2021-10-08, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Finns massor av data som visar att skolan/barnen inte är drivande. Som nu exempelvis. Borde gå rakt uppåt.

Vilka data visar det?
Förra året var massvis med barn sjuka men som inte testades. Vet många föräldrar som inte fattade hur man gjorde sen struntade dom i det. Min dotter fick lindriga symtom och är glad att jag kollade annars hade man skickat henne till skolan och smittat fler. Nu vart det bara sambon som smittades.

Vi testade dottern för antikroppar med. Vilket fler gjort och fått pos och då dom fattade att det inte bara var en förkylning.

Alla dessa har ju ett skydd i dag.
Senast redigerad av granskottet80 2021-10-08 kl. 01:25.
Citera
2021-10-08, 01:49
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Du bevisar just precis med ditt inlägg vad jag menar. Du skiter fullständigt i alla bara du inte smittas.
Helt plötsligt så kan inte vi mäta antikroppar längre och kan vi det så bevisar det inte att risken är minimal för barn utan att dom är ansvariga för att äldre dör

Sluta spela så jävla dum nu allt står i rapporten.
Högst andel hade 16-19 år med 37% dvs dom som pluggat på distans du vet. Hur förklarar du det?

Hur vi mätt står också, läs i stället för att skriva pajaskommentarer.

"Under sista veckan i maj och första veckan i juni undersöktes förekomsten av antikroppar mot SARS-CoV-2 i överskottsblodprover som samlats in från laboratorier i öppenvården i åtta regioner"

Nu ett halvår senare har säkerligen minst 40 kanske 50% antikroppar.

Barnen kan inte hållas ansvariga för att äldre dör eller du är skitnödig
!

Hur säkert detta vaccin än må vara så behöver vi få ett längre tidsperspektiv innan vi
Vaccinerar 12-åringar är min åsikt.
Jag tror inte det är farligt MEN med barn chansar man inte för att om 5 år ångra dig bittert för att eventuellt rädda x antal pensionärer.

Ärligt talat så skiter jag i din åsikt.16-19 åringarna har för övrigt inte pluggat på distans under hela perioden. Sedan har de garanterat inte avstått från andra sociala aktiviteter. "Överskottsblodprover" ja. Vet du ens vad och varför man gjort dessa blodprover? Nu vaccinerar Sverige från 12 år och uppåt. Du tycker det är dumt att "chansa" med vaccinet och istället utsätta barnet för viruset - oklart varför. Kan lova dig att andra föräldrar drar rakt motsatt slutsats.
Citera
2021-10-08, 02:13
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Är du idiot? HUR kan du inte förstå vad detta beror på?

Syrgas är en sak, men att lägga in en 90 åring på säbo i respirator borde t.o.m. du förstå att man gör endast i undantagsfall. Jag tror t.o.m. att man skulle döda fler än som dött annars om man gick på din linje

90-åringarna borde vara dubbelvaccinerade sedan länge. Så de borde inte bli sjuka. OM de blir det, så beror det på att FHM har sölat och avvaktat för länge med tredje dosen. Samt naturligtvis att ovaccinerad personal borde ha omplacerats inom kommunen. De skulle t.ex. kunna arbeta på dagis i stället, där gör de liten eller ingen skada.
Citera
2021-10-08, 06:38
Medlem
arbetets avatar
BREAKING

Stockholm omplacerar ovaccinerad vårdpersonal:

Stockholm omplacerar ovaccinerad personal
"Vill helst att de ovaccinerade väljer att vaccinera sig"

Att ställa krav på att vårdpersonal ska vaccinera sig är inte juridiskt möjligt. Däremot menar Region Stockholm nu att de har laglig rätt att omplacera ovaccinerade anställda till arbetsuppgifter som inte är patientnära, och det är något som man redan har börjat med.

