2021-10-08, 10:15
Medlem
macys avatar
Jaha, och nu kommer varannat avsnitt vara Patreon-exklusivt. Tråkigt.
Citera
2021-10-08, 10:55
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macy
Jaha, och nu kommer varannat avsnitt vara Patreon-exklusivt. Tråkigt.

Vilken hustler han är ändå Hanif! Han vet att intresset är extra uppskruvat inför nästa avsnitt och JUST DÅ passar han på att kapitalisera! Som när kvällstidningarna märker att en öppen artikel börjar få spridning och generera klick - snabbt som ögat in bakom betalväggen med den.

Då har det ju ändå grymtats tidigare om varför Bali och Lindgren överhuvudtaget ska behöva be om donationer. De har välbetalda/mycket välbetalda arbeten och poden är ju en direkt politisk propagandakanal. När folk poängterar att Bali inte är en "riktig" politiker och t.ex. aldrig skrivit en endast motion, kontrar Bali/Lindgren med att man minsann kan bedriva politisk arbete genom andra kanaler. Jag gissar att de kanalerna bland annat innefattar Twitter* (gnälla på Twitter trodde jag var annars var sista utvägen för de UTAN politiskt maktkapital. En riksdagsman kan väl istället lägga tid och energi på att snacka med de övriga i den lagstiftande församlingen och få något faktiskt gjort) och podande (men nu verkar det främsta syftet med poden vara att tjäna pengar och således INTE att föra fram den egna politiken till så många som möjligt).

Har Bali/Lindgren några dyra vanor som tvingat fram detta grepp? Eller är de bara giriga generellt eller?

*Edit/PS - Twitter sedan en tid tillbaka endast för registrerade twitteranvändare. Kan vara bra i fall man levde i villfarelsen att alla kan läsa det man skriver där.
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2021-10-08 kl. 11:28.
Citera
2021-10-08, 11:21
Medlem
AlanBStards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
De har välbetalda/mycket välbetalda arbeten och poden är ju en direkt politisk propagandakanal.

[...]

Har Bali/Lindgren några dyra vanor som tvingat fram detta grepp? Eller är de bara giriga generellt eller?
Balis riksdagslön på runt 70 lax och skattefria kostnadsersättningar+förmåner ovanpå detta och Lindgrens juristlön räcker till det mesta av livets nödtorft, så man är bra girig om man vill ha betalt av de som är målet för sin egen opinionsbildning.

Jag tycker deras pod är ok att lyssna på och när de har gäster är den riktigt bra, men när något kostar pengar får man ju jämföra och värdera hur prisvärt det är jämfört med konkurrenterna: Joe Rogan, Valuetainment, Impact Theory, Art of Manliness, Lex Fridman etc. De senare har tyngre gäster och kostar 0:-. Så inte f_n betalar jag för att lyssna på lättviktare när tungviktarna är gratis/reklamfinansierade.
Citera
2021-10-08, 13:29
Medlem
Vad säger Hanif om hela flickhistorien då? Nu hade han chansen att lägga ut en detaljerad egen version till allmänn beskådan. Facebook i all ära men ett samtal är något annat.
Citera
2021-10-09, 21:52
Medlem
postvagns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrDagSedel
Vad säger Hanif om hela flickhistorien då? Nu hade han chansen att lägga ut en detaljerad egen version till allmänn beskådan. Facebook i all ära men ett samtal är något annat.

Senaste poddavsnittet avslöjar eg ingenting. Han säger att han kommer avhandla detta i "sin bok", som är på gång...

Den kan ju absolut vara intressant, men både Hanif och Per adresserar inte alls det olämpliga i att en 30+ åring har en tveksam kontakt med en tonåring. Allt som sägs i podden är snömos.

Jag gillar mkt som Hanif, Per och podden producerar. Men detta är väldigt tveksamt skulle jag säga...
Citera
2021-10-10, 18:41
Bannlyst
Jag tycker det är osmakligt med folk som grinar över att podden inte är gratis. Jag betalar glatt 10kr/avsnitt för att få lyssna på dessa herrar som besitter stor humor, hög intelligens, djup insyn i politiken och ofta intressanta gäster. Att producera 1h varje vecka med denna kvalitet kräver stor entusiasm och att be om 10kr för varannan avsnitt kan omöjligt ses som girigt.
Citera
2021-10-13, 10:50
Medlem
Dundersnubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biker81
Jag tycker det är osmakligt med folk som grinar över att podden inte är gratis. Jag betalar glatt 10kr/avsnitt för att få lyssna på dessa herrar som besitter stor humor, hög intelligens, djup insyn i politiken och ofta intressanta gäster. Att producera 1h varje vecka med denna kvalitet kräver stor entusiasm och att be om 10kr för varannan avsnitt kan omöjligt ses som girigt.

