarna än tidigare system.

Kort sagt så använder Microsoft sin dominerande ställning på persondator fronten till att skapa gigantiska databaser av användarinformation och de flesta har inte ens en aning om vad de läcker ut på nätet. Än mindre att allt detta datorläckande också innebär vägar IN till datorn som utnyttjas av många fler än just Microsoft. Jämfört med Windows så är Linux systemen betydligt stabilare och kan köras i månader/år utan att startas om. Uppdateras då ANVÄNDAREN vill det inte när Microsoft anser att du skall uppdatera din dator.

Det som retar mig mest med Microsoft är att de lägger in en massa mjukvara i min dator som jag inte vill ha. Tar jag bort något så läggs det in igen i nästa uppdatering och man TVINGAS ha skiten på sin dator. Avinstallerar man oönskade "appar" så kan hela systemet braka ihop och inte fungera längre. Så är fallet om man ex. vill ta bart alla spår av Cortana och andra "appar".. Absolut inte bra då de flesta av Microsofts så kallade appar läcker data som såll.. och då inte enbart till Microsoft utan till kreti och pleti som betalat Microsoft för dina personliga data..

Jag har full förståelse för att den vanliga användaren vill få allt uttänkt och sorterat in i några knapptryckningar. Folk är i regel lata och okunniga men vill iaf ha en dator som utför det de vill.. ex se på en utube video eller spela ett spel. När man öppnar ett fönster över en katalog med 100 000 filer så fungerar inte ikonsystemen speciellt bra längre. Eller om man bland dessa filmängder vill ändra namn på 200-300 filer.. Då är det betydligt enklare via kommandoraden och ett Shell som ger betydligt fler möjligheter att styra över filerna på ens hårddiskar.

Så det är ju utmärkt att det finns Microsoft Windows för de som inte vill eller orkar lära sig sina datorer ordentligt utan föredrar att få resultat ganska omgående med hjälp av lite klickande på en skärm.
Tyvärr så har många mer avancerade program en mängd alternativ och skapar man ett klicksystem av dessa så blir informationen på skärmen överväldigande och svårbegriplig och kräver en hel del specialutbildning just på det programmet.. (Typ Cad, Corel draw och liknande mastodont program)
Citera
2021-10-08, 16:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Tja skräp tyder på att du inte är så insatt i varesig Linux eller Microsofts system.. Microsoft är välkända för sina bristfälliga operativsystem och sitt övertagande av andras personliga data. Microsoft systemen brottas dessutom med attacker av olika de slag och läcker som såll ut mot nätet och gör det enkelt för utomstående "hackare" att dra ner systemen. Gedigna skyddsvallar krävs men inte ens det räcker för att få systemen stabila och pålitliga. Hur var det nu.. Var det Coop som drabbades senast ? Bankid ? Klarna och en massa andra där de har som gemensamt att de kör Windowsbaserade system.

Servrar körs oftast på Linuxbaserade system faktum är att större delen typ 90% av alla internet servers körs på Linuxsystem Så Linux har en annan uppbyggnad och är i grunden betydligt säkrare än Windows systemen. Windows fyller sin funktion i dagsläget men Microsofts girighet att komma åt och styra över folk och företags privatdata gör Microsoft systemen väldigt "kusliga" minst sagt. Det nya Windows 11 knyter användarna allt hårdare till just Microsoft och suger ut än mer personlig information om brukarna än tidigare system.

Kort sagt så använder Microsoft sin dominerande ställning på persondator fronten till att skapa gigantiska databaser av användarinformation och de flesta har inte ens en aning om vad de läcker ut på nätet. Än mindre att allt detta datorläckande också innebär vägar IN till datorn som utnyttjas av många fler än just Microsoft. Jämfört med Windows så är Linux systemen betydligt stabilare och kan köras i månader/år utan att startas om. Uppdateras då ANVÄNDAREN vill det inte när Microsoft anser att du skall uppdatera din dator.

Det som retar mig mest med Microsoft är att de lägger in en massa mjukvara i min dator som jag inte vill ha. Tar jag bort något så läggs det in igen i nästa uppdatering och man TVINGAS ha skiten på sin dator. Avinstallerar man oönskade "appar" så kan hela systemet braka ihop och inte fungera längre. Så är fallet om man ex. vill ta bart alla spår av Cortana och andra "appar".. Absolut inte bra då de flesta av Microsofts så kallade appar läcker data som såll.. och då inte enbart till Microsoft utan till kreti och pleti som betalat Microsoft för dina personliga data..

Jag har full förståelse för att den vanliga användaren vill få allt uttänkt och sorterat in i några knapptryckningar. Folk är i regel lata och okunniga men vill iaf ha en dator som utför det de vill.. ex se på en utube video eller spela ett spel. När man öppnar ett fönster över en katalog med 100 000 filer så fungerar inte ikonsystemen speciellt bra längre. Eller om man bland dessa filmängder vill ändra namn på 200-300 filer.. Då är det betydligt enklare via kommandoraden och ett Shell som ger betydligt fler möjligheter att styra över filerna på ens hårddiskar.

Så det är ju utmärkt att det finns Microsoft Windows för de som inte vill eller orkar lära sig sina datorer ordentligt utan föredrar att få resultat ganska omgående med hjälp av lite klickande på en skärm.
Tyvärr så har många mer avancerade program en mängd alternativ och skapar man ett klicksystem av dessa så blir informationen på skärmen överväldigande och svårbegriplig och kräver en hel del specialutbildning just på det programmet.. (Typ Cad, Corel draw och liknande mastodont program)

Precis. Det finns ju ett dokumentationskrav i offentlig förvaltning och frågan är om det egentligen ens är lagligt eller förenligt med nationell säkerhet med den molnlagring som svenska myndigheter pysslar med idag. Det är ingen som orkat ta frågan och i dagsläget är en hel del lagstiftning något industrin torkar sig i gryngången med.
Citera
2021-10-08, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lother
allt som är skattefinansierat borde köras på linux

Hur skulle det praktiskt gå till att köpa in linuxbaserade system.
Enligt lag (rätta mig om jag har fel) är inte återförsäljare skyldiga att skilja hårdvara från mjukvara. Det verkar dessutom vara få återförsäljare som erbjuder linux, någon som vet någon?
Senast redigerad av bosscs2 2021-10-08 kl. 17:59.
Citera
2021-10-08, 18:08
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
många vill kanske spela spel... kan ju hända att det är lika lätt som att använda Windows men när jag kollade Sweklockers så var det ju just det det inte var.

Vi får väl hoppas att stödet för spel inte har särskilt hög prioritet när kommuner och landsting väljer plattform.
Citera
2021-10-08, 18:08
Medlem
Om jag skulle gissa så handlar det om vem som skall "stå skyldig" när något inte fungerar.
Dom beställer från MS med supportpaket och när skiten havererar så skall alltså MS support också lösa problemet.

Om dom kör Linux måste dom ju anlita en annan firma som står för supporten och det är inte praktiskt.

Och som så många redan påtalat, Windows är ju det enda dessa datoranalfabeter sett någonsin.

Med allt detta sagt, jag finner det föga troligt att INGET kommunalt system skulle köra Linux. Det finns säkerligen något system någonstans som kör Linux men inte något av användargränssnitten.
Citera
2021-10-08, 18:16
Medlem
Man ska nog inte underskatta dagliganvändare.
Däremot när det gäller supportbiten gissar jag att det är färre inom support som kan linux och det skulle göra bytet dyrare, det är så ni resonerar?
Senast redigerad av bosscs2 2021-10-08 kl. 19:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in