2021-09-24, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itzy000
Lyssnade på Rebecka S vittnesmål i hovrätten. Herregud alltså där sitter hon och försvarar RG och förminskar upplevelsen av det som hände på julafton! Vad har hon för motiv till detta kan man tro? Verkar precis lika tappad och twisted som Patrik o Rebecka G. Oavsett vad hon säger vet vi objektivt att Esmeralda var kraftigt undernärd när hon hittades, och haft otaliga äldre o nyare skador på sig! Skador som bedöms uppkomna av annan person. Hur förklarar hon bort det då? Är hon rädd att bli av med barnvakt till sina barn ifall RG skulle in i finkan?

Förresten någon som vet var man hittar Hovrättens dom?

Vet ej var man hittar den tyvärr, kanske man får be om den. Alltså RG är ju dömd redan som jag fattade det och det kommer inte att tas upp mer i HD eller så så domen är väl fastställd på 8 år...? Hon bör väl sitta inne redan eller?
Undrar också hur hon kunde ändra sig sådär. Antingen är det väl att hon av någon outgrundlig anledning vill behålla vänskapen med RG eller så har det väl hänt nånting. Hon är ju inte den första som helt sonika ändrar sig från den ena ytterligheten till den andra i det här fallet. Pappan rörde sig ju i konstiga kretsar. Kanske hon rörde sig i samma vad vet man.
Citera
2021-09-24, 14:09
Medlem
Fruktansvärt fegt och fult av RS oavsett motiv. Det låter sjukt fejkat allting.
Citera
2021-09-24, 14:23
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mamabunny
Vet ej var man hittar den tyvärr, kanske man får be om den. Alltså RG är ju dömd redan som jag fattade det och det kommer inte att tas upp mer i HD eller så så domen är väl fastställd på 8 år...? Hon bör väl sitta inne redan eller?
Undrar också hur hon kunde ändra sig sådär. Antingen är det väl att hon av någon outgrundlig anledning vill behålla vänskapen med RG eller så har det väl hänt nånting. Hon är ju inte den första som helt sonika ändrar sig från den ena ytterligheten till den andra i det här fallet. Pappan rörde sig ju i konstiga kretsar. Kanske hon rörde sig i samma vad vet man.

Citat:
Ursprungligen postat av Mamabunny
Fruktansvärt fegt och fult av RS oavsett motiv. Det låter sjukt fejkat allting.
Rebecka Gustafsson och Rebeca Segui knarkade ihop sista tiden. Svårare än så var det inte.
Citera
2021-09-24, 14:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Rebecka Gustafsson och Rebeca Segui knarkade ihop sista tiden. Svårare än så var det inte.
Tanken har slagit mig..
Det är vidrigt
Citera
2021-09-25, 23:54
Avslutad
https://youtu.be/oTUKXukbhmE
Tilläggsförhöret med RS. Hon gjorde inte direkt saken bättre för RG 😂

noterade också att hon kallade MJ ”familjehemskvinnan” en gång, de andra gångerna kallade hon henne familjehemmamman..
Citera
2021-09-26, 15:53
Avslutad
Jag har nu lyssnat på stora delar av rättegången och jag tycker inte att Rebecka Seguis vittnesmål är mer partiskt än man kan förvänta sig av en nära anhörig. Tvärtom beskriver hon Patrik som en hysterisk och kontrollerande tablettmissbrukare - och Rebecka som en stundvis psykotisk och paranoid person som går på starka mediciner.

Det jag reagerade starkast på i hennes vittnesmål var hur socialtjänsten har agerat när det gäller kontakten mellan syskonen. Både kring Esmeraldas omhändertagande, Am*s tidigare omhändertagande och nu kring Sil*s omhändertagande. Varför i hela friden ska de inte få träffa sina oskyldiga och minderåriga syskon? För övrigt, någon som vet vad som hänt med Am*s och Sil*s? Är de i ett tryggt familjehem eller på något jourhem eller institution?

Sedan reagerade jag också på all info som framkom om familjehemsmamman i flera olika förhör. Jag har läst hennes bok om fallet och nu när man lyssnar på rättegången känns hela boken mest som ett försvarstal kring hennes egna brister. Visst, med facit i hand hade Esmeralda såklart haft det bättre i familjehemmet, men jag tänker mer allmänt kring Melinda Jacobs beteende som familjehem. Med tanke på hur hon verkat tro att det placerade barnet är hennes eget och kämpat emot att barnet ska få komma hem (trots att det motsatta ingår i hennes uppdrag), hur hon spritt sekretessbelagt och delvis felaktig (tänker på "abstinsensen") information om placeringen i media, hur hon stalkat den biologiska familjen, påverkat barnet negativt vid hemsluss, delat bilder på ett tidigare placerat barn, delat bilder på ett dött barn i media utan hänsyn till de levande syskonen osv. Hur är det möjligt att denna människa får fortsätta att ta emot placeringar?
Citera
2021-09-26, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidnightFlower
Jag har nu lyssnat på stora delar av rättegången och jag tycker inte att Rebecka Seguis vittnesmål är mer partiskt än man kan förvänta sig av en nära anhörig. Tvärtom beskriver hon Patrik som en hysterisk och kontrollerande tablettmissbrukare - och Rebecka som en stundvis psykotisk och paranoid person som går på starka mediciner.