Håller med men samtidigt inte. Vill inte betala för att lyssna på varannat avsnitt, speciellt inte på en annan plattform. Har redan donerat via Swish och även om det endast är en tia så tar det emot. Mest en principsak.
Citera
2021-10-13, 16:14
Medlem
NW175s avatar
Ser bara fördelar med varannat avsnitt, nu kan jag lyssna på annat. Samma med Sista Måltiden, bara bra ett det bryts efter ett tag. Båda poddarna är lite lätt underhållning men hälften duger gott. Så tack till Hanif och Per för att ni ger mig tid till annat.
Citera
2021-10-25, 22:14
Medlem
KnullaFlashbackMors avatar
Så jävla förbannat bra att varannat avsnitt nu är bakom betalväg! Då behöver jag inte ha ångest hela tiden över att jag inte hunnit lyssna på det senaste avsnittet. Samtidigt så är det enklare att komma ihåg vad som sagts i Sista Måltidens podcast. De får också mer uppmärksamhet än vad God Ton får. Detta är superdunderkanonbra! Det gör mig bara glad när pajasen Hanif gör bort sig ännu mer.
Citera
2021-10-26, 09:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dundersnubben
Håller med men samtidigt inte. Vill inte betala för att lyssna på varannat avsnitt, speciellt inte på en annan plattform. Har redan donerat via Swish och även om det endast är en tia så tar det emot. Mest en principsak.

Du lyssnar fortfarande via din vanliga poddspelare, iaf dom flesta appar har stöd för att klistra in en länk man får och vips kommer betalpodden upp i flödet som vanligt.

Jag är också för det mesta för snål för att betala för poddar, hade jag betalat för alla poddar jag lyssnar på så hade jag blivit ruinerad. Detta är den enda jag betalat för. Sista måltiden är schyssta så dom ger ut Patreonpodden gratis om man mailar och förklarar att man har dålig ekonomi
Citera
2021-11-06, 20:26
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Vilken hustler han är ändå Hanif! Han vet att intresset är extra uppskruvat inför nästa avsnitt och JUST DÅ passar han på att kapitalisera! Som när kvällstidningarna märker att en öppen artikel börjar få spridning och generera klick - snabbt som ögat in bakom betalväggen med den.

Då har det ju ändå grymtats tidigare om varför Bali och Lindgren överhuvudtaget ska behöva be om donationer. De har välbetalda/mycket välbetalda arbeten och poden är ju en direkt politisk propagandakanal. När folk poängterar att Bali inte är en "riktig" politiker och t.ex. aldrig skrivit en endast motion, kontrar Bali/Lindgren med att man minsann kan bedriva politisk arbete genom andra kanaler. Jag gissar att de kanalerna bland annat innefattar Twitter* (gnälla på Twitter trodde jag var annars var sista utvägen för de UTAN politiskt maktkapital. En riksdagsman kan väl istället lägga tid och energi på att snacka med de övriga i den lagstiftande församlingen och få något faktiskt gjort) och podande (men nu verkar det främsta syftet med poden vara att tjäna pengar och således INTE att föra fram den egna politiken till så många som möjligt).

*Edit/PS - Twitter sedan en tid tillbaka endast för registrerade twitteranvändare. Kan vara bra i fall man levde i villfarelsen att alla kan läsa det man skriver där.

Att låsa in podden bakom betalvägg har troligen varit på tapeten länge, att flickaffären dödade Balis chans att komma in i riksdagen 2022 har troligen accelererat beslutet tror jag.

Att Bali dessutom haft en bok på gång + att han varit i strålkastarljuset pga anklagelserna, då finns det många som vill höra hans version (och betala för den).

Citat:
Ursprungligen postat av AlanBStard
Balis riksdagslön på runt 70 lax och skattefria kostnadsersättningar+förmåner ovanpå detta och Lindgrens juristlön räcker till det mesta av livets nödtorft, så man är bra girig om man vill ha betalt av de som är målet för sin egen opinionsbildning.

Jag tycker deras pod är ok att lyssna på och när de har gäster är den riktigt bra, men när något kostar pengar får man ju jämföra och värdera hur prisvärt det är jämfört med konkurrenterna: Joe Rogan, Valuetainment, Impact Theory, Art of Manliness, Lex Fridman etc. De senare har tyngre gäster och kostar 0:-. Så inte f_n betalar jag för att lyssna på lättviktare när tungviktarna är gratis/reklamfinansierade.

