2021-09-26, 22:26
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limedricka
Någon som vet hur de överlevande barnen har det idag? Bor de i familjehem? Har de kontakt med sin mamma?
Det enda jag vet är att båda Amos och Silas är placerade. Det råder sekretess om var.

Rebecka fick avslag på att ha kontakt med Silas under tiden hon var på fri fot. Har svårt att se att hon skulle få ha kontakt med honom från fängelset. Kontakten lär initieras när hon är ute 2026.

Amos hade kontakt med Rebecka när hon var på fri fot. Det är långt ifrån omöjligt att de har kontakt nu också. Det hänger helt på Amos vilja. Amos har under lång tid varit manipulerad av Rebecka så tror inte han brutit sig fri.
Citera
2021-09-27, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidnightFlower
Jag har nu lyssnat på stora delar av rättegången och jag tycker inte att Rebecka Seguis vittnesmål är mer partiskt än man kan förvänta sig av en nära anhörig. Tvärtom beskriver hon Patrik som en hysterisk och kontrollerande tablettmissbrukare - och Rebecka som en stundvis psykotisk och paranoid person som går på starka mediciner.

Det jag reagerade starkast på i hennes vittnesmål var hur socialtjänsten har agerat när det gäller kontakten mellan syskonen. Både kring Esmeraldas omhändertagande, Am*s tidigare omhändertagande och nu kring Sil*s omhändertagande. Varför i hela friden ska de inte få träffa sina oskyldiga och minderåriga syskon? För övrigt, någon som vet vad som hänt med Am*s och Sil*s? Är de i ett tryggt familjehem eller på något jourhem eller institution?

Sedan reagerade jag också på all info som framkom om familjehemsmamman i flera olika förhör. Jag har läst hennes bok om fallet och nu när man lyssnar på rättegången känns hela boken mest som ett försvarstal kring hennes egna brister. Visst, med facit i hand hade Esmeralda såklart haft det bättre i familjehemmet, men jag tänker mer allmänt kring Melinda Jacobs beteende som familjehem. Med tanke på hur hon verkat tro att det placerade barnet är hennes eget och kämpat emot att barnet ska få komma hem (trots att det motsatta ingår i hennes uppdrag), hur hon spritt sekretessbelagt och delvis felaktig (tänker på "abstinsensen") information om placeringen i media, hur hon stalkat den biologiska familjen, påverkat barnet negativt vid hemsluss, delat bilder på ett tidigare placerat barn, delat bilder på ett dött barn i media utan hänsyn till de levande syskonen osv. Hur är det möjligt att denna människa får fortsätta att ta emot placeringar?

Ja alltså som någon skrev så är ju inte beskrivningen av RG som psykotisk till hennes nackdel på något sätt. Snarare hade det sett värre ut om hon varit vid sina sinnens fulla bruk. Detta går ju hand i hand med RGs egen beskrivning av sin påstådda minnesförlust kring precis allting helt plötsligt. Det låter bara som om de pratat ihop sig.
Om du jämför RS beskrivning av julafton i tingsrätten jämfört med i hovrätten är det som ser lyssna på en schizofren person. Initialt får man en upprörd beskrivning av sakens tillstånd i TR för att sedan göra en kovändning i HR.
Det där hon sa om pappan att *det är ju självklart så att jag hade helt fel - E var inte aaalls drogpåverkad utan det mååste ju ha varit så att det var P som sagt till E att akta sig för just mig av någon anledning. För ingen annan märkte nåt.* vilka logiska uppenbarelser såhär långt i efterhand.. inte.
Gällande soc har ju RG och P inte alls samarbetat men trots detta fått tillbaka sina barn. Och familjehemsmamman har ju också försökt samarbeta med familjen på många olika sätt men det verkar ju onekligen efter att ha lyssnat på alla sidor inte funnits något sådant intresse från RG eller P, vilket är helt sjukt. Hade mitt barn varit placerad sedan födseln hade jag inte kunnat med att bara rycka upp det från en för det väldigt närstående som gjort precis allt för det. De har ju bara tänkt på sig själva. Vidare känns det ju med all den information som framkommit som att de faktiskt inte knöt an till E genuint utan att det hela mer handlade om att få hem henne för att det skulle se fint ut. Eller upplever du någon värme när exempelvis RG pratar om sin dotter?
Kan också tänka mig in i familjehemmets situation - att lämna ett så utsatt barn i en miljö där hon uppenbarligen mår väldigt dåligt, där pappan tar emot helt påtänd, inte är vaken när hon kommer (tycks helt skita i att hon kommer), där E på alla sätt uttrycker att hon mår riktigt dåligt. Trots att myndigheterna visste om detta så gjordes ingenting så inte mer än civilkurage att berätta om det enligt mig men jag förstår din tanke.
Citera
2021-09-27, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Det enda jag vet är att båda Am*s och Sil*s är placerade. Det råder sekretess om var.

Rebecka fick avslag på att ha kontakt med Sil*s under tiden hon var på fri fot. Har svårt att se att hon skulle få ha kontakt med honom från fängelset. Kontakten lär initieras när hon är ute 2026.

Am*s hade kontakt med Rebecka när hon var på fri fot. Det är långt ifrån omöjligt att de har kontakt nu också. Det hänger helt på Am*s vilja. Am*s har under lång tid varit manipulerad av Rebecka så tror inte han brutit sig fri.

Okej, tack för svar! Jag uppfattade någonstans att det varit svårt att hitta familjehem åt Am*s förra gången och att han därför hamnat på ett HVB-hem. Hoppas verkligen att de har hittat ett bra familjehem åt honom nu.
Citera
2021-09-29, 17:23
Medlem
Citat:
Krävs mycket för att bli av med sina barn. Inte ens när de svävar i uppenbar livsfara görs något. Därav denna tråden.

