Citat:
Ursprungligen postat av
MidnightFlower
Jag har nu lyssnat på stora delar av rättegången och jag tycker inte att Rebecka Seguis vittnesmål är mer partiskt än man kan förvänta sig av en nära anhörig. Tvärtom beskriver hon Patrik som en hysterisk och kontrollerande tablettmissbrukare - och Rebecka som en stundvis psykotisk och paranoid person som går på starka mediciner.
Det jag reagerade starkast på i hennes vittnesmål var hur socialtjänsten har agerat när det gäller kontakten mellan syskonen. Både kring Esmeraldas omhändertagande, Am*s tidigare omhändertagande och nu kring Sil*s omhändertagande. Varför i hela friden ska de inte få träffa sina oskyldiga och minderåriga syskon? För övrigt, någon som vet vad som hänt med Am*s och Sil*s? Är de i ett tryggt familjehem eller på något jourhem eller institution?
Sedan reagerade jag också på all info som framkom om familjehemsmamman i flera olika förhör. Jag har läst hennes bok om fallet och nu när man lyssnar på rättegången känns hela boken mest som ett försvarstal kring hennes egna brister. Visst, med facit i hand hade Esmeralda såklart haft det bättre i familjehemmet, men jag tänker mer allmänt kring Melinda Jacobs beteende som familjehem. Med tanke på hur hon verkat tro att det placerade barnet är hennes eget och kämpat emot att barnet ska få komma hem (trots att det motsatta ingår i hennes uppdrag), hur hon spritt sekretessbelagt och delvis felaktig (tänker på "abstinsensen") information om placeringen i media, hur hon stalkat den biologiska familjen, påverkat barnet negativt vid hemsluss, delat bilder på ett tidigare placerat barn, delat bilder på ett dött barn i media utan hänsyn till de levande syskonen osv. Hur är det möjligt att denna människa får fortsätta att ta emot placeringar?
Att hon beskriver Rebecka G som psykotisk är visst partiskt och ämnar att ge stöd åt det Rebecka G sedan gjorde nämligen ändra hela sitt initiala vittnesmål från där det framgår att hon kände till händelsen till att hon sedan plötsligt uppgav att hon varit psykotisk och inte kom ihåg någonting.
Ang. de små syskonen (antar att du menar S*ilas) är det förmodligen för att de vill skydda honom från hela den sjuka släkten, som inte är på socialtjänstens sida och dessutom var delaktiga i att Esmeralda kom hem (vittnade till bioföräldrarns fördel tex och gav stöd åt RG under rättegången). Även om de äldre syskonen är oskyldiga kommer de tyvärr med ett bihang i form av släkten/personer i RG’s innerst krets.
Det du nämner ang. Melinda tycker jag inte är lika uppseendeväckande och märkligt som det mitt tidigare inlägg tog upp, nämligen varför Rebecka S ändrade sitt vittnesmål? Varför började hon plötsligt ljuga till RG’s fördel? Något intresse måste hon haft i att RG skulle frias eller få ett mildare straff. Vad är din teori kring detta?