2021-10-07, 19:07
Medlem
Läkemedelsverkets inrapporterade bieffekter för Moderna respektive Pfizer:

https://www.lakemedelsverket.se/4a8393/globalassets/dokument/behandling-och-forskrivning/coronavirus/misstankta-biverkningar/spikevax-fd-covid-19-vaccine-moderna-handlagda-rapporter-om-misstankta-biverkningar-2021-10-06.pdf
https://www.lakemedelsverket.se/4a836f/globalassets/dokument/behandling-och-forskrivning/coronavirus/misstankta-biverkningar/comirnaty-handlagda-rapporter-om-misstankta-biverkningar-2021-10-06.pdf

I åldersgruppen 16-19 år har uppskattningsvis 300.000 barn vaccinerats (minst 1 dos) och antalet "allvarliga" bieffekter är 67. Ett dödsfall.

Under pandemin har i samma åldersspann uppskattningsvis 184.000 haft covid. Cirka 236 har vårdats på sjukhus, 40 av dem på IVA, varav 19 var utan riskgrupp. Ett dödsfall (riskgrupp extrem fetma).

För jämförelsens skull:
Allvarlig biverkning (definition): biverkning som leder till döden, är livshotande, nödvändiggör sjukhusvård eller förlängd sjukhusvård, leder till bestående eller allvarlig aktivitetsbegränsning eller funktionsnedsättning, eller utgörs av en medfödd anomali eller defekt.
Citera
2021-10-07, 19:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Haha ok... 😂 Om det var distansundervisning till hela grundskolan du avsåg med dina förvirrande bokstavliga och bildliga uttryck, så kan jag informera dig att distansundervisning till grundskolan kostar samhället väldigt mycket. Direkta samt indirekta kostnader.... Samt att nyttan med distansundervisning uppenbarligen är marginell avseende minskad smittspridningen och reducering av gamlingar som öppnar pärleporten med covid i kroppen. Men som sagt att tänka i flera steg, längre än din näsa räcker, klarar din ärthjärna uppenbarligen inte.

Din "information" ger jag inte mycket för. Troligen känner du inte heller till skillnaden mellan direkta eller indirekta kostnader för övrigt. Skolan har varit den i särklass största sociala institution som varit öppen under pandemin och har naturligtvis spelat en central roll för smittspridningen.

Du verkar inte förstå begrepp som smittkedjor. Du förstår inte att barn blir smittade i skolan av andra barn. Du förstår inte att dessa sjuka barn går hem och smittar sina föräldrar. Föräldrar som sedan jobbar inom vård och omsorg. Därefter sprids smittan på sjukhus, vårdhem och övriga arbetsplatser där folk inte kan eller vill jobba hemma. Du ser inte längre än vad näsan räcker, om ens så långt. Din hjärna är troligen inte ens av en ärtas storlek. Du förstår inte ens de mest grundläggande samband.
Citera
2021-10-07, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Där håller jag inte med dig. Man vet inte om de som drabbats av sk långtidscovid någonsin kommer bli återställda.
Ren & skär lögn. ”Finns ingen långtidscovid”. Endast uppfunnet för att skrämmas & dränera FK på bidrag.
Citera
2021-10-07, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raven2.0
Ren & skär lögn. ”Finns ingen långtidscovid”. Endast uppfunnet för att skrämmas & dränera FK på bidrag.

Enligt läkarna som skapade denna sida finns det i högsta grad: https://www.langtidscovid.se/
Citera
2021-10-07, 19:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Tyvärr Imbilden jag har följt denna tråd länge och för din del handlar det om bara dig.

Du fuskade till och med till dig dos nummer två genom att låtsas ta dos ett igen, där någonstans förstod jag vad du går för.

Nu skriver du om att alla ska ha dos tre vilket handlar om att du fuskade till dig dos två med tätt intervall och tidigt (aztra dessutom). Nu har du läst att det kanske inte var så smart så nu vill du fylla på.

Infon om rs-viruset du fick ignorerade du totalt trots att det redan är långt fler barn inlagda pga det än covid för du vet att vuxna inte drabbas hårt av det.

Jag är inte mot vaccin och är själv vaccinerad när det vart min tur.
En tredje dos till alla äldre som vill är helt ok.
Däremot är jag tex oerhört tveksam till att vaccinera barn som löper en mikroskopiskt liten risk att drabbas av svår sjukdom för att eventuellt rädda några av dom äldre.

Alla kommer få Covid förr eller senare. Acceptera det och ta din spruta tre om du vill men sluta skriva att vi ska vaccinera barn, vänta med att öppna upp och allt vad kräver.
Den stora majoriteten även dom äldre är väl insatta med riskerna men ändå nöjda med att vi öppnar upp nu.

Oj, här var det skilda skurar av rena anklagelser, tossigheter och rent nonsens. När du skriver att att barn löper en mikroskopisk liten risk att drabbas av svår sjukdom. Vad sätter du då detta i relation till? Du måste ju sätta det i relation till hur stor risk det är att barn drabbas av svåra biverkningar av vaccinet OCH vilken påverkan det får på samhället och smittspridning i övrigt. För mig låter det inte som du gör den analysen. Du skriver bara att barn sällan drabbas svårt av viruset och där slutar din analys.

Anledningen till att jag skriver att alla borde få en tredje dos är ju att tester har visat att antikropparna och vaccinationsskyddet nästan är helt borta efter 6 månader för de som vaccinerats med Pfizers vaccin. Det var det vaccinet jag liksom en stor majoritet av svenska folket har fått. Astras vaccin verkar ännu sämre. Modernas däremot verkar vara något bättre, men väldigt få som fått det vaccinet. Möjligen kan man vänta någon längre med de som fått det vaccinet att ge en tredje dos.