– Vi vill ju helst av allt att de som är ovaccinerade väljer att vaccinera sig., säger Iréne Svenonius (M), finanslandstingsråd i Stockholm.
https://www.tv4.se/artikel/3EdkfgN1qp5ZPoMBAKjB9W/stockholm-omplacerar-ovaccinerad-personal

Jag antar att fler regioner kommer att följa efter. Inte en dag för tidigt.
Citera
2021-10-08, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
BREAKING

Stockholm omplacerar ovaccinerad vårdpersonal:

Stockholm omplacerar ovaccinerad personal
"Vill helst att de ovaccinerade väljer att vaccinera sig"

Att ställa krav på att vårdpersonal ska vaccinera sig är inte juridiskt möjligt. Däremot menar Region Stockholm nu att de har laglig rätt att omplacera ovaccinerade anställda till arbetsuppgifter som inte är patientnära, och det är något som man redan har börjat med.

– Vi vill ju helst av allt att de som är ovaccinerade väljer att vaccinera sig., säger Iréne Svenonius (M), finanslandstingsråd i Stockholm.
https://www.tv4.se/artikel/3EdkfgN1qp5ZPoMBAKjB9W/stockholm-omplacerar-ovaccinerad-personal

Jag antar att fler regioner kommer att följa efter. Inte en dag för tidigt.

Fina nyheter! Håller det arbetsrättsligt (vilket det förmodligen gör) tror jag garanterat att de andra regionerna hänger på.
Citera
2021-10-08, 07:24
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ärligt talat så skiter jag i din åsikt.16-19 åringarna har för övrigt inte pluggat på distans under hela perioden. Sedan har de garanterat inte avstått från andra sociala aktiviteter. "Överskottsblodprover" ja. Vet du ens vad och varför man gjort dessa blodprover? Nu vaccinerar Sverige från 12 år och uppåt. Du tycker det är dumt att "chansa" med vaccinet och istället utsätta barnet för viruset - oklart varför. Kan lova dig att andra föräldrar drar rakt motsatt slutsats.

Haha "Ärligt talat så skiter jag i din åsikt" betyder slut på argument.
Tur att hela världen struntade i din och inte stängde skolor m.m

"16-19 åringarna har för övrigt inte pluggat på distans under hela perioden"
Nej ok 90% av perioden + idrottsförbud men du kan då förklara hur dom har högre nivåer än högstadiebarnen som pluggade 0% på distans OCH fick träna lagidrott under hela perioden. Kan det vara för att yngre barn smittas lätt men smittar vidare sämre kanske precis som forskningen säger?

"Du tycker det är dumt att "chansa" med vaccinet och istället utsätta barnet för viruset - oklart varför"
Nej det är inte oklart, jag vaccinerar inte mina barn mot säsongsinfluensan heller av samma anledning.
Risken att drabbas svårt är mikroskopisk för barn och vi behöver veta mer om långtidseffekterna av mRNA-vaccinerna. som sagt vaccinen är troligtvis säkra men glöm inte att normalt tar det uppåt ett decennium för att framställa ett vaccin precis av den anledningen, långtidseffekter.

"Kan lova dig att andra föräldrar drar rakt motsatt slutsats"
Lovar du? va bra jag har inget emot att andra gör sitt val men denna kommentar ska utvärderas om ett par månader
Citera
2021-10-08, 07:43
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Haha "Ärligt talat så skiter jag i din åsikt" betyder slut på argument.
Tur att hela världen struntade i din och inte stängde skolor m.m

"16-19 åringarna har för övrigt inte pluggat på distans under hela perioden"
Nej ok 90% av perioden + idrottsförbud men du kan då förklara hur dom har högre nivåer än högstadiebarnen som pluggade 0% på distans OCH fick träna lagidrott under hela perioden. Kan det vara för att yngre barn smittas lätt men smittar vidare sämre kanske precis som forskningen säger?

