2021-10-08, 09:28
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Antikroppar...bla, bla, bla...IVA...bla, bla, bla...antal döda...

De flesta väljer att vaccinera sina barn för att slippa komplikationer som lång-COVID eller MIS-C.

Eller att man inte vill att sitt barn ska exponeras för en sjukdom med neurologisk påverkan så tidigt i livet.

Inget av detta påverkar huruvida man blir smittad eller inte.

bla, bla, bla, bra argumenterat där arbetet

MIS-C, hur många? 200-300? av 700 000-1 000 000 st barn som har antikroppar?
Du menar neurologisk påverkan som vanliga influensan också orsakar? isf antar jag att du också tycker vi ska vaccinera barnen för influensa + dom andra coronavirusen som även dom kan orsaka neurologiska skador
Riskbedömning ingår i mitt jobb dagligen men inte i ditt kanske.

Långcovid, samma där hur många?

Folk gör som dom vill men när det kommer fram rapporter som den om hjärtmuskelinflammation så tror jag att många funderar både en och två gånger.
Citera
2021-10-08, 09:32
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biotechinv
Det är inget tyckande att fler barn drabbas av allvarliga biverkningar efter vaccinering än genomgången infektion.
Nej, så är det inte.

Citat:
MIS-C är inte en sjukdom. Det är flera symtom på förhöjd inflammation i kroppen, där merparten blir friska utan allvarliga följder.
Jo, och man kan dö av det. Frågan är vad en sådan hyperinflammation gör långsiktigt hos barn. Neurologiskt och annat.
Citat:
Du kommer få äta upp dina ord när vaccinet i denna åldersgrupp rullat ut ordentligt.
Vaccinet i denna åldersgrupp har redan rullat ut ordentligt i flera länder.

Och här sitter jag och är hungrig.

Citera
2021-10-08, 09:42
Medlem
Biotechinvs avatar
Citat:
Nej, så är det inte.

Jo, och man kan dö av det. Frågan är vad en sådan hyperinflammation gör långsiktigt hos barn. Neurologiskt och annat.

Vaccinet i denna åldersgrupp har redan rullat ut ordentligt i flera länder.

Och här sitter jag och är hungrig.

Så är det visst.
Antalet rapporterade allvarliga biverkningar efter vaccination överstiger allvarliga fall efter genomgången infektion. Är du faktaresistent?

Frågan är hur alla dessa vaccinskadade barn mår och hur det påverkar deras kroppar långsiktigt?

MIS-C kan vara en bieffekt av att fel läkemedel har ordinerats efter infektion. Det finns inget fastställt samband ännu så sluta sprid din dynga.
Citera
2021-10-08, 09:43
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
bla, bla, bla, bra argumenterat där arbetet

MIS-C, hur många? 200-300? av 700 000-1 000 000 st barn som har antikroppar?
Du menar neurologisk påverkan som vanliga influensan också orsakar? isf antar jag att du också tycker vi ska vaccinera barnen för influensa + dom andra coronavirusen som även dom kan orsaka neurologiska skador
Riskbedömning ingår i mitt jobb dagligen men inte i ditt kanske.
Jag menar neurologisk påverkan kopplat till COVID19:
COVID-19 and the Brain Imaging Plays a Role in Detection & Treatment Planning

https://www.raleighrad.com/covid-19-and-the-brain-imaging-plays-a-role-in-detection-treatment-planning/

Citat:
Långcovid, samma där hur många?
/.../Evidence from the first study of long covid in children suggests that more than half of children aged between 6 and 16 years old who contract the virus have at least one symptom lasting more than 120 days, with 42.6 per cent impaired by these symptoms during daily activities. These interim results are based on periodic assessments of 129 children in Italy who were diagnosed with covid-19 between March and November 2020 at the Gemelli University Hospital in Rome (medRxiv, doi.org/fv9t).
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7927578/

FYI: jag tror inte det är riktigt så mörkt dock.