Jag tror inte alls att alla kommer att få covid förr eller senare. Jag tror snarare att man tack vare en bred och effektiv vaccinationssatsning kommer att röka ut detta virus från samhället. Vi kommer inte längre ha någon allmän smittspridning när vi når dit. Ungefär samma väg som TBC-viruset gick.

Jag tror många, inte minst de äldre och de i riskgrupp fruktar vad en "öppning" kommer att innebära. Man fruktar en ökad smittspridning, en överbelastad vård och en rädsla för att bli bortprioriterade om de skulle bli svårt sjuka.
Citera
2021-10-07, 19:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Enligt läkarna som skapade denna sida finns det i högsta grad: https://www.langtidscovid.se/

Jag är ingen läkare, men jag tycker det låter som en neurologisk sjukdom. Troligen kan viruset förstöra nervbanor i kroppen.
Citera
2021-10-07, 19:21
Medlem
Citat:
Läkare lever på sjuka människor, så kan man skapa några fler är det en vinst, för dem.
Citera
2021-10-07, 19:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
Sa han det?

Enligt Aftonbladet:
"Aftonbladets Nellie Håkansson frågar när personer födda 1991 eller senare, och som har fått en dos Modernavaccin kan få en andra dos.

– Vi har kontakter med andra länder och hoppas vi kan lösa det så fort som möjligt, svarar Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsomyndigheten.

Handlar det om veckor? Månader?

– Veckor.

Han utvecklar att man tittar på olika lösningar, men inte tagit något beslut ännu:

– En andra dos av Pfizers vaccin är en möjlighet. Man kanske också ska vänta och få ett nytt vaccin.

Hur ska man leva tills man har fått besked? Exempelvis om man ska resa?

– Redan en dos har ju effekt mot att bli allvarligt sjuk. Om man ska ut och resa: Ja, nu har vi hamnat i den här situationen. Det finns alla möjligheter att testa sig före avresa, många länder har olika regler."

Vet inte hur man ska tolka det annars, men jag kan ju ha överanalyserat det.
Senast redigerad av Lokatten66 2021-10-07 kl. 19:29. Anledning: ett tillägg
Citera
2021-10-07, 19:38
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Enligt Aftonbladet:
"Aftonbladets Nellie Håkansson frågar när personer födda 1991 eller senare, och som har fått en dos Modernavaccin kan få en andra dos.

– Vi har kontakter med andra länder och hoppas vi kan lösa det så fort som möjligt, svarar Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsomyndigheten.

Handlar det om veckor? Månader?

– Veckor.

Han utvecklar att man tittar på olika lösningar, men inte tagit något beslut ännu:

– En andra dos av Pfizers vaccin är en möjlighet. Man kanske också ska vänta och få ett nytt vaccin.

Hur ska man leva tills man har fått besked? Exempelvis om man ska resa?

– Redan en dos har ju effekt mot att bli allvarligt sjuk. Om man ska ut och resa: Ja, nu har vi hamnat i den här situationen. Det finns alla möjligheter att testa sig före avresa, många länder har olika regler."

Vet inte hur man ska tolka det annars, men jag kan ju ha överanalyserat det.

Nä du har tolkat det korrekt.

Vad orättvist, inte bara ska dom som får Moderna åka på myokardit, dom får inte heller möjlighet att lösa ut ett vaccinpass eftersom dom är låsta från dos 2 tills ett nyss vaccin kommer haha
Citera
2021-10-07, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Läkare lever på sjuka människor, så kan man skapa några fler är det en vinst, för dem.

Såklart, att jag inte tänkte på det! I fortsättningen ska jag bortse från det läkare säger och istället lyssna mer på profeterna här på fb.
Citera
2021-10-07, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Din "information" ger jag inte mycket för. Troligen känner du inte heller till skillnaden mellan direkta eller indirekta kostnader för övrigt. Skolan har varit den i särklass största sociala institution som varit öppen under pandemin och har naturligtvis spelat en central roll för smittspridningen.

Du verkar inte förstå begrepp som smittkedjor. Du förstår inte att barn blir smittade i skolan av andra barn. Du förstår inte att dessa sjuka barn går hem och smittar sina föräldrar. Föräldrar som sedan jobbar inom vård och omsorg. Därefter sprids smittan på sjukhus, vårdhem och övriga arbetsplatser där folk inte kan eller vill jobba hemma. Du ser inte längre än vad näsan räcker, om ens så långt. Din hjärna är troligen inte ens av en ärtas storlek. Du förstår inte ens de mest grundläggande samband.
Haha, vad fan yrar du om nu då.. ? 😂😂😂. Aktivera din hjärnceller innan du skriver. Du tror alltså fortfarande att skolan har spelat en central roll i smittspridningen av covid19, fantastiskt roligt faktiskt. Samt att skolstängningen är gratis. Tack gode gud för att du sitter instängd hemma och inte är ute och förstör samhället.
Citera
2021-10-07, 19:48
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Otroligt att de så snabbt kan få fram en sjukdom som passar in i bilden för de ovaccinerade. Men fibromyalgi har de tvistat om i snart fyrtio år och är ännu inte överens om vad som orsakar det eller ens finns.
Pseudovetenskap anser jag då de alltid brukar ta fem tio år på sig oavsett vad de ska göra för att de ska få så empiriska resultat som möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in