Citat:
Jag sköt pansarskott i lumpen. Det smäller så in i helvete och måste isåfall vara målsökande för att träffa. Det är osannolikt. Men jag tror på kraftigt pansarbrytande vapen från skåpbil i närheten av företaget ”Trykta”
Därifrån är det rak kulbana till olycksplatsen. Ett sådant vapen kan då användas och siktas in på bilarna som åker före och invänta till polisbilen är i skottlinjen vilket den är i flera sekunder eftersom polisbilen åker in i kulbanan och sedan åker ur den från samma håll den åker in. Rak fri sikt 4-500 meter tar en halv sekund med höghastighetskula.
Därifrån är det rak kulbana till olycksplatsen. Ett sådant vapen kan då användas och siktas in på bilarna som åker före och invänta till polisbilen är i skottlinjen vilket den är i flera sekunder eftersom polisbilen åker in i kulbanan och sedan åker ur den från samma håll den åker in. Rak fri sikt 4-500 meter tar en halv sekund med höghastighetskula.
Nja... Jag sköt också pansarskott i lumpen. Jag var faktiskt ganska duktig på det. Vi övade på allt från stillastående mål till att träffa pansarvagnar i full fart. (kom inte ihåg hastighet, men Leopard 2s maxhastighet är lätt att kolla upp). Var faktiskt så duktig så att jag fick skjuta skarpa på olika mål på uppvisning som försvaret hade.
Detta var iofs ett bra tag sedan så det var den äldre typen av pansarskott med kross sikte. Inte som dagens pansarskott har. Vet inte om det är lättare eller inte, men du måste ju fortfarande kompensera för hastighet lika mycket oavsett sikte.
Med det sagt, det går absolut att träffa en bil i hög hastighet och du iaf är snett framifrån eller mer rakt framifrån. Från sidan blir det satans svårt, även för min del när jag var i mitt esse.
Ett pansarskott lämnar dessutom inte krutrester på det sätt som påstås av vissa här.
Ja, det är möjligt att träffa med pansarskott, men att träffa från sidan, då ska du nog vara en av de bästa skyttarna i världen om du ska klara av att träffa från sidan i över 100 km/h. Så, orealistiskt.
Är det snett framifrån. Absolut, det går, men du måste vara en sjukt bra skytt.
Är det trovärdigt? Inte det minsta!