Citat:
Folk gör som dom vill men när det kommer fram rapporter som den om hjärtmuskelinflammation så tror jag att många funderar både en och två gånger.
När de har gjort det och fått korrekt information så förstår man att det är en av de inte helt ovanliga komplikationerna vid COVID19 och ibland långt ifrån så lindrigt som de sällsynta fall man ser efter vaccinering som ofta går att behandla med en kortare NSAID-kur hemmavid.
Citera
2021-10-08, 09:48
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Så är det visst.
Antalet rapporterade allvarliga biverkningar efter vaccination överstiger allvarliga fall efter genomgången infektion. Är du faktaresistent?

Frågan är hur alla dessa vaccinskadade barn mår och hur det påverkar deras kroppar långsiktigt?

MIS-C kan vara en bieffekt av att fel läkemedel har ordinerats efter infektion. Det finns inget fastställt samband ännu så sluta sprid din dynga.
Sluta läs saker som du inte förstår dig på som VAERS t.ex.

MIS-C är ganska säkert kopplat till just COVID19 anser man vid det här laget. Att man inte helt kan fastställa sambandet innebär inte att det inte finns en koppling:
What we know about MIS-C
Multisystem inflammatory syndrome in children (MIS-C) is a condition where different body parts can become inflamed, including the heart, lungs, kidneys, brain, skin, eyes, or gastrointestinal organs. We do not yet know what causes MIS-C. However, we know that many children with MIS-C had the virus that causes COVID-19, or had been around someone with COVID-19. MIS-C can be serious, even deadly, but most children who were diagnosed with this condition have gotten better with medical care.
https://www.cdc.gov/mis/mis-c.html
Citera
2021-10-08, 09:48
Medlem
Daniel_s85s avatar
Citat:
Ökad smitta hos äldreboendepersonal – Dubbelvaccinerade och symtomfria
Kommunen konstaterar en farlig utveckling de senaste veckorna och något som förvärrar läget är att de flesta i personalen som testar positivt är dubbelvaccinerade och många gånger även symtomfria. Den negativa nyheten kommer samtidigt som fem dödsfall i covid-19 rapporterades från äldreboenden i Västerbotten under september och oktober.

Folk som har beskyllt all smitta på ovaccinerad personal när forskning från andra länder tydligt visat att även vaccinerade drar runt på skiten.

Tegnell & co kommer få det svettigt framöver. Håller inte att skylla på ovaccinerade i all evighet.
Citera
2021-10-08, 09:53
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granskottet80
Vilka data visar det?
Förra året var massvis med barn sjuka men som inte testades. Vet många föräldrar som inte fattade hur man gjorde sen struntade dom i det. Min dotter fick lindriga symtom och är glad att jag kollade annars hade man skickat henne till skolan och smittat fler. Nu vart det bara sambon som smittades.

Vi testade dottern för antikroppar med. Vilket fler gjort och fått pos och då dom fattade att det inte bara var en förkylning.

Alla dessa har ju ett skydd i dag.

Men om symptomen var lika en förkylning.. varför är det värre menar du?
Och varför skulle du skicka ett sjukt barn till skolan även om det är vanlig förkylning/influensa?

Nej nej.. du behöver inte svara. Jag är inte mottaglig för propaganda
Citera
2021-10-08, 09:58
Medlem
Biotechinvs avatar
Citat:
Sluta läs saker som du inte förstår dig på som VAERS t.ex.

MIS-C är ganska säkert kopplat till just COVID19 anser man vid det här laget. Att man inte helt kan fastställa sambandet innebär inte att det inte finns en koppling:
What we know about MIS-C
Multisystem inflammatory syndrome in children (MIS-C) is a condition where different body parts can become inflamed, including the heart, lungs, kidneys, brain, skin, eyes, or gastrointestinal organs. We do not yet know what causes MIS-C. However, we know that many children with MIS-C had the virus that causes COVID-19, or had been around someone with COVID-19. MIS-C can be serious, even deadly, but most children who were diagnosed with this condition have gotten better with medical care.
https://www.cdc.gov/mis/mis-c.html

Jag pratar om allvarliga biverkningar som läkare i Sverige rapporterat, inte från privatpersoner. Du har uppenbarligen ingen koll i denna fråga.