Jag håller med. Det är inte att 10 spänn per avsnitt eller vad det är, är mycket pengar. Det är dels en fråga om jag tycker God Ton har så pass bra content att jag vill betala för deras när det finns annat som inte behövs betalas för, men även principen: Podcasten är en del av Hanif Balis opinionsbildning och det verkar synnerligen märkligt att låsa in den, den vill du ju nå ut med. Gärna övertyga folk, endast de redan troende lär betala för podden. Sen är det extra märkligt när man betänker att han redan är "anställd" av svenska folket att representera i riksdagen, att hans väljare ska behöva betala för att ta del av hans åsikter och argument.

Varför väljer de då att låsa in det? Gissningsvis är podden en del jobb per vecka. Någon timmes förberedelse (tänka ut varsitt ämne), inspelning, redigering (detta verkar de leja bort), administration. Lindgren verkar lägga betydligt mer tanke och tid på sitt ämne än Bali som skjuter från höften (men även han kan göra fin research emellanåt).

Det är alltså jobb i deras ögon, och jobb ska de få betalt för. Helt i linje med deras åsikter. Utöver det - för att de kan. De har en sådan pass stor kritisk massa att de kan lätt dra in några tusenlappar per avsnitt, varför inte.

Balis inkomst efter riksdagens exit är väl lite oklar, så det gäller att maxa cashen medan det går.

Jag tycker inte heller det är helt fräscht att ta betalt för detta. Det står dem fritt att göra det såklart, men jag tycker nog att det är märkligt att behöva betala "igen" för en riksdagsmans opinionsbildning när vi redan pröjsar hans lön via skatten. Vad gäller Lindgren kan man anta att även han skulle kunna använda God Ton som avstamp till en politisk karriär i framtiden.

Citat:

Jag håller med om att det är en bra podcast, troligen den vassaste inom politik i Sverige. Bali och Lindgren är intelligenta, har humor, argumenterar ofta väl för sin sak (den som bara erfarit Bali via Twitter får se en helt ny sida, vare sig de håller med eller ej).

Med det sagt skaver det lite att de vill ha betalt för det när podden egentligen är opinionsbildning och personligt varumärkesbyggande. De kommer nå en mycket mindre publik nu, och det är ju upp till dem.
Citera
2021-11-09, 00:26
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Jag tycker det är osmakligt med folk som grinar över att podden inte är gratis.

Politiker som vill ha betalt två gånger för att diskutera politik är däremot höjden av smakfullhet antar jag? Det går ju att kapitalisera allt: Intervjuer med Kristersson - hädanefter bara på pay-per-view. Skuggbudgeten - släpps en vecka tidigare på Patreon. Och för donationer över 100 kr/månad kan du få ditt eget exemplar hemskickat och signerat! Svantesson förklarar vilka partier man egentligen tänker samarbeta med - bakom betalvägg - gratisanvändare får veta först efter valet!

Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Sen är det extra märkligt när man betänker att han redan är "anställd" av svenska folket att representera i riksdagen, att hans väljare ska behöva betala för att ta del av hans åsikter och argument.

Det är alltså jobb i deras ögon, och jobb ska de få betalt för. Helt i linje med deras åsikter. Utöver det - för att de kan. De har en sådan pass stor kritisk massa att de kan lätt dra in några tusenlappar per avsnitt, varför inte.

Jag tycker inte heller det är helt fräscht att ta betalt för detta. Det står dem fritt att göra det såklart, men jag tycker nog att det är märkligt att behöva betala "igen" för en riksdagsmans opinionsbildning när vi redan pröjsar hans lön via skatten.

Det hade varit en sak om podden handlat om Warhammer, drejning eller fotboll - något som varit helt frikopplat från Bali yrkesroll. Go ahead, tjäna en slant på din hobby. Men just i Balis fall blir det särskilt knepigt eftersom han inte kan bestämma sig om podden är en del av sitt ordinarie jobb eller ett extraknäck: det är en del av hans jobb när folk frågar varför han inte arbetar som andra riksdagsmän gör - det är ett extraknäck när det är dags att få betalt. För mig är det självklart att en politiker i den lagstiftande församlingen inte ska nedlåta sig till någon jävla gråzon av gnidenhet. Det är ju precis därför riksdagspolitiker blir så väl ekonomiskt kompenserade, både under och efter sitt uppdrag.
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2021-11-09 kl. 00:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in