2021-10-08, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnebrylenius
Exakt. Något hände. OM det var ett attentat så är det otroligt skickligt att koordinera händelseförloppet med att LV:s bil träffar en långtradare. Då är det GameOver! Annars hade de fortsatt rätt ut i skogen , på andra sidan motorvägen och troligen slagit sig jävligt illa.
Fast sannolikt överlevt. Alltså en ofattbar kombination av låga sannolikheter som blev en katastrof.

Exakt. Att ha planerat långtradaren är omöjligt. Det hade t o m varit svårt att medvetet utföra det med vajerräckena som inte går att förutse effekten av. De som begått självmord har antingen kört in i en bergvägg eller sett till att väja vägsträcka utan mitträcken för att bli kylarprydnad på en långtradare.

Dessutom var denna bil på väg ÖVER vägen och var alltså inte i frontalkrocksläge.
Det är ju en EXTREM osannolikhet att braka över mitträcke och mittremsa i kanske 80 km/h under sladd och bli träffad av en långtradare i 100 km/h SAMTIDIGT.
Citera
2021-10-08, 11:58
Medlem
SmartSkalles avatar
Fortförande inga bilder på de två avlidna poliserna.
Sätter en tusing på att en av dem har MENA-ursprung och att det var han som tryckte plattan i botten när han såg lastbilen - det är därför man inte släpper bilderna på dem.
Att offentliggöra detta skulle visa vilka supernollor polisen är samt så skulle det missgynna det sittande Sozzepatrasket.
Spåren på vägen är inte bromsspår utan spår från burnouten när han gasar järnet.
Fattar ni nu trögskallar?
Senast redigerad av SmartSkalle 2021-10-08 kl. 12:03.
Citera
2021-10-08, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Problemet i detta fall är att ALLA scenarion är fullständigt osannolika. Var för sig och i kombination.

Förarhaveri där föraren FÖRST bromsar kraftigt och har full kontroll för att SEDAN vrida ratten kraftigt åt vänster. OBS att folk verkar tro att det liksom är lätt att få en sladd genom att vara lite ouppmärksam. Det krävs mer kraft i ratten för att vrida den så pass mycket i en så tung bil än att det liksom sker av sig självt utan att ha haft en sladd innan och få "hjälp" av lastväxling. Retursladd kan det inte ha varit eftersom den bromsade relativt rakt innan svängen.

Om föraren plötsligt slås ut av medicinska orsaker så vore det mer logiskt att bilen gled ut åt något håll i långsamt minskande fart. och att den andre polisen tog tag i ratten under bromssträckan.

Som sagt sannolikheterna för VARJE enskild del i händelseförloppet är så litet att det nästan inte kan hända och summan av sannolikheter (om jag kommer ihåg rätt av sannolikhetsläran) blir extremt liten.

Men som sagt. Händelsen har bevisligen inträffat.

Och det går knappt att ha en uppfattning hur just det skulle vara en olycka. Hade det varit en vanlig bilist som råkat ut för detta hade självmordsteorin utan tvekan varit den som gällt. Undrar inte polisen bara hade stämplat det i FUPen.

Men självmord är en av de saker som känns än av de mer ologiska i detta fall. Det hade ju varit enklare för polisen att ha skjutit Vilks och/eller sig själv närsomhelst i så fall.

Pansarskottsvarianter är helt ute ur bilden om man inte tar in möjligheten till målsökande pansarvärnsrobot (som ju finns men som inte vilken terrorist som helst får tag på. Och i så fall borde någon ha tagit på sig ett så avancerat dåd)

Grovkalibrigt gevär eller AK med pansarbrytande ammo är väl ett av de möjliga alternativen som skulle kunna förklara först bromsning (träff i sprucken ruta) och sen träff på förare som vrider på ratten för han är skadad eller vill kunna undan.

Litet välplanerat sprängmedel i hjulhuset är ett alternativ. Men varför bromsade den rakt först i så fall? Skulle kunna vara att något gick sönder på riktigt först under inbromsning.

Så kan det också vara om något av alla ologiska haverier i framvagnen skett av sig själv.

Ja detta blir inte lätt att reda ut i en totalramponerad utbränd bil

Ja märkligt är det ju utan tvekan. Jag tror inte så mycket på en sprängladdning i bilen. Det skulle bli delar på marken och effekten är för oförutsägbar.

Om det är någon yttre påverkan tror jag mest på att någon har skjutit in genom vindrutan med ett grovkalibrigt vapen.

Annars så är det väl just detta med föraren som är mest intressant. Kan det rent av ha varit så att Vilks körde bilen själv? Kanske hade han frågat om han fick köra en bit och polisen har gått med på det. Det skulle ju också koppla ihop med hans simulator-besök dagen innan.
Citera
2021-10-08, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmartSkalle
Fortförande inga bilder på de två avlidna poliserna.
Sätter en tusing på att en av dem har MENA-ursprung och att det var han som tryckte plattan i botten när han såg lastbilen - det är därför man inte släpper bilderna på dem.
Spåren på vägen är inte bromsspår utan spår från burnouten när han gasar järnet.
Fattar ni nu trögskallar?