"Du tycker det är dumt att "chansa" med vaccinet och istället utsätta barnet för viruset - oklart varför"
Nej det är inte oklart, jag vaccinerar inte mina barn mot säsongsinfluensan heller av samma anledning.
Risken att drabbas svårt är mikroskopisk för barn och vi behöver veta mer om långtidseffekterna av mRNA-vaccinerna. som sagt vaccinen är troligtvis säkra men glöm inte att normalt tar det uppåt ett decennium för att framställa ett vaccin precis av den anledningen, långtidseffekter.

"Kan lova dig att andra föräldrar drar rakt motsatt slutsats"
Lovar du? va bra jag har inget emot att andra gör sitt val men denna kommentar ska utvärderas om ett par månader
Den är långt ifrån mikroskopisk med deltavarianten:

Hospitalizations Associated with COVID-19 Among Children and Adolescents — COVID-NET, 14 States, March 1, 2020–August 14, 2021
Summary
What is already known about this topic?

COVID-19 can cause severe illness in children and adolescents.

What is added by this report?

Weekly COVID-19–associated hospitalization rates among children and adolescents rose nearly five-fold during late June–mid-August 2021, coinciding with increased circulation of the highly transmissible SARS-CoV-2 Delta variant. The proportions of hospitalized children and adolescents with severe disease were similar before and during the period of Delta predominance. Hospitalization rates were 10 times higher among unvaccinated than among fully vaccinated adolescents.

What are the implications for public health practice?

Preventive measures to reduce transmission and severe outcomes in children and adolescents are critical, including vaccination, universal masking in schools, and masking by persons aged ≥2 years in other indoor public spaces and child care centers.
https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/70/wr/mm7036e2.htm
Citera
2021-10-08, 07:48
Medlem
Ejekts avatar
Citat:

Hospitalizations Associated with COVID-19 Among Children and Adolescents — COVID-NET, 14 States, March 1, 2020–August 14, 2021
Summary

Weekly COVID-19–associated hospitalization rates among children and adolescents rose nearly five-fold during late June–mid-August 2021, coinciding with increased circulation of the highly transmissible SARS-CoV-2 Delta variant. The proportions of hospitalized children and adolescents with severe disease were similar before and during the period of Delta predominance. Hospitalization rates were 10 times higher among unvaccinated than among fully vaccinated adolescents.

Preventive measures to reduce transmission and severe outcomes in children and adolescents are critical, including vaccination, universal masking in schools, and masking by persons aged ≥2 years in other indoor public spaces and child care centers.

Hur hälsosamma tror du amerikanska barn är jämfört med våra svenska barn?

For children and adolescents aged 2-19 years in 2017-20181:

”The prevalence of obesity was 19.3% and affected about 14.4 million children and adolescents.
Obesity prevalence was 13.4% among 2- to 5-year-olds, 20.3% among 6- to 11-year-olds, and 21.2% among 12- to 19-year-olds. Childhood obesity is also more common among certain populations.
Obesity prevalence was 25.6% among Hispanic children, 24.2% among non-Hispanic Black children, 16.1% among non-Hispanic White children, and 8.7% among non-Hispanic Asian children.”

https://www.cdc.gov/obesity/data/childhood.html
Citera
2021-10-08, 07:52
Medlem
virvelbaggs avatar
Så då la media tillslut märke till detta!

Vad pinsamt för Tegnell om någon har ett minne som sträcker sig länge en en vecka.
Antalet vaccinerade som dör med covid-19 i Sverige ökar. Mellan den 1–24 september var sju av tio av de covidrelaterade dödsfallen personer som vaccinerats med två doser, enligt siffror från Folkhälsomyndigheten som SvD tagit det av.

