Citat:
Ursprungligen postat av
RedForce
Jag tycker du beskriver väldigt bra varför man inte ska strula till det och slösa miljoner på att laga något som inte är trasigt. Sen vet vi att efter alla beräknade miljoner är slösade så kommer det av någon anledning alltid ett par extra miljoner till på.
Skippar man Linux-skräpet så slipper man också ha dubbel personalstyrka i datorteamet. Bättre köra Windows som alla vet funkar och halvera personalstyrkan. Enligt min erfarenhet så vill minst 98.4% av personalen som arbetar i datorsystemen ha Windows.
Så varför krångla till det med skräp?
Ja precis. Att börja strula med Linux och bara strul så kan man fortsätta med det som fungerar motsatt. Alltså inget strul eller näst intill inget strul. Det finns ju alltid någon dator som behöver byta RAM-minne eller någon USB-port etc. Det kommer man aldrig ifrån.
Tja skräp tyder på att du inte är så insatt i varesig Linux eller Microsofts system.. Microsoft är välkända för sina bristfälliga operativsystem och sitt övertagande av andras personliga data. Microsoft systemen brottas dessutom med attacker av olika de slag och läcker som såll ut mot nätet och gör det enkelt för utomstående "hackare" att dra ner systemen. Gedigna skyddsvallar krävs men inte ens det räcker för att få systemen stabila och pålitliga. Hur var det nu.. Var det Coop som drabbades senast ? Bankid ? Klarna och en massa andra där de har som gemensamt att de kör Windowsbaserade system.
Servrar körs oftast på Linuxbaserade system faktum är att större delen typ 90% av alla internet servers körs på Linuxsystem Så Linux har en annan uppbyggnad och är i grunden betydligt säkrare än Windows systemen. Windows fyller sin funktion i dagsläget men Microsofts girighet att komma åt och styra över folk och företags privatdata gör Microsoft systemen väldigt "kusliga" minst sagt. Det nya Windows 11 knyter användarna allt hårdare till just Microsoft och suger ut än mer personlig information om brukarna än tidigare system.
Kort sagt så använder Microsoft sin dominerande ställning på persondator fronten till att skapa gigantiska databaser av användarinformation och de flesta har inte ens en aning om vad de läcker ut på nätet. Än mindre att allt detta datorläckande också innebär vägar IN till datorn som utnyttjas av många fler än just Microsoft. Jämfört med Windows så är Linux systemen betydligt stabilare och kan köras i månader/år utan att startas om. Uppdateras då ANVÄNDAREN vill det inte när Microsoft anser att du skall uppdatera din dator.
Det som retar mig mest med Microsoft är att de lägger in en massa mjukvara i min dator som jag inte vill ha. Tar jag bort något så läggs det in igen i nästa uppdatering och man TVINGAS ha skiten på sin dator. Avinstallerar man oönskade "appar" så kan hela systemet braka ihop och inte fungera längre. Så är fallet om man ex. vill ta bart alla spår av Cortana och andra "appar".. Absolut inte bra då de flesta av Microsofts så kallade appar läcker data som såll.. och då inte enbart till Microsoft utan till kreti och pleti som betalat Microsoft för dina personliga data..
Jag har full förståelse för att den vanliga användaren vill få allt uttänkt och sorterat in i några knapptryckningar. Folk är i regel lata och okunniga men vill iaf ha en dator som utför det de vill.. ex se på en utube video eller spela ett spel. När man öppnar ett fönster över en katalog med 100 000 filer så fungerar inte ikonsystemen speciellt bra längre. Eller om man bland dessa filmängder vill ändra namn på 200-300 filer.. Då är det betydligt enklare via kommandoraden och ett Shell som ger betydligt fler möjligheter att styra över filerna på ens hårddiskar.
Så det är ju utmärkt att det finns Microsoft Windows för de som inte vill eller orkar lära sig sina datorer ordentligt utan föredrar att få resultat ganska omgående med hjälp av lite klickande på en skärm.
Tyvärr så har många mer avancerade program en mängd alternativ och skapar man ett klicksystem av dessa så blir informationen på skärmen överväldigande och svårbegriplig och kräver en hel del specialutbildning just på det programmet.. (Typ Cad, Corel draw och liknande mastodont program)