2021-10-08, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Har det skjutits inifrån en skåpbil lär ingen sett något. Räcker bakdörrarna är öppna 20 cm.

Glöm inte att automatvapen användes i Köpenhamn. Vilks undkom. 2 dog, AK-47 hade islamisterna.

Att någon kan ha skjutit från en skåpbil är i alla fall en möjlighet. Men i så fall har har den nog stått på grusvägen som löper längs med E4 norrgående sida. Det krävs en rätt kraftig bössa eftersom skyddsfordonet är skottsäkert. En skåpbil har många fördelar. Man kan skjuta flera gånger om det behövs. Man kan röra sig längs vägen och sticka så fort man är klar plus att man är skyddad om poliserna skulle försöka en motattack.

Även om det inte är så troligt att någon har skjutit så är det väldigt märkligt hur fordonet beter sig. Efter vänstersvängen så verkar föraren ha varit utslagen eller styrningen ur funktion. Man ser inga tecken på att föraren har försökt parera sladden. Bilen fortsätter rakt fram på tvären en ganska lång sträcka. Normalt set när bilar får sladd brukar de rotera eller vobbla hit och dit när föraren försöker parera. Så något är det ju som inte stämmer.
Citera
2021-10-08, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomaaa
Korrekt men någon sorts nivå borde man kunna förvänta sig...

Bara för att det går över din horisont kan det vara sant för det.

Jag drar till med att det var DEW (directed energy weapon). ;-)
Ett vapen med riktad energi är ett vapen med avstånd som skadar sitt mål med mycket fokuserad energi, inklusive lasrar, mikrovågor, partikelstrålar och ljudstrålar.
Citera
2021-10-08, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kommunism-massmord
Vid ett bombsök går man igenom hela motorutrymmet? Då måste man plocka sönder hela motorn. En mindre sprängladdning kan lätt döljas av de som haft tillgång till Rovern på servicen och som dolt den där.

Vilks Range Rover fick troligtvis service på ett vanligt garage. Gissar den stod utomhus efter servicen och proffs kan lätt ha monterat en dold sprängladdning som vid explosionen förstörde styrningen på Rovern. Förklarar smällen vittnen hört och hur bilen fick oförklarlig sladd.

Vilks blev mördad av proffs.

Så med ditt resonemang så sitter det förmodligen en bomb i andra RR också då bombmännen omöjligt kunde veta vilken bil Vilks skulle sitta i?
Citera
2021-10-08, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deikoo
Nja... Jag sköt också pansarskott i lumpen. Jag var faktiskt ganska duktig på det. Vi övade på allt från stillastående mål till att träffa pansarvagnar i full fart. (kom inte ihåg hastighet, men Leopard 2s maxhastighet är lätt att kolla upp). Var faktiskt så duktig så att jag fick skjuta skarpa på olika mål på uppvisning som försvaret hade.
Detta var iofs ett bra tag sedan så det var den äldre typen av pansarskott med kross sikte. Inte som dagens pansarskott har. Vet inte om det är lättare eller inte, men du måste ju fortfarande kompensera för hastighet lika mycket oavsett sikte.

Med det sagt, det går absolut att träffa en bil i hög hastighet och du iaf är snett framifrån eller mer rakt framifrån. Från sidan blir det satans svårt, även för min del när jag var i mitt esse.

Ett pansarskott lämnar dessutom inte krutrester på det sätt som påstås av vissa här.

Ja, det är möjligt att träffa med pansarskott, men att träffa från sidan, då ska du nog vara en av de bästa skyttarna i världen om du ska klara av att träffa från sidan i över 100 km/h. Så, orealistiskt.
Är det snett framifrån. Absolut, det går, men du måste vara en sjukt bra skytt.
Är det trovärdigt? Inte det minsta!

Ja jag håller med dig i att det mycket väl skulle kunna vara ett pansarskott isåfall framifrån men inte sköt du väl på rörliga mål i lumpen på så långa avstånd som kanske 3-400 meter. Det är ca 3-400 meter till målet från industriområdet där det kanske skulle ha skjutits från för att få en perfekt vinkel framifrån och sedan kunna fly från platsen på ett enkelt sätt. Jag tänker att en skåpbil skulle dölja ljudet om det vore ett kraftigt pansarbrytande vapen av mindre karaktär än pansarskott. Den skulle kunna åka ner från svarvarevägen till obelisken och efter skottet åka bort till vagnmakarevägen och sedan försvinna obemärkt utan att någon hört något nämnvärt. En ljuddämpare och dessutom i en skåpbil skulle knappt märkas av omgivningen vid industriområdet och samtidigt så nära E4:an
Citera
2021-10-08, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baraskojaren
Bara för att det går över din horisont kan det vara sant för det.

Jag drar till med att det var DEW (directed energy weapon). ;-)
Ett vapen med riktad energi är ett vapen med avstånd som skadar sitt mål med mycket fokuserad energi, inklusive lasrar, mikrovågor, partikelstrålar och ljudstrålar.
Oj jäklar, denna Vilks måste ha varit en internationell storspelare med väldigt advancerade fiender... De enda som kan tänkas vara intresserade av att radera Vilks är av de dummare arterna. Samt så hade de ropat högt för att ta åt sig äran för ett sånt mord. Din horisont är lite väl långt bort.
Citera
2021-10-08, 09:50
Medlem
Vilks var en oduglig nolla för mig men han stod nog högt upp på nån blacklist i den muslimska världen.
Citera
2021-10-08, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
OK, jag har bara lite svårt att se vitsen med att riskera livet genom att skjuta genom bakdörren på en skåpbil i hög hastighet mot ett bepansrat fordon som knappt lär ta skada av sådan eld. Att kalkylera med att de skulle distrahera föraren så han kör av vägen och frontade en lastbil känns än mer långsökt, och att tima det så inga andra fordon låg bakom och kunde se eller höra något låter också minst sagt som mer tur än skicklighet men jag kan givetvis inte motbevisa sådana teorier..