Hur vet du att MIS-C inte är en biverkning av läkemedel? Dra inte förhastade slutsatser innan fakta finns att tillgå.
Senast redigerad av Biotechinv 2021-10-08 kl. 10:04.
Citera
2021-10-08, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel_s85
Folk som har beskyllt all smitta på ovaccinerad personal när forskning från andra länder tydligt visat att även vaccinerade drar runt på skiten.

Tegnell & co kommer få det svettigt framöver. Håller inte att skylla på ovaccinerade i all evighet.

Ovaccinerade står inte för alla smitta men när man kollar på statistik från runt om i världen (där vaccinationsgraden är hög) så ser man att en minoritet (ovaccinerade) står för en majoritet av fallen.

När man då ser att personal inom hemtjänst och SÄBO har en lägre vaccinationsgrad än den generella befolkningen så kanske man ska koncentrera sig på att få upp den. Det är trots allt en prioriterad grupp som har fått gå före i vaccinationskön.

Att skippa vaccin när man jobbar som äldre känns som att skippa munskydd och andra basala vårdhygien-rutiner.

Inget är 100% säkert men om man vaccinerar sig så har man iaf gjort vad man kan.
Senast redigerad av Kalmar2004 2021-10-08 kl. 10:25.
Citera
2021-10-08, 10:03
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Jag pratar om allvarliga biverkningar som läkare i Sverige rapporterat, inte från privatpersoner. Du uppenbarligen ingen koll i denna fråga.

Hur vet du att MIS-C inte är en biverkning av läkemedel? Dra inte förhastade slutsatser innan fakta finns att tillgå.
Har du en lista på fallen? Vilka barn har blivit allvarligt sjuka? Har några dött?

Varför tillåter FHM detta att fortgå?

Att nu FHM pausar Moderna har inte med att något barn blivit allvarligt sjuk utan är en ren försiktighetsåtgärd.

Som jag tycker är lite väl överdriven faktiskt.
Citera
2021-10-08, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
I vintras (23 novr-6 dec) innan vi började med att vaccinera var 0-19 år den gruppen som oftast hade antikroppar mot covid.

Så den största gruppen som utvecklat antikroppar mot covid innan vaccinationen drog i gång är troligtvis den största gruppen smittade, påverkade inte de smittspridningen?

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/9c5893f84bd049e691562b9eeb0ca280/pavisning-antikroppar-mot-sars-cov-2-blodprov-oppenvarden.pdf

Med säkerhet kan man ju inte säga något. Men jag tycker att det är en logisk tanke att den gruppen som oftast hade antikroppar innan man började vaccinera påverkar i alla fall till en del smittspridningen och är i alla fall en del av det som driver smittspridningen.
Anledningen till varför barn inte driver smittan är bara spekulativ. Men verkligheten är tydlig, kolla ex hur det går nu med öppna förskolor och skolor... Men jag killgissar att det beror på att barnen har antikroppar utan att haft symptom. Utan symptom smittar man antagningen betydligt sämre. Samt att barnföräldrar har uppdaterat partiellt skydd mot covid19 (pga varit exponerade för corona-förkylningar i hyffsad närtid). Därför blir det inga effektiva smittkedjor. Sen är det skillnad mellan att "påverkar i alla fall till en del smittspridningen" och vara en drivande faktor, värd att lägga ner oerhörda summor pengar för att stoppa. Detta insåg tack och lov Sverige tidigt. Och även typ resten av världen, även om många var väldigt sena på bollen att inse hur supotimalt det var att stänga förskola och skola.
Senast redigerad av jerka11 2021-10-08 kl. 10:21.
Citera
2021-10-08, 10:22
Medlem
Citat:
Det är inget tyckande att fler barn drabbas av allvarliga biverkningar efter vaccinering än genomgången infektion.

MIS-C är inte en sjukdom. Det är flera symtom på förhöjd inflammation i kroppen, där merparten blir friska utan allvarliga följder.

Du kommer få äta upp dina ord när vaccinet i denna åldersgrupp rullat ut ordentligt.

Som i Danmark menar du? De har vaccinerat barn i 4 månader nu och mig veterligen har biverkningar inte varit omfattande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in