Jag håller med att det verkar som att en av poliserna är mena för vanligtvis så visar man bilder på poliser som har dött men inte denna gång.
Jag har svårt och tänka mig att det skulle finnas en vits att hålla poliserna identitet gömda nu när dom har dött. Det här väldigt ovanligt i mina ögon.
Fast mena poliser är väl ändå ovanligt samtidigt, trots att det finns ett gäng. Dessutom hade väl dessa poliser jobbat nära med lars under lång tid också.
Citera
2021-10-08, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Jag håller med att det verkar som att en av poliserna är mena för vanligtvis så visar man bilder på poliser som har dött men inte denna gång.
Jag har svårt och tänka mig att det skulle finnas en vits att hålla poliserna identitet gömda nu när dom har dött. Det här väldigt ovanligt i mina ögon.
Fast mena poliser är väl ändå ovanligt samtidigt, trots att det finns ett gäng. Dessutom hade väl dessa poliser jobbat nära med lars under lång tid också.

Varför har denne polis inte bara tagit upp sitt tjänstevapen och skjutit Vilks när som helst under den tid han haft honom under beskydd?

Att pricka en långtradare med bredsidan på en bil som rör sig tvärs över vägen är nog den mest korkade metod man kan tänka sig att utför det på i så fall jämfört med ett skott i pannan på kort håll.
Citera
2021-10-08, 12:13
Medlem
Bra inlägg på det senaste ---har inte läst allt men jag tror att bilfan inte har de egenskaperna man skryter om.

Att svänga plötsligt eller om ett hjul släpper skall det mycket till att man kan rädda det. Man har ett kort ögonblick på sig missar man det möjlighetsfönstret är man passagerare som åker på luftturen
.ett exempel eller googla High side
https://www.youtube.com/watch?v=52ZXSoDjr4Y

Man minns Mercedes A klass som såg ut som en tegelsten den också den slog runt vid undanmanöver
https://teknikensvarld.se/nyheter/dagen-da-mercedes-a-klass-slog-runt-550219/

Dom löste detta med att införa elektronik i bilen som skulle rädda fenomenet .. Men man kan se det som plåster på såret skadan finns där i termer av en halvmisslyckad konstruktion.

Jag tror att det här handlar om en vagn som har kass egenskaper från början i standard utförande . SUV i allmänhet ---sedan är det så att specialfordon modifieras och detta ser man rätt ofta går åt skogen när tom experterna skall modifiera :Här i detta måste man ha skydd med ökad vikt och andra däck.

Elektroniken kan rädda det mesta men är det blankis eller löv med vatten klarar den inte det .
Detta är fysik --- Bilen har en dynamik med en massa i en riktning här en kurva den är under sidolast
Säg för resonemangets skull att det fanns en yta /fläck med blankis mao ingen friktion mellan däcken och bilen. Det spelar då ingen roll vad bilen gör eller vilken elektronik som finns
Bromsa / Styra går inte för att vagnens ABS och wahtnot inte kan överföra några laster mellan bilen och vägen
Ur fläcken med den tänkta blankisen kanske elektroniken börjar fungera igen men vagnen har då ( kan ha ) en hastighetsvektor i den färdriktningen bilen har med nosen då pekande åt skogen i vilken riktning bromskraften verkar.
Har vagnen ställt sig på tvären när den befanns sig på blankisen .Och kommer ut på asfalten blir det likt highside fallet Däcken greppar igen men kan i bilfallet börja rulla.
Här kan föraren göra det mer eller mindre bra ..

Sido kommentar rörande bilens färdriktning och nosens riktning . Rallyförare gjorde det förr i varje fall
Innan en kurva ställer man upp bilen så nosen innan kurvan pekar ut i skogen men när man kommer in i kurvan säg 90 graders ---pekar den rakt i färdriktningen.Innan kurvan kasar bilen i sidled med nosen pekande i en annan riktning. På grus funkar ju det .. Den som åker som passagerare första gången har en benägenhet att göra No 2 i byxorna trots att föraren i det fallet har full koll.
Citera
2021-10-08, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja märkligt är det ju utan tvekan. Jag tror inte så mycket på en sprängladdning i bilen. Det skulle bli delar på marken och effekten är för oförutsägbar.

Om det är någon yttre påverkan tror jag mest på att någon har skjutit in genom vindrutan med ett grovkalibrigt vapen.

Annars så är det väl just detta med föraren som är mest intressant. Kan det rent av ha varit så att Vilks körde bilen själv? Kanske hade han frågat om han fick köra en bit och polisen har gått med på det. Det skulle ju också koppla ihop med hans simulator-besök dagen innan.

Nej du har nog rätt i sprängladdning även om jag tänkte mig något väldigt enkelt Pentylstubin skulle kunna räcka. Men i så fall borde det ändå finnas mer delar på vägen.
Citera
2021-10-08, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Absolut - men det är ju uppenbarligen också skrivet EFTER att de varit där eftersom det innehåller fotona från besöket.