Men om bilen stod parkerad längs vägen i perfekt vinkel framifrån så skulle det isåfall vara 3-400 meters avstånd till olycksplatsen. Och vad säger att detta inte kan ha försökts tidigare men tvingats avbrytas av de anledningarna du beskriver. Han har varit förföljd i åratal och just denna gång så kanske det blev perfekta förhållanden. Dagtid, god sikt, ingen annan bil ivägen osv
Citera
2021-10-08, 09:54
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeBeeMo
Men om bilen stod parkerad längs vägen i perfekt vinkel framifrån så skulle det isåfall vara 3-400 meters avstånd till olycksplatsen. Och vad säger att detta inte kan ha försökts tidigare men tvingats avbrytas av de anledningarna du beskriver. Han har varit förföljd i åratal och just denna gång så kanske det blev perfekta förhållanden. Dagtid, god sikt, ingen annan bil ivägen osv

Då verkar väl fantasierna om granatgevär nästan trovärdigare - det skulle ju i alla fall kunna skada fordonet ifråga. Jag ser liksom inte vitsen med att skjuta automateld mot ett fordon specialbyggt för att inte ta skada av sådana attacker. Dessutom var påståendet jag svarade på specifikt rörande en skåpbil i högerfilen på nära avstånd (10 meter).
Senast redigerad av SnakePlisssken 2021-10-08 kl. 10:03.
Citera
2021-10-08, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeBeeMo
Varför 3-400 meter. Det är bara några tiotal meter från grusvägen på sidan där en skåpbil kunde stått. Skjuter du från 3-400 meters håll så kan du ju bara skjuta ett skott och hoppas på det bästa.
Står du på grusvägen så kan du skjuta flera gånger och har full kontroll på läget.
Citera
2021-10-08, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paquito
Så med ditt resonemang så sitter det förmodligen en bomb i andra RR också då bombmännen omöjligt kunde veta vilken bil Vilks skulle sitta i?
Inte otänkbart då det "endast" fanns två.
Citera
2021-10-08, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomaaa
Oj jäklar, denna Vilks måste ha varit en internationell storspelare med väldigt advancerade fiender... De enda som kan tänkas vara intresserade av att radera Vilks är av de dummare arterna. Samt så hade de ropat högt för att ta åt sig äran för ett sånt mord. Din horisont är lite väl långt bort.

Men alla andra attentat mot till synes helt oskyldiga människor eller tidningsredaktioner har utförts utan att det funnits några specifika kända personer att angripa. Detta skulle kunna vara en politisk markering på högre nivå.
Citera
2021-10-08, 10:20
Medlem
Migsvetsarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kommunism-massmord
Allt lutar åt mord, ett mord utfört av utländsk underrättelsetjänst eller inhyrda proffsmördare. Vilks och hans skydd har säkert varit skuggade under flera månader och någon inom polisen kan även ha läckt information om bilarna Vilks åker i och resvägar. Polisen har totalt misslyckats med att skydda Vilks liv tyvärr. Mycket tragiskt.

Troligen vad som hänt:

Range Rovern Vilks åkte i hade nyligen varit på service. Någon på verkstaden har släppt in mördarna eller så har de tagit sig in själva nattetid och placerat en dold sprängladdning som kan fjärrutlösas i Range Rovern. Att vittnen hört en stark smäll tyder på att det var sprängladdningen som exploderade och fick Rovern att få kraftig sladd och åka av vägen.

Polisbilar på service står ofta utomhus med bara ett vanligt stängsel runt området på service stationen. Mycket lätt för de inhyrda mördarna att ta sig in nattetid och placera en dold bomb i Range Rovern. Sverige är naivt.

Ett scenario som känns mycket rimligt. En sak som jag reagerade på häromdagen det var att Lars vän(?) Jan Watteus hade taggat Lars på Facebook (dagen före dådet). Jan skriver bla " När jag och Lars åt middag i fredags , så bestämde vi att vi skulle ses kl 12 på konstakademin för att jag Vile filma konstverket Ride 1:6 som ingår i min konstsamling.....". Hur djävla dum i hela huvet är man om man taggar en människa som lever med skydd 24/7, och dessutom talar om vart man kommer befinna sig dagen efter, vid ett exakt klockslag ?

Några andra reflektioner:
-Om det var en fjärrutlöst bomb så borde väl mördarna ha skuggat Lars på E4:an, utlöst bomben precis när hastigheten var som högst. Och att följebilen dessutom låg långt efter?

-hade ju varit intressant med en masttömning av all mobiltrafik/sms trafik vid den tidpunkt då vittnen hörde den kraftigare smällen i anslutning till "olyckan" på E4:an. Eller kan en ev bomb utlösts på annat sätt än via telefon? Israelerna har ju vid ett flertal gånger avrättat företrädare för Hamas med just sprängladdningar i mobiltelefoner, -under pågående samtal dessutom.

-Finns det kameror utmed E4:an på denna sträcka ?
-Vilka som kunde se Lars inlägg på Facebook, om han blev taggad osv är ju av intresse.

Tänker även om bilen blivit preparerade så tror jag faktiskt att polisen kan klara upp detta.

Utan Svenskarna så blir hela Sverige ett utanförskapsområde.
Senast redigerad av Migsvetsarn 2021-10-08 kl. 10:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in