Det jag reagerade starkast på i hennes vittnesmål var hur socialtjänsten har agerat när det gäller kontakten mellan syskonen. Både kring Esmeraldas omhändertagande, Am*s tidigare omhändertagande och nu kring Sil*s omhändertagande. Varför i hela friden ska de inte få träffa sina oskyldiga och minderåriga syskon? För övrigt, någon som vet vad som hänt med Am*s och Sil*s? Är de i ett tryggt familjehem eller på något jourhem eller institution?

Sedan reagerade jag också på all info som framkom om familjehemsmamman i flera olika förhör. Jag har läst hennes bok om fallet och nu när man lyssnar på rättegången känns hela boken mest som ett försvarstal kring hennes egna brister. Visst, med facit i hand hade Esmeralda såklart haft det bättre i familjehemmet, men jag tänker mer allmänt kring Melinda Jacobs beteende som familjehem. Med tanke på hur hon verkat tro att det placerade barnet är hennes eget och kämpat emot att barnet ska få komma hem (trots att det motsatta ingår i hennes uppdrag), hur hon spritt sekretessbelagt och delvis felaktig (tänker på "abstinsensen") information om placeringen i media, hur hon stalkat den biologiska familjen, påverkat barnet negativt vid hemsluss, delat bilder på ett tidigare placerat barn, delat bilder på ett dött barn i media utan hänsyn till de levande syskonen osv. Hur är det möjligt att denna människa får fortsätta att ta emot placeringar?

Att hon beskriver Rebecka G som psykotisk är visst partiskt och ämnar att ge stöd åt det Rebecka G sedan gjorde nämligen ändra hela sitt initiala vittnesmål från där det framgår att hon kände till händelsen till att hon sedan plötsligt uppgav att hon varit psykotisk och inte kom ihåg någonting.

Ang. de små syskonen (antar att du menar S*ilas) är det förmodligen för att de vill skydda honom från hela den sjuka släkten, som inte är på socialtjänstens sida och dessutom var delaktiga i att Esmeralda kom hem (vittnade till bioföräldrarns fördel tex och gav stöd åt RG under rättegången). Även om de äldre syskonen är oskyldiga kommer de tyvärr med ett bihang i form av släkten/personer i RG’s innerst krets.

Det du nämner ang. Melinda tycker jag inte är lika uppseendeväckande och märkligt som det mitt tidigare inlägg tog upp, nämligen varför Rebecka S ändrade sitt vittnesmål? Varför började hon plötsligt ljuga till RG’s fördel? Något intresse måste hon haft i att RG skulle frias eller få ett mildare straff. Vad är din teori kring detta?
Senast redigerad av Itzy000 2021-09-26 kl. 16:38.
Citera
2021-09-26, 16:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MidnightFlower

Jag tror inte direkt på att Jacobs varit utanför lägenheten i en vecka..det är orimligt.
Så mycket smuts och skit som följer Rebecka Gustafsson att det är vidrigt.
Det är snarare så att pundarna försöker täcka upp för varandra. Att RS missbrukar tror jag stämmer, allt annat vore orimligt. Hon skulle inte vid sina sinnes fulla bruk låta två narkomaner ha ansvaret över sina barn. Så som hon berättar i hovrätten, är någonting inövat och inte särskilt trovärdigt.
Citera
2021-09-26, 16:52
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Jag tror inte direkt på att Jacobs varit utanför lägenheten i en vecka..det är orimligt.
Så mycket smuts och skit som följer Rebecka Gustafsson att det är vidrigt.
Det är snarare så att pundarna försöker täcka upp för varandra. Att RS missbrukar tror jag stämmer, allt annat vore orimligt. Hon skulle inte vid sina sinnes fulla bruk låta två narkomaner ha ansvaret över sina barn. Så som hon berättar i hovrätten, är någonting inövat och inte särskilt trovärdigt.
Att hon gått på narkotikaklassade substanser sedan 90-talet är känt. Finns med i domen där Rebeca Segui får skadestånd för missfallet.

Att hon och RG knarkade tillsammans har redan klarlagts.

RS förhör i HR var det mest ihåliga jag hört.
Citera
2021-09-26, 16:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Att hon gått på narkotikaklassade substanser sedan 90-talet är känt. Finns med i domen där Rebeca Segui får skadestånd för missfallet.

Att hon och RG knarkade tillsammans har redan klarlagts.

RS förhör i HR var det mest ihåliga jag hört.
Sen 90'talet?! Jösses..
Men hon har kvar sina barn?
Citera
2021-09-26, 17:11
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Sen 90'talet?! Jösses..
Men hon har kvar sina barn?
Krävs mycket för att bli av med sina barn. Inte ens när de svävar i uppenbar livsfara görs något. Därav denna tråden.
Citera
2021-09-26, 22:18
Medlem
Någon som vet hur de överlevande barnen har det idag? Bor de i familjehem? Har de kontakt med sin mamma?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in