Vad jag avsåg med inlägget var att man på en öppen Facebooksida kunde läsa att Lars Viks befann sig i Stockholm på Konstakademien under lördagen den 2 oktober - och inte i hemmet i södra Sverige.

Fanns det illasinnade personer som planerade något mot LV så var det kanske ej så svårt att skugga ekipaget till S*tocksund och middagen hos S*tina D*abrowski samt även under söndagen.

Jag brukar ej vara konspiratoriskt lagd, men har man kanske i åratal planerat något attentat mot LV så har man säkerligen noga kartlagt hans vänner. Ta det för vad det är, några funderingar bara!
Citera
2021-10-08, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Varför har denne polis inte bara tagit upp sitt tjänstevapen och skjutit Vilks när som helst under den tid han haft honom under beskydd?

Att pricka en långtradare med bredsidan på en bil som rör sig tvärs över vägen är nog den mest korkade metod man kan tänka sig att utför det på i så fall jämfört med ett skott i pannan på kort håll.

Jag säger inte att detta är högst troligt utan jag reagera mest på att det inte fanns några bilder på dom döda poliserna, vilket är högst ovanligt.
Citera
2021-10-08, 12:19
Medlem
SmartSkalles avatar
"Varför har denne polis inte bara tagit upp sitt tjänstevapen och skjutit Vilks när som helst under den tid han haft honom under beskydd?"

Svar: Därför att livet efteråt med inlåsning under 20 år inte var så lockande, hellre då bli hjälte inför två Miljarder Muslimer och trygga ekonomin för de efterlevande med hundra Miljoner i belöning.
Citera
2021-10-08, 12:21
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Ja alltså om man vill göra ett attentat så gör man det väl när de är hemma i huset eller stannar bilen för att tanka etc. Adressen i Stockholm var ju vanlig privatvilla utan extra säkerhet. Inte fan försöker man när de rullar i 160 på motorvägen.
Än en gång dessa 160 inlägg trots avsaknad av fakta. Börjar bli jävligt tröttsamt.
Citera
2021-10-08, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
Bra inlägg på det senaste ---har inte läst allt men jag tror att bilfan inte har de egenskaperna man skryter om.

Att svänga plötsligt eller om ett hjul släpper skall det mycket till att man kan rädda det. Man har ett kort ögonblick på sig missar man det möjlighetsfönstret är man passagerare som åker på luftturen
.ett exempel eller googla High side
https://www.youtube.com/watch?v=52ZXSoDjr4Y

Man minns Mercedes A klass som såg ut som en tegelsten den också den slog runt vid undanmanöver
https://teknikensvarld.se/nyheter/dagen-da-mercedes-a-klass-slog-runt-550219/

Dom löste detta med att införa elektronik i bilen som skulle rädda fenomenet .. Men man kan se det som plåster på såret skadan finns där i termer av en halvmisslyckad konstruktion.

Jag tror att det här handlar om en vagn som har kass egenskaper från början i standard utförande . SUV i allmänhet ---sedan är det så att specialfordon modifieras och detta ser man rätt ofta går åt skogen när tom experterna skall modifiera :Här i detta måste man ha skydd med ökad vikt och andra däck.

Elektroniken kan rädda det mesta men är det blankis eller löv med vatten klarar den inte det .
Detta är fysik --- Bilen har en dynamik med en massa i en riktning här en kurva den är under sidolast
Säg för resonemangets skull att det fanns en yta /fläck med blankis mao ingen friktion mellan däcken och bilen. Det spelar då ingen roll vad bilen gör eller vilken elektronik som finns
Bromsa / Styra går inte för att vagnens ABS och wahtnot inte kan överföra några laster mellan bilen och vägen
Ur fläcken med den tänkta blankisen kanske elektroniken börjar fungera igen men vagnen har då ( kan ha ) en hastighetsvektor i den färdriktningen bilen har med nosen då pekande åt skogen i vilken riktning bromskraften verkar.
Har vagnen ställt sig på tvären när den befanns sig på blankisen .Och kommer ut på asfalten blir det likt highside fallet Däcken greppar igen men kan i bilfallet börja rulla.
Här kan föraren göra det mer eller mindre bra ..

Sido kommentar rörande bilens färdriktning och nosens riktning . Rallyförare gjorde det förr i varje fall
Innan en kurva ställer man upp bilen så nosen innan kurvan pekar ut i skogen men när man kommer in i kurvan säg 90 graders ---pekar den rakt i färdriktningen.Innan kurvan kasar bilen i sidled med nosen pekande i en annan riktning. På grus funkar ju det .. Den som åker som passagerare första gången har en benägenhet att göra No 2 i byxorna trots att föraren i det fallet har full koll.
JA. En helt episk övertro på LR konstruktionen, just då det gäller att kunna blåsa på i 150-180 - under inbillning att fordonet är stabilt och fortfarande fullt hanterbart!! Sanslöst dumt?!
ATT POLISEN MED VILJE HAR SKJUTSAT VILKS I EN FARLIGT HÖG FART......det kommer aldrig att få komma ut , det blir en väl bevarad statshemlighet. Minst på 70 år!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in