Medianåldern för de fullvaccinerade som avlidit sedan den 1 juli är 86 år.
https://omni.se/forskare-ser-avklingande-vaccinskydd-bland-aldre/a/Wjkw3j

23 sep.
Tegnell -De flesta av de äldre som avlider i covid-19 är ovaccinerade, men det finns även vaccinerade som dött i sjukdomen, enligt statsepidemiologen. Antalet insjuknade i covid-19 som avlidit på särskilda boenden senaste tiden, är så pass få att det är svårt att veta vad som är slump och vad som är en trend, menar han.
https://www.dagensmedicin.se/alla-nyheter/kommunal-halsa/stigande-dodstal-pa-aldreboenden-personal-smittar/

22 sep.
Är det fullvaccinerade eller ovaccinerade som avlider nu?

Tegnell -Vi har ett fåtal men åter igen vi kommer ner på så låga siffror, så det finns ett fåtal personer som avlidit trots at de är fullvaccinerade men som sagt var, de är bland gamla och sköra och där man nog, det kan ibland vara väldigt svårt att skilja ut om man verkligen har dött av covid 19 eller om det varit något annat
https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fsverigesradio.se%2Fartik el%2Ftegnell-aldre-som-dor-oberoende-av-covid
Senast redigerad av virvelbagg 2021-10-08 kl. 07:55.
Citera
2021-10-08, 07:56
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag tror aldrig vi kan uppnå flockimmunitet. Ska vi inte stoppa smittan får vi bara finna oss i att bli sjuka en gång om året, eller hur nu ens individuella reaktion på viruset ser ut.

En del människor kommer inte klara det.

Att vaccinera om och om igen riskgrupper med kanske en allt ökande risk är inte heller en bra lösning. Vi har valt en väg som betyder att vi kommer att förlora våra äldre och sjuka tidigare en innan. Samt en del stackare som bara inte tål viruset.

Detta är priset för att vi inte ville eller vågade offra den fria rörligheten temporärt när en nytt virus började spridas. Nu sitter vi i denna jäkla båt och är tvungna att rida ut stormen och förlora saker och personer vi inte vill förlora.

Både viruset och vaccinet tar liv och gör människor långtidssjuka.
Vi kommer att få flockimmunitet, frågan är bara hur effektiv den blir. Så mörkt tycker jag inte att det ser ut, eftersom naturlig immunitet ger ett bra skydd efter vad vi kan se så här långt.
Citera
2021-10-08, 08:00
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:

Summary

Jodå alla siffror finns redan, antikroppsnivåer, döda, iva, sjukhusinlagda. titta på mitt tidigare inlägg.
Är det något som är felräknat så är det antalet med antikroppar som mättes i somras för ett halvår sedan.
Skulle vara intressant med en antikroppsmätning bland 1-16 åringar nu.
Citera
2021-10-08, 08:05
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Jodå alla siffror finns redan, antikroppsnivåer, döda, iva, sjukhusinlagda. titta på mitt tidigare inlägg.
Är det något som är felräknat så är det antalet med antikroppar som mättes i somras för ett halvår sedan.
Skulle vara intressant med en antikroppsmätning bland 1-16 åringar nu.
Antikroppar...bla, bla, bla...IVA...bla, bla, bla...antal döda...

De flesta väljer att vaccinera sina barn för att slippa komplikationer som lång-COVID eller MIS-C.

Eller att man inte vill att sitt barn ska exponeras för en sjukdom med neurologisk påverkan så tidigt i livet.
Citat:
Ursprungligen postat av Ejekt
Hur hälsosamma tror du amerikanska barn är jämfört med våra svenska barn?

For children and adolescents aged 2-19 years in 2017-20181:

”The prevalence of obesity was 19.3% and affected about 14.4 million children and adolescents.
Obesity prevalence was 13.4% among 2- to 5-year-olds, 20.3% among 6- to 11-year-olds, and 21.2% among 12- to 19-year-olds. Childhood obesity is also more common among certain populations.
Obesity prevalence was 25.6% among Hispanic children, 24.2% among non-Hispanic Black children, 16.1% among non-Hispanic White children, and 8.7% among non-Hispanic Asian children.”

https://www.cdc.gov/obesity/data/childhood.html
Inget av detta påverkar huruvida man blir smittad eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in