Nej, det krävs inte mycket för att bli av med sina barn. Att du tror det visar på att du inte har haft särskilt mycket kontakt med socialtjänsten. Var glad för det.
Citera
2021-09-29, 18:43
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jjfam
Nej, det krävs inte mycket för att bli av med sina barn. Att du tror det visar på att du inte har haft särskilt mycket kontakt med socialtjänsten. Var glad för det.

Det sker rent slumpmässigt, tyvärr. Väldigt mycket beror på personkemin mellan socialtanterna och de föräldrar som de ska utreda. Om de inte tycker om föräldrarna, kan de inleda LVU bara för att hämnas på inbillade oförrätter. Jag har sett det hända.
Citera
2021-09-29, 22:02
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Hej! Kul att du är tillbaka den enda Rebeckaanhängaren som finns kvar efter domen.

Vad tror du om Rebeca Seguis roll i det hela? Det vore MYCKET intressant att höra vad just DU tycker om det. ☺️
Citera
2021-09-30, 22:44
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Även om vissa hävdar det, så är det inte så att soc är ute efter vissa människor. Soc jobbar med anmälningar och ansökningar. Om en förälder får många anmälningar på sig, beror det på att denna person inte klarar av sitt föräldraskap på ett tillfredställande sätt och att barnen visar symptom på det.

Om anmälan saknar grund och barnen lever i en trygg miljö brukar utredningarna avslutas utan insats ganska fort.

De flesta föräldrar som får en anmälan på sig och där med sätts under soc lupp, reagerar med förfäran. De gör allt för att rätta till sina brister och förstår att det är de själva som gjort fel och inte soc.

Men så finns föräldrarna som ser sig själva offer. Som pratar mer om sig själva och vad soc gör för fel. Än att tala om sina barn och hur dom mår. Rebecka är helt klart en sådan. Under förhör och på rättegångarna förfasar hon sig över att socialjouren ringer på dörren på julafton.

När hennes dotter dör i hennes omvårdnad lite drygt en månad efter besökstillfällen. Så inser alla utom Rebecka att soc låg på för lite och inte för mycket.
Citera
2021-10-08, 12:16
Medlem
Har lest boken til Melinda Jacobs.

Jeg er ikke i tvil om at hun elsket Esmeralda og at Esmeralda hadde et godt hjem hos Melinda.

Men boken var irriterende på den måten at det ble for mye meg, meg, meg.

Også reagerer jeg på at hun fikk et nytt barn og enda enda barn tildelt relativt snabbt etter Esmeraldas død.

Det er noe der som føles feil.
Citera
2021-10-08, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polpa79
Har lest boken til Melinda Jacobs.

Jeg er ikke i tvil om at hun elsket Esmeralda og at Esmeralda hadde et godt hjem hos Melinda.

Men boken var irriterende på den måten at det ble for mye meg, meg, meg.

Også reagerer jeg på at hun fikk et nytt barn og enda enda barn tildelt relativt snabbt etter Esmeraldas død.

Det er noe der som føles feil.

Jag håller med dig. Jag har inte varit en stor beundrare av Melinda men såg faktiskt framemot boken och ville gärna bli överbevisad. Men jag känner som du, något känns fel.
Senast redigerad av scarletoverkill 2021-10-08 kl. 17:19.
Citera
2021-10-08, 18:02
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scarletoverkill
Jag håller med dig. Jag har inte varit en stor beundrare av Melinda men såg faktiskt framemot boken och ville gärna bli överbevisad. Men jag känner som du, något känns fel.
Melinda profiterar på Esmeraldas död. Hon vill ha pengar och anseende så hon tar chansen när hon får den. Vidrig människa. Stackars Esmeralda som inte hamnade på något bra ställe i sitt korta liv.

Melinda försörjer sig som fosterhemsmamma och har gjort det sedan hon gick ut gymnasiet.
Citera
2021-10-11, 18:57
Medlem
Citat:
Melinda profiterar på Esmeraldas död. Hon vill ha pengar och anseende så hon tar chansen när hon får den. Vidrig människa. Stackars Esmeralda som inte hamnade på något bra ställe i sitt korta liv.

Melinda försörjer sig som fosterhemsmamma och har gjort det sedan hon gick ut gymnasiet.

Alltså jag tror inte att hon är medveten om att hon drivs av pengar och anseende men jag håller med om att de finns med som motivation bakom hennes engagemang. Det är bara en känsla jag får men hon verkar vara en person med ganska lite självinsikt faktiskt. Det jag stör mig på i boken är hur stort fokus hon lägger på sig själv och vilken bra (fosterhems-)mamma hon är. Alla beskrivningar av ytligheter. Samtidigt som Esmeraldas personlighet inte riktigt kommer fram. Och det var ju Esmeralda som jag trodde att boken skulle fokusera på. Den innehåller inte heller några djupare reflektioner kring hennes roll som fosterhemsmamma och hur komplicerad hela situationen med LVU faktiskt är. Men för att vara rättvis så har hon faktiskt inte skrivit boken själv så det är svårt att bedöma vad som är hennes och vad som är journalistens vinkling.
Citera
2021-10-17, 10:28
Medlem
Någon här som sitter med LVU-domen angående Esmeraldas syskon? Jag har försökt att hitta den, men inte hittat rätt. Har kollat i de länkar som finns i trådstarten, men hittar inte LVU-domen. I en av länkarna får jag upp att den sidan inte finns och en annan länkar till en helt annan tråd som inte riktigt verkar ha med det här ärendet att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in